Olka-akseli 1965 Valiant

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja PJP2, 28.3.2018.

  1. PJP2

    PJP2 1st gear

    Löytyykö ylimääräistä olka-akselia 1965 Valianttiin (9" rumpujarruilla)? Lienee sama 1960-1972. Haen sellaista, jossa ei ole laakerin jättämää painaumaa.
     
  2. ValluRaivo

    ValluRaivo Gearhead

    Kumpi puoli? Vaiko molemmat? Taitaa löytyä molemmat jos kaivais esille.
     
  3. PJP2

    PJP2 1st gear

    OK! Apukuskin puolelle tarvitsen paremman. Mieluusti molemmat. Oleellista on, että ovat suorat eikä painaumaa laakerista ole. Mitä maksaisivat?
     
  4. PJP2

    PJP2 1st gear

    Apukuskin puolelle ei löytynytkään olka-akselia. Löytyiskö keltään muulta?
     
  5. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Saattaapi olla, katson vkl
     
    PJP2 tykkää tästä.
  6. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Missäpäin tarve? Mulla on pari olka-akseleita omasta kuusvitosesta ylimääräisenä. Vantaalla.
     
    PJP2 tykkää tästä.
  7. PJP2

    PJP2 1st gear

    Dart66: Katso, kiitos! Tsekkaisitko kunnon?
    FuryIII'71: Espoossa! Tsekkaisitko kunnon?
     
  8. mavi

    mavi Gearhead

    Laakerit pitää (sisäskoolit) liimata lukitteella , esim. Loctite punainen tai sininen pehmeä laatu että saa joskus purettua .Nämä pyörivät muuten väärästä paikasta ja kuluttavat olka-akselin alapinnoiltaan urille .Itse olen lyönyt kuluneille alapinnoille pistepuikolla pisteitä jotka keskittävät kulumavirheen , lukitteen olen antanut kovettua pyörä ilmassa siis ei paino päällä. Olen tehnyt näin ja hyvin on laakerit kestäneet .
     
    Muokattu: 15.4.2018
    PJP2 tykkää tästä.
  9. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Samaa vikaa omassakin :(
     
  10. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Yritän tänään muistaa kattoa. En eilen muistanut vaikka ne makaa partsilla lootassa.

    Muistikuvien mukaan pitäis olla ihan kunnossa, mutta palaan asiaan ku olen tarkistanut.
     
  11. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    On niissä semmoinen juuri ja juuri tuntuva pykälä sisemmän laakerin kohdalla, en tiedä onko miten tarkkaa sitten?
     
  12. PJP2

    PJP2 1st gear

    Vaikea sanoa, missä menee raja. Nykyinen pykälä haittaa laakerin kiristystä. Se on ainakin liikaa. Parempi olisi tietenkin kokonaan ilman. Katsotaan, mitä Dart 66 löytää viikonloppuna.
     
  13. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ehdin jo etsimään... näkyy ja tuntuu kynnellä, ei syvä.
     
  14. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    En jaksa uskoa että se noissa mun ainakaan niin iso ura on, mut nämähän ei ole uskon asioita.

    Ainakin vois kuvitella että se ura saa olla aika huomattava jos se häiritsee jo laakerin kiristystäkin?
     
  15. mavi

    mavi Gearhead

    Kun on kulumaa akselin kaulalla ei saa välyksiä riittävän pieneksi esim. katsastuksen ravistustarkastusta varten . Ei voi kiristää liikaa tai laakeri leikkaa kiinni. Laakerissa pitää olla pieni välys mutta se ei saa olla akseli/laakerin reikä tai laakerin ulkokehä/pesän reikä välissä. Mopareissa on olka-akseli/laakeri liukusovite joka on liian väljä jolloin laakerin sisä-skooli rupeaa pyörimään väärästä kohdasta ja kuluttaa olkaakselin alapinnat urille, sen takia lukitseminen on tärkeä toimenpide., siis laakerilukitteella.
     
    Muokattu: 17.4.2018
  16. PJP2

    PJP2 1st gear

    Kiitos kun katsoitte. Samanlainen kynnellä tuntuva minullakin on. Ei syvä, mutta haittaa riittävästi, että katsastaja valittaa. Uskoisin, että menee silti huomenna taas katsastuksesta läpi mutta kera kehotuksen kiristää laakeri. Todellisuudessa täytyisi löytää parempi olka-akseli. Mistä ihmeestä sellaisen voisi löytää? Kellään ideoita?
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lie pikkujarruisissa enempi ominaisuus tuo klappi. Mä kiristelin noita katsastukseen jo 80-luvulla. Ja joskus sitten unohdin löysätä takaisin. Viime vuonna katsuri moitti mun levyjarrullista samasta viasta. Ei olennaisesti tullut paremmaksi laakeria säätelemällä, joten on vissiin sinnekin tullut ura. Ajattelin selitellä/vaihtaa konttoria, jos on olevinaan ongelmaksi.
     
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Mullakin on tallissa ylimääräiset olka-akselit haitoilla pyörimässä, minäpä koitan muistaa huomenna tarkistaa ne.
     
  19. MJF

    MJF Double Gearhead

    Alapuolelta kuluneet oli nekin :( Miten olis täyttö ja sorvissa oikasu?
     
  20. PJP2

    PJP2 1st gear

    Jotakin tuollaista täytynee teettää. Viritykset eivät kuitenkaan innosta.

    Kas: Valiant hyväksyttiin katsastuksesta tänään ilman huomautuksia (kuten kahdella edellisellä kerralla) löysästä laakerista. Katsastajalla oli itsellä vanha harrasteauto (juttelimme aikalailla). Maailma muuttuu päivä päivältä paremmaksi. Katsastusmiehetkin ovat jo mukavia.
     

Kerro tästä muillekin!