oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletkut

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja nv-550, 16.3.2014.

  1. Väne

    Väne Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Eihän tietokone tiedä että tartteis voimaa jos TPS voltit on täyskaasulla noin pienet?, MAP anturi tietenkin kertoo että alipaineet putosi mutta luulis olevan laihemmalla ja eri ennakoilla kuin isommilla volteilla.
    Olikos se niin että tyhjäkäynti volteilla ei ole merkitystä kunhan on alle 0.7v ? Pitää tarkistaa kirjoista kunhan kerkiää.
     
  2. saresks

    saresks Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    88-90 1228330 ECM:
    Karttoja löytyy bin -tiedostossa kaasarin duty cyclelle (seoksille):

    - coolant vs % TPS vs startup temp (3D-kartta)
    - duty cycle vs temp (A/C requested)
    - duty cycle vs temp (A/C not requested)
    - O2 closed loop ready coolant temp vs startup temp

    EST:lle löytyy seuraavat kartat
    - Main spark table (3D) (akselit on alipaine, RPM ja ennakko)
    - WOT spark table (2D) (RPM ja ennakko)
    - Park/neutral spark table
    - Altitude vs coolant spark modifier
    - Cold start spark modifier
    - EGR spark modifier (alipaine ja ennakko)
    - TCC with EGR on (alipaine vs RPM)
    - TCC with EGR off (alipaine vs RPM)
    - Coolant temp vs load spark modifier (alipaine, lämpö ja ennakko)
    - Altitude vs load spark modifier (alipaine vs BARO lukema)

    WOT on tässä ECM:ssä päällä kun TPS on 87% tai enemmän koko alueesta. Se, onko 100% sitten 5V tai jotain muuta, en osaa vielä sanoa, ALDL yhteyden tekeminen on vaiheessa...joistain muuttujista ja niille annetuista nimistä päätellen se voisi olla 4,51V.

    Ainakin toi ECM tsekkaa tietyt asiat ennen siirtymistään closed looppiin (mm. runtime, lambda "pass" voltit ja temp). Ja kaikesta päätellen se myös pysyy siellä paitsi jos "pass" jännitekriteerit ei enää täyty (mm. lambda jäähtyy kun pidemmän aikaa tyhjäkäynnillä tai anturi sökö tai kaasarin solenoidi väärin säädetty tai alipainevuotoa jne jne) tai WOTissa.

    Tyhjäkäynnillä target jännite on 450mV ja osakaasulla 715mV

    Osakaasumoodille siirrytään, kun %TPS on 17,19 tai yli ja WOTille siirrytään mainitulla %87 TPS tai riippuen turbiinilukon asennosta, BARO lukemasta ja nopeussensorin lukemasta, kovissa nopeuksissa vähän herkemmin :)

    Elikkä ei ohjaile TPS osakaasuseoksia kuin ennen siirtymistä closed loopiin koneen ja happianturin lämmetessä. Alpha-N -tekniikkaa ihan kaasarilla :rotfl:
     
  3. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Lähtee käyntiin hyvin,kierroksia kun antaa vähänkään rajummin-kaasua löysätessä paukkuu putkessa kunnolla ja kun liikkeelle pitäs lähtiä niin ei jaksa vetää yhtään vaan sammuu...ses-valo palo aikasemmin mutta se sammu kun sain ryyppyvehkeet pelaan,eikä anna vikakoodia...ei ymmärrä,just postipoika toi uuden TPS-anturin,saas nähä mitä sanoo...
     
  4. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Unohtunu kysyä että mistä ja minkälaisen sytytyksen ajoituslampun hommais joka pelaa näillä kasinkoneilla?? Parikin kpl:tta ollu jo mutta kun kumpaankaan ei kohta pysty luottamaan...
     
  5. Väne

    Väne Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Hyvää juttua, liekkö kukaan saanu winaldl tai vaikka tunerpro rt:llä yhteyttä tehtyä?
    Mikä tahansa lamppu toimii myös kaseissa.
    Poista tps säätöruuvin päältä tulppa samalla kun kansi on irti.

    Jakajan kääntyminen tietenkin vois tehdä tuommoset oireet, oletko kahtonut jakajan sisään ettei ole vaikka keskihiili palanut tms.

    -85 Olds manuaali muuten ehdottaa Y moottorin tps:lle 0.41v, +/- 0.1v, vetopäällä 450rpm. Ja 9 moottorille muuten sama mutta 550rpm.
    Ja käskee myös nollata ecm muistin säädön jälkeen.
     
  6. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    tuohon jakajan kääntymiseen en oikeen usko,voi toki olla mahdollista :) nuo ajotus-lamput mitä mulla on niin niissä on n.400rpm ero vaan... :lol: sen takia kyselen sitä lamppu-touhua,jakajankin muka oon tutkinu ja kokeilin yhtä kaverin jakajankanttakin mut se oli jo silminnähen halki...täältä on työkalujen osto-paikoille n.100km matkaa,että jos vaikka jollain olis myydä ajotus-lamppua ja quadrajetin Toimivaa kaasutinta ni saapi ottaa yhteyttä tänne tai nmr:0403236303 :D
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Varmaan kannattaisi tarkastaa että EGR-venttiilin ei vuoda, samoin jakopään kunto. EGR:n voi irrottaa ja tulpata sen paikan metallilätkällä, pelkkä letkun irrottaminen ei auta jos vuotaa.

    Jakopään kunnon voi tarkastaa kun pyörittelee moottoria edestakaisin vaikka hihnoista kiskomalla ja kattoo miten jakajan pyörijä lähtee seuraamaan suunnanmuutosta. Noissa on nailonpinnoitteinen jakopään yläratas, jos sen pinnoitus hajoaa, tulee tolkuttomasti väljää jakopäähän ja sen myötä sytytysennakkoon myös.

    Minun ymmärtääkseni nuo kaasariversion (ECM) -ohjainlaitteet ei anna juuri mitään tietoa tuon diagnostiikkalampun tiedon lisäksi eikä niissä ole edes kytketty johtoa siihen ALDL liittimen nastaan. Käsittääkseni se tuli vasta ruiskumoottoreihin. En ole tosin ihan varmaa viimeisistä 90-luvun vaihteen kaasarimoottoriversioista.
     
  8. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Tässä kävi keväällä bocsh-autosähkö-asentaja ja hän tuli samaan tulokseen ettei ole kytketty ALDL-liittimen nastaan,(437€ makso tuon toteaminen),voiko tuon EGR:n tulpata noin pois käytöstä kokonaan vai oliko tyhmä idea/kysymys?
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Jos siinä on vikaa, niin kyllä sen voi poistaa tulppaamalla.
     
  10. saresks

    saresks Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Moni GM:n kaasari-ECM lähettää 160 baudin sarjadataa ulos Kytkemällä 10K resistorin A ja B pinnien väliin. ECM:n olemisen ALDL-moodissa huomaa check engine -valon väpättämisenä. Se on itse asiassa juuri sitä sarjadataa ja se luetaankin ei pinnistä E, vaan D, erotuksena TBI jne laitteiden pinneihin.

    Hitaasta baudinopeudesta ja ECM:stä johtuen arvojen päivitysnopeus on kerran/1 sek, eikä aldl-moodissa esim. ESC (nakutuksenesto) ole toiminnassa.

    Mulla on eri lähteistä metsästetyt 1228330 ECM:n aldl datastream definition tiedot, kys. ohjainboksin bin-tiedosto ja tunerpro:n XDF-tiedosto, jos jotain kiinnostaa. Ohjailen livenä koneen käydessä ostrich 2.0:n avulla ECM:ää ja tosiaan toi aldl linkin teko odottaa tekemistä, transut oottaa tuossa pöydällä inspiraatiota.

    Tää systeemi on kova sana modifioidun koneen kanssa..voi mennä rullille säätämään läppärin kanssa ihan kuin isot pojat. Viimeksi päästöjä rukatessa monimerkkikorjaamon ukko oli ihmeissään kun säädin ennakkoja ja seoksia lossissa istuen ja läppäriä näpytellen :rotfl:
     
  11. nv-550

    nv-550 Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    voihan itku...kuulehan saresks, kun tuo paikkakunta "jostain" olis lähempänä ni toisin buickin sun riemuks pihalles... :rotfl:
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: oldsin 307 kaasuttimen (Rochester Quadrajet)alipaineletk

    Saresks, aika sälli kyllä olet.
    Tuohon liittyen, jos on tarvetta Q-jetin kiihdytyspumpun liikerataa kasvattaa, mutta säilyttää kuitenkin TPS:n liikerata alkuperäisenä kaasuvivustoon nähden, niin kiihdytyspumppuun voi tehdä kaksi vipua rinnakkain. Toinen katkaistu (normiliikeradalla) käyttää TPS:ää ja toinen kiihdytyspumpun mäntää. Tein yhden tuollaisen, kaasari on vieläkin tallessa.

    Jos osaat modata kaasari ECM:ää, niin sehän antaa aika hyvä mahdollisuudet moneen asiaan. Noissa sähkö Q-jeteissähän on 800 cfm:n virtauskapasiteetti ja se riittää aika pitkälle. Sellaisen kun saa vielä toimimaan sähköisellä seossuhdesäädöllä tyhjäkäynnissä ja normiajossa, niin on kyllä aika mielenkiintoinen juttu.
     
  13. karhu01

    karhu01 2nd gear

    Nonniin oon ny tätä omankin oldsin 307 tps mitannu niin miksikäs se antaa 5v tyhjäkäynnillä ja ku kaasuvartta kääntää suuremmalle nii voltit pienenee? Vanhoja juttuja ku on lukenu niin tyhjäkäynti olis jotain 0,5v mutta täs päinvastoin.
     

Kerro tästä muillekin!