Olds 350 kulutus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja [BassAddict], 11.8.2007.

  1. [BassAddict]

    [BassAddict] 1st gear

    Laitoin tuosa ensimmäisen jenkkini, Oldsmobile Cutlass '80, ja Oldsin omalla 350 koneella. Ensimmäisenä nyt huomion kiinnitti tuo hieman reipas kulutus, joka on rapiat 25 litraa sataselle :D Ja tosiaan maantiellä, matkavauhdin ollessa 80-100km/h... Mietinpä että mikäköhän tuossa nyt sitten on, kaasaristako pitäisi vaikaa alkaa etsimään? Imuvuoto, tai jokin mitä näitä nyt on? Onko noissa oldsin koneissa jotain häröjä, että kannattaisiko etsiä chevyn vastaava tilalle?

    Mikähän perä tuossa vehkeessä on? Kolmivaihteinen tomaatti siinä kai on, ja 80 vauhdissa kierroksia on sellaiset 2500.
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Kaasarin ensiöpuolen juttu jumissa jos Q-jet. Matka-ajossa pitäis päästä fullsizelläkin johkin 10 pintaan, cuttyssa varmaan liki 8-9.

    Eli kun otat kaasarin kannen irti niin se messinkimäntä, missä on ne pienemmät neulat pitää putsata jollain mikä ei naarmuta. Vai onko tossa sähköohjattu kaasari? Se taas kielis siitä, että sähköpuoli on irti tai rikki. Ota ilmanputsari pois ja laita kuva kaasarista tänne?
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

  4. [BassAddict]

    [BassAddict] 1st gear

    Johoo, sieltä löyty rochesterin 2-jetti pellin alta. Ryyppypuolelle taisi mennä sellanen putki imusarjasta, jos tuo tieto helpottaa jotain. Ajattelin notta puran siitä vehkeestä kannen ja putsin sieltä sen kaiken mitä löytyypi. Imu siinä vehkeessä ei toimi tosiaan, ainakaan minun mielestä. Tai sitten se jumii koko ajan... (miten tuonkin selvittää, se koko imuvivusto on seki ihan väljä ja toimimattoman oloinen) Ja en tiiä miten horo se koko vehje sitten loppujen lopuksi on. Mutta pensaa se syö tosiaan sen mitä se syö. Eli ihan v*tusti liikaa mun mielestä...

    Auttakkee minua mitä sen kanssa tekeepi, pitäs tänään ilalla ajella taas sillä pitempi matka, ja harmittaa kovasti jos menee tankillinen löpöä 160 kilometrin matkalla...

    Tuli tuossa mieleen että onko tuohon mahdollista äpöstää se nelikurkkunen tai sitten joku mekaaninen ruisku jos ei kulutus muutoin asetu?

    Menettääkö ATF ominaisuuksiaan jos se pääsee kiehumaan, ts. alkaako laatikko lusitaa, ja mistä muusta kielii jos laatikko luistaa? Tuo nimittäin valutti lootaöljyä kun oli putki rikki, sitten vaihdoin sen ja nyt tunnostaa että loota luistaa. Ennen ei luistanu vaan nyt näkkyy tekevän sitä vähäsen :( Tai sitten kuvittelen, kun en oo ennen ameriikkalaisella tomaatilla ajanu.


    Kiitos herrakani ja PauliP aiemmista vinkeistä
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kyllä tuon pitäsi kaksikurkkuisellakin toimia ja mennä kohtuukulutksella kun vaan hommat on kunnossa. Voisi olla kyse esim. kaasuttimen ajonaikaisesta tulvimisesta, vaatiiko kaasupohjassa starttaamista kuumana?

    Nelikurkkuisen imusarjoja löytänee kohtuuhelposti 81-84 mallisista 307 purkumoottoreista (Olds Custom Cruiser). Imusarjan koodi olisi hyvä olla A4, mutta kyllä se A5:lläkin (pienempikanavainen) toimii. Sitten täytyy vielä hommata mekaaninen ja ehjä Quadrajet kaasutin mielellään automaattirikastimineen.
     
  6. [BassAddict]

    [BassAddict] 1st gear

    Ei vaadi kaasu pohjassa starttaamista. Lämpösenä lähtee monasti ihan pikku nykäsyllä, joskus joutuu sahaamaan ja vähäsen liputtamaan kaasua. (ei kyllä nyt muutamalla viime starttauksella...) Käytin kaasarin kantta auki, ja sieltä oli se yksi palikka, räjäytyskuvissa Power Piston, irti. Makoili siellä kohokammiossa. Pistin takasi paikalleen. En oo vielä päässy tien päälle mutta lähden nyt kokeilemaan. Aijoo, putsasin sen ja kyllähän sieltä sellasta möhnää tuli, kaikkea pikku murusia. Toivotaan parasta, ainakin paremmin se nyt lähtee käyntiin :)

    EDIT: joo ja sen kiihdytyspumpun(?) jousen ja härpättimet kans putsasin.
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Onko se kaasutin sellainen pyöreällä ilmanpuhdistajan kauluksella vai vähän kolmiomalllisella?

    Jos se on kolmiomallisella ilmaputsarinaukolla, niin siinä Power pistonissa pitäisi olla kaksi suutinneulaa alaspäin (suuttimien sisään) ja männän alla jousi joka nostaa sitä ylöspäin kun alipainetta ei imusarjassa ole.
     
  8. Coyote Custom

    Coyote Custom 1st gear


    2-JET on pyöreällä putsarin aukolla ja dualjet on puolikuun (kolmion?) mallisella...
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Parempi kuitenkin varmistaa, on senverran erilaiset vekottimet. Se on silloin 2GC jos on pyöreä. Quadrajet ja dualjet ovat noita -jet loppuisia.
     
  10. C30943+R05

    C30943+R05 1st gear

    Jos oikein tarkkaan katselee 2GC tai muuta samansukuista (esim 2G ja 2GV), niissä lukee tuo 2-JET. Dualjet on taas 2ME tai 2MV :argue:
     
  11. rocketman

    rocketman Gearhead

    kattoisin ensin kuitenkin (hei?)jakajan: kannen ja pyörijän kunto sekä se, että puntit ja niiden liikuttama akseli liikkuvat herkästi. ettei alipainesäädin vuoda. ja sytkän ennakko kunnon lampulla mitattuna kierroksilla alip letku irti 36-40* (älä perusennakosta välitä, se asettuu järkevälle välille, jos mekaaninen ennnakon säätö toimii). ilmanputsari? tulppien kärkiväli? ja sitten se kaasari...



    .
     
  12. [BassAddict]

    [BassAddict] 1st gear

    Joo tuommonen pyöriä kampe, eli vissiin 2GC sukunen. Tosiaan, kyllä siinä lukee että 2-JET päällä...

    Pitääpäs tuota sytkää alkaa penkomaan, olikin se jo mielessä seuraavana huomion kohteena.

    Kulutus tosiaan tippui, 27l. -> n.14litraa. Eli ihan kivasti. Pitää nyt vielä penkoa noita muita kohteita vielä pienemmän kulutuksen toivossa. Miten herkästi huonot alipaineletkut vaikuttaa, nehän ei paljoo maksa jos uusis neki.
     
  13. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Meillä sytkän säätö rocketmanin ohjeiden mukaan todellakin auttoi. Cutlass huilaa nyt ihan kuin toinen auto. Ennakkoa on nyt ilman alipainesäädintä 38º @ 3000 rpm ja ero on todella huomattava. Oldsi kulkee nyt tosi keveästi ja kun kaasun löysää, niin moottori ei jarruta yhtä voimakkaasti, kuin ennen.

    Tunnelma pajalta tullessa olikin kuin MotorUp -mainoksesta, sillä vaimokin kehui heti Cuttya pirteemmäksi...

    Kiitokset rocketman, PauliP, A1 Autoväri ja Mike
     
  14. PauliP

    PauliP 1st gear

    Sorry, niin muuten lukeekin :oops: :oops: :oops:
     

Kerro tästä muillekin!