oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. saresks

    saresks Gearhead

    Varmista, että ensiöläpät on oikein säädetty ja kiihdytyspumppu ruikkaa kun vähänkin raottaa.

    Rajoita mekaanista ennakkoa siten, että tyhjäkäynnillä noin 20 ast ja täydet sit mitä moottori vaatii. Jakaja ported vakuumiin, joka antaa mukavan boostin kun hieman lipasee ja normiajo kevenee. Kuumastarttaus voi tulla ongelmaksi, mutta helpoin lääke on sytytysvirran katkominen napista.

    Powervalve-rikastus syöttää pääsuutinpiiriin/boostereiden kautta. Ei oo apua tuohon pikkulipasulla laihalle menoon.
     
  2. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Pitää tuota ennakkoa koittaa vielä lisätä. Tässä on msd 6a boksi ja pro billet jakaja ilman alipaine säädintä. Tuolla 14* ennakolla joutuu liipaseen kaasun pohjaan kuumana startatessa, muuten ei jaksa pyörittää. Powermasterin tehostartti on, mutta tarvii varmaan vielä jonku lämpösuojan.
    Molemmat läpät on käytännössä kiinni. Kaasari siis proform 850db, jossa vaihdettavat ilmasuuttimet.
     
    Muokattu: 10.5.2018
  3. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Ongelman aiheuttaja oli alipainevuoto kaasarin ja imusarjan välissä. Kiihdytyspumppua säädetty myös herkemmälle ja nyt toimii vapaalla läppiä raottaessa. Ajossa tyhjäkäynnillä seos hyvä. Kun mennään yli 1000 rpm alkaa mennä laihalle, ja 1200rpm välkkyy jo punaisia ledejä. Alipaineet tässä vaiheessa 12-14hg. Sitten kun näpäyttää lisää kaasua, ruopaisee takanakit heti soraa...

    Mulla puuttuu suutinrungoista ne pari cm pitkät muovi käikäleet, jotka olen monissa nähnyt olevan. Mikähän niiden tarkoitus on? Vetäisikö sieltä ilmaa ja siirtymäpiiri menisi siksi laihalle?
    Näitä tarkoitan:
    https://images.holley.com/meteringblocks.jpg


    Ensi viikonlopuksi pitänee hommata puuhakilvet, että voi käydä testaamassa paremmin.

    Jatketaas vielä tarinointia, vaihdoin reunimmaiset ilmasuuttimet ensiöpuolelle pienempiin. Ne tuli kaasarin mukana. Kiinni oli 73 kokoiset, ja vaihtamani olivat 35? Näkyi merkintä huonosti.
    Auttoi niin paljon että tyhjäkäynti afr tippui 11. Seosruuveja sai laittaa kierroksen kiinni joka nurkasta. Ykkösellä ajellessa tyhjänkäynnin ja 1500rpm välillä afr koko ajan alle 15, joten oikea suunta. Toisiopuolella edelleen 73 ilmasuuttimet. Varmaan niitäkin pienentämällä sais rikastettua alakierros seosta.
     
    Muokattu: 12.5.2018
  4. SauliK

    SauliK Gearhead

    huomenta veljet.

    johan se mullakin alkoi kone niin naputtamaan että piti aivan välille jäädä mekkalan ollessa lopussa niin paha. pika diagnoosina oli että kakkosen pakoventtiilin säätömutteri pyörinyt niin paljon auki että keinu hyppäs poikittain ja tönäri kolkutti venttiilikoppaa

    nyt kun asiaa olen pari päivän pään selvittelyn ohessa mietiskellyt niin ei se mutteri minusta ollutkaan auki pyörinyt, ainakaan niin paljoa. työntötanko nimittäin oli uponnut mottiin sisälle että hyvä kun sain sormilla sen reiästä ongittua ylös.. pika korjauksena yhden kokeneemman kaverin neuvosta otin tosiaan kakkoselta pakokeinun, tikun ja tulpanjohdon irti kokonaan ja raakasti ajelin viimeiset 3km jotta sain auton kaverin parkkipaikalle säilöön työreissun ajaksi

    tällöinhän naputuksen olisi pitänyt loppua kun nokka hyppäyttää nostajan pois reiästään vai mitä? no eipä loppunut mutta palautu sille tasolle jotta uskalsin ajaa loppumatkan, olisiko toisella puolella mottia ollut vielä yksi venttiili löysällä kun en toista koppaa avannut

    voiko nostaja pettää niin että se painuu jotenkin kasaan senttitolkulla? ainakin toivon että näin on käynyt kun tosiaan työntötanko oli uponnut melkein jo guideplaten alapuolelle asti. mulla on ollut epäilykseni näistä nostajista jo alusta alkaen, esimerkiksi joistain tikuista ruutaa kuumalla motilla vitusti öljyä ja joistain ei tule juuri mitään. kaikki keinut onneksi kuitenkin on voitelua saaneet

    compin xe294 nokka, high energy nostajat, kovat tangot ja magnum keinusarja, compin tuplajouset

    tämähän lähti siitä että pari päivää aiemmin kun piti vähän grillillä elvistellä ja vetäistä sellainen parinkymmenen metrin burnis reilusti yli 5000rpm ja hetikohta tämän jälkeen moottori alkoi naputtamaan, juuri tämä kyseinen venttiili oli löysällä ja pyöräytin vain puolen kierroksen preloadin takaisin kun syytin silloinkin paskaa säätömutteria. eli kovassa rasituksessahan tuo on hajalle mennyt

    sunnuntaina hakea auto trailerilla kotiin ja kun saan imusarjan irti niin sillähän homma ratkeaa, phuuh

    jaa mites muila :D
     
  5. SauliK

    SauliK Gearhead

    [​IMG]

    sellaista sieltä löytyi, nostajan runko oli luojan kiitos vielä reiässään ja äänteli siellä vielä tönärin poistamisen jälkeen. nuo pikku hilppeet ja sokan palaset olivat viereisissä koloissa irrallaan, nokassa ei epänormaalia kulumaa eikä hakkaumia. onneksi

    tämä on jo toinen nostaja josta sokka on lähtenyt irti. muutenkin tuntuu että onkohan nämä viallisia vai ovatko vain kyseiselle nokka/jousi combolle liian pehmeät. voivatko ne olla? osa näistä nimittäin tuntuu aika pehmeältä

    mulla olis tuossa yks uus sarja vastaavia nostajia ja ajattelin että ehkä heitän ne paikalleen, teen sisäänajo prosedyyrin ja ristin käteni. täytyy vielä katella huolellisesti kaikki läpi että voisko tämä johtua jostain muusta

    tähän mennessä kaikki osat missä on lukenut high energy, ovat pettäneet. compilla on kyllä jotain magnum hydy nostajia myös mutten tiedä mikä niissä lie erona, ainaki ilmotettu millin lyhyemmäksi. toisaalta jos ne tilais niin olisi hyvä tilaisuus teetättää hiukka pitemmät tönäritkin. ajamaankin pitäisi tietysti päästä mahd. nopeasti luonnollisesti

    no tämmöstä nyt tällä kertaa
     
  6. speedy

    speedy Double Gearhead

    Mustang voorumilla olla juttua Compin nostajien huonosta laadusta.
     
  7. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Katsastus kuntoon oon kovasti tuota cutlassia näplännyt. Vastoinkäymisiä ollut minullakin, mutta ei onneksi mitään ylitsepääsemätöntä. Mm ensimmäinen kovempi +4500rpm polkaisu paikaltaan sai vesilommin korkkaamaan ja nesteet ulos. Lohko näytti ehjältä ja lommi myös. Nippeli tepolta hommasin kumitulpan tilalle, kun ei metallista saanut kone paikoillaan. Samalla tein vesiletkut metallista, niin ei ainakaan imaise luttuun. Nyt ryntäytetty jenkaa +5000 ja lommit pysyneet lohkossa.

    Ennakoiden kanssa tullut myös painittua. Jakaajaan tein ohuesta peltistä rajoittimen. Nyt perusennakko 18* ja maksimi jotain 35-38* Kuuman koneen kun sammuttaa, niin tahtoo potkia takaisin. Johtunee melken 11 rutusta ja rautakansista+98 bensasta. Molemmat venakopat käytin auki. Kaikki ok. Ei näkynyt mitään ylimääräistä, muutamaan keinuun laitoin preloadia hieman, kun tuntui pieni klappi. Onkohan nostajissa niin kova pänni, että kun pyöräyttää pre loadia vähänkin yli,aukeaa venttiili. Kyseessä Cat:n rullanostajat.

    Jarrut pitää vielä tutkia. Oli pirun raskas polkea että sai soralla lukkoon. Laitoin käyttötangon jarrupolkimen varressa olevaan ylempään reikään, kun aiemmin oli alemmassa. Helpotti paljon, ja poljinvoimaa ei tarvitse likikään nii paljon. Nyt vain on semmonen tilanne, että jarrut alkaa ottamaan ihan lattiassa, eli loppuu polkimesta liikerata. Hatara muistikuva on, että tehostimen päässä olevaa tankoa saisi ruuvattua pidemmäksi.

    Yksi ihmetys on liikkeelle lähtö. Sekä eteen että taaksepäin. Ihan järkyttävä tärinä ja vapina. Kytkintä kevyesti luistattaessa takarenkaatkin vapisee. Nopeammalla kytkimen nostolla ei niin pahasti täristä. Vaihdelaatikko pultattu niin ettei varmasti pääse liikkumaan. Perän kulmia olen yrittänyt säädellä uusilla tukivarsilla, mutta juuri mitään hyötyä siitä ei ole ollut. Kytkin on uusi, Zoomin paineasetelma ja kevlar levy.

    Paikoillaan kun ottaa takarenkaasta kiinni ja alkaa vatkata, tuntuu selvä välys, mutten tiedä missä. Kun nostaa perän ilmaan, ei missään tunnu välyksiä.

    Toinen vetoakseli on tehty tähän 67 camaron c- sokka akselista. Sorvattiin krymppirenkaalle ja laakerille sopivaksi, sekä katkaisin sokka uran kohdilta, ja siitä tuli oikean pituinen.
    Tämä akseli projekti toteutettiin vuonna 2008, joten en enään muista mittasinko spline pään paksuuksia.Todennäköisesti en. Sen muistan että ne moneen kertaan laskin ja päättelin että sopii. Kardaani on tasapainotettu ja ristikot uusittu.
     
  8. SauliK

    SauliK Gearhead

    kuinka on kaverit päässeet oldseilla ajelemaan

    mulla ei ole paljoakaan tullut, ehkä parisataa. heitin tuossa joku aika sitten ne uudet nostajat, tein single jousijumpan, ajelin parisen tuntia ja viskasin tuplajouset takaisin.

    kylläpä kuulostaa simppeliltä :D vittu että osas olla lukot tiukassa ja homma oli todella työläs

    no jälleen kerranhan se naputtelu alkoi kyläreissulla ja voimistui aika pahaksi kun kotiin pääsin, keinun säätömutteri ei pysy paikoillaan selkeästi. no, nyt on partsilta tilatut arp lukkomutterit paikallaan ja vielä kerran preloadit säädetty puoleen kierrokseen. pikku rapsuttelu sieltä vielä kuuluu kuten aina ennenkin, varsinkin kuskin puolelta. tätä en tiedä miksi. ehkä kokeilen vielä vartin verran lisää preloadia josko vaikuttaisi

    sen totesin myös että kun preloadeja alkaa vääntäämään niin kannattaa ensin pyöräyttää moottoriin öljynpaineet startilla, osa varsinkin vanhoista nostajista oli todella niin löysiä että nolla välystä ei edes sormilla tuntenut vaan paria keinua sai kiriä täysin tunnottomasti studiin pohjaamiseen asti. aivan pikkurillillä painamalla antoi nostaja periksi, no nyt on paremman tuntoiset nostajat paikallaan. tuosta edellisestä johtuen ajattelin vielä tänään tarkastaa kaikki preloadit kuumasta koneesta, sattuneesta syystä kun ne on kiritty aina kylmään mottiin. liekkö sillä sitten väliä, lisäksi olen tullut jo vainoharhaiseksi noista säätömuttereista ja haluan oman työni vielä kerran käydä läpi ettei enää irtoilisi

    ehkä tänään taas radalla renkaat savuaa
     
    FeV-8, Herje ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  9. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Täällä on nyt n.400km testiajoa suoritettu. Tän viikon tiistaina sain katsastettua. Ala kierroksilla tahtoo nykyttää 1000-1700rpm ja nykimistä esiintyy joka vaihteella. 5-vaihteella kuitenkin vähiten. Epäilisin että johtuu ennakosta? Mulla nyt perus 18ast ja max ehkä 36-37. 20 olis hyvä perusennakko mutta sitten karkaa maksimit jo lähelle 40. Tein aikanaan tyhmästi kun ostin pro billet jakajan ilman alipaine säädintä. Jälkikäteen sitä ei taida saada enään asennettua. Tilasin jousisarjan jakajaan, jos sais alakierroksille sen avulla lisää ennakkoa ja nykimistä eliminoitua.

    Vauhtipyörä pitää talvella käyttää sorvissa. Siinä on mitä todennäköisimmin lämpö laikkuja, ja kytkin ravistaa sen takia. Ravistus on vähän pienentynyt alkutilanteesta, saa nähdä häviääkö syksyyn mennessä.

    Taka-akseli pitää talvella myös käydä läpi. Renkaasta ravistamalla lonksuu kovasti jostain tasauspyörästöstä. Takarenkaat ilmassa ei taas lonksu yhtään.
    Vetoja tuntuu olevan, kokeilin ykkösellä 1500rpm jälkeen polkaista reippaammin. Kaksi 10metriä pitkää viivaa jäi heti asfalttiin. Eipä tarvi näköjään kumin polttoon kytkinpommeja tämä kone:odcool: Tosin 205 takanakit ei ole optimaalisin rengaskoko tähän tilanteeseen.
     
    rane58 ja Achti tykkäävät tästä.
  10. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Täällä saatiin jo heikoimmat osat rikki... onneksi ei sattunut muuta ja pystyin nilkuttamaan kotiin.
    https://www.instagram.com/p/BnJ18ZRHL0s/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=rrulo98kzsr
    Alkoi ensin naputtamaan kevyesti ja sit muuttui kolinaksi. Kevyessä vedossa meni. Tosin ennen kevyttä vetoa oli alla kovempi rankaisu, jossa kävi 2 vaihteella kierrokset melkein 6000, ja kolmosenkin vedin 5000 asti. Sit hissukseen lipumista ja seuraavassa kevyehkössä vedossa alkoi kolistella.

    Keinut oli prw tekeleet. Taisi olla 6k rpm ja .587"nostoa liikaa. Täytyy hommata harland sharpit tilalle. Niitähän se Trovatokin kehui.
     
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tuntuu kovasti olevan noissa bbo moteissa nostajien ja venakoneiston kanssa roplemaa mitä tässä on täällä näitä juttuja seurannu ja kaverin auton/moottorin elämää katellu o_O

    Sillä meni nostajia ja tönäreitä kun näkkäriä mutta nyt (koputtaa puuta) on pysyny läjässä tän kesän ainakin kunnialla ja säädötkin alkaa olemaan sinnepäin ku hommas laajakaistalambdan ja säätösarjat jakajaan ja kaasariin.
     
  12. fenix

    fenix 3rd gear

    No ompa erikoisesti ratkennut alumiini-runko.
    Onko laakeri kaput vai mikä tuon on murtanut?
     
  13. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Laakeri oli ehjä. Bill Trovato sanoo kirjassaan, että nämä ford/olds vipat toimii 0,540" nostoon asti.
    Mulla nopearamppinen nokka ja 0,571"&0,587" nostoa.
    Vippa vaan murtui alaosastaan. Olin hommannut keinut jo joskus 2012, jolloin ei ollut vielä suunnitelmissa tällaista nokkaa, ja kun geometria oli kohdallaan, ei käynyt edes mielessä ettei nämä toimisi.
    Juuri tilasin jegs:iltä 5016 harland sharpit. Toimitus/lähetys päivä näytti olevan 11.9:(. Syyskuun lopulla siis vielä mahdollisuus kokeilla miten isolohko rokkaa.
     
  14. SauliK

    SauliK Gearhead

    vielä on kesää jäljellä!

     
    FeV-8, Marklin, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Vituikshan tämäkin lopulta meni... Melkein 3 viikkoa odottelua, ja ilmoittivat jegsiltä etteivät saaneetkaan vippoja varastoon, ja toimituspäivä vipoille tuntematon. Eihän tässä kiire olis ollutkaan.

    Katselin oldsrocketpartsin sivuilta pro magnum teräs vippoja, jotka sopis suoraan 3/8" studille. Tätä valintaa puoltaisi myös se, että mulla on kansissa 3/8" studit valmiina.
    http://oldsrocketparts.com/index.ph...el-3-8-roller-rockers-1-6-330350403400425455/

    Tämä samaa akselia käyttävä vippapari olisi varmaan paras vaihtoehto? Eikä hintaero ole merkittävä. Joutuisin kyllä suurentamaan 7/16" pulteille reiät, ja jenkaamaan ne. Tuskin saa hyvää kun on kannet paikoillaan.
    http://oldsrocketparts.com/index.ph...t-aluminum-roller-rockers-330350403400425455/

    Onko kokemuksia muista vipoista, jotka kestäis? Nuitten teräs vippojenhan luvattiin kuitenkin 0,65" nostoon asti toimivan.
     
  16. ikiliikkuja

    ikiliikkuja 3rd gear

    Näistä oldsin koneista mitään ymmärrä mutta kyllähän tuommoinen köykämiinivippa varmaan on just tuosta murtumakohdasta lujilla kun on aika ohut kohta ja nokassa kunnolla nostoa = kova vetojännitys tuossa alareunassa. Muusta yhteydestä jäänyt mieleen että alumiini vähän haasteellinen materiaali teräkseen verrattuna jos kyseessä tuollainen väsytyskuormitus vetojännityksellä.

    Onko niin että perinteiset teräskeinut kestää rankkaa käyttöä mutta sitten saattaa osissa ilmetä jonkinlaista nopeampaa kulumista verrattuna täys rullakeinuihin?
     
  17. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Crowerilla on listoillaan teräksiset täysrullat Oldsiin jos sellasiaa halajaa. Ulkomuistista 600$.
     
  18. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Noniin. Taas isolohko rokkaa:odcool:. Laiton scorpionin vipat. Niille luvattiin 0.9"nostolle asti ja yli 900lbs jousipaineelle kestoa.
    Tarkoitus olis viikonloppuna käydä syksyn vikat ajot ajaan, ja sit talviunille. Talvella sitten alipainekellollinen jakaja, jos sais tuon ärsyttävän alakierroksilla nyhtäämisen pois. Tänään kävin n.20km lenkin ajaan. On tuossa vaan vetoja...:odbiggrin: Kokeeksi ajoin 2 vaihteella, kuivalla syys asfaltilla ja 2500rpm mittarissa. Kerta polkasulla läpät selälleen, ja saman tien lähti pito ja jenkamittarin neula hyppäsi 5k rpm. 205 bfg nakit tosin alla. Perä lukollinen ja 3.23 välityksellä.
     
    rane58, SauliK, Marklin ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Mitkä scorpionin nostajat tarkalleen? Niitä ku on sen seittemää eri sorttia jo Oldsiinki varmaa:D
     
  20. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

Kerro tästä muillekin!