Olds 350 tehomietintää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pas(i)kiainen, 6.9.2012.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onko sulla jakaja suoralla vai 90 asteen mutkan tekevällä alipaineliitännällä?

    Jos on suora niin varaudu yllätyksiin.

    Itellä letku meni lyttyyn ja tuli ongelmia. Eli pitää patentoida siihen suoraan lähtöön joko mutka tai sitten kaivertaa tulipeltiä.


    Itellä oli vielä samanmoinen cutlass joten osunee varmaan samoille kohdin tuo putki :D


    E: voihan sen sytytysjärjestyksenkin vetää vallan uusiksi mutta helpoin lie yllämainitut.
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Pitääpä huomenna tutkia. En oo ihan varma kummal lähöllä se on, ei ainakaan suoraan taaksepäin mut koneen keulasta katottuna lähtee klo 10-11 suuntaan. Sit ku kone paikallaan niin näkee oikeesti miten se istuu...

    Mites Karpov, mikä kaasari sulla siinä 350:ssä oli? Mikähän olis semmonen suht koht sopiva? 600-650cfm? Onkohan 750cfm liika iso? Ei tahtos turhan isoakaan ettei vallan turhia kuluta.
     
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Siinä oli kakskurkkunen kaasari mikä oli muistaakseni max 450, saatto olla jopa 350. Kyllä silläkin kumi palo 69 koneen päällä mutta tuo 600-650 lienee järkevä.
     
  4. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Edelbrock ja carter on samoja kaasareita... ja 600cfm riittää 350koneeseen aivan mainiosti
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Aaa, ok. Tosiaan Edelin imari, siinä on kaks rööriä eli ilmeisesti Carterin/Edelbrockin kakskurkkunen 600-650cfm oikeen käypänen?

    Mitä haittaa nelikurkkuisen laitosta olisi? Onko semmosia ees tuossa kokoluokassa?
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nelikurkkunen on hyvä valinta, kaks kurkkuset ne harvemmin löytyy juur minkään kasikoneen päältä.


    Ehdottomasti nelikurkkunen.

    Se mun kakskurkkunen oli vaan jäävuoren huippu vaikka niitäkin on, en silti itekkään laittas mihinkään tai pitäis.

    Tosin en kyllä tiiä miten polttoainetalous sitten menis mutta jo optiona uutena oli hevosvoima erot runsaita. Oisko puhuttu 50-60hv:sta.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Onks toi mun imari sit huono ku se on tosiaan kaks röörinen ja Edelbroockin.

    Voisko joku valasta mitä etua on nelikurkkusesta vrt. kakskurkkuseen? :oops:
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Teho, vääntö ym ym.

    Vaikka joku sanois että ei sen niin väliä oo katuajossa niin nukkusin yöni paremmin nelikurkkusen imarin ja kaasarin kanssa.
     
  9. vani91

    vani91 Gearhead

    kyllä toi sun imari on ihan nelikurkkuiselle kaasuttimelle :lol:
    ainakin tuolla toisessa topicissa olevassa koneen kuvassa.
     
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    No hyvä :oops:

    Olen tosiaan nyt enskertaa näitten kasien kans tekemisissä, niin kuvittelin kun tuo imarin ja kaasarin kiinnityskohta, siinä se imari jakautuu kahtia, niin kuvittelin että se sitten on kakskurkkunen :oops:

    Tämän näkönen tosiaan se imari on:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tuossa vielä lukee Performancer 350 Olds

    Kiitti että jaksatte vääntää rautalangasta!
     
  11. vani91

    vani91 Gearhead

    tohon menee suoraan noi edelin,carterin ja holleyn tarvike kaasarit.
    600cfm ihan passeli koko.
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Noni loistohomma. Kiitos kaikille avusta.
     
  13. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Sain aikaseks ostettua täältä overdriveltä yheltä käyttäjältä Carterin 600cfm kaasarin. Osaatteko sanoa, löytyykö tuohon räjäytyskuvia? Sen verta paskanen, et meinasin polttoöljyllä pestä tai sit viedä kouluun ultraäänipesuun...
     
  14. herrakani

    herrakani 1st gear

  15. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Dodi. Iso kiitos!

    Eipä nuo kamalan paljon monimutkaisempia oo ku nää mopon kaasarit. Mutta aina kivampi ekalla kerralla olla varmennusta :)
     
  17. vani91

    vani91 Gearhead

  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Pistetään tuokin korvan taakse, kun kaasarin purkuun lähden :)

    Mutta, laitan saman kysymyksen tänne minkä laitoin topicciini koska täältä saa vastauksia nopsemmin. Tekninen kysymys kuitenkin.

    Mites tuo, kun kaasarin mukana tuli ilmanputsari kotelo, semmonen vakio, ei kovinkaan kaunis ilmestys. Hiekkapuhaltelin sen nyt ja pitää maalailla se myös. Mutta asiaan, kun siinä on jonkinnäkönen ilmeisesti alipainekello, mikä kylmällä kelillä kääntää läpät niin että ilma tulee pakoputken lämmittämänä eikä suoraan kylmää ilmaa. Miten tuo häkkyrä toimii? Voiko sen purkaa pois ja talveksi esimerkiksi laitta pysyvästi ilman tulemaan pakoputken lämmittämä, ottaa vaan ne läpät pois niin lämpenee ainakin osaksi, että ulkoilmaa ja pakoputken lämmittämää sekasin? Onko tyhmä idea?

    Mites tommoset cuulit kromitötteröt toimii talvella? Mietin kyllä sitäkin, että onhan tuo ihan julmetun ruma et jos iskin semmosen kunnon romitötterön niin olis kyllä paljon enemmän meininkiä.
     
  19. Tuskin tua nyt katastroofia tekee jos laitat romitötterön. Ja annan vinkin, kiinakopio edelin romiputsarist on täysin samanlainen kun edelrookin (ainoastaan teksti puuttuu) ja säästää iha sopivan rahan siinä. (ostaa vaikka kaljat illaks) :D
     
  20. saresks

    saresks Gearhead

    Chromitötteröllä jos meinaat ilmanputsaria, jossa suodatinelementti näkyy, niin ne on siitä kehnoja, että motti ei saa kylmää ulkoilmaa, vaan kuumaa syylarin ja koneen pakosarjojen lämmittämää saunailmastoa. Tehot tippuu, nakutusvaara kasvaa ja moottorin lämpiäminen hidastuu.

    Orkkis putsari toimii siten, että se alipaineläppä on kiinni aina kun sille tulee imusarjan alipaine ja silloin se ryystää lämmintä ilmaa pakosarjojen päältä. Ja alipainetta tulee jäähdytysnesteen lämmön ohjaaman TVS-venttiilin kautta aina, kun kone on kylmä. TVS menee kiinni vasta kun lämmöt ovat nousseet ja kone alkaa ryystämään putsarikotelon päästä, josta toivottavasti lähtee putki viileään ulkoilmaan. Kun urut on auki, putoaa alipaine imusarjassa ja taas putsarin kello aukeaa ja kohe haukkaa viileää, tehojen kannalta parasta ilmaa.
    Jos koneen pakottaa koko ajan ottamaan ulkoilmaa, voi tietyillä keleillä olla tilanne, jolloin kaasari jäätyy - ilmassa oleva vesi jäätyy kurkkuihin, kun paine laskee. Käytännössä en kyllä ole huomannut moista ilmiötä jenkkiveekasin kaasarissa, ne lämpiävät niin hyvin imarin päällä.
    Tietsikkaohjattujen vehkeiden putsarikoteloissa on vielä Thermac-venttiili, jonka bi-metallijousi säätää imuilman lämmön mukaan välillisesti alipainekellon läppää ja yrittää pitää imuilman lämmön about 25 asteessa, jotta kaasari toimisi kalibrointinsa mukaisesti.

    Orkkisputsari on paras, ja jos on viritetty kone, ymppää toisesta kotelosta toinen snorkkeli kotelon runkoon, ja sen kellolle suora alipaine imarilta ja pohja-aukko umpeen bonapurkin kannella :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!