Oldskool pelleilyä/apinointia Metrifordilla ja muilla laitteilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja VintageSpeed, 22.4.2016.

  1. isalmela

    isalmela Gearhead

    Pisteet erityisesti tuolle Edelfeltin taululle! Sait myös kerrostaloelämän kuulostamaan hyvin houkuttelevalta :rolleyes:
     
    LPV ja mikkis83 tykkäävät tästä.
  2. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Pimeät ajat on taas koittaneet pohjoiselle pallonpuoliskolle joten taas on hyvä aika ruveta ylläpitämään omaa mielenterveyttään ja kirjoitella paskaa OD:lle.

    Imperial Kerttu ja Metrifordi projektit ovat saavuttaneet ikuisuuskuopan jossa niihin pitäisi viskata yhä isompi ja isompi summa rahaa jotta projektit oikeasti edistyisi jonnekin. Imperial kaipaisi maalauksen ja Metrifordi uuden korin ja sisustan. :D Ei napostele käyttää rahojaan noihin nyt, joten uutta projektia tulille ettei varmasti pääse kertymään säästöjä.

    Oon pitkään kuolannut että pitäisi hankkia joku sivistynyt eurooppalainen GT vaunu. Kevyt 2d kori, manuaali, suora kuutonen tai pikku kasikone ja tarpeeksi yksikertainen vehje että sillä uskaltaisi vaikka joskus ajella Pohjois Italiaan mutkapätkiä oikoimaan. Syksyn aikana kävin katselemasssa paria Jaguaria, Opel Admiralin, Rover P6:n ja Chrysler Cordoban.

    Noista valmiista yksikään ei oikein napannut, en oikein nää itseäni vielä Jagen ratissa, Opel nyt on paskaa kun kaikki niin kerta sanoo, ja jenkkien pyyntihinnat on karannu niin käsittämättömiksi ettei ei vaan vittu kiinosta maksella vaikka olisi kuinka hyvä yksilö. Noista parhaan vaikutuksen teki Rover. Siinä oli samaa haistapaska fiilistä kuin Chryslerissä. Työmiehen Cadillac tai työmiehen Rolls-Royce. No se Rover jäi ostamatta kun katselin noiden P6 varaosien saatavuutta ja mitä kaikkea sille pystyy tekemään.

    Mutta sittenpähän eräänä päivänä bongasin nettivaraosasta myynnistä '79 Rover SD1 ja vielä veekasimallisena ja 5 vaihteisella manuaalilla. Soitto myyjälle joka kertoi auton seisseen käytännössä noin 25 vuotta. Kuulosti pahalta, mutta pakkohan sitä oli lähteä katsomaan kun kuulemma kuljetuskin järjestyisi kaupanpäälle.
    [​IMG]

    [​IMG]IMG_20201028_161956904 (2) by , on Flickr

    Paikalla odotti kasa sammaloitunutta paskaa jolla oli mielenkiintoinen tarina. Roverin omistaja oli entisöittänyt auton joskus 90-luvun alussa paikallisessa automaalaamossa. Tämä automaalaamo oli urakan päätteeksi hukannut autosta apukuskin ovipahvin joten omistaja ei autoa suostunut maalaamosta lunastamaan ennenkuin pahvi löytyy. Noh kului vuosikymmen ja maalaamosta soitettiin että hae Rover pois. Auto siirtyi 20km navetan taakse seisomaan sillä omistaja ei lunastanut automaalaamosta Roverin papereita, sillä hänellä oli vouti perässä ja pelkästi että menettää auton. No kului taas kymmenisen vuotta ja omistaja kuoli.
    Sen seurauksena omistan nyt läpimädän juuri ajosta jääneen ja entisöidyn Roverin jonka kone on jumissa. :poff::wc::wc::wc:

    Auto rahdattiin vaivalla tallille, taka-akselin rummut oli niin jumissa että alle piti heittää erilline akseli auton saamiseksi hinurin lavalle. Koko operaatioon meni aikaan noin kuusi tuntia. Kotitallilla sitten aloin miettimään mitähän perkelettä sitä tuli taas tehtyä.

    [​IMG]IMG-20201031-WA0001 by , on Flickr


    [​IMG]IMG-20201101-WA0007 by , on Flickr

    Noh nyppäsin samantien tekniikan Roverista suolineen irti koria säällimättä ja rupesin liottelemaan sitä irti. Viikon WD40 seisottaminen pytyissä aukaisi jumiutuneen koneen ja kansien irroitus paljasti iloisen yllätyksen. Kone oli kuin uusi sisältä.

    Tilasin Autpost LTD:ltä koneen korjaussarjan, hieraisin kannet puhtaaksi karstasta ja hioin venttiilit käsipelillä.

    Mitään koneistusta ei näytetä tarvitsevan. Pyttyihin kevyt hoonaus, uudet laakerit ja renkaat. Offenhauserin imusarja, edelin kaasari, hi-vo öljypumppu, kärjetön sytkä, Cloyesin jakopääsarja ja hieman öljykanavien avarrusta niin eiköhän sillä alpeille päästä.

    [​IMG]IMG_20201107_130208370 by , on Flickr

    [​IMG]IMG_20201108_113555777 by , on Flickr

    [​IMG]20201116_125433 by , on Flickr


    Seuraavaksi alkoi miettiminen mihin koriin tämä nyt sitten istutettaisiin. Mistä se himoittu GT vaunu nyt sitten tehtäisiin? Pieksämäellä olisi ollut kolme Vauxhall Victoria kaupan, niihin saisi prosenttien puolesta laittaa 3.5 litran kasin. Onnenkantamoinen kuitenkin käveli suoraan pihaani kun kaverin tallilla puhuin projektista ja mainitsin taikasanan TAUNUS.
    Kaveri ilmoitti suoraan että yhdellä kaverin kaverilla joka tuntee pari kaveria saattaisi olla kaveri jonka kaveri saattaisi myydä kaverinsa Taunuksen.

    TAUNUS, siinäpä se. Taunus Grand Tourer 3.5 Litre V8. Tarpeeksi yksinkertainen ja kevyt laite, sekä tilava konetila kasille. Viritysosia paljon saatavilla sillä Fox Mustangihan Taunus on perusrakenteeltaan. Täydellinen projekti. Sain sitten tämän kaverin yhteystiedot ja kysyin olisiko Taunus myynnissä? Ukkeli tuli pihaan asti sitä näyttämään, totesin Taunuksen 95% ruosteettomaksi ja sanoin ukolle "maksan mitä haluat". Ukko meinasi lentää perseelleen ja joutui miettimään asiaa yön yli.

    Seuraavana päivänä tontilla oli lisää romua. Laitoin samantien Fordille hakemuksen tyypihyväksyntätodistuksen allekirjoittamiseen. Lappu tuli viikon päästä postissa. Lapussa Ford todistaa Taunuksen olevan samaa mallisarjaa 4.1 litraisen Cortinan kanssa joten keulille saisi heittää vaikka 302:sen.

    "Wöö no mikset laita, ihan paska toi Roverin kone!"

    Niin se onkin ja niin on Taunus. Pitää olla Toyota.

    [​IMG]IMG_20201105_152259429 by , on Flickr
     
    silirimpsis, H-V, FuryIII '71 ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Hienoa.:)

    Tohon Tanikan tyyliin voisi sopia se 4-kurkkuisen imusarja ja siihen joku sovi kaasari. Voisi ehkä toimiakin paremmin? (Ups. Olitkin jo sellasta suunnitellut. Luin huonosti..)

    Mitäs tuolle Roverille sitten tapahtuu? Laita siihen Käkkylän pieni kasi, niin siinä on kunnon ristisiitos..;)
     
    Muokattu: 19.11.2020
    12345678910 ja jariha tykkäävät tästä.
  4. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Kyllä Rover on sen verran mätä että paaliin menee piakkoin. Osia saa tulla purkamaan jos joku tämmöiseen niitä kaipaa.

    Jos joltain löytyy vielä Taunuksen "52 tuuman atlas perä tai Fox Mustangin 8.8 niin sellaisia saa tarjota. Maksetaan hyvin :D
     
  5. Mites Volvon akseli? Niiden kesto riittää tuohon ja ne on suht halpoja. Tanikka-foorumin perusteella 700/900-sarjan akselikin on "ihan passelin levynen."
     
  6. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Minulta löytyis 52" leveä Capri II/III Iso-Atlas banjo, jos kiinnostaa.
    (Volvon pinioni ratas on ihan samankokoinen kun atlaksessa, Volvon perään ei tahdo saada järkeviä välityksiä.... ainut etu on pari milliä vakiona paksummat vetoakselit, volvon perä liian leveä kuitenkin ja joutuu lyhentämään yms, Atlakseen saa useampaa parempaa vetaria, pulttijakoa, lukkoja on useampaa blackline, ZF, quaife(atlas), volvon lukot?
     
  7. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    ^Puhut läpiä päähäs, 240 volvon perä laipasta laippaan n. 138,5cm, eli 11,5cm kapeempi kuin taunuksen perä. 740 perä on aika tarkkaan saman levyinen kuin taunuksen oma perä. Volvon perässä vetarit n. 10mm paksummat kuin atlaksessa.
     
  8. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ja jos voimaa haluaa oikeasti kunnolla niin kumpaankaan ei kannata satsata:)
     
    LPV ja Filth tykkäävät tästä.
  9. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Joo, oon nähny sun ilmon Taunusfoorumilla ja asia on harkinnassa. Siihen sais lykättyä murikan tosta Metrisestä tai jostain Transitista. Paras olis tietty Tanarin oma niillä silmukoilla. Ehkä semmoinen vielä joltain löytyy.

    Voimaahan Roverin koneesta ei vakiona tule pihalle kuin jotain 150hp/300nm joten luulisin tollasen Atlaksen riittävän tähän leikkiin.
     
  10. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Isot-Atlas kestää 500hv/650nm... normaali renkailla..... Joten tarvii olla 440 jollain rallinokalla tai sitten ahdettu että alkaa olla tollasia.... normaali 7l V8:ssa on se 400hv/600nm.... Saaste mallissa 280hv....

    Toki 9" perä on parempi, kun siihen ostaa alumiini kevennys palikat ja Stragen 40 spline Gundrilled vetarit mutta muuten en kehuis sitäkään paitsi että siihen saa mahtavia välityksiä vaikka 2.9 ja sellasia. Tosin tuskin tässä topicissa sellaista haetaan..... jos auto painais 2500kg tai enemmän suosittelisin Dana 60 perää sitten jo....
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  12. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

  13. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Jos tarvit vinkkejä ja haluat neuvoja vahvistaa perää niin, minulta löytyy, sen verran pelannu tuon Atlaksen kanssa.
     
  14. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Joo, kyllä kaiken saa varmasti kestämään mut niinku edellä mainitsin että ei välttämättä kannata. Kunnollisen ison atlaksen lukon hinnalla saa ostaa fordin 8.8 perän lukkoineen ja on aivan toiselta planeetalta. Samat modaukset joutuu perän kuoreen tekemään, oli se perä sit mussesta tai metritaunuksesta.
     
  15. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Tuota en yleistäisi, käyttöä on monenlaista, oon saanu pinioninpyörästä hampaan irti 175hv koneteholla:)
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    6.2 perävälitys sliksit yms vaatii tai sitten perässä ei ole ollu öljyjä.... tai muuten vaan rikkinäinen välitys tai kemppiperä....

    Mulla on yli 500hv penkityslappu ja 650nm, Atlas alla öö 16 boorisella perällä meni yli 10 vuotta mutta varmuuden vuoksi vaihdoin 18-booriseen GR4 semifloaing atlakseen, kun siitä sai 3x isommat pyöränlaakerit ja vetarien boorien välys hävis. Samalla kasvatin huohotusta ja maalasin perän....

    jotain 300€ saanu atlaskseen blackline lukkoa.... tuskin 8.8" perään saa UUTTA lukkoa. Muutenkin itse todennu levy lukon ja palalukon huonoksi.... mulla oli aito ZF-motorsport lukko mutta ei se soveltunnu kadulle ollenkaan.

    Jos atlas ei riitä suoraan 9"
    https://www.strangeengineering.net/
    Kuolannu kaikkea tuolta, mutta totesin että jos atlas kestäis.

    Kommentti kisagurulta peristä...

    8.8's are junk. Blown 2 of them from general grandpa use only. I think Ford changed the hypoidal angles to something more wearing on the 8.8. I'd go with an 8" over an 8.8.

    But frankly, up to 300HP, an Atlas is plenty fine and dandy. After 300HP, it needs to be paid attention to. The Zakspeed Capris managed to successfully power 700HP through them, even with alloy centers, for 500km races at a time. So it's a hardy unit.

    I call the Atlas "the 9-in NASCAR axle of Europe". And it really is....

    Huge aftermarket for the Capri Atlas, even all-new axle cases...
    https://www.teamblitz.com/about-us/
    Tuonne voi laittaa palautetta ja sanoa että paska perä ja kehua 8.8" perää....
     
    Muokattu: 20.11.2020
  17. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Tuli haettua tuollainen rempattu 3.44 välityksellinen ja levyjarrullinen isompi Atlas nyt sitten. Tanarin omalla banjolla joten ei tarvii alkaa muuttamaan kiinnitys pisteitä.

    Näyttäisi lukkoa saavan suht edullisesti tuolta: http://www.mattlewisracing.co.uk/pr...differential_english_axle_ford_cortina_escort

    Mietin tuota kardaanihommaa seuraavaksi. Roverin omasta kardaanista saa sen yoken LT77 laatikon jatkeeksi, mutta siitä taaksepäin pitäisi keksiä. Ilmeisesti DOHC Sierrassa on MT75 laatikkoa jossa on liuku kannatinlaakerin kohdalla, käyköhän se suoraan Atlaksen laippaan, onko tietoa? Roverin kardaanissa ei ole ilmeisesti liukua koska se on puoliputkikardaani eli loppuosa kulkee putkessa, joka on kiinni perämurikassa.

    Toinen mitä mietin olisisi tehdä Roverin kardaaniin se liuku johonkin kohtaan, mutta meneekös se jo lähemmäs kokonaan uuden kardaaniin teettämistä....
     
    Vermilion tykkää tästä.
  18. Joskus törmäsin tämmöiseen firmaan, josta voisi olla apua:

    http://www.ape-import.com/kardaanit.htm

    Jos alkaa enemmänkin rakentelee kardaania, niin yksi vaihtoehto on Volvon (taas..:rolleyes:) kardaani. Siellä on kanssa se liuku ja muutenkin aika sopiva mitoitus.

    [​IMG]
     
  19. Vermilion tykkää tästä.
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kantsii harkita sitä Quaife ATB:ta myös se oli jossain vaiheessa aika halpa. Nyt ei tosin taida olla tarjouksessa 499€ tms oli hinta. Kadulla ATB paljon parempi kuin levylukko, itse ainakin sitä mieltä. Silti jää asfalttiin kaksi mustaa viivaa jos haluaa.

    Miguelos taas oikeassa. Jos teet kartaania alusta loppuun niin 3" rs kartaani pitäis kyllä kestää kaksiosaisena.... itsellä sellainen juurikin. Juvan malmilla on joku hyvä kartaani firma myös. Lahden kansityö tietää myös ja tuo Ape-imports. Rallyrace Kerava mainostaa myös mutta en tiedä onko sitten kuinka osaava.

    Ai niin minulta löytyy RS-kartaaniin myös Yoke.

    Atlas juttuja kuvina
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 5.12.2020

Kerro tästä muillekin!