olds 5,7D öljymäärä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja rakkari, 8.12.2013.

  1. rakkari

    rakkari 3rd gear

    mikähän mahtais olla tarkka öljymäärä kun mittatikku on todennäkösesti väärän mittanen mikä paikoillaan? ja minulla ei ole moottoriöljyn lauhdutinta käytössä (kierto poistettu).. :-?
     
  2. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    6,5 litraa.
    Kun ei toi jäähdytin taida vaikuttaa,se kun ei vaihdossa tyhjene.
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Ja 6 litraa on käytännössä melko maksimi mitä kandee kaataa,
    sen yli alkaa mm. kampura vaahdottaa öljyjä.

    Tutkittiin just, että käytännössä dieselin suurempi öljy"tilavuus" (vs. bensan 5 litraa) on sitä, että tikun merkit on sijansa ylempänä,
    öljysumppu itessään on vaan muutaman desin, ehkä puoli litraa suurempi.

    Eikös se jotenkin näin ollut, cc?
     
  4. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Kyllähän tuonne tuli ohjekirjan ja käytännönkin mukaan kaataa ihan 7 litraa öljyä suodatin vaihdettuna,ainakin 80-luvulla kun moisia oli itellä käyttiksenä eli oli niin 350cid kuin 260cid V8 Dieselit.
    Mieluusti mineraalia tai puolisynteettistä korkeintaan ja 10W-40 kuulostaa aika hyvältä.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mites se valurautaputki ja alumiinimäntä tai kampiakseli ja valkometallilaakeri on kiinnostuneet siitä onko öljy synteettistä vai ei?
     
  6. Motorhead

    Motorhead 1st gear

    Ei ne olekkaan vaan tuossa koneessa on laahuri nostimet,jotka kuluu ja nokka akseli....
     
  7. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead


    Juu oli.
     
  8. rakkari

    rakkari 3rd gear

    jeps,, pistin koneeseen teboilin kympin kannussa saatavaa diesel moottori ölppää, olen sitä ennenkin näissä käyttänyt,, mutta toi mittatikku tuossa hämää, onkohan niissä jotain eroa esim henkilöautomalli tai pikappi..? kone on kasikymppisessä scotikassa kiinni ja siitä puuttus se tikku niin nappasin yhestä blatserissa olleesta koneesta tikun ja kun koneessa on noin 6litraa öljyä niin näyttää tikussa 5cm yli ylärajan..
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Monta sataa tuhatta pitää koneella ajaa että nokka ja nostajat loppuvat uudempien öljyjen vaikutuksesta?

    Meneeköhän toi mun driisselikäyttis nyt heti paskaks kun sillä on puolisen miljoonaa tuupattu täyssynteettisillä öljyillä ja laahurinokalla.
     
  10. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Heh,ei se moottori tiedä vaikka kaataisit sinne rypsiöljyä tai siirappia tms sisuksiin,mutta ihan käytännön syistä tuota mineraalia tai ehkä puolisyntsaa ,koska silloin kun tuo moottori oli suunnitteilla ja käytössä, ei pahemmin ollut mitään täyssynteettisiä "ihmeöljyjä" eli ensinnäkin moisilla litkuilla öljynpaine tippuu liikaa ainakin tyhjäkäynnillä,eivät pysy sisällä eivätkä voitele kunnolla koska voiteleva öljykalvo m hyvin ohut ja tuo tulee koneesta läpi=kuluttaa öljyä+ovat kaikenlisäksi kalliita ynnä ihan turhaa rahanhukkaa hidaskäyntiseen+ehkä hiukka väljäänkin vanhaan moottoriin jossa öljyt mieluusti vaihdettava max 5000km välein ,meinaan kun tuo ei ollut mikään kestävyyden esikuva ja kannattaa pitää huolta että edes kunnon voitelevat sekä tuoreet öljyt kestävyyden vuoksi.
    Näin sanoo setä joka ajeli moisilla silloin kun olivat uudenkarheita ja tuotannossakin vielä.
    PS:Mikään vehje ei ollut enemmän hajalla kuin Olds DSL,teit mitä teit niin aina jotain sähkövikaa tai koneongelmia....sääli koska kyyti oli hienoa silloin kun toimi... :odroll:
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    "+ehkä hiukka väljäänkin vanhaan moottoriin"
    "Näin sanoo setä joka ajeli moisilla silloin kun olivat uudenkarheita ja tuotannossakin vielä."

    Ihan hyvä vinkki sedältä joka silloin niiden ollessa uusia jo tiesi niiden olevan loppuunkuluneita :D

    Oldsin disukkaan jos tulee sähkövikaa, ei se ole kuin sammuttimen johdossa oleva vika...

    Jos Cocco Bill puhuisit hieman edes asiaa niin pointtis voisi mennä paremmin perille.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vai hidaskäyntinen :rotfl: , mun yhden käyttiksen 5.7 pannua rääkättiin katsokonttorilla ja päästölappussa oli 4600rpm :rotfl: . Onnex en silloin tienny että synteettisillä hajoo kun sellaset oli siinäkin sisällä. Emännyksen seuraavassa käyttiksessä on sivistyneempi DX patti.
     
  13. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Vähän aiheesta sivuten,mutta tuohon kierroslukuun viitaten katsastusta ajatellen. Noista dieselin päästötesteistä automaatin kera on ollu puhetta, niin vaneissa ei ainakaan konttorilla päde mikään maksimissaan 2/3 täyskaasusta mittaus. Vaan aina rajoittimelle asti. Tämä tuli vain mieleen sanoa jos joku sitä joskus miettii.
     
  14. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Oi oi täällähän itämaan tietäjät ottavat jo nokkiinsa :D
    Setä on senverta viisas että olettaa noin 30v vanhan nokivasaran olevan jo melkoisen monta kertaa avattukin eikä ihan "uudenkarhea"säilymä mummon kauppakassista.
    Aika monenlaista remonttireiskaa kuule nähty,valitettavasti ja juurikin jo niiden ollessa uudehkoja löytyi jos jonkinmoisia "ihmemiehiä kikkoineen"koska GM USA merkkikorjaamotkin olivat ihan kuutamolla mitä tehdä näille.
    Pidätkö niin tyhmänä setää jos vanhasta riisselistä kyse vai onkohan tuo mahd tehdaskorjattu vaihtokone jenkeistä..niitäkin löytyy.
    Sähkövioista niiden ollessa uusia,väitän ettet tiedä asiasta yhtään mitään?
    Aika monta vuotta tuli ajettua moisilla ihan ympärivuotisesti ja kyse oli n 1982-86 elikkäs mikäli ne suurimmaksi osaksi olivat silloin takseja tai ex-takseja sekä kaupparatsuilla+edustuskärryinäkin jokunen niin meinaat vissiin että nuo niinkuin paranee kuin vuosikertaviinit.. :rotfl:
    Toisaalta aivan sama mitä ajattelet,kaatakaa vaikka metanolia koneeseen :wc:
    Adios!
     
  15. Kosusenpertti

    Kosusenpertti 1st gear

    Eipä se juu ole sattumaa, että moni vastaava on vanhempana ryöstö ja jatkoliittimiä täynnä. Mutta eipähän tarvii näissä vaihtaa mitään 1000e maksavaa keskuslukon boxia...
     
  16. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Niin kaadetaankin... Mistäs muuten arvasit ;)
     
  17. rakkari

    rakkari 3rd gear

    mitäs ne sedät täällä nahistelee..? :-D :-D ja henk kohtanen mielipide on tuohon öljy asiaan on että käyttää noita diesel moottori öljyjä ja mielellään hieman raskaampaan kalustoon tarkotettua niin käy pehmosesti ja pikkuset naputukset ja kilkutuksetkin pysyy aisoissa... mutta asiaan tilasin tänään partsista uuden mittatikun putkineen ja semmosen mikä kuuluu tähän niin jos sitten näkis paremmin kuinka paljon sitä öljyä sielä kuuluu olla..
     
  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Sedistä niin tiedä.
    Mutta dieseliin tarkoitettua öljyä ilman muuta, sillä ei oo väliä onko se synteettistä vai ei. Kunhan täyttää luokitukset.
     
  19. golden rocket

    golden rocket Gearhead


    pieni lisäys vielä tuohon moottooriin kun on laahaavia osia että lisä aineena öljystä sinkki löytyis, öljyn tilavuuskaan ei varmasti 6l ylitä..mutta eihän näistä kukaan taistele on vaan montaa eri vaihtoehtoo hiekka ainakin voitelee aika heikosti näitä mööttöreitä uskosin.
     
  20. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Aika tuttu rakenne kyllä moisessa tönäri kahdeksikossa, laahaavia osia siellä kyllä on, mutta matalat jousipaineet ja kevyet venttiilikoneiston osat.
    Itse en olisi huolissani nokan kulumisesta.
    Vai onko noihin GM:n dieseleihin vaihdeltu paljonkin noita nokkia??
    SBC motteihin sitä sinkkiä varmaan kannattaa tunkea, nehän syö nokkia herkästi.

    Miten sitten muissa moottoreissa, esim Eurooppalaisissa voi käyttää synteettisiä öljyjä, mutta ei Amerikkalaisissa?

    Taisin laittaa 66 vuoden orkkiskuntoiseen moottoriin 5W-30 synteettiset.. Mahtaako kestää ensi kesään enään.

    Sori J sun topikin sotkemisesta ja offtopikeista =)
     

Kerro tästä muillekin!