Oldsin 307:an nakutuksen tunnistin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Big_Easy, 15.7.2008.

  1. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Minkä näköinen palikka toi on, ja missä päin konetta mahdollisesti?

    Kone "tikittää" korkeilla kierroksilla ja vedätettäessä, niin ajattelin josko ennakkoa tulee liikaa, jos tuo tunnistin olis vaikka hajalla. Miten tuon voisi testata jos sellainen mun autosta löytyy?

    Auto on valmistettu lokakuussa '85 ja jotenkin muistaisin, että '86 olis 307:aan tullu tuo tunnistin. Joten jos tota tunnistinta ei löydy, niin mikähän voisi olla vialla?
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Jommassakummassa kannessa, muistaakseni, toisessa on lämpöanturi ja toisessa nakutustunnistin!!
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Muistaakseni Chiltonrin kirjan mukaan sen pitäisi olla apumiehenpuolella lohkon helmassa. Onko Check Engine -valo mennyt päälle jossain välissä? Koneen muut anturit voi vaikuttaa myös ennakkoon.

    Viallinen MAP -anturi ja lämpötilatunnistin aiheuttavat nakutusta, menee sytty liian ennakolle.

    Mutta ennenkaikkea, tarkasta alipaineletkut ja -liittimet. Vastaava episodi oli Oldsikerhon sivuilla, vika oli kaiken korjaamisen jälkeen ainoastaan vuotava alipaineliitin.
     
  4. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Lainattu performance olds 307 sivulta "- Later vehicles, '86 and later I believe have a knock sensor that detects pinging and detonation. " Mutta jostain (tais olla stw forum) luin että olis tullut vasta 87
     
  5. Stance

    Stance Gearhead

    Muistelisin nähneeni omassa 1990 307Y:ssä nakutussensorin kuskin puolella pakkaspropun paikalla lohkon kyljessä. Tuskin löytyy '85:sta.
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Jep. Ei löydy noin vanhasta. Vain uudemmasta rolleri-nokkaisesta Swirlport-kantisesta koneesta, eli 1987-90. Ja se ei kyllä minusta ole "pakkaspropun paikalla" vaan vasemman puoleisen lohkon etupään kierrepropun - lohkon jäähdytysveden tyhjennyspropun reiässä. Eli siis kiertein. Toisella puolella on perinteinen kierretulppa ja vanhemmissa Olds koneissa samanlaiset kierretulpat molemmin puolin. Siis vanha reikä on uudelleen käytetty..

    Varsinaiset "pakkasproput" , eli ne peltiset lyömällä kiinni olevat ovat taaempana ja ylempänä..
     
  7. Big_Easy

    Big_Easy 1st gear

    Koitin irrottaa virranjakajasta sen neljä napasen liittimen, ei ollu mitään vaikutusta; tikitteli edelleen, ei siis näytä olevan sytkässä vikaa.

    Mikä se vasemmassa pakosarjassa oleva "kuristin" on? Näytti lämpöselläkin koneella olevan kiinni, joten irrotin sen varren ja käänsin sen läpän auki. Samaisen palikan ALIPAINELETKUSSA näytti olevan kunnon murtuma, irrotin letkun ja tulppasin sen, jonka seurauksena tikitykset vaimeni omasta mielestä paljon.

    Elikkäs näyttäisi olevan alipaineissa häikkää, aivan niin kuin PauliP sanoi. :D Pitää varmaan vaihtaa kaikki letkut. Onneksi alipainesysteemi näyttäisi olevan alkuperäiskunnossa ettei tartte miettiä mihin kymmenet tulpatut johdot pitäis kytkeä. :p
     
  8. the_spy

    the_spy 3rd gear

    Ja siinä jäähdyttäjän päällä on tarra(tai ainakin on ollut alunperin) missä lukee mihin kaikki menee vaikkei siitä ensin saakkaan mitään selvää mutta täältä kysymällä saa varmaan teitoa mitä noi lyhenteet on. Tosa muuten siitä tarrasta kopio ja muutakin hyödyllistä.
    http://www.autozone.com/shopping/repair ... 528005c9b2
     
  9. Qjet

    Qjet 1st gear

    Tähänkin vastaus siltä varalta, jos kärry vaihtuu jossain vaiheessa uudempaan : Auto käyntiin montulla tai nosturilla ja vasaralla kevyesti naputtaen lohkoon tunnistimen ( knock sensor ) viereen. Käyntiääni muuttuu , jos tunnistin on kunnossa. Tunnistin löytyy RE:n ohjeiden mukaan.
     

Kerro tästä muillekin!