Olisiko teillä hetki aikaa keskustella jäähdyttimistä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jykä hyvinkää, 29.11.2024.

  1. jykä hyvinkää

    jykä hyvinkää Gearhead

    Rivieran jäähdytin alkoi vuotamaan yläsäiliön ja kennon saumasta. Jäähdytinkorjaaja sano että pitää kennottaa uusiksi, koska ei saa puhdistettua kohtaa tarpeeksi hyvin korjausta varten. Hinta 950€.
    Samaan hintaan saa ainakin kaksi Griffinia. Onko niissä hyvä laatu? Saako alumiinisyyläreitä mustana? Kirkas alumiini ei oikein sovi museoautoon.
    Mites vertailussa alumiini vs. alkuperäistyyppinen kupari jäähdyttimien ominaisuudet?
    Muita laatumerkkejä?
     
  2. puna niska

    puna niska Gearhead

    Foorttiin löyty alkuperäistyylinen us radiatorin tuote Suomesta, sattu niin hyvä väli että oli reilusti halvempi kuin omatoimi hankinnalla toispuollammikkoo. Tradeparts?
    Ei valittamista mistään, jäähdyttää ja meni paikoilleen.
     
    Catiska tykkää tästä.
  3. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Saa mustana, Olikohan se Spectra Premium, saa UsPartsista sekä RockAutosta esimerkiksi. Hinta jotakin 200 Eur, ollut joskus ainaski Partsissa On tosin alumiinikennoisia ja päädyt muovia. Kato toki sisääntulo- sekä ulostuololetkujen paikat.

    Kato hinnat Rockautosta ja uspartsista. Laadusta ei kauheesti tietoa Spectra Premiumista, mutta minulla kestänyt noin viisi vuotta. Ihan hyvä jäähy. Unohtaisin noi Griffinit, kummallisia letkuliitoksia ainaski minun tarpeisiin, en si tiedä... kuha katot.

    Lähesty Uspartsia.
     
  4. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Itselläni on Nailhead Skylarkissa kupari/messinki US Radiator jäähdytin, joka vastaa ulkonäöltään alkuperäistä. Jäähdytintä löytyy nykyään, myös alkuperäisen näköisenä alumiinisena, joka on tehokkaampi (sen voi maalata mustaksi)
    https://usradiator.com/radiator-finder?make=Buick&model=Riviera&_year=1964

    Toinen alumiinisen, alkuperäisen näköisen, jäähdyttimen valmistaja:
    https://www.coldcaseradiators.com/p...era-aluminum-performance-radiator?sku=CHD924A

    DeWitts: Why Do Aluminum Radiators Cool Better Than Copper?
     
    Muokattu: 4.12.2024 klo 16:43
    kerkko tykkää tästä.
  5. SK

    SK Gearhead

    Tuolla US Radiatorilla näkyy olevan kaikista jäähdyttäjistä -20% ”Black Friday” alennus maanantaihin saakka.
     
  6. Isamu

    Isamu Gearhead

    Ostin aliexpressistä monte carloon jäähdyttimen ja muistaakseni maksoi 137e, tuli ihan euroopan varastolta ja useamman kesän jo suorittanut auton keulalla tehtäväänsä.
    Kuten jo sanottu niin voihan sen maalata jos alujäähy ei istu omaan makuun.
     
  7. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Moi Isamu,

    en katsellut yllämainitun firman jäähyvalikoimaa, mutta varmaan ihan ok. Paljonko maksoit rahtia tavarasta, ennnyt katellut? Mites tuo maalaus kennostolle, pitää varmaan vetää joku hyvä pohjamaali alsalle ensiksi ja sitten musta pintamaali jos haluaa? Ja mitkä maalit?
     
  8. Jarzas

    Jarzas 1st gear

    Minäkin tilasin Aliexpressistä alujäähyn 4 vuotta sitten kesällä g-body Oldsiin, hinta 114€ ja "Free shipping", toimitus Tsekeistä, firma oli "autoparts_radiator Store".
    Halpahan tuo oli mutta hyvän sai sitten joku muu, 3n kesän ja noin 5 tkm jälkeen vuotaa tihkumalla molemmista päädyistä :mad:
    Eli riski kannattaa tiedostaa, kiinasta saa just sellaisen kun sattuu tulemaan.
     
  9. Isamu

    Isamu Gearhead

    Rahti kuului mullakin ostohintaan ja DHL sen muistaakseni mulle kantoi tsekeistä myös. Maaleista en niin tiedä, joku jolla siitä kokemusta voi valaista sitä asiaa enemmän mikä pysyy kuumassa alumiinissa kiinni.
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jos tykkää harrastaa ni alu/muovi syyläri aivan ehdottomasti. Siinä tosin on helpohko huomata ku kusee liemet alleen. Varsinkin sitte se lämppärinkenno semmoseksi ”halvalla hyvä” alumuoviksi kun esmes minulla on päivän työ purkaa ja vaihtaa omaani kunnollinen kupari/messinki versio.

    Oon muuten ihmetelly miksi ne joissa on alunperin kupari/messinki kenno ni se heitetään pois ja vaihellaan jonkun vuoden välein muovi/alu tilalle? Sen kupari/messingin voi korjata. Kennon vaihtaa niiku päädytkin tai tinata jos on tullu reikä ja pikkuvuoto.
     
    Muokattu: 1.12.2024
    -71 MoPar tykkää tästä.
  11. matti R

    matti R 3rd gear

    Suomen Jäähdytinpalvelu Vantaalla on mulle jo moneen autoon syylärin uudelleenkennottanut. Tykkään kun tulee orggiksen näköinen.
     
  12. Weijari

    Weijari Gearhead

    Lopettanut liiketoimintansa 19.10.2024
     
  13. matti R

    matti R 3rd gear

    Harmi
     
  14. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

  15. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Hienoa, että löytyy vielä jäähdytinkorjaaja, jotka oikeasti osaavat työnsä!

    Monia vuosia sitten yritin korjauttaa Kinasella Helsingissä Tattarisuolla ihan kupari-messinki syylaria. Hain pois, autoon kiinni, vuotaa päädystä. Takasi Kinaselle laitettavaksi, hain pois ja autoon kiinni. Vuotaa taas päädystä. En viitsinyt enää viedä takasi, koska homma ei pelannut. Näytti siltä, että ei tarvinnu alkaa riitelemään vastaanottajaukon kera.

    Tuntui siltä, että syylariin ei oltu satuttukaan, seisoi samassa paikassa, kun sen jätin.

    Joku on tykännyt Kinasesta ja heidän hyvästä työstään, minun osaltani mättäs.
     
  16. eeko

    eeko Gearhead

    Kyllä ne alkaa loppumaan nämä vanhan liiton jäähdytinkorjaajat. Likaista käsityötä, ei kuulemma nuoria tuollainen kiinnosta, kertoi yksi, kun aikaa sitten kyselin.
    -eeko
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tehdastekoisten varaosien ja käsityönä kennotettujen hintaerot ovat venähtäneet huimiksi.

    Griffinin alavesiliitynnän siirto vantaan syylärikorjaamossa (leikattu irti, paikka alkuperäiseen kohtaan, muhvi sen yläpuolelle, aluhitsausta, koeponnistus) maksoi melkein saman kuin se Griffin alunperin Uspartissa.

    Taisin kysäistä alkuperäissyylärin kennotusta, mut en muista, mitä sille olisi hinnaksi tullut. Enempi kuitenkin kuin uusi alusyyläri ja muokkaus.

    Ja nuo liikkeethän eivät elä harrastesyyläreillä, vaan käyttövehkeiden korjuulla. Ja niitä ei enää tule entisaikojen malliin.
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Joo, kaikki käyttää kertakäyttökuraa joten ammattimiehiä ei enää juuri tarvita korjauksiin. Niissä muovipääty/alu tuotteissa on kumitiivisteet joissa sitä muovia niin paljon kuten kaikissa muissakin kumisaappaissa, suojakumeissa ja kottarinpyörissä. Se pykii ja murenee ja rupee usein vuotamaan jo muutaman vuoden päästä. Sitte taas vaihetaan se uus paska tilalle. Kupari/messinki tuote voi kestää 20-30 vuottakin. Alu voi olla yhtä hyvä kestoltaan jos on päädyt tigattu kii paitti että lämmönluovutuskyky huonompi.

    Jos nyt kellä on kupari/messinki jäähdytin tai lämppärinkenno niin useinhan se ainakin itellä tulo/lähtö muhvi taikka ylä/ala pääty saumasta vuotaa. Semmonen on helppo korjata kun lämmittää kaasupillillä ja roikottaa siitä irroitettavasta kohdasta. Se kun irtoaa niin pillillä lisää kuumaa ja paineilmaa että loput tinat saa saumoista pois. Ihan apteekin suolahapolla sitte putsasin ja tinasin takas. Paikallaan ollessa vaikeampi se vuotoreikä paikata mut saa ehkä niinkin. Irroitetun osan takas juottamisen jälkeen kestää sitte kyllä varmasti ja tulee siisti sauma. Oikeat pläkkärit laittaa ainakin sinkkiä sulamaan hapon sekaan ja suihkuttelee sumupullolla kesken tinauksenkin. Sitte jos kenno on harsoa ni se vaatis uuden. Vanha yrittäjä ei kertonu mistä niitä edes se saa. Liikesalaisuus kuulemma. Mut kertoi että kennoa voi pienentää ja päätyjä tehdä uusia jos ei sopivaa ole. Ja mitä tiheämpi se on sen tehokkaampi lämppäriin tai jäähdyttimeksi.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Saattoi se jätekatokseen jättämäni Dodgen syyläri olla viisikin vuosikymmentä palvellut. Sit kun pullahti, teki sen kennon keskeltä. Roskisautoukkojen hoksottimia kokeilin. Ukot ottavat vaan sen jätepöntön, eikä sitä vasten nojaamaan jätettyä syyläriä. Monta viikkoa sai olla sillään. Kuparia tai/tai messinkiä kauttaaltaan. Olisko ollut joku "turisti" joka tajusi ottaa ja viedä romua ostavaan kauppaan?

    Mut ei tässä enää tartte vuosikymmeniä kestäviä osia. Kunhan nyt muutaman vuoden vielä kestäisivät.
     
  20. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Yksi syy miksi aftermarket alumiinijäähdyttimet ei kestä, kun sinne tungetaan takasin ne isoisänaikaiset vihreät jäähdytin nesteet, eikä uudempia nesteitä mitkä on tarkoitettu alumiiniosien kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!