Oldsin 403 tekniikasta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja BigOJS, 10.12.2009.

  1. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Trans Am tuollaisella tekniikalla olisi ajossa ensi kesänä ja ehkäpä jo keväällä olisi tarkoitus käydä tekniikka läpi asiantuntevan osaajan avustuksella. Tietääkö kukaan yritystä/henkilöä jolle ko. Oldsin pata on tuttu?
     
  2. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Reksu eli nimerkki DX titänee noista jotain. Ainakin vähäsen. Vaatimaton kaveri kun on niin ei turhia paukuttele henkseleitään. Se on vakio (?) 403lla ajanu ihan kovaa. Org kaasarilla ym. Smogikone se on ja kaipaa vähän lisää ruttua niin pelittää ihan eri malliin ku smogimotti.Ihan ok pannu. Kevyempi ku 455. Vähän ruttua mottiin ja perävälitys aavikosta kolmosella alkavaks niin yllätyt! Eikä vie enempää gasoo.Vääntöö siinä on melkein kuin Buickin moteissa.
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Oldsin koneet on siitä hyviä, että niiden korjaamisessa ei ole mitään ihmeellisiä huomioitavia juttuja, vakiorauta toimii hyvin myös tuossa siiamilaisessa lohkossa.
    Kansia voi ja ehkä kannattaakin madaltaa ja kanavat taskuportata ja lohkon dekkitasojen suoruus tarkastaa.
    Jos kansia madaltaa ja samalla vaihtaa suurempinostoisen nokan, niin vakio työntötangotkin sopii nokan pienemmän peruskehän takia. Jos työntötangot jää pitkiksi kansien madaltamisen takia, voi keinuvipupukkien alle laittaa aluslevyt jolloin ne kompensoivat kannen madalluksen. Vakio imuisarja toimii hyvin, mutta tässä voi myös käyttää 307:n isokokanavaista A4 alumiinisarjaa. Pakosarjat kannattaa korvata pettisarjoilla. HEI-jakajan maksimennakko kannattaa tarkastaa jos puristussuhdetta nostaa, se on aika suuri noissa matalapuristeisissa.
    Quadrajetti on erinomainen kasari, jos pursitussuhdfetta nsotaa kannattaa tarkastaa Power-pistonin jousen sopivuus, samoin ensiö- ja toisiopiirien neulojen mitoitus. Runkolaakereiden öljyreiät kannattaa sovittaa lohkon reikiin (viilaamalla), ne eivät etummaisissa pukeissa osu ihan kohdalleen.

    Edellinen pätee mietoon tehonälkään, jos sellaisia voimia haluaa kun DX, niin sitten on eri juttu.
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Keith Black taitaa olla ainoa, joka myy korkeapuristeisia mäntiä 403:n, pienenä vinkkinä. Siis kohtuuhintaisia.

    Kansia ei kannata höylätä älyttömästi rutun noston takia, ovat aika ohutta valua painonsäästösyistä. Sen lisäksi niitä joutuu höyläämään vakiomännillä ja -dekkitasolla aika reippaasti että siitä on tuntuvaa hyötyä. Puhumattakaan imusarjan sovituksesta kansiin. Ainakin 350 77-80 vuosilta eli 3A kansilla, löytyy Pontiacin valamia kansia jotka on todella surkean maineessa, halkeamisherkkiä siis. Mä en tiedä, onko Pontiac valanut 403:n kansia, mutta kannet tunnistaa valumerkinnästä PMD. Oldsin omat kannet CFO-valumerkinnällä. Syy teettää Pontiacin tehtailla kansia oli joku muutos Oldsin valimon tuotantolinjalla, tai jotain sinnepäin.
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    403:n kansia en ole madalluttanut, 350 #8, 455 #F, 307 "5A ja 7A kansia olen. Yleensä otettu pois 1,5mm. Ainakin noissa kaikissa on ollut ihan reilusti tavaraa dekkitason puolella vesikavien kohdalla.

    Muutaman koneen kanavien kohdistuminen on taipuisalla tähystimellä tarkastettu, ei ollut porrastusta juuri ollenkaan madalluksen jälkeen. Se että imusarjan tiivistyspinta on 90 asteen kulmassa kansitasoon nähden on hyvä juttu tuossa mielessä.
     
  6. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Tekniikasta muutama yksityiskohta

    No nyt kun asiaa tutkiskeltu niin autossa on Holleyn kaasutin ja imusarja. Kuulemma kireempää nokkaa on vaihdettu jossakin vaiheessa. Kannet vaikuttaa orkkiksilta, mutta ei tietoa onko työstetty. Auto on maalattu 5 vee sitten ja ilmeisesti tuo konehuoneen puoli on laitettu myös ko. ajankohtana. Mitä ammattimiehet luulee: Jos tuollaisia muutoksia on tehty niin onko oletettavaa että kone olisi myös muilta osin tehty samalla kertaa uusiksi vai onko riskinä että kyseessä on ollut vain joku seppä joka on läjännyt koneeseen tärkeimmät palikat jotta saa nopeasti hieman kulkua lisää?

    Millaisia hevoisvoimamääriä tuommoisella setupilla pitäisi irrota?
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tyypillisesti tehoja arvioitaessa täytys tietää kansien virtaus, ne nokka-aksen oikeet asteet ja puristussuhde. Sit jää vielä arvioitavaks että kuinka ne asiat pelaa yhteen vielä moottorin ulkoisten osien kanssa, imari, pakosarjat ym. Näkisin että näin olis asianlaita Oldsissakin, vaikken siittä mittää tiijäkkää :-?
     
  8. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Ilmeisesti sinulle uusi auto? Jos se käy ja kulkee ja tuntuu toimivan niin mikset ajelisi ensin kesän verran ja sitten uutta harkintaa mitä pitää tehdä, vai pitääkö mitään?
     
  9. BigOJS

    BigOJS 3rd gear

    Oldsin tekniikasta...

    Olet oikeassa siinä että jos auto tikittää kuin kello niin eipä sen kanssa kannata alkaa turaamaan. Katsotaan nyt, pientä nippelin laittoa siinä on muuta, joten se voi olla että keväällä menee aika niihin hommiin.

    Ehkä enemmänkin kiinnostaa juuri tuo suorituskykypuoli että mitä tuommoisesta laitteesta nyt sitten irti saisi. Unohdin mainita että aikaisemmassa viestissä että Flowmasterin putket näyttää olevan koko matkalta myös. Toki tuon kulkupuolen osaltakin on todettava että kesäiltojen cruising-peliksi tuo on hommattu, joten kulkupuolella ei ole niin merkitystä, mutta kiinnostaahan se nyt että paljonko siinä on voimaa niin voi nakkarilla naapurin ukoille kehuskella :)
     
  10. saresks

    saresks Gearhead

    Googlettele vaikka realoldspower ja sieltä engine build combos tai jotain sinnepäin, maltillisilla viritysasteilla pääsevät 12 sek puolelle suoralla cutlasseilla ja transameilla

    No, minä olen pikkuhiljaa rakentelemassa 403:a seuraavalla reseptillä:

    - Lohko 0.024" ylikokoon porattu, lohko 0-dekattu
    - KB hyperimännät (vähän kevyemmät kuin vakiot)
    - jos jostain löytyy kevyemmät männäntapit, niin tulee myös ja "uivina"
    - HV mellingin Ö-P + öljynkierron pieniä parannuksia
    - '71 7-kannet, tasoista pois niin vähän että vain suoruus varmistuu,
    portattu niin paljon kuin olen jaksanut + 2.07/1.71 rosterivenat +
    rullakeinut 1.65:1 studi- ja guideplatetoteutus
    - Edeli RPM-imari, Flotech halpispeltisarjat (jotka kairattu laippojen alueelta
    väh kansien pakoaukkojen kokoisiksi, sellaisenaan ihan mitä sattuu)
    - Edeli RPM nokka, vanhan liiton nokkana auttaa kovien puristuksien kanssa
    - Puristuksia tulee pienikuppisilla männillä ja em. kansilla jotain 11:1, joten
    kaikki rosot palotilojen alueelta kiillotettu + muita kikkoja
    - Tasapainotus, asiaankuuluvat ARP-pultit

    Näillä pitäisi tulla terveet 1 hv/kuutiotuuma 5500 kierroksella, rajoitin 5800 rpm, ei uskalla kierrättää yli 6000 lohkon rajoituksista johtuen ja toivottavasti ei tarvitsekaan
    :-?
    Huolenaihe on varsinkin kansipahvin kestävyys, kun tuossa on niinkin kapeat kannakset silinterien välissä. Ja ehkä muitakin huolia vielä tulee ...
     

Kerro tästä muillekin!