Oldskool pelleilyä/apinointia Metrifordilla ja muilla laitteilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja VintageSpeed, 22.4.2016.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Se on siis pitkä ja leveä. Paljon leveämpi kuin chevy tai ford ja jopa leveämpi kuin olds. Ja pituuttakin on, tosin tuossa kuvassa 84cm pituudessa näyttäisi olevan turbiini/kytkin mukana.
    Nuo vesipumput kyllä tuo mittaa moneen koneeseen, kuten myös oldsin pikkulohkoon.
     
  2. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Paddocilta löytyy lyhin pumppu stc 481 numerolla,mulla on series Lantikassa toi pumppu kun pidempi ei kasin kanssa mahdu.Kannatta laittaa Öljypumpun rattaisiin vaseliinia et nostaa paineen alussa, toi pumppu kun ei ole se paras keksintö.Tosin uudella pumpulla tuokin ihme on käynyt et nosti ilman rasvoja.
     
  3. Tuli mieleen vielä tuosta Roverin koneesta, niin belgialainen Steve-setä on ainakin parissa videossa käsitellyt sen Lucasin sytkävehkeitä: tässä on vanhempi video, jossa oli ongelmia lämpöisenä käyniistymisen kanssa ja nyt on uusi video pyörijästä.

    Johtopäätös niistä on se, että jos on jotakin vielä huonompaa kuin Lucasin sytkäosat, niin tarvikeosat Lucasiin..
     
    Gary Grand, juhapih ja Seevu tykkäävät tästä.
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Johtopäätös niistä on se, että jos on jotakin vielä huonompaa kuin Lucasin sytkäosat, niin tarvikeosat.”

    Pätenee myös Lucasin muihin sähköosiin, kuten latureihin etc. Ainoa tietämäni laturi joka tarvitsee välillä toistatuhatta kierrosta että lähtee lataamaan, kuitenkin vaihtovirtalaitteista kysymys. Tai UAZin laturi on toinen mutta siinä tarttee saman verran kierroksia ettei öljynpainevalokaan pala.
     
  5. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Offtopiikkina laitetaan faktatietoa ettei UAZ öljynpainevalo vilku kuumallakaan koneella alle 600r/min jos kone on kunnossa. Niin ja mulla on tossa omas uaz:is SIERRAN laturi.
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jatketaan offtopicilla. Veikataan että mietmi-3 kone on ollut joskus auki eikä enää tehtaan jäljiltä neuvostoliittolaisilla laakereilla ja toleransseilla yms kasassa? Puolustusvoimain verstaan ukko muisteli joskus että parhaalla uazilla olis päästy 40tkm ennen koneremonttia. Zilin ennätys taas oli 12tkm ilman koneen avaamista.

    Belaruksessa paloi uutuuttaan kuumana tyhjäkäynnillä öljynpainevalo. Vaihoin huollossa uuden öljypumpun joka piti avata ja putsata kun oli täynnä valuhiekkaa. Paskat se autto ni neuvostoliitosta tuli insinööri ja kaksi teknikkoa ja ne vaihto takuuhommina uudet putket/männät ja laakerit. Kannen kiristys tehtiin ilman momenttiavainta vaikka tarjottiin sitä heille. Roteva teknikko näytti vaan sornella hauistaan ja sanoi ”moment”. Anteeksi ja kiitos.
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. Ikämies

    Ikämies 2nd gear

    Mitens Vintage Speed, jääkö 1.6 Ohc kone ylimääräiseksi? Voisi kiinnostaa varakoneeksi tyttären Tanariin.
     
  8. auburn

    auburn Gearhead

    Hyvää juttua, keep on going
     
  9. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Se ei ehtinyt olla kun 5min nettivaraosassa myynnissä kun meni kaupaksi.

    Joo tässä tää öljypumppu on kyllä huono, ei saa edes poralla paineita ilman tota vaseliinia. Laitoin tähän V6 Buickin isommat rattaat, jakopäänkopan ja muutin varoventtiili kuulamalliseksi.
    Oli Lucas, Bosch, motorcraft, mopar tai AcDelco. Samaa paskaa kaikki ja aina vaan huononee. Se on ihan sattumaa saako nykyisin laadukasta osaa mistään. Hinta ei ole laadun tae eikä se missä se on kasattu tai valmistettu. Tähänkin tilasin aidot ACDelco tulpat, maksoivat hunajaa. No kolme kahdeksasta oli valmiiksi pakkauksessa paskana.
     
  10. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Täytyykin laittaa saarnaajat testiin paimenpojalla... hyvä vinkki.
    Vai oliko se, että saarnaajat puhuu hyvästä paimenesta... eiku...
     
  11. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Mitä puolalainen sanoi kun se meni uimaan? Polskin.

    Tämmöisissä tunnelmissa tänään täältä Riihimäen terassilta. Kova viikko ollut takana töissä ja Taunuksen parissa ja nyt maittaa laadukas Keijo olut. Suosittelen Keijoa. Maistakaa Keijoa. Minulla ei ole mitään yhteyksiä Keijo olueen, mutta Keijo olut on hyvää.

    Rover Taunus sai itsetehdyt peltisarjat mallia LOG eli ne vähiten virtaavat, mutta pääsinpä nyt ainakin sisäänajamaan konetta. Tullissa makaa P6 Roverin valusarjat, mutta eivätpä saa niitä tänne. Tämmöiseksikö se maailma menee? Mikään ei toimi. Aamulla oli kahdelta bensikseltä bensa loppu, töissä saadaan jo väkivaltauhkauksia kun ei ole kaasua kaupassa. Miksiköhän tuo naapurin huudattaa tuota TFSIDSGCSYNCROMESHAVANTGARDEQUATRO Audiansa tuossa joka ilta. Onko se niin paska vehje että joka ilta pitää jälkikäyttää 2 tuntia ettei kone sula yhdeksi verkonpainoksi?

    No, se siitä. Taunus siis käynnistyi tänään ekaa kertaa Rover V8 sisällään. Tuli pari muuttujaa vähemmän yllättäen.

    Ihan ensiksi saisi suositella kaasarivehkeeseen tarkoitettua, tankin sisään upotettavas sähköistä bensapumppua. Ostin tuollaisen Holley Mighty Miten tähän alkuun, mutta eihän se nyt jaksa mitään paineita tehdä ja nakuttaa kun poravasara. Ja hei, se on sitten asennettu oikein. Älä yhtään aloita.

    No se toinen juttu olis nyt ne öljynpaineet. Kylmänä paineet jysähti yli 60psi niin että Motonetin mekaanisesta mittarista loppui näyttö. No mulla taisi olla joku 60-70psi jousi siellä öljypumpussa. Täytyy laittaa takaisin se vakio jousi.

    No lämmettyään paineet alkoi tippumaan ja pysyy kierroksilla ihan hyvinä 30-40psi, kuten tehdasmanuskan mukaan pitääkin. Mutta sitten se tyhjäkäynti näyttää jotain 5psi. Kovasti tuolla maailmalla kirjoitellaan että tämän kuuluukin käydä näin matalilla painella, mutta eikö edes 10psi tyhjäkäynnillä? Täytyy hakea vielä kunnon mittari ja tsekata se pumpun jousi, jonka tulppa näemmä myös vuoti, ehkä tämä tästä.

    Semmoista se elämä on juu.

     
    isalmela ja falcon1 tykkäävät tästä.
  12. Millaista öljyä sulla siellä on? Voisiko se vaikuttaa noihin öljynpaineisiin?
     
  13. puna niska

    puna niska Gearhead

    Mittari.

    En tunne roverin kasia mutta oisko mahdollinen jokin sisäinen vuoto?ööli kanava halki tai joku tulppa lentänyt vidalikseen.
     
  14. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Öljyt on Teboil 20w-50 + redline sisäänajomössö.

    Täytyy nyt ensin korjata tuo pumpun ulkoinen vuoto, sitä meinaan tuli ihan tipoittain eli sinnekin karkaa painetta ja koittaa jollain ihan kunnon korjaamomittarilla. Toinen mitä on sorkittu on uudet keinuvibat ja akselit. Olisko ne kiinalaiset valmiiksi niin holot että päästää paineet ulos...
     
  15. Vaihdoitko nokan tuohon koneeseen, vai miksi laitoit Redlinea joukkoon?

    Noin muuten eiköhän se ihan toimiva öljy tuohon ole. Kroon-oil suosittaa heidän 15W-50 ja 15W-40 öljyä.

    Tässä on tämmöinen suositus:

    A somewhat thicker standard oil doesn't hurt so 15W40 is a good option for use in temperate climates like Holland and the UK. If you already have somewhat worn bearings (indicated by low oil pressure) you better use a thicker 20W50 oil. Make sure though that you use an engine oil with good detergent qualities, particularly for the V-8's as they tend to be very sensitive to oil sludge. Oil as used in turbo-diesel engines has very good detergent qualities so preferably use that.

    En usko, että se öljyä vaihtamalla paranee. Toki voihan sitä jollain Delvacillakin kokeilla.
     
  16. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Joo nokka on uusi, näistä kuluu nokat ja nostajat.

    Ei tää öljyllä korjaannu. Mitä tuossa lukenut niin 10-15psi ihan normaali kaikille Buick V6/V8 johdannaisille lämpimällä tyhjäkäynnillä. GM öljynpaineanturi varoittaa 4psi kohdalla? Pikkuisen täytyisi saada siis nostettua.
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Itsellä on Caprissa 2.8 V6 noin 1,2 bar öljynpaine tyhjäkäynnillä kuuma olin huolissani että se on liian vähän kierrosten kanssa ylemmällä öljynpaine oli jotain 6bar. Noissa Suprissa ja jossain viritetyissä Promodeissa on täysillä kierroksilla vaan 8-10 bar öljynpaine, joten niihin verrattuna hieman matala.

    Kuumana
    https://gyazo.com/f5dc9d047b198728040bb5aa9ec913d6
    Kylmänä
    https://gyazo.com/773e4b0a534910273d9fa5b7b552bdd7

    Käytössä Edge-SuperCar 10W-60 Castrollit.
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/592049/Castrol-Edge-FST-Ti-SuperCar-10W-60-4L-TWS-MotorSport

    Aikaisemmin oli
    5w-50 Mobil PeakLifet, silloin oli korkeammat ö-paineet mutta siinä moottoriversiossa oli Mellingin korkeapaine öljympumppu, jota ei enään saanut. Nykyisessä HighVolyme versio Melling pumpusta.
     
  18. courier

    courier Gearhead

    Vika on noissa paskoissa keinuvipuakseleissa....täyttä kuraa. Sama ilmiö kun laitoin tvr350i koneeseen nuo. Korjaantui kun laittoi alkuperäiset roverin akselit takaisin
     
  19. TM:ssä on vanha Cortina-juttu. Ei tainnut tämä malli enää kamalasti poiketa Taunuksesta:

    TM koeajaa: Ford Cortina 1600 L – ”Vakioraamit, lisukkeet lisähintaan”

    [​IMG]

    KIITÄMME
    sisätiloja, istuimia
    hyviä jarruja
    sitkeävetoista moottoria
    brittiautolle poikkeuksellista työn laatua (äänettömyyttä)
    kevytkäyttöisiä hallintalaitteita

    MOITMME
    viimeistelyä
    ensiasennusrenkaita (suuntavakavuutta)
    takaulottuvuuden vaikeaa arviointia
    käsille lyövää ohjausta
     
  20. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Laitoin vanhat keinut ja akselit takaisin, sekä testasin eri mittarilla. Nyt on suurinpiirtein se 10psi kuumana tyhjäkäynnillä. Kai se on tällä mentävä kun ei kerran nostajat kolaja ja paine vastaa kuitenkin nätisti kierroksiin. Öljyä tuntuis riittävän kun sitä kerta lattialle asti joutaa. :lol:
     
    Visa ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!