Olds 350 tehomietintää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pas(i)kiainen, 6.9.2012.

  1. Rokki77

    Rokki77 1st gear

    eli 268/280 nokka olis ilmeisesti se oikea tähän käyttöön?
     
  2. DX

    DX Double Gearhead

    tollaset lisäspeksit 1024 aksilalle löysin, loivaramppinen,
    mun käsittääkseni se olis ihan ok 9 rutuille ja vakiota vain aavistuksen virkeemmäksi nokaksi.

    Exhaust Duration: 214 Deg
    Exhaust Valve Lift 1 (inches): .472"
    Intake Duration: 204 Deg
    Intake Valve Lift 1 (inches): .448"
    Lobe Centerline (exhaust): 117 Deg
    Lobe Centerline (intake): 107 Deg
    Lope Separation: 112 Deg
    Overlap: 51 Deg
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nokkavalinta ei mene nappiin pelkkiä perusasteita vertailemalla koska profiilit poikkeaa toisistaan todella radikaalisti.

    Compin 268 on reippaasti rajumpi kun verrataan .050" nostolla noita asteita: 224/230 ja "vanhanaikaisessa" sealed powerissa vain 204/214, vaikka perusasteita onkin enemmän.
    Jos compin sarjasta katsotaan sealed poweria .050" asteilla, nostolla ja kierrosalueeltaan vastaava nokka niin pitää mennä kolme pykälää alaspäin: 250/260 (206/212 @.050")
    No toki vois laittaa jotain tuolta väliltäkin käyttötarkoituksen kärsimättä.

    Lisätään tähän vielä ilmoitetut kierrosalueet:
    -sp 1024: 1500-4000
    -comp xe250: 600-4800
    -comp 268: 1600-5800
     
  4. Rokki77

    Rokki77 1st gear

    comp xe nokkaa meinasin! ja yrittäny ettiä semmosta mikä toimii noin tyhjäkäynniltä lähtien mutta olis kuitenkin vakioo jyrkempi!
     
  5. DX

    DX Double Gearhead

    Xe268 on pienistä mainosasteista huolimatta jo ehta ränttätänttänokka,
    eli käy joutoa rujosti, hytti hötkyy jne. mekaanisesti äänekäs,
    vetoja alkaa löytyä jossain 1500rpm paikkeilla riippuen muusta kokoonpanosta,
    kaipaa turbiinin stallin nostoa ja kolmosella alkavaa perävälitystä.
    vakionokkaa pienempi perusympyrä, vaatii noin millin pidemmät tikut, ja/tai kansien laskua, ja/tai säädettävät keinuvipat tms.

    1024 speksit näyttäis olevan samat kuin edelbrock perfomer:issa, toimii hyvin vakioturbiinilla ja harvalla perällä,
    palstoilla kehuvat, että mainio dailydriver jossa tyhmäkäynti on siisti, hyvä alavääntö ja vakiota enemmän potkua läpi koko alueen.

    1024 perusympyrä on vakiota vastaava, eli venakoneiston mitoitukseen ei tarvitse tehä muutoksia.
     
  6. Rokki77

    Rokki77 1st gear

    ja toi kun olis just tarkoitus saada alväännöllä menemään kun peräruuvi on 2.41 ja sitä en ole vaihtamassa mutta olis mukava saada pikkasen pirteemmäks kulkua! ja ei tota malmikasaa saa ihan pikkurahalla kiihdytysautoks :)
     
  7. Achti

    Achti Gearhead

    Nyt olisi helppoja hevosia 350 miehille, joilla rahat ei riitä (vielä) alukansiin ;)
    5A 307 kannet.
    Kansille on tehty seuraavaa:
    - Isommat venttiilit: Imu: 1.88", Pako: 1.62"
    - Madallettu 1.5mm
    - Kanavia siistitty ja ohjureista tehty pyöreemmät

    Tällä saa lisää ruttua koneesta, riippuu tietty aina että mikä on lähtökohta :)
     
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Rupee tuntuu toi nykynen kone aika laiskanpulskealta. Joo, onhan siinä vääntöä ihan kivasti. Mutta tuntuu meno puuttuvan ylärekisteristä kokonaan.

    Ajattelin jos millään pystyis tekee vähän halvemman rakentelun, eli heittäis tohon vakioalakertaan eri nokan ja sit noitten portattujen 8 kansien tilalle vaikka noi Achtilla myynnissä olevat 5A kannet. Laittais saman performer imarin. 8-kansia on tiputettu milli, ja 5A kansia Achtin tapauksessa näköjään 1,5mm. 5A kansissa on vakiona 67cc:tä, 8-kansissa 79cc.

    Eli vaihtais pelkän nokan ja kannet.

    Hölmöä? Puristus nousisi jonkinverran ja nokan voisi hommata sellaisen et saisi tehon esim jonnekkin 6000 kiekkaan asti, tai toiminta-alueeltaan sinne yläpäähän kans vähän jotain tapahtumaa.

    Muistin virkistämiseksi, alakerta on muistaakseni '69, männät on oldsin vakiot, pienimmällä kololla. Ja imari tosiaan se Performer Olds 350.

    Käyttömukavuuteen ja kulutukseen tuolla ei luulis olevan vaikutusta?

    Tai sit lopetan tän hipostelun ja laitan sen 455:n sinne :rotfl:
     
  9. Timmo

    Timmo 1st gear

  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä hyvä Olds 350 potkii ihan mukavasti. Säädin yhden w-31 koneisen hylsyn kohdilleen ja mukavasti nakki paloi ja ryki yläkierroksillakin ihan riittävästi. Kone oli siis ihan orkkis valusarjoilla ja tuplaputkilla, tais kaikki 325 hepoa olla vielä tallessa.

    Valusarjatkaan ei välttämättä tarvii tiivistettä vaan kansien pinta puhtaaksi ja sormella pikkasen silpaa väliin.
     
  11. Timmo

    Timmo 1st gear

    Joo lueskelin tuosta, että moni ei laita tiivistettä ollenkaan. Moottorisilikooni vaan truut ja menox?
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Laitoin omaan 307:aan Sealed Powerin tarvikemallisen CS651 nokan. Kansia madallettu ja kanavia avarrettu. Tuntuu oikein mukavalta kokoisekseen vaikka auto jossa se nyt on, on omapainoltaan 2300 kiloa. Toi olisi varmaan 350:seen aika sopiva nokka myös.

    Part Number:CS651
    Cam Lift / Intake: .273" Cam Lift / Exhaust: .273"
    Valve Lift / Intake: .437" Valve Lift / Exhaust: .437"
    Valve Lash Int.:HYD Valve Lash Exhaust: HYD Cam Type: FH
    Lobe Intake Centerline: 108 Lobe Exhaust Centerline :110 Separation Angle: 109

    asteet 194/207 050" nostoilla ilmoitettuina.
    http://aftermarket.federalmogul.com/en- ... 0CS651.pdf
     
  13. Timmo

    Timmo 1st gear

    Noniin posti toi pakosarjat. Liekköhän Suomessa kellään muulla tämmöisiä, ainakaan valmistaja ei tuntunut tietävän Finland nimistä paikkaa.

    Thornton's 350 JR Exhaust Manifolds

    [​IMG]
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Hienot. Mudracer tossa edellä kirjoitti ihan aiheesta tuohon tiivisteeseen liittyen. Jos laitat ne massatiivisteet, niin ole varovainen momenttien kanssa, liika kiristäminen voi saada sarjat halkeamaan myöhemmin. Alunperin niissä ei ole tiivisteitä, eli jos koneistutat kansien tasopinnat puhtaiksi, niin silloin kannattaa laittaa ilman tiivistettä ja ehkä jotain sopivaa tiivistemassaa ohuesti väliin.
     
  15. Timmo

    Timmo 1st gear

    Kannet on paikoillaan, että siinä mielessä ei onnistu kuin manuaalinen puhdistus. Varmaan laitattaa siis mönjät väliin.
     
  16. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Noista 7A kansista kun täällä näytti olevan juttua niin tuntuu jonkun verran menevän ristiin 442.com faqin kanssa, siellä kun lukee näin: 7A '72 350 64 409147 The 'A' is a subscript, like ¼" tall, to lower right of the '7', like | 7A. Eli nää olis 350 koneen 7A kannet ja 307 kansien kohdalla lukee näin: 7A '85 - '90 307 67 0142 This 'A', and the others from 2A to 6A, is a large capital letter equal in size to, and immediately adjacent to the 7, like | 7A.

    Niin pitääkös nämä tiedot paikkaansa vai mikä tää 7A ja 7a juttu oli? Tuolla ei ainakaan ole minkäänlaista puhetta kansista missä on merkintä 7a.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    350 kansissa sen A:n pitäis olla vissiin pikkasen alempana niinkuin tossa nelonen ¼ .
     
  18. DX

    DX Double Gearhead

    350 -72 7a kansissa vielä oli venakopan joka korvakkeen kohalla pultinpaikka?
    307 7A kansissa vaan joka toisessa.
     
  19. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Saakeli kun noita 350 7a kansia ei oo mulla mutta tossa pari kuvaa 307 7A, 5A ja sitten 350 7 kannen numerot (4 403, 6 350 ja 8 350 kannet löytyys kans)
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]
     
  20. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Missä toi pieni a noissa 3y0 kansissa on kun ei oo silmään sattunu?
     

Kerro tästä muillekin!