Olds Delta 88 perä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja B 50, 16.8.2012.

  1. B 50

    B 50 Gearhead

    Jostain 70-luvun lopulta. Lukko murikka ja 2.41 välitys. Pitäis saada vetarit irti. C-klipsejä ei näy. Jarrukilven pultit on auki. Molemmat vetarit liikkuuu sisään-ulos parin sormen voimin sellaista reilun millin liikettä. Ei kai siellä jotain sokkaa ole piilossa, tms? Vai onko liian siro vetovasara? Mitä menee paskaks jos lämmittää pillillä kuorta pyöränlaakerin kohdalta?
     
  2. Substitute

    Substitute Gearhead

    Liukuvasaralla irtoaa eikä sieltä mitään rikkoudu. Jos on ne kummalliset kartiolaakerit, niin ulkokooli voi jäädä akseliputkeen.
     
  3. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    kyllä mulla ainakin ollu kaikki gm perät 78-89 väliltä c-klipeillä. ei niitä sieltä näykkään, kun ovat sellasissa montuissa. eihän ne muuten pysyis paikallaan. ja jos on laakerilla paikalleen juntatut vetarit niin ne ei kloksu sisään ulos. otappas ja pyöritä perä sellaseen asentoon että saat ruuvattua keskitapin lukituksen auki, sit piekset keskitapin puoliksi ulos ja tadaa, vetarit menee nyt monta senttiä sisään ja klipsi putoaa perän pohjalle
     
  4. B 50

    B 50 Gearhead

    Juu, otin eilen keskitapin pois, ei kuulunu tadaata, vetarit ei liikkunu yhtään enempää, eikä putoillu klipsejä. C-klipsi-perät on kyllä ihan tuttua tavaraa mutta tää ei ole sellainen. Vetarit ei "nojaa" keskitappiin niinkuin normaalisti. Toi pieni sisään-ulos liike oli se mikä sai tänne kirjoittelemaan. Kun yleensä laakereilla paikallaan pysyvissä vetareissa sellaista ei ole.
    Tossa illalla googlella lyhyttä oppimäärää sisäistäessä alkoi herätä epäilys sellaisesta 12-pulttinen 10-pulttisen kuorissa akselista. Onko kyseisissä välitys kiinni 10:llä vai 12 pultilla? Luulin akselia normi 8.5":ksi ja ideana vaihtaa 3.5 välitys samalla kun vaihtaa vetareiden pulttijaon, mutta se ei taidakaan sopia jos lautaspyörä pitäiskin olla 8.875"? Ja 12-pulttisen välitys ei käy koska on kiinni 12 pultilla. Jos näin on niin sitten ei tarvii irrottaa vetareita, vaan etsiä uusi perä-aihio. Eli suuntaan pajalle jatkotutkimuksiin..
     
  5. B 50

    B 50 Gearhead

    Tehtävä suoritettu. Oli kuitenkin 8.5":nen. Se vaati pillillä lämmintä akseliputkeen laakereiden kohdalle, sitte tuli vetovasaralla ulos. Ja vaikka (autonkin)periä onkin kiva räpläillä niin en itseäni millään tavalla asiantuntijaksi tunne. Silti ajatus peltilätkällä ilman minkäänlaista säätömahdollisuutta kiinnipultattavasta kartiolaakerista tuntuu omituiselta. Kiitos ja kumarrus vertaistuesta osallistuneille.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead


    BOP full size -henkilöautoissa on usein tuollainen oikeilla vetarinlaakereilla varustettu 8,5" perä 70-ainakin luvun lopulle saakka. Jos full sizessa on 7,5" akseli, niin se on aina c-sokka-akseli, samoin ainakin uudemmat 8,5" STW-perät.
     
  7. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Hakusessa Delta 88 -80 käypänen taka-akseli 3 alkavalla välityksellä. Tässä on jo hetki etsitty mutta ei tahdo mistään löytyä.

    Käytettyjä varaosia myyvältä firmalta tuli yksi mutta kas kummaa, kaveri haki sen ja toi tallille niin välitys olikin sama Dieselin 2.41 ja vetareista pyörittämällä pitää melkoista ääntä.

    Pitää soittaa huomenna myyjälle palautuksesta.

    Laitettu farkku capricen akseli ois ollu tarjolla mutta ei käy kaventamatta ja väärä pulttijako.

    Jos noita ei mistään löydy niin pitää varmaan puottaa akseli syksyllä alas ja korjauttaa jossain..
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Eikö se melkein kannattas olemassaolevaan akselii tehä täysremppa uuella välityksellä ennemmin kon purkuakseleita metästää? Sielä olis sillon kaikki uutta, ja se kestäs auton loppuelämän. Osatkaan ei hirveitä maksa, ja ite työkin on loppujenlopuks simppeli, ainoastaan aikaavievå.
     
    -Skeletor- tykkää tästä.
  9. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Pitää pähkäillä asiaa. Just puotin laatikonkin lattialle kun sekin menee luistamisen vuoksi vaihtoon. Nyt kun laatikko ja kardaani on poissa niin ois helppo vaihtaa lähes samalla vaivalla käypänen akseli.

    Ja nyt ei ole oikein aikaa tehdä itse akseliremppaa. Talvella ehkä mutta vaatisi sen että akseli pitäisi irrottaa ja asentaa pihalla. Talli vaihtuu pienempään jossa ei voi seisottaa autoa rempan ajan.
     
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jos sää akselin tipautat ales niin päivässä naputtelee keposeen uujen vällärin, stefat ja laakerit. Itse en uskaltas ees purkuaksilaa lyyä kii kahtomati, ja siin voipi olla äkkiseltää tilanne sillai että ku auto onpi ajettu loppuun ja purkuun, on se vaihtoaksilakin aivan loppu. Saattaapi käyä nii et löytää ittesä lyömästä stefoja/ laakereita irti siittä vaihtaristaki..
     
    -Skeletor- tykkää tästä.
  11. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Pitää ehkä hetki perehtyä aiheeseen ennen kuin tarttuu haasteeseen. Ei ole tuttuja nuo perähommat. Pitää koittaa vielä varmistaa mikä perä tuossa on. Jos oikein tulkitsin niin on 10 Bolt 8.5" GM. Tuohan vaatii ilmeisesti sen kakkos carrierin tai spacerin tiheemmille välityksille.
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Muistaakseni 3-carrier on 2.73:1-》 ja ylöspäin välityksille, ja sulla olis sillon 2-carrieri nyt. Siihenkin toki saa spacer-platea että 3-seriesin välitykset käypi, mutta ihan omalla mutulla spacer on aina spacer, eikä korvaa oikeeta carrieriä.

    Toki lukottoman carrierin saannee halvalla täältäkin, uskoisin, kun pistää ostoilmoa.
     
    -Skeletor- tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!