Olds 350 tehomietintää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pas(i)kiainen, 6.9.2012.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo, mä mittasin vaan ensimmäisen ja totesin että lyhyinkin vanha piuha vastustaa reilusti enenmmän kuin pisin uusi.

    Varsinkin kun hintaeroa ei tosiaan montaa euroa ole niin mitään järkeä noita hiilipiuhoja ostella.
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kannattaa pitää tulpanjohtojen peruserot selvillä; hiilijohdot (1) toimii oikein hyvin suurtehosytysjärjestelmillä, niin kuin HEI varustetuilla kevyesti viritetyilläkin moottoreilla ja niihin tarkoitetuilla sopivan lämpöarvon ja kärkivälin vastustulpilla. Näissä on paras häiriösuojaus.

    Matalan vastusarvon johdot (2), niin kuin tuo MSD Street Fire antaa noita paremman kipinän.

    Kuparijohdot (3) on vielä erikseen, niissä ei ole häiriösuodatusta ja elektroniset laitteet, niin kuin HEI-virranjakajan ohjausmoduli sekä laturin jännitesäädin voivat seota siitä johtuen tietyillä kierroksilla.
    Nämä toimii mekaanisilla vehkeillä ja silloin kun tietää mitä tekee.
    Tästä on omakohtaista kokemustakin kun selvittelin kaverin ryssäpyörän jälkiasenteisen sisäisellä elektronisella säätimellä varustetun laturin usein tapahtunutta hajoilua. Nuo MSD:n Street Fire -tyyppiset (2) (joskin Accel Spiro Core) johdot ratkaisi asian.
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kuu, kyllähän ne tulpanjohdot toimi hienosti siihen asti kunnes rupesi käynti pätkimään ja rötäämään. 1.5v vanhat piuhat.

    Ja mullahan on HEI:llä varustettu kevyesti viritetty 350.

    Olisin varmaan samaan lopputulokseen päässyt jos olisin vaan vaihtanut tulpat semmoseen malliin joissa ei ole häiriösuojausta?

    Ja kyllä, nuo MSD:een street firet ei o kuparipiuhat, kirjoitin väärin. Mutta tosiaan matalan vastusarvon. Tulpat on tosiaan Championin RJ18YC. Ovat kaiketi ihan ok kevyesti viritettyyn 350iin.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    R-tulppia käytetään hiilijohtojen kanssa kai aina yleensä. Hiilijohdoissa ja noissa spiraalijohdoissa virta kulkee eri tavalla kuin kuparijohdossa, eli se ei mene suoraan silleen että johdon vastusarvo määräisi virrankulun tehokkuuden.
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Menee taas vaikeaksi. Mutta lopputulos nyt kuitenkin on se että pätkiminen loppui uusilla piuhoilla.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ei olut tarkoitus sekoittaa asiaa vaan kertoa noita teemasta eteen tulleita juttuja ja periaatteita ja sullahan homma on ihan oikein niidenkin mukaan. Tärkeintähän se on että homma toimii, eikä ne häiriöt aina ongelmia aiheuta.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo, en tarkottanut etteikö saisi valistaa, taas opittiin :)
     
  8. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Hiilijohdoissa on vielä se älytöntä et vastusarvohan muuttuu pituuden mukaan eli tulppa jolla on pisin johto saa heikomman kipinän kuin lyhyemmällä johdolla oleva tulppa.

    Toinen juttu on noi R-tulpat kun Champpionin tulpissa on vastusarvo luokkaa 12k ohmia ja AC tulpissa puolet vähemmän, sen takia monet täälläkin toteaa et AC tulpat toimii paremmin, toimiihan ne kun vastusta vähemmän eli tehokkaampi kipinä.

    Mä vielä hämmennän lisään soppaa :D
     
  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Pitää sit seuraavaks laittaa AC:n tulpat :)
     
  10. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Täytyy olla vaan varovainen ettei tuu liikaa tehoa :D
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Haha, sen vaara ei taida olla kovin suuri
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Olisko vinkkejä kellään kaasarin säätöön, täyskaasuvedossa menee paksulle, afr 10:n pinnassa. Kiihdytyspumpun säätö ei vaikuta tarpeeks? Pitääkö vaan laittaa laihemmat neulat?

    Huomenna vaihtelen paksummat neulat, pitää kattoa mitä tapahtuu.
     
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Onks se Edelbrock vai mikä ?
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo, Carterin vastaava 600cfm AFB.
     
  15. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    En tiijä miten viisaammat tekis, mut mä säätäsin kaasuvivuston tai kapula polkimen alle kuitenkin niin et pedaali pohjassa ei vielä lähtis toisiokurkut aukeamaan ja sillä asetuksella valitsisin sopivat neulat.
    Sitten vivusto normaaliks ja kattois mitkä suuttimet olis toisiokurkuille sopivat kaasu pohjassa.

    Nyt jos toisiot on liian rikkaalla ja sen korjaa ensiöiden neuloilla niin sit on liian laihalla taas pienemmällä kaasulla kun toisiot ei vielä aukea.
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Laitoin snadimmat suuttimet toisiopuolelle ja siitä cruisealueelta ohkasemmat neulat, vaikuttaa ihan hyvältä, säätöä vielä mutta semmonen kysymys, et jos esim laskee 80stä kaasun pois, afr on hetken aikaa 11-12? Tyhjäkäyntiseos on kuitenkin 13.5. Onko sille joku syy, et tuo kone käy tyhjäkäyntiä paremmin tuommosella 13.5 afr ku sit taas 14.7?
     
  17. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Joo niin se mullakin vetää rikkaalle kummassakin autossa 305cid ja Edelbrock 600 kun kaasun löysää ja eipä sille varmaan mitään ole tehtävissä.
    Muuten sain säädettyä lambdalla kohdalleen, mut siirtymävaihe oli vaan liian rikkaalla eli kun ajoi 50-60km/h, mut sen ratkasin johtamalla siinä vaiheessa lisä ilmaa erillisellä venttiilillä pcv sekaan, Amerikan foorumeita kun selasin niin siellä olivat jopa poranneet tyhjäkäyntipiirin ilmareikiä isommaksi, mut en viitsinyt niin peruuttamatonta alkaa tekemään.
    Mut käyhän se kone vähän rikkaammalla aina paremmin tyhjää kuin laihalla.
     
  18. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    Nostetaanpas tätäkin aihetta välillä. Pikkuhiljaa alkanut hiipimään mieleen josko remontoisi oman koneen ja samalla ottaisi hieman enemmän tehoa käyttöön. Lohko 395558, kannet harmillisesti 8 numerolla. Kiven alla tuntuu olevan löytää parempia ja alukansiakin on tarjolla vain isolohkoon jolloin puristuksille joutuu jokatapauksessa tekemään jotain. Summitilta saisi rebuild kitin flat top männillä n. 1000e suomeen. Niillä ja 8. Kansilla saisi varmasti sopivan nokan kanssa aikaan hyvän kruisailumotin. Tarkoitus kuitenkin tehdä luotettava peruskone, eikä tuolla pitkällä dieselin perällä muutenkaan hirveitä revitellä.:) Kampiakseli näyttää myös olevan hankala löytää mikäli sille tarvetta ilmenee, rockauto myy enginetechiä ja crankshaft supplyä, muuta en ole löytänyt?
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Eihän 8-kansissa muuten ole vikaa kuin purkan suhteen, isot venat ja kanavatkin kohtalaiset. Käytännössä samat kannet kuin VANHAT 7a kannet mutta isolla palotilalla. Parin millin siivu kansista pois ja tasapäämännät ni alkaa olemaan purkkaakin ;)
     
  20. Kaktus

    Kaktus 2nd gear

    Aivan, yleensä näitä parjataan foorumeilla yli kaiken. :D Tämä projekti olisi tosiaan meikäläisen ensimmäinen koneremontti, jotain olds kirjallisuuttakin on hankittu jo sisäistettäväksi ennen kuin ryntää suinpäin kohti konkurssia. :) Koneitahan minulla on itseasiassa kaksikin kappaletta, toinen keulalla ja toinen purettuna kampuran päätettyä päivänsä edellisen omistajan aikana.
     

Kerro tästä muillekin!