Olds 350 vedenkierto/lämmöt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja MosseKuski, 23.5.2019.

  1. MosseKuski

    MosseKuski 2nd gear

    Howdy!

    Täytyy täältäkin kysellä eli potilas on -70 luvun alun olds 350 jota vähän piristetty (sarjat,holley650dp,edelinmietovirinokka,rpmimari,tasapäätakomännätymsymy)
    Sitä ollaan tuossa rauhaksiin sisäänajeltu nyt varmaan 2tuntia ja auto lämpenee tosi nopeasti esim. venttiilikopasta niin että siihen ei tarvitse hetkeen koskea (termostaatti on paikallaan) mutta ei silti keitä.?
    Vedenlämpö mittari on mätänetin autogauge ja heti kun mosan käynnistää niin mittari alkaa hiljaa hiipiä kohti Max:ia vaikka kone ei ole edes kerennyt lämmetä.
    Kahta lämpöanturia on kokeiltu ja toisessa on jopa jokin säätöruuvi anturin päässä???? Sitä kun pyörittää niin joko lämpömittari ei näytä mitään tai maxia..
    Uusi alusyyläri ja flekti paikallaan. Ei ole ilmalukkoja havaittavissa ja jokainen vesiletku on kuuma eli veden pitäisi kiertää ihan ok.
     
  2. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ennakot? Kaasari edes sinnepäin säädöissään? Lämpeääkö koko syyläri vai vaan yläpää? Mittarissa/anturissa ohmialueet oikein? Löytyykö vaikka infrapunamittaria millä tsekkais kannenpäästä/imusarjasta lämpöanturin juuresta lämpöjä? Koska jos menee mittarin mukaan maximiin eikä keitä niin vähän kuulostaa oudolta o_O
     
    MosseKuski ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Seppiä lukuunottamatta useimmilla tekee kipeetä yli 50C lämpö. koneen normilämpö on siin 80-90C, joten käsimittari on aika huono väline arviointiin.
     
    4d sedan ja MosseKuski tykkäävät tästä.
  4. atobee

    atobee Gearhead

    Jos kone ei keitä eikä lämpömittarin mukaan käy kuumana niin onko hommassa jotain ongelmia?
    Vai halusitko vain kertoa koekäytöstä?
     
    Muokattu: 24.5.2019
  5. MosseKuski

    MosseKuski 2nd gear

    Tuo Infrapuna oli hyvä heitto meinaan tänään ostin juuri kyseisen kapistuksen. Koko syyläri on lämmin.
    Kaasaria ja ennakoita ei ole sen koommin säädelty.. täytys nekin varmaan saada edes sinnepäin.
     
  6. MosseKuski

    MosseKuski 2nd gear

    Toki halusin kertoa koekäytöstä ;) myös siitä että lämpömittarini ei ehkäpä toimi niinkuin pitäisi :)
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei saata välttämättä toimia, enkä kyllä ymmärrä, miksi anturissa olisi säätö?
    Mutta jos ei keitä, eikä edes enteile sitä pihistelemällä ja höyryilemällä, niin taidetaan olla vielä ihan "alueella". Vasta rempattu kone kyllä lämpee ekat kerrat ihan huolella ja nopeesti. Varsinkin, jos sytkä on vielä vähän sinnepäin.
     
    isalmela ja MosseKuski tykkäävät tästä.
  8. MosseKuski

    MosseKuski 2nd gear

    [​IMG]

    Pientä tarkennusta anturista.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Toda, eihän toi vaan olis ihan "kuuma" merkkivalolle tarkotettu anturi? Ei siis mittarille lainkaan.
     
    Camino'79 ja Vuppe tykkäävät tästä.
  10. MosseKuski

    MosseKuski 2nd gear

    Temp sender luki sivulla mistä tilasin.. Ei muuta..
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eli on siis merkkivalon antura luultavasti. Huomaa sillai, et ensin mittari ei näytä mitään, ja sit menee äkkiä "tappiin".
     
    MosseKuski tykkää tästä.
  12. MosseKuski

    MosseKuski 2nd gear

    mulla on läjä niitä antureita hallilla niin täytyy huomenna saada niistä koottua yks toimiva jos vaikka sitten alkais skulaamaan ;):D
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. altzu

    altzu 1st gear

    varmaan kannattais kokeilla autogagen omaa anturia kans ?
     
  14. fennia

    fennia Gearhead

    Noi tarvike sähkömittarit on yleensä epäluotettavia. Kannattaa laittaa mekaaninen mittari Autometer tms.
     
  15. MosseKuski

    MosseKuski 2nd gear

    Tänään sai kaikkea muuta pientä tehtyä taas rekisteröinti katsastuksen eteen ja tänään päivällä heitin lenkin eikä kuumentunut.. eilen flektin sulake oli räpsässyt niin ei ihme jos oli käynyt ehkä vähän liian kuumana.. o_O Infrapuna mittarilla zuumailin kansia yms ja alle 90astetta näytti.. Eli vedenkierron ja jäähdytyksen pitäs olla ok. Huomenna jos kasailisi sen anturin imusarjaan niin pääsisi ihmettelemään sitä mittaria jos se nyt vaikka alkais skulaa (mittari ja anturi ovat pari nyt)
     
    isalmela tykkää tästä.
  16. MosseKuski

    MosseKuski 2nd gear

  17. MosseKuski

    MosseKuski 2nd gear

    Eikös mittarin toiminta varmisteta niin että anturille tuleva pää lyödään maaha jolloin mittari menee tappiin.?
     
  18. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Tuolla näkee sen että mittari liikkuu.
    Anturin vastus muuttuu lämpötilan mukaan ja mittari sitten siitä tulkitsee mitä pitää näyttää.

    Noita antureita on eri vastuksilla joten jos anturi ja mittari eivät ole sopivaa paria niin näyttävät mitä sattuu.
     
    MosseKuski, Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  19. MosseKuski

    MosseKuski 2nd gear

    Kuten jo aiemmin tuolla totesin että nuo ovat pari..
     
  20. MosseKuski

    MosseKuski 2nd gear

    Miten onko kenenkään pitänyt laittaa jännitteen tasaajaa näihin mätänetin mittareiden väliin?
     

Kerro tästä muillekin!