Olds 307 lambdan mittaaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Big_Easy, 13.4.2009.

  1. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Mitenkäs tollanen 2 johtonen lambda mitataan ja minkälaisia arvoja pitäisi näkyä, ja kuinka paljon rikkinäinen lambda vaikuttaa koneen tehoihin ja bensan kulutukseen?

    Pystyykö tota lambdan arvoa jollain vastus kikkailuilla muuttamaan niin että kone kävis 15,5:1 satseilla, eikä katin vaatimalla 14,7:1? (Katti on siis suolestettu) Vai onko aivan turhaan leikkimistä koneen hengellä minimaalisen bensankulutuksen pienenemisen hinnalla? :-?
     
  2. -31

    -31 Gearhead

    15.5 on kyllä liian laihalla! 14.7 on periaatteessa ihanne, mutta luultavasti toimii paremmin hieman tätä rikkaammalla.
     
  3. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Ok, eli annetaan lastuaivon huolehtia sopan syötöstä.

    Mutta toi lambdan eheys pitäis saada selville, TPS ainakin on paskana, huomaa matka-ajossa kun lukko tippuu välillä pois päältä ja pienellä kaasupolkimen liikautuksella menee takasin päälle. Eli seokset voi olla aivan mitä sattuu, mutta kun SES ei sano mitään, eli lambda vois olla sökö?

    Vai säätääkö toi tietsikka satsit noitten väärien TPS arvojen mukaan ja luulee, et ne on oikeet eikä sen takia valita? :(
     
  4. DX

    DX Double Gearhead

    Onhan 14.7 ihanne katin kantilta, mutta entäs tehon tai hyötysuhteen.

    Jos ei huvita säätöjä optimoida niin läpitte runsasrikas seos on se helppo ratkaisu ajettavuuteen ja samalla kiva liuotella pytyistä öljykalvotkin veke ja kuluttaa konetta. :lol:


    Mun mielestä vakiomosa(kin) kevyellä kuormalla sais käydä mieluummin hiukan laihan puolella, ei välttis kuitenkaan joutokäynnillä.



    Kaksijohtoinen, vaihdettu jokin tarvikeanturi jossa erillinen maapiuha tai lämmitys, vai onkohan lämmitetyt aina kolmejohtoisia, enpäs tiedä?
    Kytkennän oikeellisuus voisi olla paikallaan varmistaa.


    Suuren ottoimpedanssin omaavalla(digitaalisella) yleismittarilla anturin toisen johdon ja lambda-maanastan välistä ecm liittimeltä, sillä saat sen lukeman jonka ecm näkee.

    Jännitteen kuuluisi lämpimällä koneella closed loop tilassa ja tasakaasulla ajaen seilata noin 0.45 VDC:n molemmin puolin.

    Täyden varmuuden sen kunnosta saa huonosti mitenkään koska vain hieman vajaata jännitettä tuottava anturi kotikonstein mitattuna vaikuttaa ehjältä.

    Viallinen anturi saattaa nostaa kulutusta useitakin litroja satasella.



    Tuon laihemman seoksen aikaansaamiseksi ilman ecm pitelyä on yhtenä konstina laittaa säädettävällä 0.90-1.10 jännitevahvistuskertoimella vahvistin anturinpiuhan väliin,
    tuon laajempaan säätöön ei pitäisi ehjässä systeemissä milloinkaan olla tarvetta.

    Kutakuinkin tuollaisella 15.5/1 seoksella itse ajan oldsin mosaa pintakaasulla maantiellä, pysyy tulpatkin likipitäen valkoisen puhtaina. :lol:

    Tosin mun kompossa lambdaan ja lämpötilaan perustuva säätö tapahtuu kokonaan korvavälin kautta, vain alipainetta ja kaasun asentoa haistellaan aktiivisesti.

    Passivisilla komponenteilla orkkissysteemin anturitietojen kanssa kikkaillessa onnistuu lähinnä vain seoksen rikastaminen.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Emännän puikki jossa 307 ja pruutta vetää ihan hyvin maantiellä 16,1:1 seoksella ja sytkäennakko on tolla seoksella 48º. Nelonen päällä, kiekat on 90vauhdissa 1400rpm ja vois kuvitella että toi menee niin pienellä bensalla kun tollanen malmikasa voi?
    Tota kaasaritsydeemiä pystyy huijaamaan molempiin suuntiin vastuksella ja toi closed loop ei toimi kun kiihdyttelee!!
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kerran mittailin tuota happianturin toimintaa laittamalla yleismittarin ECM: ko. liittimen ja maan väliin. Jännitteen pitäisi vaihdella alle 1V. rajoissa riippuen kaasuasennosta. Jos vaihtelee, niin kai se toimii.

    Ja TPS tosiaan vaikuttaa kulutukseen ja välikaasutehoihin oleellisesti. Eikä aina anna edes vikakoodia vaikka se vastus pätkisi.
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Mulla on sellainen tuntuma, että Oldsin 307 7A sylinterikansilla (Swirl Port) voi toimia laihemmalla seoksella, sylinteritäyttö toimii paremmin pienillä kierroksilla. Noissa on myös männissä epäsymmetrinen upotus tehostamaan pyörteilyä.
     
  8. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    "Lambda - anturin antama jännite vaihtelee tyypillisesti 0:n ja 1000mV:n välillä riippuen seossuhteesta, parhaan tehon seossuhde on noin 12.6:1 jolloin Lambda on 0.86 ja Lambda - anturin antama jännite noin 800-900mV. Vastaavasti paras taloudellisuus saavutetaan noin 15.4:1 seossuhteella jolloin Lambda on 1.05 ja Lambda - anturin antama jännite noin 200mV."

    Tuossa näkyy nuo lampan jännitteet muutamalle seossuhteelle.

    Tuo "lambda on xxx" en ymmärrä sitä sitten mitä se tarkoittaa.. (?)

    200mV on minun mielestä liian laihalla jo, ainaki oma v8 tuntui pelaavan epämääräisesti jos seokset laski tuohon asti.. tiedä sitten.

    "kylmiä:

    1-Johtiminen: ainoa johdin (musta) on signaali, anturin runko toimii maana.

    2-Johtiminen: erikseen signaalimaa ja signaalijohto.

    lämmitettäviä:

    3-Johtiminen: signaalijohdin (musta) ja kaksi lämmitysvastukselle menevää johdinta (valkoisia), anturin runko toimii signaalimaana.

    4-Johtiminen: signaalijohdin (musta), lämmitys johtimet (2kpl, valkoisia) sekä signaali maa (harmaa)."


    http://www.siipicossu.com/seosmittari.htm
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    ^"Lambda on xxx"

    Elikkäs lambda-arvo on kerroin,
    jos lambakerroin on vaikkapa 1.05 on siis happea 5% yli 14.7/1 seossuhteen vaatiman ilmamäärän,
    tätä ilmeisesti ihmettelit.


    Mulla oli lanttukuutosessa orkkis 2-hollikan kanssa hankaluuksia saada lambdajännite pintakaasulla ladulla saada nousemaan yli 100mV, ja se kyllä yleensä nypyttikin,
    nyt on 200mV tasakaasulla 90km/h ja pelaa hienosti,
    kierroksilla täyskaasulla noin 900mV ja toisinaan antaa hiukan näkyviäkin savuja.
     

Kerro tästä muillekin!