Olds 307 remontti ja piristys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SauliK, 25.2.2018.

  1. SauliK

    SauliK Gearhead

    tällainen olisi starttaamassa, aihiona kohtuu vähän ajettu mutta huolimattoman säilytyksen uhriksi joutunut täysin vakio, poraamaton, 5a kantinen ja laahurinokallinen lohko

    parissa pytyssä vesi syöpymää joten poraukseen menee, 030 ylikokoiset taisi olla sealed power männät saan varmaan ensi viikolla

    lohkon vuosimallia en ole vielä hoksannut varmistaa, liekkö tuolla niin väliäkään. kampuraa sen sijaa on hiottu ja runkokaulat näytti olevan jo 030 ja kangenkaulat 020 alikoossa. kampura minusta täysin kunnossa joten menee varmaan pelkällä kiillotuksella ja uusilla laakereilla. varsinkin kangenlaakerit tässä oli ihan loppu.

    ajatuksena tästä oli rakentaa kohtuu vääntävä talousmoottori matalahkolla puristuksella tuon 468 viinamoottorin tilalle ensi syksyä varten kun siinä on ollut pari pientä issueta jotka haluan korjata ensitalvena rauhassa

    olisko 1000-5000rpm ja 200hp tehotavoite kuinka helposti saavutettavissa? päissäni tässä miettinyt 8,5-9,0 puristuksia, hyvä quench, portatut kannet, A4 imusarja ehkä myös hieman paranneltuna, joku kaasari (holley 850db jouten) peltisarjat tietty ja jonkunlainen nokka akseli

    sytkäkamat perus HEI alipainejakaja

    nokaksi miettiny tuollaista compin tekelettä kun niitä mulla on ollut

    http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=1161&sb=2

    tuo taitaa olla kohtuu vastaava kuin tehtaan paljon puhuttu VIN9, ehkä voisin jopa harkita tuota h260 versiota mutta en ole varma. kokemuksia näistä pikkulohkoista virinokilla kaivataan, etenkin päästöistä pitää tulla menemään läpi. xe nokat taitavat olla nyt laskuista pois ainakin compilta, muita merkkejä en ole juuri katsellutkaan vielä

    tietysti sitten uusi jakopää, std volume öljypumppu ynnä muuta tähän tulee.

    kaupitteliko se subi muuten jotain valmiiksi rempattuja 5A kansia? saattaisi kiinnostaa kun nuo omat saattaa olla täyden remontin tarpeessa jokatapauksessa. 2 paria mulla noita löytyy mutta on vielä käymättä tarkemmin läpi, ainaki yhdessä kannessa on venttiili ruostunut puoleksi auki..

    sellaiset ajatukset nyt tälläkertaa tästä uudesta projektista, pistäkää omia kokemuksia pikku oldseista tänne. muutaman ketjun aiheeseen liittyen löysinkin mutta niihin en pysty kommentoimaan enää mitään joten aloitin uuden

    Sauli K
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Subista tuli mieleen!

    Mitä se 307 oli syönyt mikä siinä mun cutlassin nokalla oli? Oli kerrassaan mainio ja pirteä kone!
     
  3. max

    max Double Gearhead

    Onkohan tuo mainitsemasi 850 DP vähän "overkill" tuollaiseen moottoriin?
     
    cutlass cruiser, xarper, wiwwe ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. SauliK

    SauliK Gearhead

    siltähän se kieltämmättä kuulostaa mutta miksei toimisi? sen etuna on mm se että sellainen nyt sattuu löytymään, 750 edeli oli tässä koneessa joskus aikoinaan ja no problems
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    toi nokkakorttisivu ei aukene, mutta jos se ysi nokkaa suunnilleen vastaa, niin koneesi pärjää vakiolla venakoneistolla, 307 orkkisnaulat ovat kokoonsakin nähden tosi kevyitä esmes letukkaan verraten, jos tekee mieli kiristellä niin pari milliä voi huoletta laittaa vakiojousien alle shimmiä vielä puolen tuuman nostoille, seetipaine nousee sillä jostaan neljästäkymmenestä kilosta viiteenkymppiin jossen ihan väärin omia mittauksiani muista.

    5A kansissa on sitten aivan saatanan kovat seetit, eivät juurikaan kulu, yleensä noi kannet tulee kohtuulliseen kondikseen ihan vaan ohjureilla ja seetit siivoamalla.

    keskimmäisten pakokanavien kannas pysyy nipussa ihan mikkiliimalla, jotaan latikkaa vähän täytteeksi jotta lankaa ei pala niin halvetisti, ilmatuubit tukin 8.8 pulteilla ja niihinkin annoin pikkasen lankaa kanavan puolelta ennen muotoilua, kymmenen vuotta noilla kansilla nyt ajeltu ongelmitta.

    subin "ylimääräiset" kannet taitaa olla palotiloistaan jo senverran avattu etteivät enää sovi kovin ideaalisti 307 lohkon päälle, omatkin viistin venttiilien sivuilta 350 mittaan.

    (asian sivusta, jos orkkistyylisissä männissä ajattelisi pysyä, niin rullanokkaisen version männissä ei ole varsinaisia ammeita, joten saa kansien paljealueen hyödynnettyä paremmin, samalla rutut nousevat 3cc edestä.)
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pojat joskus lainas multa 850 dp:n varttimailia varten 350 koneen päälle, ja eihän se sellasenaan tehny muuta kun pauketta täydellä kaasulla.
    Pikasäätönä laitettiin puupalikka kaasupolkimen alle ja sit toimi hyvin! ;)
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla toimi 750 305:sessa helpommin ja paremmin kuin 600.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    ^ Ne joissa alipaine (tai virtaus) ohjaa toisioläppiä tai ilmaläppiä, eivät ole niin tarkkoja koosta.
     
  9. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

  10. saresks

    saresks Gearhead

    Jee, olssinrakentelutopikki!!
    Koeponnistettu kombinaatio -89 307 (rulla vin9 ja pyörrekannet pikkuisen hiplattuna ja 1,5mm laskettuna), 8.8:1 rutut, 2,5" pakoputki osin rutussa, muuten vakio, puskee n.180-185 nettoheppaa 4250 rpm. Eli peltisarjoilla olis se 200hv jopa nettona.
    Toinen kombo; Comp high energy 260, muuten vakio olds 350 ysin rutuilla ja peltisarjoilla. Delta 88 aavikkoperällä kulki 190-200 km/h ja samaan tahtiin kiihtyi pösö 406 mi16 ja mese 190 2.6l kanssa (juu kyllä, tästä on aikaa)

    Fiksu taskuporttaus ja hyvät seetityöt ja mitä palikkaa mainitsit aiemmin ja se 200hv tullee siitä. Eikä noilla nokilla ole mitää ongelmaa päästöjen kanssa jossei ny venttiilit kanna tai sytkä/kaasarimurhetta. Ja niin ison vakuumi tms.. kaasarin sietää dual plane imari kuin jostain löytää. Jopa mighty quadrajet 800 cfm:n.

    Tuli vielä mieleen, et jos 307:n pudottaa vain isolohkon tilalle, sinne jää sit ralliturbiinia ja tiheä välitys?
     
    Muokattu: 26.2.2018
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    tuossa suunnittelemassani nokassa on mainosasteita 252, 050 nostolla 206, lsa 110 ja valve liftiä 0,433. imu sekä pako puolella. 260h nokassa asteita ja nostoa vähän enemmän

    keinuja ja tikkuja en viitsisi alkaa päivittelemään kun mulla täysin ehjät käyttökelpoiset löytyy, siksi haluan pysyä kohtuu nokassakin

    crossoverien valamisessa olen vielä vähän siinä ja tässä että alanko, ehkäpä. yhden sellaisen toimenpiteen olen jo tehnytkin.

    joo saanähä mitä tuon kaasuttimen kanssa tulee, näkee sitten. tarviiko niitä toisia kurkkuja edes raottaa tällaisessa motissa :D eihän nuo perus edelit paljoa maksa

    täytyy ensimmäisenä porauttaa lohko ja vaihdattaa männät, niin pääsee tarkistamaan paljonko jäädään dekistä. männistä en tosiaan tiedä minkä malliset ovat ennenkuin huomenna, varmaan perus parin millin amme. jos lohkosta millinkin saa höylättyä pois niin puristukset varmaan sinne 8,5 maastoon tulevat. kai? sitten tässä muutaman viikon aikana koittaa käydä niiden kansien kimppuun, niin pääsee mittailemaan ja suunnittelemaan sen lopullisen rutun

    taskuporttaus vain ja kanavien siivous, DX mainitseman pakopuolen kikan voisi varmaan tehdä kun peltisarjat on tulossa. imusarjaakaan en ole zoomaillut vielä sen kummemmin joten sen osalta olen vielä ulalla mitä sille voisi tehdä


    autossa on nyt paikallaan 2,41 välitys, vaihteistoja ja turbiineja mulla on kaikenlaisia joten siltä osin tuskin tulee ongelmia. tuo välitys haluttaisi tosin päivittää kolmosen pintaan vielä joskus, varmaan tuo pikkulohkokin sitä arvostaisi
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu tuplapumppu oli mullekin liian hurja idea.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Stanukoossa oleva lohko, mutta akselin kaulat jo toisessa ja kolmannessa alikoossa, ja taas laakerit loppu?
    Onkohan tuossa ollut jo pitempään jotain voiteluongelmaa.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    jos nykyinen remppaaja jo muistaisi siivota orkkisjakopäästä irronneen bakeliittisilpun pois öölipumpun sihdistä
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  15. SauliK

    SauliK Gearhead

    tietysti käyn imusihdin läpi ja öljykanavat muutenkin lohkosta ja kampurasta, tänä tai huomen illalla koitan aloittaa pesu urakkaa

    joo kyllä. stanu pytyt ja hiottu akseli, erikoisuudet eivät vielä siihen lopu. ykkös ja kakkos männästä puuttui toinen helma kokonaan.. jotain tuhoa joskus kai käynyt ja ihan selvästi vielä hiottu lohkeamien reunat pyöreäksi. lohkosta en ole löytänyt iskujen jälkiä tai ratkeamia

    muutamalla kangen kaulalla ja jokaisella runkokaulalla on myös pyörinyt kiviä lisä liukasteena laakeriliuskoista päätellen.'

    tämä mylly on muistaakseni jostain romikselta kaivettu 2010 vuonna edellisen autoni keulille ja josta se sitten jäi koneswappien myötä minulle. ekoilla huippunopeus testeillä jätti vitunmoisen sinisen pilven taakseen mutta jo ekan kesän ajoilla savutus kaikkosi ja motti pelasi todella hyvin, kuljetti custom cruiseria muuten yli 170kmh ja huusi kuin puukossa. kulutteli 13L litraa matkassa kun satasta ajeli
     
  16. SauliK

    SauliK Gearhead

    [​IMG]

    sellaiset sieltä tuli, ilman renkaita vielä tosin. tuossa pikaisesti tönärillä mittailin niin kaikki ovat jopa samaa ylikokoa, vielä peukkua pyllyyn että tuo poraus riittää siivoamaan sylinterit
     
  17. SauliK

    SauliK Gearhead

    aivan ku tinasta valettu nuo männät

    pakosarjoja tuossa mietin myös. kun mulla on aika matala auto niin isolohkon sarjat jos takomalla sovittaa tuohon niin kollektorit raahaa maata nyt vähintään koko ajan

    https://www.summitracing.com/int/parts/hed-58160/overview/make/oldsmobile

    kävin pasikiaisen cutlass topikkia vaklaamassa kun muistaakseni siellä oli juttua näistä sarjoista, veikkaan että menevät delta 88 jos menevät G body cutlassiinkin
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ovat kyllä kompaktit sarjat, luulisi mahtuvan
     
  19. SauliK

    SauliK Gearhead

    kiitoksia pasikiainen vinkistä! tänään lohko pesty ja harjattu kunnolla, vesikanavista tuli viittä vaille vtusti ruostemönjää ulos ja nostajalaakso myös ruosteessa. öljykanavista ei irronnut mitään ja kaikki olivat auki(lohkosta)

    muuten kaikki koneistetut pinnat tuntui olevan kunnossa, nostajaporaukset ym. ei olleet ottaneet hapettumaa eikä alakerrassakaan ollut ratkeamia tai muuta

    härregyyd ku näissä on yhtä reikäjuustoa tuo alakerta

    pikku kankkunen vaivannut tänään joten vielä pari pitkää iltapalaksi ja huomenna viedä läjä koneistamolle
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Ilmoitteletko paljonko koneistukset maksoi. Itsellä on tuolla projektit osiossa delta88 350 projekti.

    Nyt ei vaan taida raaskia alakertaa uusia. Kuopion venttiilipajan tarjous oli 500€ sisältäen poraukset hoonaukset ja dekkien oikaisut. Tuohon päälle kampuran tarkastus, uudet laakeroinnit ja mäntäsarja.
     

Kerro tästä muillekin!