Olds 350 tehomietintää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pas(i)kiainen, 6.9.2012.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    No, enivei. En rupea tekemään koneelle mitään kun se kerta on rempattu, ennenkuin pääset kunnolla ajamaan. Sit kun on tuohon kyllästynyt niin voi keksiä jotain mukavaa. En edes tiedä mitkä puristukset tuossa koneessa nyt on, onko kansia laskettu jne...
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Laitetaan tännekkin kysymykset, ku ei tuolla projutopicissa ehkä pyöri nää kaikki mottitietäjät. Joten, tosiaan ostin tuon mosan minkä linkkasinkin aikasemmin. Nyt heräs pari kysymystä:

    Nyt, jos toi kone on kylmässä hallissa sen ajan, kun se odottaa keulille pääsyä/käynnistystä, vähintään kuukaus varmaan menee ennenkuin sinne pääsee, niin kannattaako sitä käydä pyörittelemässä tai jotain välillä? Öljyt on konessa kyllä. Ne vaihetaan tietty sit viimeistään ku on keulilla...

    Ja sitten, kun tuon koneen mukana tulevalla hei-jakajassa on vika, eli ei ota kierroksia yli 2000 tuolla jakajalla, rupeaa pätkimään, niin missä voisi olla vika? Kuulemma lainajakajalla ottaa jenkaa just niinku pitääkin. Myyjä sano et jos toi jakajan se alipainesäätö kello on kuivanut niin ei sen takia pelitä. Missä muussa voisi vika olla? Noita alipainekelloja varmaan saa jostain us-partsista?
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    ei se varmaan ainakaan alipainekellosta johdu,
    jotain muuta häikkää on, jakajan pohjalla makaavan pyörimispulssit keräävän kelan piuha väsynyt poikki, syttypoksi tai puola hajalla tms. siskalut yhteensä maksaa noin saman
    kuin uus kiinanpaskajakaja, eli 100 ekee,
    tollanenkin toimii käytännössä riittävän optimaalisesti vakionkaltaisella koneella sen käyriä, kuten puntteja tms. pitelemättä.
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Pystyykö noita komponentteja mittailemaan millään yleismittareilla tms, niiden toimivuutta?
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kannattaa kattoa ajoituslampulla että miten sytysennakkokäyrä käyttäytyy. Pyörijän alla on ne ennakonsäädön keskipakolimput, niiden kunto ja herkkä liikkuvuus sekä jousien palautusvoima kannattaa tarkastaa.
    Ja jos jakajaa on harrastettu, niin myös keskipakosäätimen punttien ja keskipalan oikea suunta kannattaa varmistaa. Oldsin koneessa jakaja pyörii vastapäivään ja keskipalan ja puntit voi asentaa myös väärinpäin (ylösalalsin).
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    huonosti, pitäis tietää tehtaan komponenteille ilmoittamat arvot, että kytkeä esmes sytkäpoksiin sähvöjä ja silti jää todentamatta puolan korkeajännitteillä tapahtuvat mahdolliset läpivuodot/oikkarit.
     
  7. DX

    DX Double Gearhead

    Njoo tosa on pointtia, tosiaan, jos sytty kierrosten noustessa vetää armottomasti myöhäselle, eli väärään suuntaan, ei jenkaa kone ei.

    Tosin just esmes nimim. cutlascruiserilla oli kesällä fiestassa silleen hajonnut syttypoksi,
    (homma jäi hiukan arvoitukseksi) että miten ihmeessä, mutta näin kumminkin tapahtui, syttypoksi myöhästi signaalia tuplaten enemmän mitä limput aikaistivat, näin kumminkin tapahtui.

    Ei jaksettu ressata itse ongelmalla kun ongelman aiheuttanut komponentti selvisi
     
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Helkkarin tyhmä kysymys :D Eli siis dämpperistä katottuna pyöriihän tuo kone myötäpäivään? Jakaja sit vastapäivään? Eli vetolevystä vastapäivään?

    Mites toi, nyt kun ei oo viel kiinni niin kantsiiko sitä ny sillon tällön pyöritellä? Öljyt on koneessa.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Hihnapyörät (ja dampperi) pyörii koneen edestä katsottuna myötäpäivään ja virranjakaja Oldsin moottorissa ylhäältäpäin katsottuna vastapäivään.
     
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Noni, sithän se meni just niinku mä kuvittelin. Kiitos. Osaatteko sanoa, kuinka paljon on semmonen perus nm määrä jolla kone pyörii? Luulis että aika raskas pyörimään varsinkin ku tulpat paikallaan?
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Voimaa tarvii, en tiedä nm:inä. Tuossa on se hyvä puoli että dampperin pultti kestää hyvin siitä pyörittämisen vaikka vaatisi voimaakin.
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei se ihan älyttömiä tarvinnut kun yhtä mosaa pyörittelin tosi useasti YKK kohtaan kun oli paska virranjakaja ja se tuli ilmi vasta kauan myöhemmin.

    Ja oli tulpat kiinni ja hihnat.

    Normi räikällä väänsin ja hihnasta/propellista kevyin ottein annoin lisävauhtia niin sen sai aika äkkiä ja vaivatt pyörähtämään ympäri vaikka oli autossa kiinni.
     
  13. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kelan signaalipiuhat väärinpäin jostain syystä. Keskipakopainot ruostunu jumiin. Painot vääripäin.
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mukavasti pyörii kone juu. Tuossa dampperissa on viiva, ja sit lohkos on kiinni semmonen numerolätkä, missä on asteita. Silloin kun se asteluku on 0, onko 1 mäntä yläkuolokohdassa? Onko jakajassa joku vastaava merkki tälle? Vai kannattaako jakajaa ottaa irti vai purkaa paikallaan?
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Niin, ja sitten, kun tuossa on Edelbrockin imari, niin käykö siihen Edelbrockin kaasareitten lisäksi Holleyt ja Carterit? Onko 600cfm Carter tarpeeksi iso tuohon, näky olevan sellanen myynnissä.
     
  16. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Viivan kohdalla voi myös yllättäen ollakkin 6 sylinterin työtahti.

    Kun näissä kasikoneissa on 1 ja 6 männät samaan aikaan ylhäällä.

    Toisessa on työ ja toisessa venttiilien vaihto.
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Hei jakaja kannattaa asentaa seuraavalla tavalla;
    Ykkössylinteri työtahtiin ja dampperin merkki nollaan.
    Jakaja paikoilleen siten että pyörijä osoittaa klo. yhtä koneen edestä katsoen ja alipainesäädin klo. kymmeneen.
    Jakajankansi osuu nyt siten että sähköliittimet osoittaa kuskin lokasuojaan.
    Ykkösen tulpanjohto klo. ykkösen kohdalla olevaan nastaan ja muut siitä vastapäivään sytytysjärjestyksen mukaan.

    Tällä tavalla asennettaessa alipainesäätimelle jää liikkumavaraa tulipellin ja imusarjan väliin.
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Noista dampperin merkeistä vielä... Ilmeisesti siis se on 1 ja 6 ykk, kun merkki on 0:ssa?

    Ja venakopat auki, muuten ei tiiä onko ykkösessä työ vai pako/imu vaihto?
     
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kun irrottaa ykkösen tulpan ja pitää tulpanreikää tukittuna samalla kun pyörittää moottoria niin että merkki lähestyy nollaa, niin silloin kun ykkönen on työtahdissa, puhaltaa sylinteri painetta ulos.
     
  20. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Niin no tietysti. En tullut ajatelleeksi. Kiitti.
     

Kerro tästä muillekin!