Olds 350 speed density EFI tietoa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Big_Easy, 28.8.2012.

  1. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Ostin ebaystä 70-luvun lopun 350 SBO 8-pistesähköruiskun kilkkeet ja ajattelin asennella ne käyttiksen swirl port kantiseen Oldsin 307:aan. Ongelma on se etten tiedä tuosta ruiskusta muuta kuin että siinä pitäisi olla kaikki tarvittavat osat kaasari -> ruisku muutokseen. :D

    Kaikki info sähkö- ja alipainekaavioista osien tunnistamiseen olisi tervetullutta.

    Mitenkäs tuollaista kannattaisi lähteä toteuttamaan? Ruiskun orkkis ECU:lla, Megasquirt, jonkun uudemman tuotantokoneen boksi vai jotain muuta? :odroll:

    Käyttökelpoista osaa omasta mielestäni ainakin imusarja, 2-reikänen throttle body ja korkeapainelinjat, mutta olisin erittäin tyytyväinen jos sen saisi noista osista kasaamalla ja säätämällä toimimaan.

    Tavoitteena on siis tehdä pieniruokainen reissureki.
     
  2. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Nostellaanpas pikkasen.

    Jälleen kerran projekti lähti vähän käsistä. Mistään ei löytynyt tarpeita vastaavaa ohjausboksia, siispä tein sellaisen itse. Mutta eikös se niin ollut että kun itse tekee niin saa just sellasen kun sattuu tulemaan?

    Omavalmiste ECM:stä löytyy seuraavat anturit / ohjaukset:

    -Suuttimet (Kaikkia 8:aa suutinta ohjataan erikseen, peak/hold tyyppisellä ohjauksella.)
    -Analogi-anturit: CTS, IAT, MAP ja lambda
    -Digi-anturit: TPS, VSS ja virranjakajalta sytkäpulssi ja nokka-akselin asento
    -Tyhjäkäynnin tietokonesäätö
    -Ohjaukset EGR:lle, TCC:lle ja A.I.R-systeemille (Kyllä, ilmapumpulle, jäi pari MCU:n I/O nastaa vapaaksi)

    Nyt tarttisi saada vähän tietoa että miten ihanteellinen ruiskunohjaus toimisi. Tässä vähän omia ajatuksia:

    -Syötönkatkasu yli 45MPH vauhdissa -> Turbiinilukko pidetään kiinni, imusarjasta kaikki räppänät auki (IAC ja EGR) -> Mahdollisimman heikko moottorijarrutus -> Mahdollisimman pitkä rullausmatka ilman bensaa?

    -Highway mode: Open loop, Imuilma mahdollisimman kuumaa, sopat mahdollisimman laihalla ja mahdollisimman paljon EGR:ää?

    Saan/joudun siis koodailemaan itse tuon ECM:n softat, eli toiminnallisuuksia ja ominaisuuksia pystyy aika vapaasti tekemään kuten itse haluaa.

    Elikkäs kertokaa viisaammat että miten täydellinen ruiskunohjaus teidän mielestänne toimisi.
     
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Sorry ei ole mitään fiksua kertoa aiheesta, mutta mä tekisin niin, että latailisin esmes TunerPro:n ja jonkun mahdollisimman vastaavan auton hakkeroidun moottorinohjauskoodin, esim 90-luvun Caprice LT-1:llä. Niitä sit opiskelisin, saisi varmaan parhaan käsityksen, mitä tehdas aiheesta ajattelee. En tiedä, onko ruiskunohjaukseen apua kuitenkaan, kun taitaa tuo olla ilmamäärämittarilla. Mitens esim. megasquirt tukiyhteisö?
     
  4. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Kysessä on siis N-MAP, en ainakaan ole löytäny MAF-anturia mistään.

    Pitänee varmaan mennä Megasquirt foorumille kyselemään kuinka ruiskun kuuluisi toimia.

    Osaako joku muuten kertoa mistä johtuu että ruiskukoneiset jenkit tuntuu vääntävän paljon huonommin kuin kaasarikoneiset. Tai tällaisen huomion olen itse tehnyt, kun olen koittanut Fordin 302 8-piste ruiskua ja Chevyn TBI:tä. Onko tämä vika vai joku ruiskujen ominaisuus, vai johtuuko askista? :-?
     

Kerro tästä muillekin!