Olds 455 nykii alakierroksilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja FeV-8, 18.8.2018.

  1. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Täysrempattu kone, joka sisäisesti painotettu. Sytkänä pro billet jakaja ilman alipaine ennakkosäädintä sekä 6A boksi ja blaster 2 puola.

    Tyhjäkäynnillä nykii vain vähän(tää on siis manuaali,tko600). 1000-1700 rpm nykyttää ikävästi. 2000 jälkeen meno on tasaista joka vaihteella. Alipaine on nykimise aikana vakaata, eikä viisari heilu normaalia pikku tärinää enempää.

    Paineasetelma on uusi(zoom) sekä kevlar levy.

    Perusennakko nyt 20, jolla käy nätisti tyhjää. Enemmänkin tykkäisi ennakosta mutta sitten ei jaksa startti pyörittää kuuma konetta käyntiin. Puristukset n.10.8

    Nokka on lunatin woodoo rolleri jossa 0.571&0.587nosto ja .05" asteita 231/239.
    Kaasari quickfuel 850db. Vetoja löytyy, ja tähän mennessä kierrokset käyneet yli 5500 eikä ollut hyytymisen merkkejä.
    Voisko tuo "vanha" 6a boksi tehdä nykimistä, vai mikä sen voisi aiheuttaa?
     
  2. 401

    401 2nd gear

    Nyhtääkös se jos säädät käynnissä ollessa lisää ennakkoo ja käyt ajelemassa sitten jos ei sitten seospuolella oo se juttu.paljossako lie täydet ennakot pelissä?
     
  3. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Max ennakot nyt abaut 36-37*. Ei nakuta vedätyksessä, ja täydet ennakot 3k rpm hujakoilla. Tuota käynnissä ennakon lisäystä pitää huomenna kokeilla.
    Tyhjäkäynnillä ajossa pysyy afr alle 13, eikä ykkösellä nyhtää juurikaan. Vapaalla tyhjäkäynti afr 12.5-12.8. N.1000 rpm alkaa pikkusen seos laihentua, ja 1500-1700 on afr 13.4-13.8. Alle 14 pysyy kumminkin, ja kun lähestytään 2k rpm rikastuu, ja pysyy matalassa 13 hujakoilla. 2500rpm ja enemmän on afr koko ajan alle 13.
     
  4. 3964

    3964 3rd gear

    Itsellä oli sbc ja lunati woodoo+manuaali ja jouduin rikastamaan seosta juuri tuon n.1500rpm nytkytyksen poistamisesksi.

    Sama auto oli aiemmin automaatti ja siinä ei nytkytykset tuntuneet.
     
  5. saresks

    saresks Gearhead

    Jo tuollaisilla venttiilinajoituksilla on seoksien kulkusuunnat liiaksi väärään suuntaan alakierroksilla ja aiheuttaa syttymishäiriöitä. Kokeiles pienentää tyhjäkäynti-ilmasuuttimien kokoa jollain pianolangalla tms, että rikastais tarkemmin sitä rpm-aluetta.

    Onks Victor imari? isot kanavat vaikeuttaa tilannetta.

    Toi kyllä kaipais alipainekelloa jakajan kylkeen kun manuaalikin on...
     
  6. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Joo, tyhmyydessäni ostin aikoinaan tuon ilman ap säädintä olevan jakajan... saiskohan tähän jälkikäteen sellaisen värkättyä?

    Imarina pro comp rpm 2taso. Tuossa on tosiaan tyhjäkäynti sekä alakierroksille omat ilmasuuttimet.
    Idle air bleedit oli vakiona 35, jotka kaikki 4 vaihdoin 32 kokoon ja tyhjäkäynti seos on niillä hyvä. Alakierros alueella oli 75 kokoiset kaikki 4, ja ensiö puolelle vaihdoin 56 kokoiset, ja toisioon jäi 75 kun ei ollut enempää suuttimia mitä laittaa.
    Ennen rpm alueen suuttimien vaihtoa oli afr 16 ja ylikkin, ja kun nuo 56 laitoin ensiöpuolelle, tippui afr alle 14.
    Jos toisio puolelle laittaisi vaikka 70 suuttimet, voisi se rikastaa seoksen tuonne 13 tuntumaan.

    Onko kellään tietoa paljonko tämmöinen lähes 11 puristuksinen rautakansi olssi sietää max ennakkoa?

    Kokeilen vielä tuota perusennakkoa lisätä, vaikka 22* ja rikastaa seosta.
     
  7. tapio

    tapio Gearhead

    Suosittelen billet-virvelin vaihtamista alipainesäätäjällä varustettuun jakajaan. Lainaa jostain vanha jakaja ja kokeile sillä. Lyön kaljapullosta vetoa, että nykimiset jäävät historiaan :D
     
    tero79 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  8. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Oikeaan suuntaan ollaan menossa.
    Laitoin toisiopuolen rpm piirin ilmasuuttimiin ohuet rautalangat, sekä perusennakoksi 23* ja afr asettui alle 13 lukemiin. Myös tyhjäkäynnin 900 rpm alipaine parani ollen nyt 13-13.5 hg.
    1500rpm ja yli ei nykytä enään juuri ollenkaan, sen alle nypyttää vielä muttei niin paljoa kuin ennen.
    Sitä alipaine ennakkoa tämä tosiaan tarvisi. Nyt on pikkusen liikaa ennakkoa kun alipaineet tipahtaa. Isommilla vaihteilla vedätettäessä detonoi, joten pakko tiputtaa ennakkoa, tai keskipakolimppuihin jäykempää jousta kehiin. Max ennakot rajoitin ja ne on nyt n.35*

    Jos jollakin on alipaine jakaja, jonka saisi kytkettyä msd 6a boksiin, tarpeettomana, voi laittaa yv tai soitella 050 5385146 ja tarjota.
     
  9. 401

    401 2nd gear

    Voithan sinä testata vielä lisätä sitä ennakkoa niin näet että korjautuuko se kokonaan ku ajelet vaan niillä pikku kiekoilla etkä vedätä sitä.voipi parhaimillaan olla ettei tarvii sieltä kaasarin kautta lähtee ollenkaan sitä nyhtämistä poistamaan..siihen jakajaan ku ois toinen jousi semmonen missä ois tavallaan pitkälenkki että se keskipako ennakko nousis alkuun vaan sitä yhtäjousta vastaan ja sit ottas kiinni se edellä mainittu pitempi lenkkinen myös niin sen vois saada pelaamaan silläi jakajalla eli se ennakko nousis alkuun nopeemmin.helpompi ois varmaan ku löytys se kellollinen jakaja.
     
  10. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Ajokausi meni, mutta nyhtäminen jäi:(. Tyhjäkäynnillä ja 1600rpm välillä ei ota nykiminen poistuakseen. Kokeilin yli 30* perusennakkoa, mutta ei vaikuttanut millään lailla.
    Voisko tulpat aiheuttaa nykimistä? Mulla on ngk xr45 tulpat, jotka on käsittääkseni vastukselliset. Puolalla (blaster2) ei ole etuvastusta. Pitäisikö laittaa? Tulpanjohdot on msd 3123 hiilijohdot.
     
  11. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Onko tyhjäkäyntiseos säädetty alipaine vai afr-mittarin perusteella? Sanovat että rajumman nokan kanssa afr-mittari näyttää virheellisesti liian laihaa seosta tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla. Että jos sen mukaan säätää, niin voi mennä pieleen.
     
  12. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Plx dm-6 laajakaista mittarin mukaan säädelty. Tuo nokka ei kuitenkaan kovin raju ole vielä, käy nätisti 850rpm tyhjää.
    Nyhtääminen vähenee, kun rikastaa seosta. Tyhjäkäynnillä ja alakierroksilla kokeilin säätää afr:n 11 tuntumaan. Nykii siitä huolimatta, ja takana kirvelee silmiä...
    Hommaan ainakin sen ap säätimellä olevan jakajan talven aikana, ja jatketaan siitä keväämmällä
     
  13. tero79

    tero79 3rd gear

    Ajatus..
    Voisikohan olla liikaa ruttua tälle suomen nykybensalle.. ??
    Oma ponun 455 kiukutteli kans hiukan samalla tavalla ku ruttu 11.. Vaihdoin kannet ja rutistus 9.8.. Bueno!! Loppu nykimiset..
     
  14. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Miksi tuo seos laitetaan tyhjäkäynnillä rikkaamalle kuin mitä täyskaasulla tavoite>>>>>?

    Noilla spekseillä pitää käydä vaikka 15 afr tyhjäkäyntiä,tasakaasut samaan lukuun tai alimmillaan 13.9-15 väliin.Jos kerta käy ok vaikka 850rpm niin kyllä saa ja pitääkin pystyä laittamaan 15-13.9 väliin.
    Kaikki pienemmät luvut on vaan turhaa bensaa koneessa joka nokeaa ja tekee sitten omat ongelmat.
    Täys laulussa 12.8-11.9 ,alemmas ei hirveesti yleensä kannata mennä.

    jos korjaat tuolla järjettömän rikaalla seoksella käyntiongelmaa,on sulla ongelmaa reilusti koneessa.

    Ja kyllä,vakuumikello jakaja tulee poistamaan paljon käytös virheitä.

    Teen noita soppajuttuja katuautoihin 10-20 kpl kesässä,ihan harrasteena.
    Soittele niin keskustellaan lisää.
    Laita mulle vaikka yv:tä niin saat nron.
     
    tero79 tykkää tästä.
  15. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Tuon alakierros nykimisen takia. Parani paljon kun sääti 13--11.5 Mutta nykyttää silti liikaa. Käy helposti ja nätisti vaikka 14-15afr tyhjää, mutta nykii ajossa.
    Lähempänä 2000rpm ja enemmän afr 13 ja vähän ylikin, eikä nyhtää enään.
    Jotenkin vaan kun lähestytään 2000 rpm, niin meno tasoittuu eikä nyi yhtään.
     

Kerro tästä muillekin!