Olds outo pultti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Degenerated, 23.2.2012.

  1. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Ei kai toi tolleen ole tehtaalta tullut? [​IMG]
    Näyttää kuin se olisi lyöty tohon reikää, niinkuin restrictoriksi, mutta mitähän sillä on haettu?
     
  2. fennia

    fennia Gearhead

    Blokattu filtterin by-pass
     
  3. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Pääsee kiertämään pultin ulkopuolelta, että jos se, niin ei kovin onnistunut.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tosiaan, tulla pultilla on blokattu se suodattimen turvaohitus joka mahdollistaa moottorin voitelun jos suodatin tukkeutuu tai jos öljyt on vaikka pakkasen takaia niin jäykät ettei heti mene suodattimen läpi kunnolla.

    Varmaan haettu lisää voimaa moottoriin tai jotain?
     
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tolla on varmaa haettu sitä et se joka sitä linttaa erehtyy ruuvvaamaa ni saa lisää harmaita hiuksiä pähkäillessää et WTF toi pultti tuol tekee tekemättä yhtää mitää!
     
  6. juko7

    juko7 Double Gearhead

    tämä on yleisin "viritys"toimenpiteiden syy :lol:

    vai onko ajateltu että kaikki öljy varmasti kiertää suodattimen kautta?

    tai jotain... :odroll:
     
  7. heh heh©

    heh heh© Gearhead

  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Virityskeskustelutopikeissa helposti sekaantuu perusasioiden merkitykset ja aletaan noudattamaan jotain helppoa ohjetta ymmärtämättä mitä ja miksi tehdään.

    Hi Volume öljypumppu= suurempi öljymäärä jonka se pumppaa kiertoon. Jos on vakiolaakerivälykset, pumppaa Hi Volume öljypumppu pumpun by-bass -venttiilin kautta enemmän öljyä takaisin öljypohjaan kuin vakiopumpulla = mitä hyötyä? Haittana on mahdollinen öljyn lisäsumuuntuminen öljypohjassa. Suuremmilla laakerivälyksillä toteutetuissa moottoreissa tämä suurempi tuotto on tarpeen.

    HI Pressure öljypumppu tai korkeammalle tuottopaineelle pumpun by-pass venttiiliä modaamalla säädetty pumppu = tuottaa suuremman paineen mm. suodattimen ja kanavien virtausvastuksen ohitukseen. Jos on tämä ja lisäksi suodatinjalan by-pass -venttiillin blokkaus, saattaa jopa suodatin räjähtää jäykillä kylmillä öljyillä, samoin hydraulinostajat voivat olla aika jäykät kylmänä. Siten voidaan taas joutua käyttämään oil-restrirctoreja ettei nostajille tule liian kovaa painetta ja ettei öljyä pumpata liikaa venttiilikoppiin niin että öljy loppuu kampikammisota kovilla kerrokosilla.

    Jos tuo kuvan öljynsuodattimen jalka on jostain ajatuksella rakennetusta virimoottorista, niin voihan se pultti olla tarpeenkin, mutta vakiomoottorissa ei ole.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mun öölipumpuissa on PAINEEN SÄÄTÖVENTTIILI ja suodatinjalassa BY-BASS VENTTIILI :odroll: .
    Paineensäätöventtiili päästää ylipaineen imupuolelle ei suoraan öljypohjaan.
    Oil restrictortsydeemit ei säädä painetta suoraan vaan määrää.
     
  10. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Eli toiset tykkää laittaa umpeen mutta toiset pitää alkuperäistä venttiiliä parempana. Tolleen "puoliksi" tai "vuotavasti" auki ei siis tarvii olla, joten etsin alkuperäiskuntoisen osan tilalle.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tosta pultista ei ole mitään hyötyä koska ohivuotoreikä on aina pikkasen auki. Siis tossa tapauksessa.
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Paineensäätöventtiili on varmasti parempi nimike suomeksi, mutta ohivuotoperiaatteella se toimii.
     
  13. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    hahaa venäläinen pystykierre. teknik,,,
     
  14. Degenerated

    Degenerated Gearhead

  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    No ei toimi. By-pass toimii paine-erolla ja paineensäädössä on takaisinvirtaus periaate ellei ole joku kalvotoiminen ja se menee paluu nimenomaan suoraan pumpun imupuolelle. Kun by-pass vena aukeaa niin paine ei muutu mihinkään.
    Ja miten se filtteri voi "räjähtää" jos by-passin sulkee kun se ei nosta eikä laske öölipainetta mitenkään.
     
  16. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ok, noinhan se pumpussa onkin, eli "hullunkierto" eikä ulosvirtaus.

    Mutta jos suodatin ei päästä läpi kylmänä jäykempää öljyä ja paine nousee (modattu pumppu) niin kyllä siinä jää silloin suodattimen ulkokammioon suurempi paine kun silloin kun öljy virtaa suodattimen läpi ilman rajoitusta. Ja tuon räjähdysjutun olen kuullut, ei ole omaa kokemusta. Suodattimen tiivisteen ulospullahtamisen kylmänä by-pass venttiilin tukkimisen jälkeen myös.
     
  17. Hectori

    Hectori 1st gear

    Suodattimissa on sellainen rakenne, joka sallii öljyn kulkemisen suodattimen ohitse. Sitä sanotaan ohivirtausventtiiliksi. Se on siellä sen vuoksi että moottori saa öljyä sellaisissa ääritilanteissa, joissa itse suodatin ei pysty päästämään kaikkea öljyä läpi. Sellainen tilanne voi olla vaikka tukkeutunut suodatin tai vaikka se sun jäykempi öljy.

    Suodattimen räjähdys voi tapahtua vain silloin, kun siinä on jokin valmistusvika ja käytetään korkeaa öljynpainetta. Öljynpaineen nostaminen on lähtökohtaisesti tarpeetonta. Mutta tapauksissa joissa sitä todella tarvitaan, on saatavilla 1000psi:tä kestäviä suodattimia. Jos taas käytät korkeampipaineista pumppua ilman syytä, niin mitä muuta voi sanoa kuin että tyhmyydestä sakotetaan.

    Suodattimen tiiviste ei muuten sitten varmasti pullahda ulos jos se on kiristetty kunnolla.
     
  18. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eikös tuo ole juuri tämä by pass, joka on Oldsissa suodattimenjalassa ja koko keskustelun aloitusaihe? Ei mielestäni Oldsin öljynsuodattimessa ole mitään venttiilejä? En ole sellaista aukaissut, mutta miksi olisi, kun saman asian ajava by pass -venttiili on suodattimen jalassa? Autojen tuotanto on suurtuotantoa ja tarve ei ole päästä lentokonemaiseen kaksoisvarmistamiseen. Auto ei tipu taivaalta, vaikka by pass ei toimisi. Tuplat by pass venttiilit, siis siinä suodattimen jalassa ja sitten sinun mukaasi vielä suodattimessa kuulostavat sellaiselta yksityiskohdalta, jonka GM:n laskentaosasto olisi leikannut pois jo varhaisessa vaiheessa miljoonien yksiköiden tuotannosta.

    Luultavasti jos suodattimessa olisi oma by pass, sitä ei olisi suodattimenjalassa. Vice versa. Tietysti voi olla autoja, jossa by pass on toteutettu suodattimeen, mutta silloin..
     
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    Aivan, vaikka siillä suodattimessakin olisi se ohitusventiili tukkeutumisia varten, niin en siltikkään oikein ymmärrä tuota suodatinjalan ohitusventiilin tukkimista niissä moottoreissa joissa ei ole muuteltu öljynkiertoa alkuperäisestä.
    Jos suodattimessa on tällainen venttiili, niin sittenhän tuo jalan ohituskanavan tukkiminenkin on ihan turhaa?

    Suodattimen tyhjenemisen estävä takaiskuventiilirakenne on kyllä tuttua, mutta tuo ohitustoiminto ei ole tullut vastaan, mutta voihan se niissä olla jos siitä on kerran on tietoa.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joistain filsuista on löytynyt jousi joka pitää panosta paikallaan, se varmaan toimittaa ohivirtausta?
    Mutta vaikka ton bu-pässin sulkee ja öölifilsu menee tukkoon niin pumpun paine ei nouse yhtään korkeammaksi jotenka toi filtterin räjähdys on essonbaarin juttuja.
     

Kerro tästä muillekin!