oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. sauli

    sauli 1st gear

    sain taas pikkuhiljaa hommaa etenemään kun putsailin jakopäänkopan, öljynsuodaddimen jalan, venttiilikopat ym. ja laitoin uudet stefat paikoilleen jakopään kanteen, tosin en sitä vielä paikoilleen laita ennenkuin voin olla varma ettei nokkaa ym tarvi enää käyttää pois.

    samalla kun nuita romulaatikoita kävin läpi niin sai todeta että yli puolet jakopäänkopan/vesipumpun sekä imusarjan pulteista on teillä tiettymättömillä.. no eikai se auta kun hommata jostain uusia tilalle, naurattaa vaan parisataa kilsaa niitten perässä ajaa jos ei jostain postimyynnistä hommaa.

    työntötangoista vielä senverran että millä konstilla tunnistan ovatko oikean mittaiset?

    ja tämä nostajien preload juttu, koskeeko se ollenkaan näitä koneita. että pitäisikö se olla automaattisesti kohdallaan kun keinuvivut kiristetään kanteen?

    mulla menee nyt sillain että öbaut viimiset 3/4 kierrosta kun kiristää niin painuu jo nostajakin kasaan ja peukalo etusormi otteella onnistuu tangon pyörittäminenkin.

    kone alkaa nyt näin muuten olemaan jakopään koppaa ja ölpän suodatinta vailla että saa kaataa öljyt sisään ja kokeilla öljypumppua pyörittämällä tuleeko minkäänlaisia ö-paineita.. toki pitää vielä hommata paineanturi sekä mittarikin ennenkuin tämä onnistuu, ehdotuksia?

    itse tuossa pikaisella googlettamisella taidan kallistua bilteman mittareihin kun ovat sopivan hillittyn näköisiä
     
  2. SauliK

    SauliK Gearhead

    dodi. meni tuossa nimimerkkikin uusiksi ku en enää muistanut uutta salasanaakaan.

    öljypumppua(uusi normituottoinen) sekä käsin että poralla pyöritettäessä tuntui öljy kiertävän aivan hyvin, kaikkien työntötakojen päistä alkoi öljyä tulemaan. kauhea tuhina kävi aluksi kun ilmeisesti ilmat lähtivät kanavista.. ensin suodatin jalka irti, sieltä kun ruutasi niin seuraavana ruutasi paineanturin reijästä. sen asennuksen jälkeen alkoi myöskin nostajissa tapahtua ja tikkujen päästä öljyä jo tulikin.

    sitten vain kopat ja imusarja kiinni. eipä mennyt tämäkään niinkuin elokuvissa, ensin katkesi jakopään kopan pultti reikäänsä pikkuräikällä väännettäessä, no ei tässä mitään. imusarjan kanssa sama homma, momentti avaimella kirittäessä sinnekkin katkesi pultti. se lähti onneksi kohtuu helpolla meisselillä kaivamalla ulos. ehkä seuraavalla kerralla opin kasaamaan tälläisen vähän uudemmilla kuin yli 30v vanhoilla pulteilla.. imusarjan alle laitoin peltitiivisteen ja ohuet palot paketissa tullutta silikoonia ohjeen mukaisiin paikkoihin.

    tästä päästäänkin koneen paikoilleen nostamiseen, ei mennyt sekään niinkuin elokuvissa. oma kämmi toki oli etten ollut älynnyt lootaa tukea vaan se jäi roikkumaan viikoksi takakumensa varassa.. kävi sitten niin että ilmeisesti koneen paikoilleen pulttauksen yhteydessä koko paketti kääntyi aivan vinoon.

    tämä taas johtui seuraavasta. koneessa oli ostettaessa kiinni öljynsuodattimen jalkaan laitettu laippa josta lähti hydrauli letkut 90 asteen kulmalla noin metrin pituisena ja toisessa päässä sitten sopivassa laipassa joku isokokoinen toyotan suodatin :D nuo 90 kulmat vastasivat sitten runkopalkkiin ja väänsivät konetta vinoon. oli aika kiva homma saatella toisella kädellä konetta, toisella peltisarjaa ja kolmannella kädellä nuita letkuja ettei mikään jäisi kanittamaan ja menisi läjään..

    no, koitin silti itsepäisesti pyöritellä. väännellä ja käännellä konetta oikeaan asentoon lootan tukikumin vaihtamisen jälkeen siinä uskossa että tämä paketti on tosiaan nostettu tästä samaisesta autosta pois. no eihän se ollutkaan eikä mennyt ennenkuin vaihtoi ö-suodattimen normaaliksi oikealle paikoilleen, tästä eteempäin varmaan joutuu pakosarjan irroittamaan suodattimen vaihdon edestä mutta sen kans pystyn elämään. tässä operaatiossakin meni varmaan yhteensä ainakin 10h ja siihen tarvittiin 2 tunkkia, 2 rautakankea, kuormaliina ja erilaisia puupalikoita apuna kun yksin touhusin tuossa pihalla sadepäiviä väistellen :D mukavaa touhua juossa välissä auton alla makaamassa ja taas seuraavaksi konehuoneeseen seisomaan että joko mennee pultit paikoilleen, toistettuna sen satakunta kertaa yhteensä..

    jossain vaiheessa taas huomasin että hei miksi vaihdekeppi on niin jäykkä, no mikäs siellä muukaan kuin primääriputki vaihdetankoa vasten kanissa. alkoi tässä vaiheessa senverran tympäsemään että työnsin rautakangen kollektoriin ja väänsin senverta ettei enää vastaa ja jäi jopa väliäkin. pakosarjat ovatkin tosiaan aikalailla elämänsä loppuvaiheessa, ties kuinka vanhat ja eivät edes painakkaan ku ehkä jotain 400g :D

    tästä toivuttuani laitoin pakoputket, ei tosiaan enää vanhat käy kun kollektorit ovat aivan eri paikassa kuin pikkulohkon kanssa.. pientä modaamista alkupäähän niin sillä selvitään. starttimoottori meni mukavasti paikoilleen, toki moottorin ollessa irrallaan olin koekäyttänyt sen että hammaskosketus on hyvä enkä löytänyt shimmaamiselle tarvetta. sittenhän loppu olikin mukavaa touhuamista kun laitoin uuden jakajan, tulpanjohdot sekä tulpat paikoilleen.

    myös dampperin olen uusinut koska entinen irroitettiin vasaralla ja olikin sitten sen näköinen ja varmasti vanha. tästä päässäänkin siihen vaiheeseen että nyt minulla ei ole jakopäänkopassa mitään ajoitusmerkkejä, tokihan ykk on helppo todeta tulpan reijästä mutta saakohan tähän uutta lätkää missä asteluvut näkyy?

    niin joo, turbiinissa oleva kiinnitysjalka joka tulee vetolevyä vasten näyttää jäävän kantamaan vetolevyssä olevaa painolätkää vasten. itse turbiini on jn-tradingilta, tilatessa kyllä kerroin että 455+400 paketti kyseessä. mutta tälläistahan se on kun ei malta vakio osilla kasata ja lomarahat on tilillä :D

    huh, tulipa juttua ja avautumista näin aamukahvin yhteydessä. olen tässä pari yötä ollut töissä ja taidan lähteä yrittämään nokan sisäänajoa, tuskimpa haittaa mitään vaikka turbiini ei olekkaan vetolevyssä kiinni kunhan varmistan etteivät pääse kolistelemaan vastakkain.

    ilmoittelen sitten kun olen räjäyttänyt koneen
     
  3. sbf

    sbf Gearhead

    Älä helvetissä mene käynnistämään sitä!
    turbiinin keskityssnoutti hieroo kampuranpään paskaks ja saat taas purkaa koneen.
     
  4. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Pikkuisen koloat sitä turbiininjalkaa ulkokehältä, että jalat menee starttikehän ohitse.

    Muista ottaa jokaisesta jalasta saman verran, että tasapaino säilyy.
     
  5. SauliK

    SauliK Gearhead

    joo näin tuossa päättelinkin kun turbiinia käsin pyörittelin auton alla että en taida käynnistää ennenkuin saan sen asiallisesti kiinni vetolevyyn.

    perskele ku en ollut aikaisemmin älynnyt laturin hihnaa kokeilla paikoilleen, lyhyeksihän se jäi. varmaan laturin kiinnityspiste senverran muuttunut kampiakselista kauemmas, lisäksi hokasin että vesipumpun ja kampiakselin hihnapyörät eivät ole aivan linjassa.

    noh, täytyy huomenna katsoa että mitä niille tekee kunhan taas valostuu ja käyn kylältä pitemmän hihnan hakemassa.

    pari kertaa jo käyttänyt vedetkin koneessa eikä vuotoja tuntunut olevan, aika ruosteinen vesi tulee syylärista mutta koneesta kirkkaana. ja öljytkin on pysyneet oikeassa paikassa että jotain positiivista sentään
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eihän vaan vetolevy ole väärinpäin? En muista että koskaan olisi taspainopuntin kanssa turbiinia asentaessa tarvinnut ihmetellä ja turbiini pyörii yleensä ihan vapaasti siinä vaiheessa kun vetolevyn pultit on irrotettu.
    Vetolevy sopii muistaakseni väärinpäinkin, kun olen sitä suuntaa joskus pohtinut ja kampiakselin merkkihahlon jäljen kanssa varmistellut. Jos se on väärinpäin, niin laatikkojumppa on edessä, valitetttavasti. Kone on muuten pahasti epätasapainossa, samin startin hammaskehä ei oikein osu kohdalleen.

    Mutta toivottavasti muistan tässä nyt väärin. Voin kyllä tallilla tänään tarkastaa sen asennussuunnan.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä sen vetolevyn puntin pitää olla koneen puolella.
     
    MRvinopenkki tykkää tästä.
  8. sbf

    sbf Gearhead

    Yhteen olsmon 455 koneen perään olen turbiinin vaihtanu.
    Siinäkin oli puntti takapuolella.En ainakaan siinä koneessa huomannut tasapaino ongelmia.
     
  9. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllä se täristäminen ainakin kampiakselin laakereiden käyttöikää lyhentää. Saman huomaa jos on bensakoneeseen asennettu dieselin vetolevy.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oikaisu aikaisempaan, se puntti on takapuolella, eli turbiinin puolella vetolevyä. Katoin tallilla yhdestä projektimoottorista, siinä se ainakin oli niinpäin.
     
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    joo takapuolella oli tuossa isolohkossa kun sen irrotin, on 100% samassa asennossa kuin irroitettaessakin. minusta tuossa oli tasainen jako reijissä eli sen kyllä sais vissiin vaikka miten päin. en tosin edes kokeillut tätä että voi olla vaan silmänlumetta.

    takapuolella paino on myöskin tuossa pikkulohkossa minkä purin konehuoneesta pois.

    en tiedä sitten, sehän ratkaisisi koko ongelman jos sen vaan kääntäisi toisinpäin. ainakin tuossa pikkulohkossa oli tyhjäkäynnillä ja ihan pikkukierroksilla pientä vatkausta jota vähän ihmettelin että miksei saa pois.

    hmm, täytyy huomenna ottaa ihan asiaksi ja koittaa selvittää että kumminpäin se kuuluu oikeasti. nyt alkaa olemaan vuorokausi valvomista täynnä kun haluan kääntyä takaisin päivärytmiin ja ulkona vitunmoinen ukkonen ja sade että auton laiton voi tältä iltaa unohtaa.

    turbiinista vielä, ostokuittia tuossa kattelin niin on th-350 lootasta
     
  12. SauliK

    SauliK Gearhead

    turbiini/vetolevy ongelma taisi ratketa.

    eli homma menin niin että kun työnsin turbiinia vetolevyä kohti niin se kantoi ensimmäisenä kampiakseliin siitä keskityssnoutista mistä joku mainitsi aikaisemmin(uusi termi minulle) ja kiinnitysjalat jäivät vetolevystä irti, about sen tasapainopuntin paksuuden verran.

    ratkaisin asian laittamalla jalkojen ja vetolevyn väliin neliskanttiset prikat ainakin muka äkäisen liiman kanssa, meni aika hyvin ja tuntui tulevan timmi. myöskin vetolevyn hammaskehä oli suora kun sitä seurasin samalla kun kaveri pyöritti konetta.

    apulaitteista tulee näkyy seuraava murheen kryyni, tehostajaa en meinaa saada tukevasti paikoilleen niin että hihnapyöräkin olisi vielä suorassa. myöskin tehostajan ja laturin kiinnikkeen yhtymäkohta ei enää kohtaakkaan vaan vaatisi ainakin tuumaisen välipalikan.

    heräsi pari kysymystä. mitenhän lie tehtaalla koottu?

    tässä oli varmaan tehty joku oma patentti koska laturi, vesipumppu ja tehostaja ovat samalla hihnalla

    ja olenkohan purkaessa missannut jonkun mahdollisen patentin tehostajan kiinnityksessä. vesipumppuun kyllä kohtuulla passaa korvakot mutta sitten se joka pitäisi tulla lohkon alaosaan ö-pohjan tiivisteen yläpuolelle jää irti lohkosta monta senttiä. jos sitä painaa lohkoa kohti niin hihnapyörä käänty vituilleen..

    no, huomenna on vapaapäivä ja hyvää aikaa taas roplailla
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Siinä on laturi varmaan kuskinpuolella?
    Onko tehostajan pumpun hihnapyörässä yksi vai kaksi uraa? Ja montako uraa on vesipumpun ja kampiakselin hihnapyörissä?

    Mulla on Olds 79 tehdasmanuaali jossa noi hihnapyörien reitit on aika hyvin kuvattu, mutta noi em. asiat tarttis tietää ensin.

    Tehostajan pumpun raudan alakiinnikkeen alle kuuluu shimmipalikka tai moottorin kiinnitystyynyn siirtorauta (noin 6mm paksu). Samoin tehostajan pumpun hihnapyörän paikkaa voi säätää hihnapyörän irrottamiseen tarkoitetulla ulosvetotyökalulla.
     
  14. SauliK

    SauliK Gearhead

    joo laturi on kuskinpuolella ja tosiaan samassa linjassa tehostajan kanssa.

    tai siis oli tuossa 307 laahuri koneessa jos tuolla tiedolla vaikka jotain väliä on.

    kampiakselin hihnapyörässä 3 uraa, vesipumpulla 3 uraa, tehostajassa ja laturissa yksi.

    kun tuossa mallailin eilen kaikkia kolmea vähän paikoilleen niin tehostaja ja laturi näyttivät osuvan hyvin kampiakselin rattaan uloimpaan uraan mutta tuo vesimpumpun hihnapyörä on liian takana.

    tätäkin vähän ihmettelin suuresti koska ihan mittaamalla totesin että mikään mitta ei ole muuttunut verrattuna tuohon vahaan mottiin mistä tuo voisi johtua, on siis ollu koko ajan sivussa. ikinä ei ole pois hypännyt eikä muita ongelmia

    molemmat apulaitteet olivat etummaisessa urassa ja keskimmäinen ja takempi eivät siis ole koskaan olleet minulla käytössä.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Vaihdoitko vesipumpun? Niitä on lyhyttä ja pitkää mallia.

    HD-hihnasyteemi menee siten että tehostajalla on kaksi uraa.
    -Etummnainen hihna; kampiakseli-vesipumppu-tehostaja
    -Keskimmäinen hihna; kampiakseli- vesipumppu-laturi-tehostaja (hihnapyörän ulkosivu)
    -Takimmainen hinha (apumiehenpuolelle); kampiakseli-ilmapumppu-ilmastointi-vesipumppu

    Light duty hihnat.
    -Muutoin suunnilleen samat, mutta laturin hihna tulee ainoastaan vesipumpun ulommaisesta urasta (vesipumppu-laturi) ja tehostajassa on yksiurainen hihnapyörä. Muistaakseni on myös sellainen versio, jossa laturin hihna menee; kampiakseli-vesipumppu-laturi. Tässä on yksiurinen tehostajan hihnapyörä ja laturin hihna menee sen etupuolelta ohi.

    Molemmissa edellisissä systeemeissä on pitkä vesipumppu. Lyhyt vesipumppu on sellaisiin joissa laturi on apumiehenpuolella.
     
  16. SauliK

    SauliK Gearhead

    vaihdoin vesipumpun mutta on samanlainen vanhan kanssa, ainoastaan maalattu niin ei näytä konehuone niin rupiselta.

    tosin kyse on alta sentistä mitä se on sivussa mutta senverta että sen huomaa silmällä selvästi.

    hihna menee tosiaan reittiä. kampiakseli-vesipumppu-laturi-tehostaja

    vähän huono ratkaisu sinänsä koska hihna vastaa tehostajan hihnapyörään vain pieneltä matkalta ja alkaa luistamaan todella herkästi.

    jotta tehostajalle saisi toisen hihnan täytyisi sen tai laturin hihnapyörä siirtää taakseppäin mutta tällä mennään nyt toistaiseksi kunnes saan auton etes liikkumaan omin voimin
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Noissa Oldsin hihnapyörissä on jopa puolen hihnan leveyden eroja ja jopa moniuraisen hihnapyörän urien etäisyyseroja riippuen moottoriversiosta. Silleen on hyvä yrittää aina haalia talteen kokonainen sarja niitä jos jostain purkuautosta löytyy kun koneekiinnitykset on aina samoja pikku- ja isolohkoissa. Ainoa ero on se vesipumpun pituus ja tehostajan hihnapyörän linja.

    Ostin Western Partsista hihnapyörän ulosvetimen, se ei ollut edes kallis. Sillä on mukava säädellä tehostajan hihnapyörä oikeaan linjaan.
     
  18. SauliK

    SauliK Gearhead

    pieni korjaus edelliseen viestiini, tehostajalla on 2 hihnapyörää.

    eli saan sittenkin toisen hihnan kiertämään kampi-vespumppu-tehostaja reittiä kunhan löydän sopivan, en tiedä mitä ajattelin tuota edellistä viestiä kirjoittaessani.

    mitenhän tuon hihnan mahdollinen kiristys sitten tapahtuisi, ensimmäistä kertaa joudun tälläisten asioiden kanssa puljaamaan..

    mutta anyway, SE TOIMII!!

    tänään kytkin vielä viimeiset sähköt startille ja laturille. kävin vähän liian pitkän hihnan liikkeessä vaihtamassa lyhyempään mutta liian lyhythän siitä sitten tuli. perkele

    no ei masennuta vielä. kestää sitä jo kokeilla että lähteekö edes käyntiin, akku paikoilleen ja starttausta. yllättävän laiskasti minusta pyörittää uusi tehostartti. no, savuavan akun maakaapelin korvattuani 50mm2 apukaapelilla alkoi jo tapahtua erimalliin mutta edelleen vain aivasteli kaasariin.

    vähän mietiskelyä ja ei muuta kuin vielä kerta yläkuolokohdan varmistus tulpan reiästä ja jakajan kansi irti, 180 astetta viturallaanhan se oli :D

    tässä ei siis edelleenkään ole mulla mitään merkkejä jakopäässä, sytkä suurinpiirtein kohdalleen ja johan alkoi hörähtelemään ja jopa pysyikin käynnissä. öljynpainevalokin syttyi ja sammui oikealla lailla.

    aika raskaalta kuulosti minusta käynti sen vajaan minuutin aikana mitä raskin ilman vesipumppua käyttää. tosin oli vielä viileä kone, sytkä varmaan vähän vituillaan eikä kaasarissa ryyppyä.

    eli ekat savut nyt otettu ja vähän laskenut motivaatio sai huiman potkun että ehkä tällä vielä joskus ajetaan. jouduin lopettamaan leikin tuohon koska lähen työreissulle viikonlopun yli ja jatkan harjoituksia ensiviikolla aikaisintaan
     
  19. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Nää maamoottorit tarvitsee kohtuullisesti bensaa kylmäkäynnistykseen.

    Korvakuulolla saa sytkän aika hyvin kohdalleen, kun kääntää aikaiselle / myöhäselle. Ja silloin, kun kone käy parhaiten tyhjäkäyntiä (korkeat kierrokset), niin sytkä on kutakuinkin kohdillaan. Sitten vaan tyhjäkäyntiä pienemmälle, jos uskaltaa, ettei sammu.
     
  20. SauliK

    SauliK Gearhead

    joo aikalailla tuohon tapaan sytkä on tällä hetkellä säädettykkin.

    varmaan tunteroisen yhteensä tänään käyttelin konetta, lämmöt ilman termaria paikallaan ollessa pyöri 70 ja 90c nurkissa. loppuajasta tuntui että vähän viileni, kai ilmoja lähti jostain pois, juuri yhtään ei tarvinnut lisätä sen käynnistyksen jälkeen. käy todella epätasaista tyhjäkäyntiä ja kone heiluu ja nytkyy, kierroksilla tasoittuu

    sytkästä tosiaan, kun sain tuon käymään tyhjäkäyntiä niin koitin varsin pyöräyttää jakajaa myöhäisemmälle mutta sammui heti eikä pysynyt tyhjäkäynnillä. no takaisin hieman aikaisemmalle niin taas rokkasi, kai tämä on ihan hyvä perus säätö että pystyn autoa sentään jo liikuttelemaan.

    äkisti kaasua niin yskäisee kaasarista aika lujaa.

    strobolla seuratessa keskipako ennakko tuntuu tulevan käyttöön todella aikaisin, kiekkamittaria ei ole mutta veikkaan että jossain vähän päälle 2000 rpm on jo keskipako ennakot käytössä. alipaine kellon letku irti/paikallaan en muka huomannut käynnissä mitään eroa.

    jakaja itse on joku mikälie, punainen kansi. viime kesänä uutena ostettu ja nyt siis otettu käyttöön.

    pienen koeajonkin sain jo tehtyä ja totesin että jarrutehostin taitaa olla tuon nokan takia pois pelistä..

    sen muutaman sadan metrin aikana mitä kävin ajamassa totesin että kone ottaa vaihde päällä todella hitaasti kierroksia. ilmeni aika hyvin kun koitin peruuttaa autoa ramppien päälle niin tuntui todella hankalalta, ensin ei meinaa liikkua ja sitten yhtäkkiä hyökkää. en tiedä johtuuko tuo lie tuosta turbiinista.. toki kun oikeen yritti niin alkoi kyllä soralla sutimaan, tässä yhteydessä vauhti karkasikin liian kovaksi ja koska tuo kotitie ei ole mikään valtatie niin äänenvaimentaja otti heitossa maahan kiinni. irtosi ja meni bensatankista läpi.. prkl, no sen siitä saa ku ei malta. purkasin tuossa tankin pois ja käyn huomenna hakemassa uuden niin säätäminen saa sitten jatkua

    hyvinä puolina voi sanoa että sai sen tunnin kuunnella aika fantastisen kuuloisia säveliä ja mistään ei ruutannut öljyä pihalle, kyllä tästä hyvä fiilis jäi vaikka pieni takaisku vaihteeksi tulikin
     

Kerro tästä muillekin!