Olds 350 tehomietintää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pas(i)kiainen, 6.9.2012.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tarjottiin tuommosta konetta:

    Lohkon valu nr.557752-3B
    kannet 3A

    Sain jo kansista tiedon, että ovat ne 170hv saastekannet, eikö vain? Mutta mikä tuo lohko on? Onko lohkoissa semmoisia eroja, mitä kannattaa miettiä kun ostaa? Ei ole tulossa mitään topendvirivirirokrok autoa vaan käyttis, mutta sais olla pirteä, toisaalta taas tunnetusti nälkä kasvaa syödessä :)

    Mitä on eroja esimerkiksi 2 ja 4 pulttisissa alakerroissa?

    Paljonko on tehoa tuossa setissä jos kaikki on hyvässä kunnossa, joku hollikka 600cfm kassu ja hookerin peltisatsit? Imari taitaa kans vaikuttaa? Mikä olisi hyvä? Kaikki vinkit vaan tänne!

    Minkälainen rojekti on vaihtaa noihin 3a kansiin isommat venat, ja jos ottas siivua kansista pois kans. Koulusta löytyy venttiilityöstövehkeet ettei siinä mielessä mitään ongelmaa, mut isompia venoja en oo koskaan rakennellu koneisiin, yhteen rivikoneeseen oon kansirempan tehnyt...
     
  2. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    en nyt muihin kysymyksiin osaa vastata, mutta eikös noissa oldsin koneissa käytetä paljon offenhauserin viriosia.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tuo lohko on uudempi 77-80 kevytvalulohko, eli siinä on "windoved main web" -runkolaakeripukit. Näissä on "ikkunat" lohkossa sylinteriparien välikannaksissa. Tuossa ei sinänsä ole mitään ongelmaa koska valussa on käytetty enemmän nikkeliä riittävän vahvuuden aikaansaamiseksi kuin esimerkiksi joissain painavammissa saman korporaation pikkulohkoissa.
    Mutta ehkä niitä eroja kestävyydessä Oldsin vanhempiin "solid main web" -lohkoihin löytyy kun aletaan tosissaan virittämään.

    Samoin Oldsissa ei ole käytetty koskaan neljäpulttista runkolaakeripukkia mutta Oldsin kaksipulttisessa on huomattavasti tukevammat runkolaakeripukit sekä paksummat ja suuremmalla kiristysmomentilla varustetut pultit kuin saman korporaation eräässä toisessa pikkulohkossa jota on saatavissa neljällä pultilla varustetuilla runkolaakeripukeilla.

    Jossain vitsailtiin jotenkin niin että "four bolts in mush is weaker than two bolts in nickel cast".

    Nuo 3A kannet on isopalotilaiset ja piehköillä pakoventtiileillä, jos niiden tilalle vaihtaa 307:n 81-85 vuosimallin 5A-kannet, niin saa puristusta lisää helposti ja edullisesti.
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Elikkä tulee pirteä laitos, jos vaihtaisin 5A-kannet, edel (tms) imari, holleyn 600-650cfm kaasari ja hookerin peltisatsit?

    Ei mitään hajua kyllä mikä nokka tuossa on, pitää kysyä myyjältä jos se tietäisi.

    Ja vissiin mun kannattaa tavotella hyviä alavääntöjä, perävälitys on 3.08 eli aika harva. Turbiinin stall 1500rpm.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllä kai noille 5A kansillekkin kannattaisi jotain tehdä jos pirteää laitosta haluaa rakentaa. Niissäkin on aika pienet venttiilit. Taskuporttauksella ja mahdollisella isompien venttiilien vaihdolla pääsee jo pitkälle. Noi 3A isot imuventtiilit voi hyödyntää budjettivirityksessä. Tein kerran sellaisen budjettivirityksen että 307:n 5A-kansiin asennettiin Oldsin #8 kansien 1.875 imu ja 1.622 pakoventtiilit. Kansien materiaali riitti koneistus ja porttaustöihin. Niitä vielä madallettiin millin verran ja puristus ja virtaus oli aika hyvät.
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Budjettiviritys olis kyllä tarkoitus tehä. Rahaa ei ole ikinä liikaa :)

    Pikkasen offtopicia... Mikä on dampperin homma kasikoneessa? Perusrivikoneissa ei vissiin dampperia oo?

    Mietin noita kansia vielä, et mitä sit jos löytäisi jostain 6 tai 7 kannet niin kui bolt oni se olis hommana?

    Vähän epäilyttää se että miten osaan muokata niin että rupeaa virtaamaan hyvin, jos vaihtelen isommat venat.
     
  7. JnZm

    JnZm Gearhead

    Dampperi vähentää värinöitä
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joo 6, 7 tai 7A kannet, puristukset 10.25 korville ja oikea nenä niin silloin on jo ne tehtaan -70 350 koneen 325 kaakkia tehtynä.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    60-luvun lopun 6-kansia tuskin löytyy ilman todella hyvää tuuria, etenkään sellaisia joissa ei ole halkeamia, eikä noita 70-luvun alun 7 tai 7a kansiakaan paljoa irrallisina näy.
    Mutta kyllä noillä 3A kansillakin tehoja lisää saa jos vaihtaa paremman nokan, kaasarin/imusarjan ja peltisarjat.

    Taskuporttauksen voi tehdä yllättävän helposti ihan perusvingulla ja hyvällä terällä. IKH:sta ainakin saa jollain 30-40€ hinnalla teriä ja yksi oliivimallinen riittää. Mutta erityisen huolellinen pitää olla että ei seetipintaan hipaise. Noissa kanavissa on yllättävän paljon ylimääräistä pahkuraa ja kulmaa yms. siellä venttiilin takana.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Vinkki; yleensä Oldsin isopalotilaisilla kansilla varustetuissa 350 pikkulohkoissa (esim. #8) on pienipalotilaiset männät. Vastaavasti usein pienipalotilaisilla kansilla (esim. #7 ja #7a) varustetuissa on isopalotilaiset männät. Tuosta 3A kombinaatiosta en muista mäntien palotiloja, yhden olen rempannut vuosia sitten. Sekin on ihan pirteä käyttöauto yhä vakiomallisella nelikurkkuisella imusarajlla, q-jetillä ja valurautapakosarjoilla

    Ja ne 7A:t (iso A) on tosiaan 81-85 307:n kannet
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Seetipintojen hiplailu ei kamalasti haittaa, kun koululla pystyn koneistaa noi seetipinnat pitäviksi.

    Mitä tarkoittaa taskuporttaus? Siis ymmärrän kyllä että sieltä otetaan lastua pois, mutta miten se tehään oikeaoppisesti(tai niin ettei tehoa ainakaan häviä :D). Suoristellaanko sieltä vaan valupurseet jne paska vai suurennetaanko ihan sitä virtauspinta-alaa imu ja pakokanavissa? Ilmeisesti taskuporttauksessa ei vaihdeta isompaa venaa?

    Ilmeisesti siis isopalotilaiset männät olis ne hyvät vai?

    Mietityttää kyllä vähän, kannattaako tuohon ryhtyä, kun en meinaa täyttä koneremppaa tehdä. Koneen myyjä sanoi että pari vuotta sitten kone on laakeroitu ja rengastettu ja sit ollu farkussa. Uskaltaako tuota kutitella? Eli jos kansia vähän siistis, kanttaa pikkasen madaltelis, hollikka tarjoilemaan pensat ja hookerin satsit perään.

    Voiko/kannattaako imusarjaa siistiä? Mukaan tulisi vakio valurautasarja.

    Elikkö topend projektil jos selviäisi niin säästyisi rahhoo :)
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Taskuporttaus tarkoittaa yleensa sitä venttiilin taskun (takatilan) siistimistä, muotoilua ja mahdollista laajentamista. Koneistus- ja valupintojen kohtien siistiminen, seetipinnan jälkeisen alueen avartaminen (eli kanava suurennetaan lähes seetipinnan kosketuspinnan sisäosan kokoiseksi) ja ohjureiden muotoilu pisaramallisiksi jo vaikuttaa paljon. Olen ymmärtänyt että ohjurista on hyvä jättää sellainen kannas tai uloke kanavan suuntaan, sellaisia on ollut jo 60-luvulla #6 kansien kanavissa, joskin ne ulokkeet oli pidemmät ja ulottuivat kanavan kattoon saakka aika pitkälle. Liikaa ei kannata alkaa taskuja ja kanavia suurentamaan, valuseinämän paksuutta vesitilan suuntaan ei voi oikein tietää. Rautalangalla voi kansipinnan aukoista toki vähän suuntaa antavasti tulkata. Pakokanavien kattoja kannattaa siloitella, samoin ne ilmapuhalluspillien ja ventiilikopan ruuvien pahkat madaltaa. Imukanavan sisämutkaa ei saa loiventaa, kanavaan on hyvä jäädä sisämutkaankin pystysuuntaa venttiilin taakse.

    Oikein kunnolla asiaan paneutuvat jopa valavat alumiinilla umpeen ne keskimmäiset imusarjaa lämmittävät heat crossover kanavat niin että kaikki pakokanavien taskut saa samanmallisiksi. Nimim. DX ainakin on sellaiset tehnyt Oldsiin, itse tein yhdet valut Pontiacin kansiin. Siinä joutuu vinguttamaan muotoja sitten jo enemmän valuhommien jälkeen.

    Jos venttiililautasten takapinnassa on sellaiset hyppyrit seetipinnan koneistuksen yläpuolella, ne voi kotikonstein madaltaa kun laittaa ventiilin pyörimään vaikka viilapenkkiin kiinnitettyyn porakoneeseen ja sitten rälläkällä ja lamellilaikalla pyyhkii ne matalaksi. Ne joilla on sorvi käytössä varmaan tälle nauraa, mutta tämä toimii ihan hyvin kun ei tavoittele täydellisyyttä vaan tekee matalalla budjetilla itse.

    Toi vingutteluhomma on ihan mukavaa jos on paineilmatyökalut käytettävissä. Joskaan ei sitä muille viitsi alkaa tekemään, on senverran aikaavievää hommaa.

    Näistä ohjeista en mene takuuseen, mutta näillä periaatteilla olen noita avartanut.

    Se männän upotus on periaatteessa hyvä palotilan pyöreän muodon kannalta, mutta puristusta se heikentää. Eli jos löytää pienipalotilaiset (upotuksiset) männät ja pienipalotilaiset kannet, niin saa puristusta helposti vakiopalikoilla. Muistelen että tuossa 77-80 koneessa olisi keskikokoiset upotukset männissä.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on uudet pikkumontuiset stanumännät renkaineen, halvalla lähtee :odroll: .
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ei oikeen toi mäntien vaihto hotsita, ku sit pitäis porata, tasapainottaa koko paska uusiksi jne.

    Koneistukset maksaa nykyään aika paljon!
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Vakiomäntien vaihtamiseen ei tarvi kuin hoonaus, joskin se kiertokankien vaihtaminen kannattaa teettää koneistamossa jos ei ole kokemusta. Tasapainotusta ei tarvi teettää jos vaihtaa samanpainoiset vakiömännät.
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mutta kyllähän se muuttuu, jos siinä koneessa on keskiupotuksella männät, ja vaihtaisin pikkumonttuset männät, niin paino vähän muuttuu? Ja sehän on taas ihan asia erikseen onko se enää edes stanukoossa :)
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Männästä pitää muuttaa perkeleesti jotta se tasapainoon vaikuttaa.
    Oldsin koneita ei yleensä tarvii porailla kun lohko on "parempaa" ainetta.
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Okei. Pidän mielessä.
     
  19. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mulle ei tullut vielä se taskuporttaus selväksi. Voitteko selventää. Tarkottaako se että venttiilikoko pidetään samana mutta parannetaan virtaavuutta vai onko se sitten sitä venttiilikoon suurentamista.

    Voisin kuvitella että siinä ei venttiilikokoa suurenneta kun te sanoitte että pitää seettiä varoa jne. Jos venttiilikokoa suurennettaisiin niin eihän sillä seetillä ole mitään väliä kun se pitää uusiksi tehä kumminkin...?

    Ja vielä siitä koneesta: yritänkö tehä mahd. alavääntöisen koneen, kun perävälitys on 3.08. Ymmärtääkseni se on tosi harva. Autonmyyjä ainakin sanoi että kannattaa tehä alavääntökone, koska muuten vauhtia on tyyliin 100km/h ennenkuin ollaan powerbandillä :rotfl:
     
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Minä ainakin olen ymmärtänyt että kun puhutaan kanavan taskuporttaamisesta niin silloin muotoillaan sitä venttiilin taakse jäävää kanavan osaa. Tuon voi tehdä säilyttämällä vakiovenat tai sitten myös vaihtamalla isommat ja käytännössä se pitää tehdä jos vaihtaa isommat venttiilit.
     

Kerro tästä muillekin!