Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-jet)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sdfsd, 29.6.2014.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tuntuisi olds vievän aika reilusti tota ainetta, valo syttyi ja vajaa 400km on trippimittarissa viime tankkauksesta...Eli kulutus on jotain 20 litran päälle...Huomenna näkee...Loppuun ajetuilla isoilla koneillakin tuntuu pääsevän pienemmällä....

    Autossa siis 7A kannet ja joku edelin 500 tai 600cfm square bore- kaasutin. Imusarjasta ei tiatoa, vakion näkönen ainakin on. Kone käy tosi hyvin, toimii, vetojakin on, mutta tota yhtä sorttia vaan tuntuu menevän liikaa. Ilmapumppua ei taida olla, eikä EGR:rää tai mitään mutakaan saastelaitetta, kuulemma jossain capricessa ollut alunperin toi kone.

    Päästötkään ei ollut mitenkään hirmuset, 500 toi kiersi päästömittarilla mitattuna, siinä oli HC:tä jotain 500, CO:ta en muista. Kaasuttmalla alta tonniin CO 0,3% ja HC jotain +-150ppm.

    Mitäs perus tarkistuksia tolle vois tehdä? Sytkä kuuluu olla missä millä kierroksilla? En äkkiseltään löytänyt tosta autosta edes sytkän ajotusmerkkiä kun tuota hämärässä koitin hakea. Jakajana siis HEI-jakaja jos se asioihin mitenkään vaikuttaa.



    Sitten tota kaasarin vaihtoa/kunnostusta. Suomi-made vivusto+ vaijeri takkuilee aika ikävästi. Kaasu menee pykälittäin eteenpäin tökkimällä. Saako tollaseen edeliin sellasta vipua mihin menisi vakio vaijeri kiinni, vai sopiiko tohon vakio vipu (mulla ei siis tälläistä ole joten en voi koittaa)?

    Mitä tollaseen CCC- kaasuttimeen tai TBI:hin vaihto mahtaisi kustantaa kokonaisuudessaan? Mitä antureita noi tarttee toimiakseen? Lanbdalle ainakin on paikka pakosarjassa. Tarvii ilmeisesti jonkun tietsikka virranjakajan?

    E: Kävin vielä kattomassa tuon imusarjan mallin ja oli A4. Eikö tällänen ole spread bore kaasuttajalle (q-jet) tarkotettu imari??
     
  2. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Mulla on koko kevään vienyt 18-20 liraa satkulla tehdaskorjatulla kaasarilla ja 20 asteen perusennakolla, että ei se välttämättä niistä ole kiinni. Nyt vaihdoin kardaaniin uudet ristinivelet kun vanhat oli aivan romuna, tuntuu ainakin liikkuvan jo paljon kevyemmin. :D

    En valitettavasti oo ehtinyt vielä ajella yhtään tankillista niin en osaa kulutuksesta sanoa. Seuraavaksi olis tarkotus säädättää pyöränkulmat, nekin saattaa olla päin honkia. Jos senkin jälkeen vie vielä "liikaa" niin alan jo epäillä huoltsikan myymää bensaa.
     
  3. ido59

    ido59 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    HC on "hirmuinen" vakionokalla vakiokoneelle. Palamatonta menee läpi.
     
  4. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Onhan toi HC ollut alta tonnin kierroksilla enään 150ppm, katot et tulpanjohdot ja tulpat on kunnossa ja sit vaan lambda-anturi siihen pakosarjaan ja mittari sisälle ja säätää sen Edelin seokset kohdalleen ja nauttii vähän päälle 10 litran kulutuksista.

    307 ennakoista en osaa mitään sanoa, mut omassa chevyn 305 on perusennakko 12 astetta ja alipaine 14 astetta ja keskipako antaa 1500rpm 6 astetta eli matka-ajo menee 32 asteen ennakoilla ja kulutus 10 ja jotain.
     
  5. fennia

    fennia Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Mikä HEI jakaja. Vanhan mallin keskipako/alipaine säätöinen, vai tietokone ohjattu.
    Tietokone jakaja tarvii sen tps- tiedon kaasarilta toimiakseen. Alkuperäinen systeemi vaatii myös ainakin map, temp ja lampda anturit, muuten alkaa lamppu palamaan.
     
  6. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Tota onko edelin kanssa edes mahdollista ettei vikavalo palaisi? Ccc systeemin palautus ei välttämättä ole kallista mutta saattaa tarvita vähän perehtymistä... Riippuu lähtökohdista.
     
  7. mikalindgren

    mikalindgren 2nd gear

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Itsellä sama juttu, 18-20l kulutus ajo sitten millälailla tahansa. Kaasari säädetty ammattilaisen toimesta jne. Kulkee hyvin ja herkästi mutta kulutus on reilu,peräkään ei ole mikään turhan tiheä. Tosin laatikko on th400.
     
  8. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Topiccia lainaten asiaan liittyen:

    Mulla 307 vuosimallia 1985, välillä syttyy CHECK ENGINE valo,
    saattaa syttyä heti kun on lähtenyt ajamaan, sitten kohta valo sammuu,
    tai sit saattaa ihan kone lämpimänä syttyä tuo samainen valo hetkeksi. :eek: :odroll:

    Pitäisikö huolestua tai tehdä asialle jotain??, auto toimii muuten
    ihan ok, välillä jättää ryyppyä kylmänä päälle ja röpöttää hetken
    mut sit käy sen jälkeen hyvin.

    Kaikki on muuten alkuperäistä saastehimmeleineen, ilmapumppu ainoastaan
    heivattu veke.

    Mulla kulutus sekakaupunkiajossa 17+ litraa, matkassa OD:lla(TH 2004R)nätisti ajaen 11-12 litraa sadalle.
     
  9. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Niin mikä valo syttyi ? jos on Edeli vaihdettu niin samalla olis pitänyt jakajakin vaihtaa....
    Kyllä pitäis pienellä mennä ja potkua löytyä kun cruise moden säätää tonne 15.4 ja power moden 12.6 tosta kuvasta näkee hyvin ettei sitä seosta kannata liian laihalle vääntää kulutus taas nousee.

    http://megasquirt.com.ua/index.php?app= ... tach_id=76
     
  10. fennia

    fennia Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    katso nyt alkuun vaikka vikakoodit:

    http://www.handen.us/caprice/aldl.html
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Sanoisin, että kulutuksen suhteen on ihan kohdallaan.

    Check engine/SES käy jostain syystä ja kuten tuossa yläpuolella on, katso se vikakoodi. Ohjeet siellä linkissä.
    Voi olla esim. huono kontakti jossain, mikä aiheuttaa hetkellisen vikatilan.


    Ja sitten ketjun aloittajan ongelmaan, niin kannattaa tietysti varmistaa se kaasuttimen malli, mikä on, mutta square bore ei välttämättä tavalliseen tiekäyttöön ole paras vaihtoehto, kaikki neljä kurkkua samankokoiset.
    Minulla oli buickissa squarebore, tosin liian iso, 750cfm, muutenkin. Kulutuskin oli aika hirveä ja eihän se pelannut pienillä kierroksilla ollenkaan, alipaineet olemattomat ja kylmäkäynnistys haastavaa.
     
  12. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    katso nyt alkuun vaikka vikakoodit:

    http://www.handen.us/caprice/aldl.html


    Thanks tuohan on hyvä jos tota vielä oppis käyttää:)

    Se tuli mieleen kun tota vikakoodi juttua luin tosta, että mulle
    on laitettu tohon mekaaninen nesteellä toimiva lämpömittari,
    ja se menee siihen imusarjaan se anturi mihin alunperin se oma
    lämpötilantunnistin anturi sähköjohtoineen?
    eli voisko se siksi välillä syttyä se CHECK ENGINE valo?
     
  13. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    No jos moottori ei saa lämpötilatietoa, niin kyllähän se vikavalon voi sytyttää ja ei se ihan oikein pitäisi toimia.
     
  14. fennia

    fennia Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Siellä on parikin lämpöanturia. Valolle ja tietokoneelle omansa. Sitten vielä lämpörele alipaineelle. Vähän riippuu mihin reikään mittari on tökätty.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Joo, kävin tankilla. 75 litraa tankkasin, vajaa 400 kilsaa tripissä, eikä edes tullut tankki täyteen...Eli jotain 20 kulutus...En huomannut mainita alotuksessa, mutta mulla on th350 laatikko ilman lukkoa, mutta ei kai sen silti näin kauheesti pitäis viedä :eek:


    Tarkastin perusennakon, ja 20 astetta se oli alipaineletku tulpattuna tyhjäkäynnillä (n. 500rpm), ja sytkä sääty kun kaasutti. En kattonut vielä miten paljon säätää kierroksilla.

    HEI-jakajaan meni liittimeen kolme johtoa, ja siinä on alipainesäätö kyjessä, eli ilmeisesti ei tietsikka malli?

    Kaasariin oli stanssattuna eteen 1405 2584, eli on ilmeisesti Edelbrock performer 1405 600cfm?

    Tein ton vanhan ajan pikaventtiilitestin pakoputken päästä paperilla, ja kyllä välillä imasi paperia pakoputkeen, eli varmaan sielläkin suunnalla jotain alkavaa vikaa. Tosin auto käy nätisti ja täristämättä 500 kierrosta tyhjää, joten ei vielä kovin iso vika voi olla. Cadillacci kun yski niin kauheesti että repi paperin riekaleiksi :lol:

    Tarkastan huomenna ohivuodot samalla kun tarkastan tulpat jos multa vaan löytyy sellanen adapteri tolle tulpan kierteelle.

    Laakerit on eteen vaihdettu, jarrut on herkistelty, ja kardaanin ristikot vaihdettu. Ei mulla pitäs olla siellä suunnalla mitään vikaa.

    Lue lause loppuun. Kaasuttamalla jonnekkin 800-1000 kierrokseen HCt tippu.

    Mun auto on vanha olds diesel, eli vikavaloa ei löydy tai joku on sen ainakin pois nypännyt. Jonkinsortin oranssi testipistoke tosin on moottoritilassa.

    Toi CCC- kaasarin asentaminen kyllä kiinnostaisi, samalla voisi tehdä kansityöt noihin kansiin. Varmaan parhaiten ja helpoimmalla onnistuisi jos löytäisi jostain koko CCC- sarjan kerralla yhdestä autosta irrotettuna. Löytyykö keltään lojumasta/purkuautosta?

    Vaatikos toi CCC-kaasari toimivan EGR:rän tai muita saastelaitteita?
     
  16. fennia

    fennia Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Otappa jakajan kansi pois ja pyörittele konetta edestakaisin katsellen pyörijää ja paljonko klappia. Voi olla jakopää valmis.
     
  17. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Koitan totakin huomenna. Paljonko on normaali määrä, vai kasvaako se klappi hajonneen jakopään myötä niin isoksi että sen kyllä selvästi huomaa?
     
  18. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Ccc systeemi ei saastelaitteita vaadi toimiakseen, egr olisi eduksi mutta tietääkseni sen puuttuminen ei toimintaa estä.
     
  19. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Joo 19 vuotta tuli ajettua täällä ilman EGR:ää compuutteri systeemillä, vähän oli laihalla mittarin mukaan seokset mut meni ilman nykimistä, johtuiko sit tosta EGR puutteesta et sääti laihemmalle vai oliko kaasari jo niin tukossa, kun ei ole tullut tota kaasariakaan vielä avattua mut tallissa se on tallessa ja autohan kulkee nykyään Edelbrockilla.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Re: Olds 307 kulutus,tarkistukset,edel vaihto q-jettiin tai

    Mikäli tavoitteena on ainoastaan kulutuksen pudottaminen eikä jostain muusta syystä halua vaihtaa soppasysteemiä monimutkaisempaan niin tuolla olemassaolevalla varustuksella homma kyllä hoituu kunhan kone on teknisesti edes kohtalaisessa kunnossa.

    Kulutusongelmat Edel/carter kaasuttimilla johtuu lähes poikkeuksetta siitä että niitten "säätäminen" on ollut pelkkää seosruuvien pyörittelyä tai korkeintaan neulojen vaihtoa.
    Se että kaasutin on uusi tai tehdaskorjattu ei takaa että edes bensapinnat on kohdallaan tai että suutinkoot olisivat joka koneeseen sopivat.

    Esimerkki: 390-Ford, Carter 600, hyvin toimiva kaikinpuolin mutta kulutus reippaasti yli 20 litraa matkassakin.
    Korjaus: pääsuuttimet 5 numeroa pienemmiksi ja tyhjäkäyntiseosten laihentaminen. Toiminta edelleen yhtä hyvä kuin ennen säätöäkin mutta kulutus 17 litraa satasella.
    Tämä säätö tehtiin Ihan vaan "lennosta" ilman mitään kokeiluja tai mittareita joten hienosäädöllä vois vielä tehdä jotain.
     

Kerro tästä muillekin!