Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-jet)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sdfsd, 29.6.2014.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Tänään tuli läppälaippa holkituksesta, uimuria en vielä saanut :-? Täytyy tesdä niihin tulppiin vielä saippua+paineilma testaus vaikkei niitten pitäs enää kasari-rokkarissa vuotaa.

    Mun täytyy kattoa mitkä toisioneulat tossa saastelaitteettomassa omassa vanhojenmobiilissa on kiinni. Siinä oli ainakin sellaset suippenevat, ihan eri näköset mitä noi farmarissa olleet. Mooausta ei niillä ole esiintynyt paitti sillon -30 asteen pakkasilla mutta se lienee suotavaa kun mulla ei sitä esilämmitystäkään ollut eikä ole vieläkään vaikka tarttis kyllä surkeesti pistää. Vetääkin uskomattoman hyvin 307 koneeksi kun vertailukohtana on ollut noita farkkuja, tosin toi sedan on parisataa kiloa keveempikin ja ilmeisesti diesel turbiini on kovemmalla stallilla.


    Toi olis voinut olla. 100 kilsaa sillon vedin yhteen putkeen joten olis varmasti haihtunu. Nyt mulla on toi huippu letkulämppäri joten auttaa sekin varmaan kankeuteen.
     
  2. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Pohjatulpatkin piti uimurikammiossa.

    Millä tota TPSsää pitäs säätää kun sain sen tulpan vekeen sieltä? Onko siihen joku oma avain?

    Miten te ootte noita EGR kanavia putsaillut vai meneekö ne edes sieltä muualta tukkoon kun noitten suutinputkien alta? Nyt vedin sinne rautalankaa muttei mee kovin syvälle. Paineilmalla päästin sieltä ja tyhmyyksissäni vedin sinne CRCtäkin. Ei ollut suksee.

    Olis hyvä jos olis imari irti koneesta niin sais polttaa kaasupillillä kanavasta paskat pois. Tää kun on viheliäinen kun ei ole vielä edes nakutusanturia niin on vähän veemäistä jollei sitä pakokaasua tule tarpeeksi ja alkaa nakuttamaan
     
  3. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Tps:sän säätöruuviin passaa muistaakseni sopivan pienen kuusiokolopultin kanta. Toisaalta kaikenlaisia kupariputken pätkiä yms. olen kuullut myös käytettävän. Sen säätöruuvin pitäis pyöriä ilman sen kummempaa väkivaltaa joten varmaan monenlaiset systeemit toimii.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    TPS:n säätöruuvin kolloon ei mahdu ainakaan normityökalusarjojen kuusiokolohylsyt kun ovat paksuseinämäsisiä. Olisko sitten jossain kellosepän työkalusarjassa sopiva.
    Itse olen sepittänyt säätötyökalun juuri jostain pillistä tai vastaavasta siihen sopivan kun se ei varsinaista voimaa tarvi kiertyäkseen.
     
  5. ktech

    ktech 3rd gear

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Itse olen käyttänyt kuulakärkikynän muovista mustepatruunaa TPS:n säätöön, tökkää sen avoimen pään ruuvin päähän kiinni ja sitten pyörittelee voltit kohdalleen..
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Just hommasin yhteen kaasariin tuon Front Vacuum break -alipainekellon. Hygrade numero CPA141 on nopeasti avautuva Corvette-malli. CPA158 (?) on Chevyn hitaasti avautuva vakiomalli ja CPA177 on hitaasti avautuva Olds vakiomalli.
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    sitten on vielä se säädettävä yleismallikin, joka on esmes mikä tahansa noista yllämainituista.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: Olds 307 kulutuspähkäilyä ja kaasarin vaihtoa (edel->q-j

    Niissä jossa on taivutettu alipaineliitin, joutuu avaamaan sen mokkulan että saa sen rajoitintulpan porattua isommaksi. Mutta onnistuuhan se toki.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Apuaaaa taas tarvitaan apujaaa

    Miten tästä sähkökualajetistä kuuluu kattoa toi millä korkeudella se solenoidi niitä neuloja heiluttaa? Ohje oli mun mielestä perin epäselvä ton suhteen, enkä tajunnut että mihin arvoon ne tulis säätää ja miten?

    Kyseessä siis se säätö mikä tapahtuu siittä ruuvista kaasarin päältä etuosasta mitä pystyy kääntelemään litistetyllä jarruputkella. Kaasarissa ei siis ole kantta vielä päällä
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ohjeeln mukaan tuolla pitäs olla kaksi säätöruuvia, siis rich ja lean, mutten löytänyt kun yhden??
     
  11. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Tuo muistaakseni oli niin että kevyesti pohjaan ja siitä 2 kierrosta auki. Täytyis kaivella laput esiin ja tarkastaa. Tässä yksiruuvisessa lean stoppari kulkee samalla mukana kun tota ruuvia kääntää. Ja tällähän määritetään vain se neulojen liikkeen alue missä ne voi liikkua, tietsikka hoitaa täsmäsäädön kunhan se vain löytyy ruuvien sallimalta alueelta.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Laitoin tohon säätöön. Sit pari kyssäriä taas.

    Kuuluuko toi air bleed mikä on tornissa ton peltiklisun alla vetää pohjaan saakka kiinni vai onko siinä joku säätö? Myönnettäköön että tohon mekaaniseen q jettiin unohdin vaihtaa ne kumit tonne etten tiiä. Oli tossa sähkö qjetissä löysällä se.

    Sitten mitä ne retainerit on tossa kiihdytyspumpun ja tps varressa jotka ilmeisesti pitää sen tiivisteen paikallaan? Onko ne noita prikkoja vai? Täytyy varmaan tohon mek. kualajettiinkin pistää se kumi tonne kiihdytyspumpun varteen kun en sitä sinne pistänyt kun ei siellä sellasta edes ollut purettaessa.
     
  13. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    korjaussarjassa tulee se paperinen tai muovinen mitta mukana,sillä katsotaan se korkeus,olis sähköinen rokki korjaus kirja,laita yv sposti voisin yrittää google drivellä lähettää sen
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kaasareista on kahta mallin tuohon ensiöpiirin/tyhjäkäynnin solenoidin säätöön liittyen, '84 saakka niissä on alas- ja ylösliikeradoille säätörajat, '85 ja uudemmat on vain korkeussäätö joka vaikuttaa samanaikaisesti molempiin.
    Vanhemman mallin tunnistaa siitä, että solenoidin mäntä pääsee nousemaan vapaasti ylös ja irti kun kaasarin kansi on irrotettuna. Uudemmassa se jää alumiinipalikan kynnen alle. Vanhemmassa mallissa alaspäin liikkeen maksimi säätyy sillä kiinnitysruuilla, noin 2,5-3,5 kierrosta alhaalta voisi olla hyvä alkusäätö. Jos tehtaan säätö on alkuperäinen, niin korkeuden voi tarkastaa ennen irrottamista silleen että kiertää sen ruuvin ekana pohjaan ja laskee kierrokset. Sitten rempan jälkeen taas säätö pohjaan ja saman verran ylöspäin, niin jää siihen tehtaan säätökohtaan.
    Ylärajan säädölle on kannessa säätöruuvi tulpan alla.
    Uudemmassa mallissa sitä tulppaa eikä säätöruuvia kannessa ole.

    Lyhyesti, vanhemmassa mallissa saa säädettyä neulojen liikerataa pidemmäksi, uudemmassa sitä saa säädettyä vain niin että alaraja ja yläraja säätyvät samalla kertaa korkeussuunnassa.

    Closed loop tilassa tuo ei kauheasti vaikuta ajossa, mutta open loop tilan tyhjäkäynnissä ja täyskaasuajossa se vaikuttaa. Neulat ylempänä saa enemmän bensaa, mutta closed loopissa mm. happianturi ja ECM säätää sitä optimaaliseksi (solenoidin pulssi).

    Tyhjäkäynnin ilma/polttoaine seossäätö on todella tarkka siitä että sen säätimen tiivisteet on hyvät. Yleensä tyhjäkäynti menee paksummalla kun säädintä säätää alaspäin, jos tyhjäkäynti on huono tai ei toimi muutoin kun säädin ihan alhaalla, niin tiivisteet todennäköisesti vuotaa. Tuo säädin toimii yhdessä sen varsinaisen seossäätimen kanssa josta alussa oli puhe, eli seossäätimen säätäminen vaikuttaa myös tyhjäkäyntiteoksiin open loop tilassa (kylmänä tai vikatilassa).
     
  15. ktech

    ktech 3rd gear

    Periaatteessa Air Bleed säädetään kosketuskulmamittarin kanssa kone käynnissä (lämpimänä closed loopissa). Kaasarin etupuolella oleva tyhjä vihreä liitin on sitä varten.

    Käytännössä sen voi säätää ilmankin, muutama kierros pohjasta auki yleensä sopiva. Jos meni metsään niin ECM heittää siitä vikakoodin.. Ajotuslampulla sen saa kerralla oikein.

    Itseltä löytyy noita Air Bleedin o-renkaita ja jotain muitakin q-jetin tiivisteitä ylimääräisenä, että jos jollain tarvetta niin laittaa yv:tä
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oletko löytänyt säätöarvoja jostain sille solenoidin säädölle? Omissa yleiskirjoissa on vaan annettu karkea arvo taisi olla 10-50 astetta kosketuskulmamittarin 6-sylinterin mittausalueella, mutta tuo arvo oli vaan tieto että ECM antaa sille ohjassutietoa.
     
  17. ktech

    ktech 3rd gear

    30 astetta tavoitearvo (25-35 välille kun saa niin ok).
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Olimpa tyhmä, ajattelin alkaa vaihtamaan tohon mekaaniseen quadrajettiin noita kumeja mutta ei se ollutkaan saman näkönen. Ilmankos tuntu vieraalta:D

    Säätelen sen airbleedin sitten kunhan tästä saan koneen käymään.

    Entäs ne retainerit noihin kiihdytyspumpun ja tpm kumeihin? Kuuluuko se kumi vaan pistää siihen vai kuuluuko siihen joku mikä pitää sen paikallaan?
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nyt tämä "hieman" levinnyt remontti alkaa etenemään takas nippuunpäin. Kannet oli siis irti koska pakosarja ei lähtenyt irti ja pultit katkes yms. muuta shittiä.

    Sain kannet k linereillä holkitettua, venttiilit hiottua ja seetit mirattua. Yhdessä pakoseetissä oli jotain mystistä kun ei alkanut pitämään kunnolla sitten millään, eikä vieläkään pidä kunnolla vaikka koitin eri venttiileillä... Täytyy läpätä se aggressiivisesti, tuskin jaksan enää mennä koittamaan että saisko sen pitämään, kuitenkin jo aika syvälle kairautui kun koitti uudestaan kairata, keskittää ja taas uudestaan.... Kaimma se siellä sitten sen verta pitää kun on tarviskin...

    Paljonko näissä on muuten hydraulinostajissa säätövara? Tuli vaan se mieleen että tarttiskohan mun venttiilin päästä ottaa vähän pois?
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Nyt alkaa kone oleen aika hyvin kasassa. Shittiä on vaan se että jäi se alumiinipalikka pistämättä kanteen kiinni joten joutuu irrottaan tehostajan pumpun mikä muistaakseni oli aika paska homma.
     

Kerro tästä muillekin!