Oldsmobile Delta 88 -80

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja -Skeletor-, 17.1.2018.

  1. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Terve,

    Tuli viime keväänä vaihdossa Oldsin Delta 88 vm -80. Auto alunperin diesel johon vaihdettu -72 350 bensa ja alkuperäisen TH200 annettua periksi TH350.

    Kyseessä on ensimmäinen jenkki joten tyhmiä kysymyksiä voi tulla.


    Viime kesänä tuli sitten fiksailtua kaikenlaista.

    - Lämppärin kenno
    - jarrupalat eteen
    - olka-akseli, pyöränlaakerit ja koiranluu
    - Pissapojan moottori
    - Syttyosia: tulpat, johdot, jakajan kansi, pyörijä ja puola
    - Ovien tiivisteet
    - Kontin lukkopesä
    - Kaasariksi Edelbrock 600cfm manuaaliryypyllä

    Kori on vähintäänkin maailmaa nähnyt joten se sai merkkien siloituksen ja lavapinnoitteen. Pelkästään oikeassa takakulmassa on 2kg pakkelia, ilmeisesti koko apukuskin kylki on rutattu :eek:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 17.1.2018
    Rotten, 12345678910, Jokeri ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Nyt sitten sain vähintään talveksi tallipaikan joten aloin opiskelemaan tuota konetta. Yläkerta on purettu ja alakertaa ihmetelty. Puristukset mitattiin ja pienin oli seiskassa 7.6 ja loput 8 - 10.5

    Sylinterit näyttäisi olevan kunnossa, kampura ja nokka molemmat pyörivät nätitsti eikä nokassa ole laakerien kohdalla minkäänlaista kulumaa. Tosin yksi ramppi oli pyöristynyt olisiko ollut huono nostaja?

    Jakopää oli ties miten vanha ja löysä kuin mikä.

    Pari erikoisuutta osui silmään, 8 mäntä on asennettu väärinpäin ja 2 mäntä on vaihdettu jälkeenpäin erilaiseen. Näkee männän upotuksesta. Tuo tietysti vaikuttaa puristuksiin mutta miten paljon?

    Nokasta löytyi stanssi 401348, erään sivun mukaan olisi ollut joku tuon aikainen perusnokka.

    Kansina on 307 5A joista olisi tarkoitus ottaa se 1 - 1,5mm ois ja tehdä perusremppa. Ellei parempia löydy, meinaavat penteleet olla suht harvinaisia..

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 17.1.2018
    Substitute tykkää tästä.
  3. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Hienoa että laitat yhden Oldsin liikenteeseen! :cool:
    Ei niitä ole liikaa ja tuntuu harvenevan vaan...o_O
    -Laitankin tämän seurantaan, lisäile kuvia ja juttua autostasi....? ;)
     
    12345678910, -Skeletor- ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. mörkö

    mörkö Gearhead

    Hieno Suomiauto...:D
    Meillä on ollut 15 vuotta jemmassa samanlainen ja värinen farmari vm 79....
    Löytyy muuuten kamala kasa tehtaan kirjoja...:eek:
     
    12345678910 ja -Skeletor- tykkäävät tästä.
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Laitan tähän talli-isännän puolesta myynti-ilmoituksen. Hänellä on '80 ja uudempiin Delta88 (sedaniin) NOS etulokasuojat. Farkussahan ne on erilaiset.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Noista kuvan kansista kannattaa mielestäni kaivella ilmapuhalluspillien mutterit irti ja sitten sieltä saa ne suutinpillit pois pakokanavista. Vesijohtonippelihyllystä löytyy samakierteiset sulkutulpat reikiin.
     
    -Skeletor- tykkää tästä.
  7. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Juu tämähän oli jo ostetteaessa ajokuntoinen lämppärin kennon vaihdon jälkeen. Ja edellisellä omistajalla oli ihan ympärivuotisena käyttiksenä.

    Nyt tulee puhtaasti kesäautoksi, saa levätä talvet lämpimässä.

    Tuo airpipe juttu olikin jo selvillä. Pitää vielä hetki tutkailla parempia kansia ja jos ei löydy niin tehdään nuo nykyiset uusiksi.
     
    Muokattu: 19.1.2018
    rane58 tykkää tästä.
  8. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Arvon tässä koneen sisuksia.

    Minkälaiset puristukset tuosta motista mahtaa tulla nykytilassa?? Tuoreemmassa 307 on puristukset jotain 8.0: 1 noilla kansilla. Tuossa 350 on sama isku isommalla sylinterin halkaisijalla. Ja jos kansista ottaa sen 1,5mm niin kompensoi varmasti paksumpaa kannentiivistettä ja nostaa hivenen puristusta. Loppu on varmaan kiinni siitä männän upotuksesta.


    Nokaksi pähkäilin tällaista https://www.uspartsperformance.fi/n-aks-old-350-403-280-290
    Imusarjaksi Edelin RPM https://www.uspartsperformance.fi/imus-old-350-403-rpm-perf
    Kannen pultit https://www.uspartsperformance.fi/kansipult-srj-old-350n
    Jakopää https://www.uspartsperformance.fi/j-paa-old-v8-65-90-true

    Kaasariksi on valmiina Edelin 600cfm.

    Lueskelin kokemuksia tuosta nokasta ja moni painotti että vaikka valmistaja lupaa käyyttöalueen tyhjäkäynniltä alkaen niin käytännössä tehoalue alkaa vasta 2500rpm joka pitäisi varmaan ottaa huomioon stallissa.

    Tässä tapauksessahan ei ole mitään käsitystä mistä autosta laatikko on, saati mitä stalli on..
     
  9. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Pitäs toimia ihan kivasti tolla nokalla ja noilla kansilla kun nappaat niistä sen millin veks, en välttämättä ottais suotta enempää jossei tiedä että ovat plaanaamattomat niin jää tarvittaessa oikaisuvaraa tulevaisuudessakin :)

    Ja turbiiniahan on helppo vaihtaa jälestäpäin jos tuntuu ettei toimi nykyisellä, itse kyllä epäilen että ton nokan kanssa toimis vielä vakioturbiinikin mutta käytössähän sen vasta tietää ;)

    Ja kannenpultteja ei oo välttämätöntä vaihtaa ellet halua kun eivät ole venyvät/astekiristeiset :)
     
    -Skeletor- tykkää tästä.
  10. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Kiitos tietopläjäyksestä, kannenpultit taidan vaihtaa joka tapauksessa kun ovat jonkinlainen sekasarja, osa erikokoisilla kannoilla yms.
     
  11. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Mitenkäs näissä on tuo dambberi, siinä kun tuntus olevan jonkinlainen vulkanointi tai vastaava. Antaako ajan myötä periksi? Kannattaako siis suosiolla vaihtaa?
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Alkaa murtumaan ajan kanssa, sen näkee ihan sitä vulkanointia kattomalla. Sopivasti ku sattuu ni lentää irti. Omasta lähti likimain vetämällä ulkokehä irti. Eli kannattaa.
     
    palontie tykkää tästä.
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No tarkistaa kannattaa ilman muuta, mutta harvemmin on tullu vastaan oikeasti viallisia damppereita. Että itellä ainakin on menny aina omalla dampperillaan kasaan :)
     
  14. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Oho?! Mahtaa olla ajettu ja vitusti ko. Koneella kun omassa puoli miljuunaa ajetussa ei ollu vielä mitään ongelmaa :D
     
  15. palontie

    palontie Double Gearhead

    Kaverilla 6,5 td koneesta murtu dampperi ja pääsi hankaamaan reiän jakopään koppaan ja konehuone oli melko sotkuinen
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Poraamaton, kampura 0/0, en usko et hirveesti on ajettu. Kaiken järjen mukaan originaalikonekkin. Korinkaan perusteella ei lie hirveästi maileja takana.
    Aika tekee tehtävänsä, varmaan olosuhteillaki jotain vaikutusta, tää on Arizonan tuonti. Kaikki muutki kumiosat oli sopivasti haurastuneita.
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    No juu, itellä suomiauto ni vaikuttanee tosiaan asiaan :rolleyes:
     
  18. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Rotten tykkää tästä.
  19. Substitute

    Substitute Gearhead

    Damppereista: 307:n dampperi 0n umpirautaa, paitsi siinä tietynikäisessä Vin9 mallissa on sama kumivaimennettu kuin 350 koneessa. Yhden 307:n dampperin olen silleen nähnyt rikkoontuneen että kiilaura oli hakkaantunut varmaan sentin levyiseksi, ilmeisesti pultti oli ollut liian löysällä.

    Männissä on oleellista se että palotilan upotus on toisiaan vastaava. Muistelen että vakiomännät on yleensä niin, että pieniupotuksinen on jotain 3-3.5 mm ja syväupotuksinen jotain 5-6mm, en muista tarkkaan ulkoa. Jos niitä on sekaisin, niin eron kyllä huomaa silmällä. Itse en laittaisi niitä sekaisin, vaikuttaa kyllä puristukseen aika oleellisesti.

    Kansista; Jos haluat helpolla päästä ja olet halukas investoimaan, niin mulla on vuoden '71 #7 kannet joihin on vaihdettu isommat pakoventtiilit ja K-line ohjurit. Ne vaihdettiin kun venttiilit oli painuneet syvälle seeteihin. Samoin niihin sopii ne stefamalliset varrentiivisteet ja tarkoitus on valaa ne keskimmäisten sylintereiden heat crossover kanavat alumiinilla umpeen ja muotoilla kaikki pakopesät/kanavat samanlaisiksi, eli tehdä taskuporttaus. Ne on madallettu koneistamossa vähän, mutta ei liikaa kun ruttu niissä on muutoinkin ihan ookoo. Olen ne puuhaillut vuosin saatossa 403 projektiin mutta eipä se taida lähiaikoina edistyä kun on muita jonossa.
    Rahaa noihin on vaan mennyt jo niin reilusti että kyllä niistä pitäisi toistatonnia saada että kannattaisi myydä ja tehdä sitten uudet itselleen.
     
  20. -Skeletor-

    -Skeletor- 2nd gear

    Mittaan tönärillä sen kakkosmännän upotuksen ja koitan etsiä samanlaisen kuin muutkin.

    Pitää pähkäillä vielä tuota kansihommaa. Tietysti jos nyt tekisi yläkerran hyvin ja myöhemmin koneistaa alakerran uusiksi ja vaihtaa sen mäntäsarjan.
     

Kerro tästä muillekin!