Olds 307 käy laihalla!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 24.5.2023.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kone alkujaan 1984 buick-farkusta, sille on tehty täysremppa joskus, koneen remppaaja ensin sanoi, että saattaa olla nokka vaihdettu mutta sitten myöhemmin, että ihan vakio se on.
    No oli miten oli, niin kone käy kuitenkin laihalla.
    Istutettu nyt eri koppaan ja ensin yritetty sähkökaasari/-jakaja paketilla saada toimimaan mutta kävi laihalla ja herjasi sytkää ym. vähän vaihdellen. Päädyin sitten mekaniseen rochesteriin ja perinteiseen ap-/keskipakoennakkojakajaan.
    Käy edelleen laihalla, hc1000 rajan pakokaasutestistä meni säätämällä kyllä juuri ja juuri läpi mutta tahtoo nyhtää tasakaasuajossa eikä seosruuvien säätö oikein vaikuta mihinkään. Testerilläkin ruuvattiin ja ihan faktatietoa, mikään seosruuvi ei vaikuttanut käyntiin.
    Sytkällä hakemalla on saanut suurinpiirtein pelaamaan mutta olisihan se mukava saada ihan täysin toimintakuntoon ja reagoimaan ruuveihin, jokuhan siellä mättää.

    Kaasarin on ihan toimiva kokonaisuus, en epäile sen osuutta, koska sama ilmiö on tässä jo kolmella erilaisella todettu.
    No imuvuodot, niitä oli alkuun, on siis vanhempi 5A kantinen 307 ja egr oli auki jumissa, letkuja oli hapertuneita, alkuperäisestä kaasarista oli yksi pultti poikki, veti rungon ja tiivarin välistä ilmaa. Nyt on ne muutama hassu letku uusittu (modulaattori th350, tehostimen alipaine, jakajan alipaine ja front vacuum break), ei brake cleaneria ruiskumalla kaasarin ympäristöön ja imusarjan eri nurkille vaikuta mitään eli ei pitäisi vuotaa niistä mistään. Kaasarin ja jakajan välissä oleva nippa, siitä oli modulaattorille suora alipaine aiemmin ja se kun vaihdettiin eri paikkaan, niin käynti kyllä parani ja sitä nippaa jos aukoo suoraan ilmaan, niin käynti sekoaa täysin. No se on nyt tulpattu, modulaattorin lähtö kaasarin edestä ja uusi letku siinä välissä. Eikä vaikuta, vaikka ottaa sen irti ja tulppaa käydessä kokonaan eli modulaattorin ei pitäisi senkään vuotaa, lootakin tuntuu pelaavan suht oikein.
    ylipäätään kaikki näkyvissä olevat alipainelähdöt kaasarista ja imusarjasta on olleet tukossa, eikä se sen kummempi ole.
    Puristuspaineetkin mitattu, tasaiset 11bar kaikissa pytyissä.

    Tuo seosruuveihin reagoimattomuus viittaa siis edelleen alipainevuotoon mutta mistä se oikein voi enää vuotaa? Imari on A4 ja tosiaan käydessä on suihkuteltu brake cleaneria ympäriinsä eikä vaikuta mihinkään.

    Tietysti jos olisi mukamas oikein rallinokka, niin vakio-rochesteri ei lie pysyisi neulansäätöjousineen matkassa mukana? Mutta ei se oikein siltäkään vaikuta, korkeintaan joku towing/stage1 nokka.

    Mitähän keksisi?
     
  2. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Nostaneeko tarpeeksi bensaa tankista. Pysyykö suodatin täynnä
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Pysyy suodatin täynnä ja bensapumpunkin vaihdoin eikä vaikutusta.

    EDIT: sen rochesterin oman suotimen myös vaihdoin, on siis kaksi suodatinta letkussa ja se kaasarin oma.
     
    Muokattu: 24.5.2023
  4. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Onko koitettu tulpata jarrutehostimen letku? Kalvossa pienen pieni reikä/hapertuma... Tai virranjakajan ap kellosta vuotaa..
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kaikki reiät on ollut tukossa. Alipainekello on ehjä, tehostinta vähän epäilin mutta ei senkään tulppaus vaikuttanut, tai joo alkuun vuoti se siitä(kin) kaasariin tulevasta liitoksesta, kun siinä oli metalliputki ja vääränlainen nippa.

    Edit: monen monta alipainevuotoa on siis löytynyt ja aina jokaisen tiivistämisen/tulppauksen on toiveikkaina lyöty käyntiin, että nyt mutta ei. :D
    Ei kai tässä voi kun nauraa.

    Kohta ei kai voi olla kuin imusarjan pohjassa reikä, mistä vetää ohi. Tai siinä lämpökanavassa. Se on ehken vähän yliampuvaa o_O

    Vielä tosin olisi yksi edelbrockki kokeilematta, pitäisi vaan hommata se välilevy, että mahtuu läpät levälleen, 1407 eli 750cfm...
     
    Muokattu: 25.5.2023
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Kohta ei kai voi olla kuin imusarjan pohjassa reikä, mistä vetää ohi. Tai siinä lämpökanavassa."
    Ei ollenkaan yliampuvaa, mulla vuoti kaasarin alatiiviste siten että imi ilmaa (pakokaasua) juurikin siitä kaasarin ali menevästä lämpökanavasta 2GC Rokkiorkesterin alta. Sitäkin sai hetken etsiä....
     
    toyopet tykkää tästä.
  7. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Tulppaa ne imusarjan reiät sieltä kaasarin alta.
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mitkä reiät? En niin tarkasti kurkannut, kun kaasari oli irti, että oliko siellä jotkut reiät.

    Edit: ensiökurkkujen alla taisi olla jotkut tötsät mutta mihin ne menee? Ei kai siellä muuta ole?
     
    Muokattu: 25.5.2023
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No v...u, kysyin livenä eräältä itseäni viisaammalta ja käski kokeilla imarin kiinnityksen...

    No kolme pulttia puolellaan, niitä keskimmäisiä, löysällä. Veti siis ilmeisesti alakautta ohi virtauksia. Kiristin pultit ja kävin käryttämässä takarenkaita (no oikeasti vaan toista, kun ei ole lukkoa).
    Kärsii nyt lyödä lapun lattiaan, ei mieti vaan menee.

    Kiitokset osanottajille, ei vaan tullut tuommoinen yksinkertainen asia mieleen.
     
    Seevu ja -Skeletor- tykkäävät tästä.
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No palataanpa tähän.

    Imarin kiristys auttoi hieman ja kesäkelissä auto olikin liki siedettävä ajaa. Tai sitten siihen jo tottui.

    Viime kesänä alkoi loota luistaa ja kun sitten kone repi moottorikuminsa viime kesänä katsastuskonttorin pihassa kappaleiksi (ei onneksi ollut leimalle meno), jäi se telakalle.

    Nyt on taas loota iskussa, uudet moottorikumit paikallaan ja onpahan taas rytkettä tuo ajaminen.

    Toisessakin ketjussa joskus kyselin tähän viittaavaa ja @artsiracing käski silloin mittailla koneen alipaineita. No se jäi tuon viime kesän episodin jälkeen, kun mittarin ostin vasta syksyllä ja auto oli käynnissä taas tässä vuodenvaihteessa.

    Mutta nytpä mittasin.
    Tyhjäkäynnillä -18-19in Hg, ilman kuormaa eli vapaalla tuolla bilteman mittarilla ja sitten tein virityksiä ja kävin oikein tien päällä videokuvaa mittarista ja kuulokkeilla ainakin kuuluu myös koneen käynti.


    Liekö siitä saa selvää ja osaako kukaan lisää arvailla?
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No joo, jakaja se on ongelma. Tyhjäkäyntiennakon ja mekaanisen maksimin ero 8° ja alipaine ei vaikuta mitään.
     
    Gary Grand, -Skeletor- ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ap-kello vaihdettu herkemmin liikkuvaan ja keskipakopuntteihin toiset jouset.
    Nyt 12° perusennakolla kokonaisennakko meni jo 40° likelle. :eek:
     
  13. Nyt toimii?
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, nyt ei tule nyhtämistä eli siltä osin toimii.
    Seoksia varmaan pitäisi nyt tarkistella uusiksi mutta se voi olla parempi jättää lämpöisemmille ilmoille.
     

Kerro tästä muillekin!