Oldsmobile 350 edelbrock nokalla ? yms.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja speedy, 24.8.2018.

  1. speedy

    speedy Gearhead

    Palapelikone alkaa pikkuhiljaa kasautua ja tässävaiheessa vois vielä vaikuttaa esim nokan valintaan . Lohko on sitä vanhaa hyvää valua, akseli tosin on vaihtunut jossainvaiheeessa 307 valuakseliin ja mäntinä oldsin omat matalapuristeiset versiot. Kannet on sentään kohtuu hyvää settiä, eli -71 mallin seiskat ! Mullahan ois tuohon Edelbrockin perfomer+3712 nokkasetti ja siihen suositeltu saman valmistajan rullajakopää. Mutta nyt hiukan mietityttää tuo nokkavalinta, herääkö kone tuolla, vai tuleeko siitä laiska lupsuttaja .. ?
     
    Muokattu: 25.8.2018
  2. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Melkoisen mieto ja loivaramppinen toi nokka on, jostain modernimmasta profiilista olis varmastikin hyötyä tehon ja väännön kannalta.
    Kaikki tietysti riippuu puristuksista, jotain 8,5-9:1 olis syytä löytyä tuon nokan kaveriksi, mun mielestä. Mitähän sulla tulee?
    Vaan johonkin vakioon tai liki vakioon koneeseen toi kärsä on tarkoitettu korvikkeeksi, että varmaan pelaa kohtuullisesti kaikissa em. tapauksissa.
     
    speedy tykkää tästä.
  3. speedy

    speedy Gearhead

    Käsittääkseni noilla kansilla ja männillä ysin pinnassa ois ruttu ? No kansista lähtee nyt kuitenkin jonkinverran kun kuitenkin on oikaisun tarvetta, ei oo päätetty että onko se puolimilliä, vai kokonainen.
    Pervomeri imusarjakaan ei ole huikea, mutta on silti parempi virtaamaan kuin olssin alkup. rauta .
     
    Muokattu: 25.8.2018
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ei se mistään käsityksestä oo kiinni, kun puhtaasta matikasta. Nuo arvot mitä annoin on arvailua, kun et mitään tietoja antanu, mutta hyvin hyvin liki todellisuutta. Kannattaa laskea tarkkaan kaikki niin tietää paljonko kansistakin haluaa ottaa, eikä vaan mutulla että puol milliä tai milli.

    Saa paljon paremman lopputuloksen vaikka peruskamoilla meniskin.
     
  5. SauliK

    SauliK 2nd gear

    jos on tarvikemallin ylikokomännät niin ne voi olla aika syvälläkin sylinterissä, mulla oli isolohkossa yli 1,5mm alle dekin. lohkon höyläystä suosittelen niin saa ruttua ylös ja mahdollisen pieni perusympyräisen virinokan kanssa nostajille hyvän preloadin.
     
    speedy tykkää tästä.
  6. speedy

    speedy Gearhead

    Käsitys, on se mitä olen asiasta eri lähetistä lukenut . Niistä kansista nyt otetaan jotain, kun kuitenkin pinta oikaistaan ja kuten sanoin, ei ole vielä päätetty mitään tarkempaa sen suhteen. Männät on olssin omat vakiot std koossa.
     
    Muokattu: 25.8.2018
    SauliK tykkää tästä.
  7. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Tee mitä lystäät kerta apu ei kelpaa
     
  8. speedy

    speedy Gearhead

    Parempi muuten onkin ettet kommentoi aihetta, jos et kykene muuhun kuin kiukutteluun.
     
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Niinno, kykenin äsken laskemaan sulle melko tarkkaan sun puristukset, mitkä ei kelvannu sulle kun netin foorumeita lukemalla olit päässy eri käsitykseen asiasta. Johon liittyi myös mun vastaus siitä et kyse ei o käsityksestä vaan puhtaasta matikasta. Poistin toki sen viestin missä ne oli laskettu sulle, koska mutu > fakta.

    Onnea projektille.
     
  10. speedy

    speedy Gearhead

    Voihan kiukku sentään, sori että pilasin päiväsi. Nyt miun rojekti kaatui tähän :D
     
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Mäkin otin 2mm pois 360 kansista, eihän se oo kun matematiikkaa laskee se todellinen puristus, 9cc lähti pois palotilasta noista per 1mm höylätty, lopputulema siis 54cc.
     
  12. SauliK

    SauliK 2nd gear

    Kansa vaatii kuvia
    Yleensä millin voi huoletta höylätä ilman tarvetta muihin muutoksiin. Ite oon höyläyttäny kansista imupuolelta muistaakseni 2mm pois, en tiedä paljonko kansia sillon laskettiin mutta ihan solmussa ne oli
     
  13. fenix

    fenix 2nd gear

    Komppaan 4d sedania.
    Tuossa nykyisessä nokassa imuventtiili sulkeutuu aikaisin (abdc 28).
    Älä ahnehdi ysiä korkeampaa staattista puristusta tai muuten dynaaminen puristus karkaa nakutusherkäksi.
    Jo tuo 9:1 scr = 8.66 dcr.
    0.006 asteita on reilusti ja siten overlappia = päästöjä, mutta. 050 asteet asialliset ala-keskialueelle, loivista rampeista huolimatta.
    Kyllä se moottori tuolla kepillä herää kun dynaaminen 8+, mutta ei laula 6000rpm.
     
    Muokattu: 25.8.2018
  14. fenix

    fenix 2nd gear

    Inlinee lienee laskenut dynaamisen valmiiksi?
    Älä oleta vaan luota laskuihin.
    Haluat reilun kasin dcr:n, et liikaa tai alle.
     
    Muokattu: 25.8.2018
  15. xarper

    xarper Gearhead

    Nyt on kyllä sulla laskut päin mönkää. Todellisuus taitaa olla lähempänä 70 ast abdc?
    Dynaaminen 9 puristuksilla tolla nokalla jotain 6.88?

    ping @artsiracing
     
    Muokattu: 25.8.2018
  16. fenix

    fenix 2nd gear

  17. xarper

    xarper Gearhead

    Tuollahan lukee "timing at .050 valve lift".

    Note: If the intake valve closing (IVC) point isn't known, it can be calculated:
    1. Divide the intake duration by 2.
    2. Add the results to the lobe separation angle (LSA)
    3. Subtract any ground-in advance.
    4. Subtract 180.
     
  18. fenix

    fenix 2nd gear

    Katos vaan. En huomannut ilmoitettua 0.050 nostoa.
     
  19. speedy

    speedy Gearhead

    Nonnii, nythän tulee hyvää textiä! Mää joskus aikaa sitte tein voorttiin Cleven koneeen, ja silloin laskin ja mittasin kaikenlaista, nyt on näemmämä wanhana tullu vaan laiskaks ja ei muutenka muista
    :D
     
  20. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Tuo rautakansien höyläyshän ei sitten ole ilmaista... Mulla otettiin isolohkon kansista 1,3mm, jolloin palotilasta tuli 68~69cc. Imusarjan pinnoista 0,5mm ja pako pinnat vaan tasoitettiin ja 350€ vaihtoi taskua:odconfused:.

    Tuota imupintojen laskua ei olis mun tapauksessa edes tarvinut. Pro compin airgap imari jäi liian ylös, mutta päätytiivisteet silikonimakkaralla korvaamalla sain kanavat kohtaamaan.

    Mulla olis ylimääräisenä yks pari olssin .028" kannentiivisteitä, joilla saa vähän ruttua lisää.

    https://www.overdrive.fi/v8-market/parts-for-sale/6fdbe57f9acc5020661e95472d125723/
     
    Muokattu: 25.8.2018

Kerro tästä muillekin!