Olds -78 alipainekymysys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Detroit steel, 23.9.2007.

  1. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Voisha tuota mennä tutkimaanki ni oppis samalla jotain muutaki mut sohvalla on jotenki mukavampi näin pyhääsin ku on työnteko kielletty uskovaisilta...
    Elikkäs imusarjassa on kaks alipaineottoo pulteilla kiinni olevassa lätkässä. Toinen menee kaasarin yläreunaan keskelle toisiokurkkujen puolelle. Ja toinen automaattiryypyn "jousipesälle". Mihin tämä "jousipesä" tarvii vetua kun ei siellä oo mitään vastettakaan. Tuon toisenkin jos joku viittii kertoo niin kiitos ja kumarrus.
    Nämä putket menivät puis (ruostuivat). Eli jos tuo "jousipesälle" menevä on "turha", niin säästyy askartelulta. Orkkis systeemi ja orkkis Rochester ja 403 Olds.
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Se on rikastimen bi-metallijousen lämmitysilman kierto. Se rikastimen kotelo on yhdistetty sisäisesti kaasuttimen imupuolelle ja siitä menee aina pieni imuvirtaus. Sen imusarjan lämmönvaihtimen toinen putki (tuloilma) on liitetty kaasuttimen ilmanpuhdistajan puhtaalle puolelle.

    Eli kun kone käy, virtaa siihen lämmönvaihtimelle puhdasta ilmaa kaasuttimen yläkannen liittimestä (kaasarin takana) ja ilma lämpenee lämmönvaihtimessa. Lämmin ilma virtaa lämmönvaihtimesta rikastimen kotelolle ja lämmittää sen sisällä olevan bi-metallijousen joka kääntää rikastinvivuston auki lämmetessään. Nerokas systeemi, parempi kuin sähkötoiminen. Tämä tunnistaa moottorin lämpötilan ja säätää rikastinta auki sen mukaan.

    Itse ole korjannut sen helposti katkeavan rikastinkotelon putken ihan vaan siten, että vähän olen ohentanut sitä lämmönvaihtimelle tulevaa päätä ja oikaissut sitä putken mutkaa niin että se katkennut osa "pakottuu" takaisin paikalleen. Sitten lämpöää kestävää tiivisteliimaa ympärille.

    Voi sen katkenneen pätkän myös porata pois sieltä lämmönvaihtimen putken sisältä jos ehjän putken jostain löytää.
     
  3. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Kysymys ei ole alipaineesta, vaan pakokaasulämmitteisen ryypyn putkista.
     
  4. rocketman

    rocketman Gearhead

    Taidat tarkoittaa automaattirikastimen bimetallijousen lämmitystä. Se ei mene imukanavaan, vaan imusarjan cross-over pakokanavaan.


    .
     
  5. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    PauliP ehti ensin...
     
  6. rocketman

    rocketman Gearhead

    Pauli, oot lännen nopein :)
     
  7. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Kiitos selvityksestä. Molemmissa lähdöissä (nytten reijissä) siinä lätkässä on imu. No sittenhän sieltä puuttuu tämä mikä hänen nimensä oli cross-over-pakokanava. Ihmettelinkin tuota että kun ryyppyläpät säätää sulkeutumaan riittävästi niin avautuvat vaan noin 45 asteen kulmaan pystysuorasta. Tuo lätkäkin on hitsattu imusarjaan.
     

Kerro tästä muillekin!