Olisiko teillä hetki aikaa keskustella jäähdyttimistä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jykä hyvinkää, 29.11.2024.

  1. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Onko tästä jotain faktaa, että vihreä neste ei sovi alumiinille?
     
  2. Forester

    Forester 2nd gear

    Esson baarissa löytyy faktaa ihan mistä asiasta vaan.
     
    Pietsi, kerkko ja eeko tykkäävät tästä.
  3. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    En ole muuta käyttänyt kuin vihreitä alusyylärin ja rautamoottorin kanssa. Välillä on enemmän, välillä vähemmän ruostetta veden seassa.
     
  5. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kyllä joka koneen ja laatikon valmistajalla on suositus kaikille nesteille ja litkuille mitä niissä käytetään. Oon luottanu niihin.
     
    kerkko tykkää tästä.
  6. 3964

    3964 3rd gear

    Samaa vihreätä olen käyttänyt kaikissa,osa moottoreista on ollut täys alumiinikoneita ja osa patarautaa ja jäähdyttimet alua tai cuparia/messinkiä.
    Yksikään ei (vielä) ole hajonnut väärään nesteeseen.
     
  7. 1320

    1320 Gearhead

    Harmi juttu jos Suomen Jäähdytinpalvelu on tosiaan lopettanut toiminnan. Impalan ja Ford Consulin lämppärinkennot ja viimeisimpänä tänä kesänä Ramblerin syylarin käyttänyt siellä kunnostettavana ja ei ole ollut mitään pahaa sanottavaa, hienoa jälkeä tekivät.

    Noissa kaikissa oli sellainen juttu, että en löytänyt uusia lämppärinkennoja enkä Ramblerin syylaria mistään. Halpaahan työ ei Suomessa ole, mutta mielestäni kuitenkin parempi vaihtoehto korjata vanha messinkisyylari kuin laittaa tilalle joku halppis kiinan alsasyylari, toisaalta Ramblerin tapauksessa se ei olisi ollut vaihtoehto muutenkaan, koska alkuperäisen näköinen syylari piti saada.


    Hämeenlinnan jäähdytinkorjaamon joku jo mainitsikin, jos jollain on tiedossa muita laadukkaita jäähdytinkorjaamoja Etelä-Suomen seudulla, niin vinkkejä otetaan mielellään vastaan, jossain vaiheessa kuitenkin joutuu taas johonkin autoon teettämään jonkun kennon uusiksi.
     
  8. fmila

    fmila Gearhead

    Useimmat alsasyylarin hajoamiset mitä mä oon nähnyt on johtunut liian jäykistä kiinnikkeistä mitä on käytetty jäähdyttimen kiinnitykseen. Ei se hitsisauman ratkeaminen kennon ja säiliön välistä johdu väärän nesteen aiheuttamasta syöpymästä, vaan lämpölaajenemisen/supistumisen aiheuttamasta materiaalin kovettumisesta. Kiinnikeiden pitää joustaa riittävästi. Alsahan lämpölaajenee selkeästi enemmän kuin messinki/kupari. Punaisten nesteiden suositukset tuli uudempiin käyttiksiin suojaamaan moottoreissa käytettyjä alsaseoksia korroosiolta. Näin ainakin tehtaiden ohjeet asian kertoivat aikoinaan. Niissä oli (on kai vieläkin?) eri inhibiittejä kuin vihreissä nesteissä, vaikka niitäkin on tyrkyllä nykyään tekstillä, et käyvät kaikkiin koneisiino_Oo_O
    t. AM
     
  9. buick87gnbl

    buick87gnbl 2nd gear

    Noin on, että itse tekemällä saa messinki/kupari syylarin kuntoon hyvin usein, mikäli kennosto ei ole vielä loppuun syöpynyt. Mutta, kaikilla ei ole osaamista eikä vehkeitä kyseessä olevan syylarin hyvään kunnostamiseen ja osaajia ei löydy noin vain, kuten viesteissä todettiin Noin, eli halpis alusyylari kaupasta tai sit teettäminen alusta alkaen jollakin osaajalla alsasta tai kupari/messinkimetallista.

    Mitenkä muuten nuo "edulliset" alsa/muovi syylarit, mitkä alkavat vuotaa päätyliitoksista kuten yllä todettiin, eli pystyykö ottamaan päädyt irti ja uutta tiivistekumia vanhan sijaan, mitä?
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Ne mitä oon katellu ni kynsiliitoksella ollu. Eli tehtaalla tiiviste väliin ja kynnet taivutetaan ja painetaan että puristaa jolloin tiivistää, ehkä hetken. Kerran näin fordin kennon jossoli korjattu niin että sikaflexiä pantu sen tiivisteen kaveriksi.

    eikä se kennon saumojen juottaminen rakettitiedettä ole. Ihan normi juotostinalla, suolahapolla ja kaasupilleillä selvisin. Tosin pitää olla vamhan ajan lyijyllistä. Sitä saa vielä. Ostin kilon vuos sitte. Uusilla lyijyttömillä saa heittää kuikkaa.
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No kertookos se väri nykyään mitään siitä jäähynesteestä? Ainakin kun lukee, niin monesti on samaa etyleeniglykolia eri värisenä.
     
  12. trkp

    trkp Gearhead

    Onkohan mahdoton tehtävä '48 Buickin kupari/messinki syylarin puhdistus täysin noviisilta (kaasupoltin löytyy:))?
    Syylari on ehjä, ei vuoda, mutta varmastikin osittain tukossa, olen sitä yrittänyt puhdistella eri menetelmillä ja aineilla tuloksetta, tai no onhan se hieman puhdistunut, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi.
    Mietin että saisinko itse irrotettua ylä- ja alapäädyt ja mekaanisesti puhdistettua 'pillit' ja sen jälkeen vielä päädyt tiivisti liitettyä juottamalla?
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jäähdytinkorjaamossa ne laittaa lipeäaltaaseen kokonaisena puhdistumaan. Sitte se oli puhdas tai syöpyny pitsiksi. Yleensä ne korjaajat sanoo jo etukäteen jos on vanha ettei se kestä puhdistusta. On käyny kyllä itelle vaikka on vanha ollu ni hyvin on kestänyt lipeäaltaassa käytön. Sen syylärin kun laittaa roikkumaan kennon päädyn putken tumpista ja lämmittää ni irtoaa pois. Sitte toinen samoin. Sitä vois koittaa vaikka astianpesukoneen tableteillakin puhdistaa ilman purkua. Jotain syövyttävää ne tabletitkin sisältää.
     
  14. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Viemärirae on aika tehokasta kupariin en oo koittanut mutta alu kenno lämpiää hyvin. (Syövyttää alumiinia)
     
  15. Forester

    Forester 2nd gear

    Lipeäähän niissä tableteissa on, siksi tuppaa alumiikattilat syöpymään koneessa.
     
  16. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    No minäpä kerron näin entisenä syyläri seppänä et tulos tulee olemaan huono_Oikeesti jos tuollanen operaatio kannattaisi tehdä niin kennon pitää olla hyväkuntoinen.Nyt jos säiliöt puretaan pois niin pillien juuret saa lämpöä ja vuotavat.Säiliöthän puretaan raakasti isolla töhöllä pois.Oikein tehtynä päätypillit juotetaan kiinni uudelleen sieltä säiliön suunnalta ja sitten vasta säiliö kiinni.Ja kaikki on saatava puhtaaksi lipeässä ja suolahapossa ym.Ja jos pillit on yhtään pehmeet niin tulee syöpymä vuotoja mekaanisen rassauksen takia.Kyllä tollasia tehtiin joitakin mutta yleensä uutta kennoa vaan jos ei lipeessä auennut.Yhtä konstia voit kokeilla laita syylärin korkki kiinni ja tuki ylätorvi,sit ylöalaisin ja vettä letkulla alatorvesta mut ei sillai et painetta kertyy.Ja samalla koputtelet sitä päätylevyä kevyesti niin saattaa pillien päät aueta.Ne tuppaa sieltä yläsäiliön puolelta tukkeutua ja joskus tollanen auttaa tai sitten ei.
     
  17. jykä hyvinkää

    jykä hyvinkää Gearhead

    Jäähdytin viety Hämeenlinnaan Jäähdytinpalvelu M. Vuoriselle. Ei ainakaan heti sanonut ettei saisi korjattua. Ja täällä tervehdittiin asiakasta :D
     

Kerro tästä muillekin!