OM 642 mersu/chrysler suuttimien alativarien vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jza, 13.1.2015.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    Johan sitä viikko menikin pirssillä ennen kuin tuli diagnosoitua ensimmäinen isompi vika. Eli säksättää ja todennäköinen syyllinen on dieselsuuttimen alatiiviste. Käryä tulee myös ohjaamoon, niin varmentaa vielä käsitystä aiheeseen.

    Tietääkö joku tässä turun lähistöllä järkihintaista putiikkia, joka noita tekisi? Ei viitsisi alkaa itse opettelemaan, kun jotain menee rikki melko varmasti... Teoriassahan tuo on helppo homma. Suutin pois, putsaus/kalvaus ja uusi tivari paikalleen ja suutin takaisin. Käytännössä, mitä jossain mesefoorumeilta lueskelin, niin hintahaarukka on jotain 60€-500 :p

    Ei jaksaisi alkaa itse värkkäämään mitenkään, kun muutakin puuhaa on, niin vinkit otetaan vastaan.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei siellä ole kuin kupariprikka, kattoo ekaks että siittimen pidike on piukasa.
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    Taitaa olla 300C CRD kyseessä.
    Onko turbon jälkeinen haitariputki tarkastettu? Siis jos tarkempi tutkimus on tekemättä.
     
  4. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Dieselhuolto Häkkinen. Ei varmaankaan halvin, mutta todennäköisesti pärjää tuolle?
     
  5. v8-mind

    v8-mind 1st gear

    Pasin auto ja kone Turussa orikedolla. Kannattaa kysyä, ainakin 300c bensojen kanssa paininut...
     
  6. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jep, commonraili kyseessä.
    No ei ole tarkastettu vielä mitään, mutta tsekataan :) Kupariprikkahan siellä tosiaan möllöttää, kuten mudracerikin totesi mutta ei viittis alkaa itse sitä purkamaan. Eikä ole oikein vehkeitäkään, jos pitää jotain sadan kilon liukuvasaraa kaverille tarjota.

    Ei tuo ääni kyllä mitenkään tuon putken kautta voi kaikua, niin väittäisin että se alativari jostain suuttimesta vuotaa. Toimii muuten kuin Buick, mutta mitä mesefoorumeilta lueskelin, niin ei se ainakaan paremmaksi muutu ja toi käry ohjaamossa alkaa kyllä ottamaan aivoon.
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Omassa käry sisälle tuli tuosta ratkenneesta pakoputken haitarista.
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tutkitaan toki sekin, kiitoksia vinkistä. Vai halusiko mudracer homman? :)
     
  9. joteam1

    joteam1 Gearhead

    Ilmauksen kanssa noissa on joskus ollut ongelmia (saattaa tarvita käsipumpun ennen kun onnistuu).
    Jos suutin on kauan vuotanut, saattaa tarvita lievää törkeämpää väkivaltaa irroitukseen?
    Jos em.? Niin saattaa vaatia uuden suuttimen? Ja se vaatii laitteet joilla boksille kerrotaan mikä ja minkänumeroinen suutin on vaihdettu.

    Noin siis ainakin Sprintereissä.
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Juu, tiedän että voi olla isotöinen tai ainakin voimaa vaativa operaatio ja siksipä tässä yritinkin kysellä että onko jollain jotain kokemusta noista pajoista.
    Ei viittis ensimmäiseksi harjoituskappaleeksi mihinkään viedä kun saavat varmasti suuttimen rikki. Merkkihuoltoa en pidä vaihtoehtona. Sieltä ei alle tonnin saa t-paitaakaan.
     
  11. Jza

    Jza Double Gearhead

    Täydennetään sen verran, että yksi suutin oli risa ja meni "takuuseen". Vaihdatutin loppujen suuttimien tivarit samalla vauhdilla Naantalin Motorfixilla ja maksoi kaikkinensa 120 euroa. Voisin sanoa jopa edulliseksi.
     

Kerro tästä muillekin!