oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. SauliK

    SauliK Gearhead

    hitto vie mikä mäihä. miten runkolinja voi edes mennä niin vituilleen että vaatii tuollaiset välykset?

    no, omaa edistystä on tapahtunut talven aikana venttiilikoneiston osalta eli roller tip keinut ynnä muut härvelit asensin kansiin compin 995 tupla jousien kaveriksi. jousien asennuskorkeuskin meni suoraan dead on joten se oli aika huoleton homma, meniköhän alle millin päähän siitä mitä se pitäisi olla ja seetipaine on mitä valmistaja ilmoittaa.

    näissä kansissa on oldsin osaa sitten enää pelkkä rautavalu. venttiilit on ferreat ja kaikki hilut nyt uutta comppia

    polttoainepumpun vaihdoin holleyn hp 125 malliin ja paluulinjallisen paineensäätimen laitoin konehuoneeseen, vakio pumppu jäi nyt kokonaan välistä pois

    moottorille on kertynyt tässä talven aikana varmaan 5h käyttöaikaa ja vaihdoin uudet öljytkin joutessani eikä suodattimen sisällä ollut mitään erikoista joten siltä osin toistaiseksi kaikki ok. öljynä delvac 10w30 ja compin sisäänajo lisäaine

    starttimoottorin perkele antautu juuri katsastuksen kynnyksellä joten vapun jälkeen touhut jatkuu sitten taas

    [​IMG]


    [​IMG]

    hyvää vappua
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  2. SauliK

    SauliK Gearhead

    noniin nyt on siirtokilvillä käyty ensimmäiset kunnon koeajot uudella moottorilla. kaikki pelaa kuten pitääkin, öljynpaineet ovat parikymmentä psitä kovemmat mitä entisellä moottorilla mutta tässä onkin tiukemmat laakerivälykset ja etenkin kankien päittäisvälys on todella minimaalinen. jotain 0,2mm

    woimoo ja kierroshaluja tuntuu olevan vähintäänkin yhtä paljon kuin stroukkerissa ja niinhän pitääkin kun nokkaa ja puristusta on enemmän sekä paremmin virtaavat kannet, ehkä reiluun 5k pari kertaa pääsi kiekat karkaamaan kun sudittelin märällä asvaltilla. kuivallakin asfaltilla jää rannut pelkällä kaasun painamisella

    no sitten kaasarin säätelyn yhteydessä paikansin pienen pienen nakutuksen kuskinpuolen venttiilikopasta, mietin jo että onko nuo compin paskat lukitus mutterit keinuilta päässeet auki pyörimään. suoraan halliin ja koppa irti, otin ensimmäisenä mutteria onneksi aukipäin ja huomasin että todella tiukkahan tämä on kuten pitääkin. sitten tarttui silmään että öljyn paluureittihän on pienen pientä metalli hippua täynnä, mitäs perkelettä nyt taas!

    purin naputtavan keinun kokonaan irti niin tönärin pallohan se oli kulunut lähes kokonaan pois.. siinä sitten aikani pähkäiltyäni purin kaikki loputkin helvettiin ja lähes kaikkien tankojen yläpäissä selvää kulumaa tai selvästi alkaneet kulumaan. öljyä kyllä kansiin tulee kun juuri tästä eniten kuluneesta ruutasi melkein lokasuojan päälle tyhjäkäynnillä kun kokeilin

    keinujen kupeissa en nähnyt mitään erikoista joten nyt vain nämä tangot ovat antaneet periksi, yksi oli jopa kunnolla mutkalla ja guideplate oli sen kylkeen syönyt kunnon loven.

    no, nämä compin high energy tangot eivät kai olekkaan mitenkään erityisen lujia. kai lähinnä vakioiden korvaajiksi tarkoitetut säädettävien keinujen kaveriksi. mullahan on 995 jouset ja xe294 njokka akseli eli aika kaukana jo vakiosta ollaan

    kysymys kuuluukin että olisivatko compin magnum tangot 5/16 kokoisena tarpeeksi kestävät? 3/8 varmasti olisi mutta en ole varma mahtuvatko ne enää kansien reijistä kunnolla, mulla kun on vanhat C kannet ja niiden alkuperäisessä lohkossa on nostajaporaus erissä kulmassa ja ainakin nyt oletan että kansien tikku reiät ovat myös hieman erissä kulmassa, joka tapauksessa ahdasta tuntui olevan 5/16 tikkujenkin kanssa

    http://www.compperformancegroupstor...C&Product_Code=7582-16&Category_Code=PSHRDMGO

    mittasin hajonneiden tikkujen pituudeksi 244mm ja nämä jäisivät reilun millin lyhemmäksi, tuskin haittaa mitään. pistin noista linkin takana olevista kyselyä partsille niin katsotaan onko saatavilla
     
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Kun ei ole mikään roller nokka eikä hirmu jenkoja ole tulossa niin kyllä nuo tönärit passaa hyvin. Ja nehän käy guideplatejen kanssa myös kun on karkaistut, toisin kuin high energyt joita guidet syö kuin näkkäriä.
     
  4. SauliK

    SauliK Gearhead

    hmm aivan totta, tuota mietin itsekin. nämä tuli pakettina compilta, magnum keinut, studit, mutterit ja tikut niin ajattelin että nämä olis ok. no luulo ei ole tiedon väärti

    mennään toistaiseksi stock osilla maltilla ja seurataan tilannetta, pitäisi konttorille jo vielä auto niin kai nuo sievää ajelua kestää
     
  5. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Mulle on tulossa compin 3/8 tikut sillä paksummalla 0,135seinämällä, ja 210 astetta pyöristetyllä pallopäällä. Normaaleissa se on kait 180.
    9,45" eli noin 24cm. Testasin eri pituuksia kun tein yhdestä tikusta säädettävän.. Tuolla mitalla tulee melko täydellinnen keinuvipu geometria. Vipan rulla pysyy samalla kohtaa venttiilä koko liikkeen ajan. Ahdasta tosiaan tulee, kun tuo 5/16 raapii jo melken kanteen. Pitää suurentaa tikun reikiä sitten...

    Nokan ajoitusta olen ihmetellyt. Jos laitan ylkuolokohdassa ajoitus merkit kohdalleen, pyörii kone n. vartti kierroksen ja nokka kopsahtaa johonkin veiviin tai kampuran limppuun. Kun laittaa merkit niin, että ykk:ssa alarattaan merkki on ylöspäin, ja ylärattaan myös ylös päin, kone pyörii.

    Mietein että voisko tämä olla joku sytytysjärjestystä swappaava nokka? Kyseessä tämä woodoo roller http://www.lunatipower.com/Product.aspx?id=3206&gid=289

    Intake centerline täsmää tällä viimeksi mainutulla ratas asetuksella muutaman asteen tarkkuudella, mutta nuo intake open/closes arvot heittää kymmeniä asteita...

    Kortissa In.Opens 9,5 BTDC, ja astelevy näyttää 30 ja jotain, kun lähtee nostaja liikkeelle. Heittokellon kanssa tätä ihmetellyt, mutta ei nyt taito ja ymmärrys riitä.

    Kyseessä compin 3113 jakopää. Olen verrannut 2 muutakin jakopäätä, mutta samalla lailla joutuisi niissäkin rattaat laittamaan. Merkit kohdakkain laitettuna nokka osuu johonki.
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Nokkakortin arvot on .050" arvoja, perusasteista mitattuna imun pitääkin tuolla nokalla avautua n. 35 astetta BTDC.
     
  7. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun sä laitat molemmat merkit ylöspäin ja pyörität konetta kierroksen, olet taas tilanteessa että merkit on vastakkain, eikä kone pyöri tästä taas eteenpäin kuin varttikierroksen, eikö näin?

    Siellä voi joku veivi ottaa nokkaan kiinni, jos näin, niin ei muuta kuin veivejä työstämään!
    Muovailuvahaa veivin kylkeen ja pyörität kosketukseen, niin näet tarkan kohdan.
     
  8. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Ei. Kun laitan molemmat ajoitusmerkit ylöspäin, pyörii kone ympäri eikä osu nokka mihinkään. Kun laitan merkit "oiken" ja lähden ykk:sta pyöritämään 42 astetta niin kolahtaa kiinni johonkin.

    Kokeilin siirtää nokkaa myöhemmälle niin, että ajoitus on hampaan verran pielessä...ja tadaa, kone pyörii hyvin ympäri asti. Avautui samalla myös nuo aukeamis ja sulkeutumis asteet. Kiitos artsiracing:).Siittähän pitää tosiaan noston alusta ja lopusta huomioida se vajaa 1,3mm.

    Nyt siis hampaan verran pielessä ajoitus, ja In opens 1* kun nokkakortti sanoo 9,5*. Vastaavasti In Closes n.50* kun kortti sanoo 41,5* Eli ajoitusmerkit kohdallaan pitäisi suunnilleen olla miten kortissakin sanotaan. Pitää vaan nyt selvittää mihin veiviin tuo nokka osuu..
     
  9. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]

    6 ja 8 Veivejä joutui työstämään että mahtui nokka pyörimään ajoitusmerkit kohdakkain. Ihan linjaan merkkejä ei saa. Jää Ymmärtääkseni myöhäiselle n.4*

    In open n.4-5* kun kortti sanoo 9,5*
    In closes 43-45* ja kortissa 41,5*

    Ex open n.48* ja kortissa 53,5*
    Ex closes n.2* ja kortissa 5,5*

    Jos jätän nokan noin, ja ajan myötä ketju venyy, muuttunee ajoitus vielä usemman asteen myöhemmälle?
    Kannaittaisiko vaihtaa kampuran ratas -4* uraan, niin olisi lähellä kortin lukuja.

    Center line arvoksi sain 108* kun kortti ilmoittaa 106*. Muuttuuko tuo centrline samalla pienemmäksi -4* urassa?

    [​IMG]

    Mitä tarkoittaa tuo Advanced 4 tuossa centerline arvon alapuolella?
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Noista mittauksista päätellen sun nokka on n. 2-4 astetta myöhäisellä, ja parempi tosiaan olis jos saisit sen paremmin kohdalleen tai ei niin haittais vaikka tulis vähän aikaiselleenkin.

    Jos aikaistat sitä jakopäällä 4 astetta niin olet paremmin alueella, ja myös se intake centerline muuttuu saman verran aikaisemmaksi.
    Mä oon joskus hienosäätäny ajoitusta viilaamalla kiilauraa jos jakopäällä ei saa tarpeeksi lähelle.


    Nokkakortin advanced 4 tarkoittaa että nokkaan on jo valmistusvaiheessa tehty tietty ajoitus jolla se toimii ihanteellisimmin, mutta sun ei tarvi siitä välittää mitään.
    Mittaat vaan noin kuten olet jo tehnytkin.


    Kannattaa varmaan varmistaa joka veivistä että jää tarpeeksi välystä nokkaan.
     
  11. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Tuota tuota... Voisko vaikuttaa että kun tässä on kyseessä nopeahkoramppinen nokka, niin nuo alarattaan kiilaurat ei oikein täsmääkkään? Ajoitus muuttuu niillä n.8*

    Laitoin A uraan ja in opens n.13-14*. Luulin että aikaistuu liikaa, enkä sitten laittanut noin. Kokeilin myös R uraa mutta siinä mentiin myöhälle liki 10*

    Kumpi on siis käytön ja cruisailun/alaväännön kanssa parempi vaihtoehto, n 5* edellä vai 2-4* myöhässä?
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    No niin, tuossa jakopäässä ne 4 asteen aikaistus ja myöhäistys tarkoittavatkin nokka-akselin asteita, joten se on kampiakselilla 8 astetta.
    Ei sillä oikein hienosäätö onnistu, mutta kuten aiemmin mainitsin, esimerkiksi kiilauraa viilaamalla saa sitten sellaisen ajoituksen "kuin sattuu tulemaan";).

    Alaväännön kannalta se aikaistettu on parempi kuin myöhäinen.
     
  13. Achti

    Achti Gearhead

    Onkos raadilla heittää ajatuksia, mistä yleensä olssin koneista löytyy kulumaa veivin laakereista? On kiillottumaa, yleistä kuluneisuutta ja jopa "punametallille" menemistä? Mitkä on ne yleisimmät syyt jotka veivin lakruja syö? Omassa 455 projektimoottorissa oli kanssa lakrut kulunut yläpuolelta tummahkoiksi.
     
  14. Achti

    Achti Gearhead

  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tavallaan hassua et pervormanssi lohkoon laitettu 1/2" kansipultit, toki optio 9/16"?
     
  16. SauliK

    SauliK Gearhead

    Niinku eihän ne tehtaan lohkossa ole sitäkään.. 7/16
     
  17. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ai se menikin niin, muistin väärin. My bääd
     
  18. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Mitäs mieltä raati on arp kansipulttien kiristysmomentista? Oldsin oma ohjehan taisi olla 7/16 pulteille 80 lb/ft. Arp pulttien mukana tuli ohjelappunen, jossa sanottiin että 3 eri kiristys kertaa ja lopullinen momentti 70 lb/ft.

    Mennäänkö oldsin ohjeen mukaan vai uskotaanko arp ohjetta? Tuskin nuo arp:t tehtaan pultteja huonommat on, että sillä perusteella tohtis sen 80 lb/ft laittaa.

    Kannentiivisteinä on cometikin peltiset 3kerros tiipparit.
     
  19. markoyt

    markoyt 3rd gear

    Itte vedin ARP:it niiden ohjeen mukaan....niissähän tulee se asennus töhnä mukana...liukukitka eri kuin tehtaan pulteilla ilman mitään rasvaa.
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Aina pulttien ohjeen mukaan momentti, jos ne on jotain muuta kuin vakiot.
    Pultti on kuin jousi ja se venytetään valmistajan antaman momenttiohjeen mukaan oikeaan mittaan jolloin saavutetaan oikea puristusvoima. Noilla ARP:lla puristusvoima on isompi kuin vakioilla, joka toisinsanoen auttaa tiivistettä kestämään kovemmat rasitukset kuin vakio pulteilla. Rasituksen kestävyyttä tietysti auttaa myös vakioo fiksummat tiivisteetkin, kuten Cometic tms.
     

Kerro tästä muillekin!