oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. puna niska

    puna niska Gearhead

    Selviskös se mitä ton edellisen nenä/nostaja paketin hajoitti
     
  2. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Eipä oikeastaan. Oma veikkaus on vääränpituiset tönärit, ja sitä myötä väärä geometria vipoilla.
     
  3. SauliK

    SauliK Gearhead

    dodhi

    täällä etanolimotin "refresh" alkaa olemaan loppusuoralla, silpuksi jauhautuneet työntötangot ja nostajat ynnä kova öljynkulutus nosti motivaation nostaa motti kesällä pois paikaltaan putsausta ja tarkistelua varten. öljypohjasta kaikenlaisia pieniä rautakameja löytyikin..

    venttiilikoneisto asia tuntuu olevan nyt reilassa mitä nyt hiukka pitemmät tikut saisi olla ja täytyy katella ne vielä uudet

    alakerta muuten erittäin hyvässä kunnossa mutta kas kummaa 2 ja 4 alemmissa runkolaakeri liuskoissa enemmän kulumaa kuin muissa, samoin 7 ja 8 kangenlaakerin ylempi puolisko oli hiukan toispuoleisesti kulunut. ei kauhean vakavaa minusta kun kierroksia tämä on vahingossa paikoitellen saanut reilusti, kamppari tietysti kävi tarkistuksessa josta tuli puhtaat paperit ja kiillotus vielä päälle. uudet laakerit tietysti, kasaan ja kovaa ajoa. kankien alapään päittäisvälys on tässä aika tiukka, 0,15mm kaikissa. yhdessä parissa taisi olla hiukka enemmän. komplikaatioiden merkkejä tästä ei ollut havaittavissa ainakaan minun silmään

    männänrenkaista tai sylintereistä en löytänyt mitään hälyttävää tai edes hoonausta vaativaa, hiukan ylimmässä renkaassa karstaa ja parissa pytyssä vissiin seisoneen etanolin tai muun polttoaineen jättämiä tahroja jotka ei lähteny hinkkaamalla pois. kaikki renkaat kuitenkin oikeinpäin joten öljyä tuskin sitä kautta on palotilaan päässyt, varsinkaan kun puristukset oli erittäin kovat ja tasaiset kaikissa pytyissä

    kansista löytyikin sitten enemmän huomioita, ensinnäkin vaikka venttiilit tuntuvat ihan oikealla lailla timmeiltä ohjureihinsa niin silti selkeästi öljy valuu ohjuria pitkin etenkin pakokanavaan.. ihan selkeä öljyvirta näkyy pakokanavan karstassa. ei ihmekään kun viime keväänä pitkien tyhjäkäyntien jälkeen kun antoi reilummin happea koneelle niin putkista tuli aivan saatanallinen sininen pilvi. sitä luokkaa että linnut tippuu puista kuolleena maahan :D

    jakopäästä sellainen huomio että kun orkkis ajoitusmerkkiä käyttää niin kaikki merkit mätsää hyvin, sitten kun heittokellolla otan oikean ykk männästä niin alkuperäiset ajoitusmerkit näyttää 2 astetta ennakkoa ja tietysti nokkarattaiden merkit hieman heittää. meniköhän se nyt sitten niin että nokka on sen 2 astetta myöhäisellä, ajattelin että tämä ei ole vakavaa eikä vaadi toimenpiteitä varsinkin kun kymmeniä tonneja tällä on tällaisenaan jo ajeltu

    alakerta on siis nyt kasassa suurilta osin, öljypohjaa ja jakokoppaa en vielä liimannut kiinni jos saan jonkun ihme inspiraation alkaa tuota nokan ajoitusta vielä hiplailemaan

    kannet meinasin käyttää koneistamolla näytillä josko ne kairais ohjuri bosseja senverta että saa compin venttiilivarren tiivisteet asennettua ja toivottavasti sen öljynkulutuksen kuriin. tämä tosin pitää mulla vielä varmistaa että ne kumit varmasti mahtuu olemaan jousien sisällä. se onkin pikku homma se ja partsilta sainkin jo haltuun compin tiivistekumit joilla toivon tämän asian korjaantuvan,

    pannaan parit kuvatukset vielä sisuskaluista kun niitä tuonne buckettiin tuli latailtua

    tarkistettu ja kiillotettu kampura

    [​IMG]

    kohta sääli piilottaa lohkon sisälle näitä

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    tässä viimeisessä kuvassa taustalla näkyvään mottiin mulla on jo hommattuna uusi normi öljypumppu mistä löyty 10mm shimmi palikka paineventtiilin jousesta, mitäs sanotte jos heitän sen vaan vittuun. voi tulla kylmiäkin käynnistyksiä eikä nämä varmaan kaipaa mitään 100psi öljynpaineita..

    tämä harraste ilta menee mentaali huollon puolelle eli alkoholia ja saunomista myöhään yöhön tiedossa

    kippistelen kaikille isolohkoilijoille
     
    FeV-8 ja Inlinee tykkäävät tästä.
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Pikkulohkomiehenä uskaltaudun sekaan kun ei nuista pienemmistö pahemmin kukaan kirjottele.

    Huomiona sama, just eilen tein uuen tdc-markkerin balancerille. Otin ihan vaan kokeilemisen ilosta TCI-Rattlerin hommia hoitamaan. Ainaki ne sai sen tasapainotetuks :D SFI-hyväksytty eikä mitöön elastomeereja, eli ikuinen. Ja se toinen, että siihen käy suoraan Oldsin siivapyörä, eikä niinku ATI-casessa, jossa on Chevyn? 3-bolt kiinnitys.
    Niin tosiaan asiaan, itekki kellolla sen ajottaen, tdc-dwellin puolväliin, oli sama kahen asteen heitto kun sullakin. Modasin alkuperästä markkeria.

    Nokka kellolla ajottaen siin oli ulkomuistista 4 astetta heittoa jakopään 0-merkki vs todellisuus. Toki siinä on jo muuttujia, nokka+linjahoonattu lohko joka vaati alikokosen jakopään ( vittu tais olla yli 200€ mokoma). Jäi omaan makuun turhan löysäks stockil, ostin alikokosen ja vertasin asentamalla, alikoko oli just hyvä, muttei liika kiree.

    Just par viikkoa si myin Haminan suunnille työkalun mil ite kairasin omat 7a kannet ja vara 8-kannet noille samoille kumeille.
     
  5. SauliK

    SauliK Gearhead

    Unettomia pohdiskeluja näin kuutamolla, hyvä vaan että kommentoit niin jos muutkin törmää samaan ongelmaan niin ehkä se hieman vähentää hämmennyksiä. Taitaa muuten olla sittenkin 2 astetta aikaisemmalla se minun nokka. Mulla on nyt ekaa kertaa orkkis ajoitusmerkit dampperille käytössä. Aina laittanut vaan ensin jakopään rattaat kohdilleen ja myöhemmin tehny vesipumpun kylkeen tdc merkin, asteet on ollu performance productsin dampperin kyljessä..

    Nyt kun muistelen niin mullakin oli pikkulohkossa orkkis dampperi, orkkis timing markkeri, melling jakopää ja compin nokka yhdistelmässä sama ongelma, en muista nyt tarkkaan mihin ratkaisuun silloin päädyin mutta taisin pistää aikaiselle senkin.

    Minkälaisella työkalulla kairasit ohjuri bosseja?
     
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ohjurit kairasin Compin valve guide cutter # 4726:sella. Sitten siihen piti erikseen ostaa sopiva pilotti vielä, venttiilivarren paksuuden mukaan. Toi leikkas. 530 ulkohalkasijan, plus halutessa lyhentääkin ohjureita ( lyhensin omia sen verta et vähänkään järjellisten nokkien kaa ei tarvi miettiä retainerin ja venavarren tiivisteen välystä). Tuo tulee ihan porakoneen istukkaan kiinni, käsiporalla tein. 100€ posteineen melko lailla hinta Suomesta.

    TCI:n Rattlerissa on kanssa asteikko itsessään. Eli muokkasin originaalia timing markeria dremelillä niin että se näyttää vaan nollakohan kahen hahlon välissä, eikä peitä sitä asteikkoa muutenkaan. Helppo kattoa. Eilen värkkäsin tulpanjohot aikani kuluks semmosesta MSD tee-se-itse sarjasta. Onneks mittasin yleismittarilla kaikki läpi- 2:sen tulpanjohossa ol valmiiks tehtynä reilu 1500 ohmia vastusta ( vs muut pituuden mukaan 100-170 ohm välissä), oli kuorittaessa/ asennettaessa päätä tjsp sen verta murtunu ite johdin juurestaan. 2cm pois ja uus liitin, ja homma kondiksessa.

    On muuten pikkulohko vakuuttavan näkönen ilmestys tuplakaasarein ja parilla koropalalla toki vielä. Ristus saatana mikä möykky. Jos siit ottees olevat 180 hummaa irtoo oon tyytyväinen :rotfl:
     
    Muokattu: 4.2.2020
    Kaktus tykkää tästä.
  7. SauliK

    SauliK Gearhead

    kiitti vinkistä! partsilta tuollaisen palikan näyttäisi saavankin ja eiköhän sieltä se ohjuritappikin löydy, mullakin on näitä kansia heti useampia niin jos 2 paria tekee niin varmaan pääsee jo plussan puolelle rahallisesti. harrastuksien iloista puhumattakaan, hyvinkö terä leikkasi ja tuntui että useampia kansipareja sillä pystyy tekemään?

    tämä venttiilivarren kumi asia on mulle ihan uutta ja ihmeellistä niin millä nuo saa pysymään sitten paikoillaan, jotain kierrelukitetta tai muuta liimaa olen miettinyt. vai tuleeko senverran hyvä puristus liitos että venttiili ei nosta kumea ylös paikaltaan

    mulla on kanssa ollut nuo ajoitusmerkit sellaisia että koko asteikko on koko ajan näkösällä, helppo säädellä. saatan pian tehdä tuohon seuraavaan mottiin samanlaisen kuten sinullakin

    sulla on varmasti siisti mylly :cool:

    ainahan voit pitää pikkulohko topikkia ylhäällä yksiksesikin, josko siitä muutkin sitten innostuisi. ainaki mulla ja varmasti monella muullakin kiinnostaa nähdä kuvia ja lukea tietoja sinun moottorista
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Pilotin osanumero on #4732, just etin sen. Löytyy molempia US-Partsilta hyllystä, sieltä omanikin kiireeseen otin. Eli ostat 4726+4732 niin sit on työkalu kasassa.

    Leikkas kyllä helvetin hyvin, kahen kansiparin jälkeen ei eroa uuteen huomannu. Kannattaa korkeus ajaa niin, että jousikupin pohjalle tarpeeks prikkoja niin että kun leikkuri vastaa siihen, on ohjurin korkeus hyvä. Koska jos tekee "käsivaralta", siinä on pikku heitto korkeudessa, mutta suurin esteettinen haitta on se että se ohjurin pää jää aaltoilevaks jos et pääse painamaan sitä työkalua vastetta vasten. Ja juu, nuo posi-sealit on puristusliitoksella ohjurin ympärillä.

    Niin, voisihan sitä kyllä kaivaan 350 topicinkin tosiaan naftaliinista ylös, ei hassumpi idea.
     
  9. tero79

    tero79 3rd gear

    Olsmo miehille vinkkinä.. tuli hommattua 2 kpl 455 koneita.. yks 68-69 ja toinen 70 B ja E kansilla.. toiseen on nää B kannet joskus vaihdettu.. on matkalla suomeen.. soitoille josko kiinnostusta löytyypi.. :) tero 0401647366
     
    SauliK ja speedy tykkäävät tästä.
  10. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jep, B-kannet oli 400-425 koneissa, ei käsittääkseni ikinä 455 päällä ( tehtaalta, sopii kyl täysin).
     
  11. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Täällä kampura saatu koneistamolta. Joutui ajamaan runkokaulat. 02" ja kk. 01"alikokoon. Veivien pesät tarkistettu, kahdessa niin pieni soikeus, ettei olisi pitänyt vaikuttaa laakereiden kulumiseen. Kampurasta ja lohkosta puhalleltu öljykanavia, ja kaikki ok. On siis täysi mysteeri, mikä aiheutti kolmosen veivilaakerin kulumiseen.

    Samalla nokka käytetty koneistamolta, ja todettu, että poikittain pyörähtäneiden nostajien rullat syöneet nokkaan sen verta syvää uraa, ettei pysty hiomaan. Uusi nokka ja nostajat, tai vanhan korjautus ja uudet rullanostajat.

    Nostajien hajoamisen on todennäköisesti aiheuttanut väärät venttiili jouset. Pakoventtiili on pitempi kuin imu, ja jousipaineet tarkastin silloin imuvenan asennuskorkeuden mukaan, joka oli 1,7". Tällä korkeudella oli n. 110lb, ja nokka valmistaja suositteli 115, lähellä siis, mutta kun pakoventtiilin as korkeus onkin 1.8", jää asennuspaine varmasti alle 100lb.

    Yksi alempi puristusrengas oli poikki, ilmeisesti katkennut asennusvaiheessa?
    Tarkastan ennen kasaamista katkosvälykset. Varmaan 0,5mm sopiva kompromissi katumoottoriin. Mitä muutamaa rengasta kokeilin sylinteriin, niin se puoli milliä oli välystä.

    Rokkiautosta tilasin uudet laakerit ja tiivisteitä. Yritän tässä pikkuhiljaa saada taas isolohkon kasaan.
     
    -Skeletor- ja SauliK tykkäävät tästä.
  12. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Epäilen vahvasti että Fe V-8:n laakerituhon aiheutti liian pieni välys laakerin ja kaulan välissä.

    Oma kampi menee hiottavaksi vaikka kaulat oli kaikki tehtaan mitoissa vielä.
    HV-öljypumppu tulee täyttämään sitä kasvatettua rakoa sitten syvennetyn öljypohjan kera.
    0.0040" välys kiertokangille ja 0.0038" runkolaakereille olis Trovaton suosittelema minimivälys sellaiselle alta 500 hp moottorille. En ala ohjetta epäilemään ja ainoa tapa saada oikea välys on suorittaa vaan mittaukset "livenä".

    Mun akseli on jo teroitettu vastapainoistaan - "knife edged"- johtuen toronadon öljypohjan epäedullisesta muotoilusta. Hyötyä vai ei; puuhaa oli ainakin sopivasti! Näyttää nuo enginemasters-ukkelit niitä myös harrastavan...

    Vinkki : mulla olis ne Harland Sharpin rullakeinut alen loppurysäyksessä myyntipalstalla, koska ne omat kannet vaihtuikin alumiinisiin..
     
  13. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Haluaisin olla Joe Huntin kanssa samaa mieltä laakeri tuhosta, mutta... Kaulat olivat std koossa, nelosen laakeri ei ollut kulunut, vaikka samalla kaulalla kuluneen kolmosen kanssa. Lisäksi minulla oli hxn laakerit, joissa oli 0.001 extra välys.
    Oma veikkaus on hetkellinen öljynkiertohäiriö. Roska, koneistuslastu tms joka tukkinut hetkellisesti kampuran sisäisen kanavan kolmosen kohdalta, ja siitä alkanut pikkuhiljaa nakertamaan laakeria.
     
    Muokattu: 8.3.2020
    Joe Hunt tykkää tästä.
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kampiakselin muotoilua tuli harrastettua jo 80-luvulla. Silloin ei helppoja virityspalikoita ollut niin helposti saatavissa, niin heppoja piti keräillä omalla työllä vähän joka paikasta mistä niitä ilmaiseksi sai.
    Olikohan joku Vizardin testi, jossa akselin huolellinen muotoilu ja keventäminen antoi jotain 12hp/7000r/min.
     
    FeV-8, Diktaattori ja Herje tykkäävät tästä.
  15. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Heponen sieltä ja toinen täältä-metodilla itsekin ajattelin tuota koneprojektia. Sähköinen vesipumppu, sähköflektit, sisäisten kitkojen pienentäminen jeesaa lopputehoissa jo merkittävästi. Kampuran veistelykin tähtää siihen.
     
  16. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Taisi olla lisänä tuossa lukemassa vielä öljyä hylkivä pinnoitus.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  17. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Speedmasterin väsäämät kannet toi Fedex-heppu tallille. Otin tyhjinä, koska luotto valun ympärille alunperin ympättyihin tarvikkeisiin on aika heikko. Työnjälki on kyllä asiallinen.
    En aikonut noille muuta tehdä kuin kevyen hieronnan pakopuolen "kattilaan"(siis venttiilin yläpuolella olevaan bowliin) ja vaihtaa tehtaan ohjureiden tilalle PBM:n vastaavat jotka multa löytyy hyllystä.
    Mistään ei löydy noiden orgis ohjureiden valmistajaa, joten en uskalla niitä sinne jättää.
    Onko muilla Olds-päälliköillä ko kansista kokemusta?
    Amerikansivustolla noista kansista väittely menee kuin od:lla parhaimmillaan;tekninen info pyöreä 0, mutta poliittinen jargoni yltää uskonnollisiin mittasuhteisiin:D
     
  18. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kokemusta ei oo, mut mielenkiintoa kyllä. Pistähän tietoa/ mielipiteitä kun niitä ilmaantuu.
    Halvathan nuo on ku perkele.
     
  19. max

    max Double Gearhead

    En ole Olds-päällikkö enkä mikään muukaan johtaja,mutta mulla on kokemusta Speedmaster kansista BBC muodossa.
    Ostin ne myös tyhjinä ja kiikutin ne siltä seisomalta Nordic Porting Serviceen arviointiin,kevyeen porttaukseen,virtauspenkkiin ja kasaukseen.
    Ei ollut valittamista laadussa ja ovat erittäin hyvät kannet ominaisuuksiltaan.
    Ovat kestäneet mulla, aika ajoin hyvinkin rajussa käytössä.
     
    Joe Hunt tykkää tästä.
  20. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Kyllä vaan vastustaa prkl. Kampura ajettu nyt runkokauloilta 0.02" alikokoon. Koneistamolta sanoivat, että tuli toleranssien ylärajalle, koska oli senverran syvät urat, että joutuivat näin tekemään. Pikku pelossa mietin, miten käy takimmaisen välyksen kanssa, kun sen on aina isompi näissä oldseissa. Nyt on takimmaisessa 0.04" mikä on mielestäni jo liikaa, siis 0,1mm. Muut kaulat hyvät, ja ykkönen jopa tiukahko, 0,015" eli vajaa 0,04mm.

    Mitäpä gurut on mieltä? Hommaanko vaan 0.03" alikoon laakerit, ja koneistutan takimmaisen viimeiseen alikokoon, ja jätän muut 0,02"kokoon. Ei taida olla muita vaihtoehtoja?

    [​IMG]

    Muut välykset oli 1= 0.015 2= 0.025 3=0.03 4= 0.03 ja tuo takimmainen 0.04"
     

Kerro tästä muillekin!