oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletkut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja nv-550, 16.3.2014.

  1. nv-550

    nv-550 Gearhead

    aikasemmat omistajat tukkinu,"korjannu" kaasuttimen alipaine hässäkät + ryyppy-touhut ja nyt meinasin tutkia ja laittaa kuntoon mutta en löydä mitään ohjetta mihin minkäkin letkun laitan :oops: ja muutenkin jotain kytkentäkaaviota sähköjohoille olis mukava saaha..kaasutin ns.tietsikka-mallia,tommoset nmrot kaasuttimen kyljessä jos helpottais:
    17086008
    2486 JNB nuo oli pystyssä yhessä nurkassa :odroll:
    auto lähtee käyntiin,mutta joutuu kaasulla "härnäämään" ja paukkuu melkolailla pakoputkessa,kulutus ei kuitenkaan ollu kun 12-14L/100km, kun ajoin n.900km yhtenä pyhänä tasasta matka-ajoa.Sitte seuraavana aamuna voima hukassa kun pitäs liikkeelle lähtiä,eikä jaksa liikkua kuin jotain 50-60km/h :( tiiän ettei mikkää raketti oo mutta rajansa kaikella...koslahan on tosiaan -86 Buick LeSabren farkku 8)
     
  2. Qjet

    Qjet 1st gear

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Oletko katsonut, ettei letkukaaviota ole tallessa tarrana esim. jäähdyttimen yläpuolella olevan suojamuovin päällä ? Ellei, niin kuukkeloi termillä "vacuum diagram" , saattaa jopa löytyä?
     
  3. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Ketjusta mitähän nyt tapahtui löytyy sähköpuolen kytkentäkaavioita ecm-kaasari-jakaja seutuun.
     
  4. Electra 225

    Electra 225 1st gear

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Itellään oli samanmoiset ongelmat... vika paikallistui kiihdytyspumpun vieressä (sama vipu käyttää) olevaan "potikkaan". Säätää ilmeisesti ennakkoa kaasua painettaessa, tai ma luulen niin...
     
  5. DD6

    DD6 Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    [​IMG]

    Tuosta yksi vakuumille.

    Sähköhärpäkkeille löytynee myös. Jos ei muuten, niin on -88 mallin tehtaan manuska, mitä olen itse käyttänyt apuna. Voin skannata jotain, jos tulee tarvetta.

    Retrofittasin omaan autoon nuo systeemit kuntoon, edelliset omistajat olivat repineet kaiken irti. Ihan palkitsevaa saada se pelaamaan :)
     
  6. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Tps on tuon nimi, vaikuttaa myös seokseen.
     
  7. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    No jees!!! Nyt löyty apuja,hyvä! Autosta kaikki tarrat ym. laput joku rääpiny poijes,pittää mennä värkkäämään,kiitoksia!!!!
     
  8. DD6

    DD6 Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Onnea peliin!

    Jos ilmapumppu on räävittu ns. vithuun, tuo EAS ja EAC voidaan ohittaa suoralla letkulla.

    Jos kaasuvivun edessä on vakuumikello, joka tuuppaa vipua, se on ILC. Jos siinä onkin sähköinen "tuuppari", taas yksi letkun paikka on turha.

    Ja kysyä saa.
     
  9. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Niimpä niin...olispa kiva nähä se kaveri joka on riisunu alipaine vehkeet tuosta koslasta :mad: näitä vehkeitä ei löytyny ollenkaan:EAS,EAC,ANTI DIESEL SOL ja ILC (luulen sen olevan tuo,alip.kellon näkönen jossa on ruuvattava tanko joka vastaa kaasu- vipuun kaasuttajan oikialla puolella..se löyty pakoputken ja lohkon välistä öljypohjan vierestä....ilmapumppu on paikallaan,käynti on parantunu huomattavasti jo :D tuo TPS mietityttää,voiko sen mitata jotenkin että pelaako se vai pittääkö hommata suosiolla uusi?? vika edelleen semmonen että olis "voima" hukassa kun yrittää lähtiä liikkeelle,käyntiin lähtee ja kierroksia ottaa mutta ku kun laittaa vaihteen ni ei "jaksa" vetää...v..tu...
     
  10. atobee

    atobee Gearhead

  11. saresks

    saresks Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Voit tutkia, onko auton moottorinohjausboksi edes aktiivinen toteamalla palaako SES valo kojelaudassa kun käännät sytytysvirrat ja sammuuko se moottorin käynnistyttyä. Jos kyllä, homma ok. Myös turbiinilukon kytkeytyminen maantieajossa on merkki ECM:n toiminnasta.

    Kunnossa ollessaan tuo auto kuluttaa alle 11 l/100km tasakaasulla 90km/h maantiellä. Jos ei, ei auto tai säädöt ole täysin kunnossa tai ei ole ajettu tasakaasua..

    TPS:n voi mitata, mutta joskus on hankala nähdä luotettavasti sen pätkimistä. Kolme karvaa: +5V referenssi, maa ja 0-5V. Tyhjäkäynnillä kone lämpimänä pitäisi olla mallista riippuen about 0.5-0-6V ja nousta lineaarisesti yli 4V:n. Mä mittailen ECM:n ko. liittimestä.

    Ilmapumppu ei vaikuta koneen käyntiin, paitsi jos viallisesti syöttää ilmaa pakosarjaan koneen ollessa jo lämmin saaden happianturin ja sitä rataa seokset kaakkoon.
     
  12. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Vika tuli yhtäkkiä,ses-valokin sytty,niin paljon jo saanu kaasutinta toimimaan että ses-valo sammuu 2 sek. kuluttua käynnistymisestä 8) kai sitä jotain on saanu sitte kuntoonkin,pittää vielä tuo TPS-touhu mittailla...
     
  13. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Sain mitattua tuon TPS:n,tyhjäkäynnillä +0.60v ja kaasu täysin auki +3.80v eli onko särki rikki? :oops:
    ohjeen mukaan alin +0.48v ja ylin lukema +4.8v....tammikuusta asti rassannu ja alkaa tuntua että Pihtiputtaan purkaamo kutsuu...
     
  14. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    oisko kellään parempia ideoita??
     
  15. ktech

    ktech 3rd gear

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    ihan hyvät TPS arvot nuo. onko sytkäosat kunnossa ja ennakko oikein säädetty? bensafiltteri puhdas?
     
  16. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Tulpat,tulpanjohdot,virranjakajan kansi ja bensansuodatin uusittu...
     
  17. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    vähän mietityttää kun sanottiin että nuo arvot ei ole likellekkään hyvät(säätäis ennakonkin vähän tuon mukaan)"tyhjäynnillä"+0.48v pitäs olla ja kun näyttää +0.60v...pitäiskö kumminkin hommata uusi ja rukoilla et toimis :eek:
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Mikä siinä tällä hetkellä on toiminnan kannalta ongelma ja mitä vikakoodeja se antaa?
    Tuo noin 0.60V tyhjäkäynnissä on ihan toimiva yleisarvo 307:aan. Noissahan on eri arvoja eri koneille ja erilailla (eri tyhjäkäyntikierrokset) mitattuna.
     
  19. saresks

    saresks Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Ei tuo vehjes mitään ennakkoa säädä TPS:n mukaan (paitsi välillisesti komentaa tietyn %:n jälkeen WOT-tilaan, jossa on oma ennakkokäyränsä). Ennakot säätyy imusarjan alipaineen mukaan (MAP-anturi). TPS:n lukemat ohjaavat "bensakarttaa" kun ei olla closed loopissa, turbiinilukkoa ja apu/lisä/saastelaitteiden toimintaa sekä idle/off idle moodia ja sen myötä lambda tresholdia.

    Ainakin mulla on TPSsät antautuneet, kun ne ovat +200 000 km junnanneet maantieajoasennossa ja alkavat pätkimään ja vikatila menee päälle juuri maantiellä ajaessa. Uudet Standard -merkkiset ei auta mitään, kun ne näyttää mitä sattuu ja aiheuttaa taas vikatiloja. En tiedä onko laatu nyttemmin parantunut, tuskin.

    Nyrkit syvemmälle saveen vain - useimmiten vikana vetämättömyyteen on alipainevuodot, vaikka imarin ja kannen välinen tai sitten aivan jotain muuta miljoonasta vaihtoehdosta, vaikkapa kaasarin ja sen säätöjen muurautuminen umpeen vuosikymmenien saatossa ja sörkinnöissä.

    Nää on tosi vanhoja jo ja pääsääntöisesti huonolla pidolla olleita. Että KAIIKI toimisi, edellyttaa sen KAIKEN läpikäyntiä jos ei tsägä käy.
     
  20. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    oijoi...käjet jo kyynärpäitä myöten seassa,noo..syvemmälle siis vaan....
     

Kerro tästä muillekin!