Olds 350 tehomietintää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Pas(i)kiainen, 6.9.2012.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Mites tuommonen tvs venttiili toimii? Ja mitehän se maksaa?
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Se imuilman lämmönsäädin termostaatti on ilmanputsarin kotelon sisällä oleva muovikuorinen (uudemissa) palikka johon tulee yksi alipaineletku ja josta lähtee toinen letku TACS alipainekellolla. Kun sen muovikuoren avaa kuumaniittauksistaan tai siihen poraa sopivaan kohtaan reiän, niin sitä imuilman lämpötilaa pääsee myös säätämään siitä ristipääruuvista.

    Tuo imuilman lämmönsäätö on on parasta amerikkaa käyttöautoissa, siitä voi jopa kohtuuhelposti tehdä Ram Air -systeemin. Aiheesta löytyy lisäpohdiskelua mm. diy tuplasnokkkeli -keskustelussa.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Niin joo se venttiili maksaa GM-orkkisosana muistaakseni lähes sata euroa, mutta niitä heitellään yleensä roskiin helmiä sioille -tyyliin.
    Purkufarkuista noita orkkisilmanputsareita vielä joskus löytyy.
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Hetkinen hetkinen... Onko toi TVS venttiili semmonen vehje missä lukee AC päällä? Vai onko se joku muu? Mä tavallaan hiekkapuhalsin tuon ilmanputsarikotelon, ja se venttiili oli siinä kiinni... Toivottavasti se nyt kesti hölmöilyni.

    Ja sitten vielä tarkennus. Onko toi ilmanputsarin päässä oleva se läppäsysteemi alipainekellolla se TACS? Eli periaatteessa noi läpät saisi toimimaan, kun ottaa imusarjalta alipaineen TVS-venttiilille ja siitä tuolle alipainekellolle? Olenko ymmärtänyt jotain väärin?
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Se juuri. Sen letkuliittimissä on toisessa iso reikä ja toisessa pieni, muistaakseni kaasarin alipaineliitännän (imusarja-alipaine) letku tulee siihen isoreikäiseen ja pienireikäisestä lähtee sinne snorkkelin alipainekellolle.
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Okei, eli saan tuon suht helposti toimimaan, kunhan tuo tvs-venttiili nyt toimii. Hyvä näin. Kiitos!

    Voiko tuon venttiilin toimintaa koittaa mitenkään yksinkertaisesti? Nyt kun ei vielä konetta saa käyntiin...
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Onks noissa 350:sten eri vuosimalleissa eroa bensapumpussa? Mekaaninen pitäs tuohon omaan saaha ku lohko -68. Mutta tiedä sitten? Oliko noissa vanhemmissa samanlainen bensapumppu kuin sitten tuoreemmissa?

    Onko pumpuilla eroa? Mikä merkki hyvä? Mitä vältetään?
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    itellä caminossa ihan perus (muistaakseni carterin) mekaaninen paluukierrolla varustettu pumppu ja hyvin tuntuu tuollaisessa miedosti viritetyssä motissa piisaavan soossi =)
     
  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Kysyin US-Partsilta tota, et minkä merkkinen se bensapumppu mitä kaupittelevat 63e muistaakseni. Carter sanoi olevan.

    Carter ei vissiin mikään halpispaska ole, eli pitäis voida luottaa(ko)?
     
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    no itellä ei tosiaan ainakaan oo ollu mitään ongelmia, on cartteri nimittäin sekä caminossa 350:ssä että capricessa 307:ssa =)
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Hyvä, semmonen siis hankintaan. Rockautosta kattelin noita hintoja, siellä ei tuommonen bensapumppu maksanut 20 euroakaan, mutta valmistaja olikin sitten Airtex. En valmistajaa tunne, mutta jos takuu on 1 vuosi/12 000 mailia niin ei kuulosta kummoselta.
     
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    yritän muistaa katsoa sen cartterin tuotenumeron kun seuraavan kerran käyn hallilla niin pääset vertailemaan hintoja, muistelisin että tuo oli jotain 20-30 euron luokkaa kun ei ole siis mikään high-volume malli vaan ihan orkkista vastaava
     
  13. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ai, onko noissa mekaanisissa bensapumpuissa sitten pumppauseroakin? Kuvittelin et se on enemmän noissa sähkösissä pumpuissa noi pumppauserot mutta olin väärässä.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mekaanisen etu on luotettavuus ja se riitää kyllä käsitykseni mukaan hyvin pitkälle viritettäessäkin kunhan bensalinjat vaan on hyvät. Kumiletkua kannattaa välttää imupuolen pitkissä linjoissa, se voi painua kansaan imun voimasta. Mutta hyvät niiden pitää olla sähköiselläkin pumpulla.

    Pumppuja on paluulinjalla tai ilman paluulinjaa varustettuja. Paluulinjalla varustettu on parempi koska sillä bensasta poistuu kaasukuplat ennenkuin ne päätyvät kaasuttimelle. Kasukuplia muodostuu kuumassa bensassa kun se paineistetaan. Joissain moottoreissa on alumperin erilaisia pumppuja normimoottoreille ja tehokkaammille, näin ainakin Buickilla.
     
  15. DX

    DX Double Gearhead

    vakiokin mekaaninen riittää oikein hyvin jokuseen sataan heppaan asti.

    paineen putoaminen saa nesteen kuplimaan, sitä korkeammassa paineessa neste pystyy kuplimaan mitä suurempi on lämpötila.

    pumpun paluukierto alentaa kaasuttimeen päätyvän nesteen lämpötilaa.

    paluulinjalla varustettu on tyypillisesti parempi vaihtoehto.

    kts. veden keittäminen
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Osaatteko sanoa että onko tuossa US-Partsin myymässä Carterin bensapumpussa paluulinjaa?

    Elikkä siis onko tuossa Cutlassin tankissa paluulinjalle paikka valmiiks vai pitääkö mun ruveta jotain muokkailemaan?
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kannattaa kysyä myyjältä että onko pumppu paluulinjallinen vai ei.
    Muistaakseni kaikissa 70-luvun alkupuolen jälkeen valmistetuissa gm:ssä se paluulinja on. Joissain 6-moottorimalleissa ei ehkä välttämättä. 70-luvun alun tankeissa on myös tankin nurkissa liittimet suljetulle tuuletusjärjestelmälle, uudemmissa sekin liitin on laipassa.

    Paluulinja on muuten todella helppo tehdä löijätystä ohuesta kupariputkesta jos se puuttuu tai vuotaa. Samoin bensalinjan saa taivuteltua löijätystä kupariputkesta vaikka alkuperäistä reittiä pitkin jos se tarvii uusia. Vanhaa linjaa ulosvetäessä kannattaa ujuttaa vetolanka (paksuhko rautalanka) sinne etummaisen runkopalkin sisään ja sitä pitkin sitten uusi linja takaisin.
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Elikkä siis tuolta bensatankilta tulee 3 letkua? Tuuletus, sit paluu ja toi ihan se pääbensaletku?

    Mistä nää tunnistan? Maalaisjärjellä pääbensaletku paksuin..?

    Mikä on muuten löijätty kupariputki? :oops:
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    löijätty kupariputki on käytännössä lämmön avulla pehmitettyä kupariputkea, mutta itsellä on caminossa ihan 8mm. kupariputkella vedetyt linjat edestakaisin ja hyvin saa soppaa, aiemmin oli letkulla niin kävi just niinkuin substitute mainitsi, että meni imuletku luttuun....
     
  20. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ainakin tuossa bensafiltterin jälkeen näkyy olevan kumiletkua... Pitääpä tutkia vähän. Eikö tuommonen kiiltävä metalliputkula, vähän niinku iso patteri oo bensafiltteri? Eikai se mikään muukaan voi olla?

    Pistin US-Partsille kysymyksen tosta, et onko tuossa Carterissa paluulinjaa.

    Voi tulla vähän nihkeetä tuon koneen sähköjen laiton kans ku konehuone täynnä irtiolevia piuhoja joita en oo ite irrottanut kun ostin ilman tekniikkaa...
     

Kerro tästä muillekin!