Omatekoisen auton rekisteröinti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tuomas k, 11.5.2004.

  1. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Tuli mieleen että jos hitsailisi itse putkirungon ja siihen sitten laittaisi jonkun tekniikan kiinni, niin painoa ei tulisi hirveästi ja pienilläkin tehoilla saisi hyvän suorituskyvyn. (Tarkoitan siis autoa tyyliin Caterhamit jne.)

    Mutta miten on lainsäädännön kanssa, eli onko tuollaisen rekisteröinti mitenkään mahdollista, vaikka laittaisi kaikki tarvittavat valot ym. ja turvavarusteet ja tekisi pyöräntuennankin kunnolla? Eikös sellaisen pitäisi saada rekisteröityä, kun kerran VW rantakirputkin on saatu?
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No sivistys EU-maissa , kuten Englannissa ja Ruotsissa piensarja-autot ja teeseitseautot on mahdollista rekisteröidä kansallisella poikkeusluvalla. Suomessa taas kiitos eduskunnan ei. Eli teettämällä törmäyskokeet ja mittauttamalla saatepäästöt, ihan kuin autotehtaatkin tekevät se lienemahdollista teoriassa, mutta käytännössä ...
     
  3. Anssi

    Anssi Gearhead

    Käsittääkseni sellaisen saa kyllä kilpiin, mutta "jonkinverran" joutuu näkemaan vaivaa ja rahaakin taitaa palaa. Ensinnäkin: törmäystestejä ei vaadita. Törmäystestit on yksi tapa varmistaa rakenteiden lujuus, mutta jos sen pystyy tekemään laskelmillakin, niin fine. Valmistumisen jälkeen auto pitää tyyppihyväksyttää, aivan kuten sarjavalmisteisetkin vehkeet. Sen jälkeen, kun tyyppihyväksyntä on saatu, pitää autosta maksaa autoverot, jotta se saa rekisteröityä tieliikenteeseen. Se, miten vero määräytyy onkin sitten täysin tuntematonta aluetta.. Eikös sarjavalmisteisille autoille määräydy autovero hinnan mukaan?? Jos näin on, niin silloinhan periaatteessa voisit "valmistajana" keksiä autolle sopivan hinnan. En tosin usko, että se toimii näin tässä tapauksessa. Luultavasti autolle katsotaan joku vertailumalli sarjatuotantoautoista. Jos keksintö on yhtään hauskempi, niin voit uskoaa, että sen vertailuautokin on sitä ( = kallis). Suomeksi: joudut maksamaan omasta työstäsi helvetilliset verot...

    Tämä on nyt sitten minun käsitykseni asiasta. Tarkempaa tietoa ei ole. Täysin omavalmisteisen auton rakentaminen kiinnostaisi kyllä kovasti. Pitänee varmaan kysellä AKE:sta..
     
  4. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Pitihän se arvata...

    Mutta entäs jos sen kävisi heittämäsä kilpiin ruotsissa ja se olisi sitten "lainassa serkkupojalla suomen puolella" ja joka vuosi kävisi katsastamassa (onko ruotsissa jokavuotista katsastusta?) sen rajan väärällä puolen, onnistuisikohan?
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Tee siitä "työsuhdeauto". Tänään EU-tuomioistuimessa ratkaistiin Belgian nostama juttu belgialaista vastaan, joka ajeli luxemburgilaisella työsuhdeautollaan Belgiassa ja Belgian valtio olisi halunnut verottaa biiliä. Tuomion mukaan toisessa EU-maassa sijaitsevan työpaikan työsuhdeautolla pitää saada ajella vapaasti myös asuinmaassaan.

    Eli perustatte sen "autotehtaan" serkkusi talliin Ruotsiin ja autosta tulee osa-aikaisen koeajajan työsuhteesi "työsuhdeauto", jota käyt
    koeajamassa myös Suomessa :wink:
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Mitään autoa rikkovia testejä ei vaadita, siltä puolen homma on ok.
     
  7. Nappula

    Nappula Gearhead

    Se Stadian (joku yliopisto suomessa??)tekemä oma valmiste autosta oli juttua, telkarissa ja siihen saatiin luvat jotenkin oudosti kun se oli joku EU tukema auton suunnittelijoiden projekti, mutta veikkasin että keskiverto V..tuuntunut virka mies ei ymmärrä minkä takia jonkun pitäis tehdä oma auto kun niitä tojotia saa kaupasta
     
  8. harzam

    harzam 3rd gear

    Todellakin, Helsingin ammattikorkeakoulun Stadian auto-osasto on rakentanut RaceAbout- urheiluauton. Lisätietoa saa varmaan raceabout.fi sivustolta. Muistaakseni myös TM:ssä on ollut juttua molemmista kehitysversioista 2000 ja 2002. Rekisteröinti oli kuulemma ollut aika helppoa, kun kyseessä oli opetusprojekti. Siviilille tuollainen tullee maksamaan niin paljon, että kannattaa jo harkita vaikka Rytsölöiden vanhojen hankintaa -niissäkin on teho-painosuhde kohdallaan...
     
  9. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Kyllä suomessakin tunnetaan jo piensarjatyyppihyväksyntä.

    http://www.finlex.fi/linkit/sd/20021244

    13 §

    Piensarjatyyppihyväksyntä

    1. Vuosittain rekisteröitävien, myytävien tai käyttöönotettavien ajoneuvojen saman tyyppiperheen yksilöiden lukumäärä piensarjatyyppihyväksynnässä saa M1 -luokan ajoneuvoilla olla enintään 300 kappaletta ja muilla ajoneuvoilla enintään 25 kappaletta.

    2. Ajoneuvolle piensarjatyyppihyväksynnässä asetettavista vaatimuksista säädetään tarvittaessa 7 §:ssä mainituissa asetuksissa.

    3. Valmistajan hakemuksesta tyyppihyväksyntäviranomainen tunnustaa toisessa ETA-valtiossa myönnetyn piensarjatyyppihyväksynnän enintään 1 momentissa säädetylle ajoneuvomäärälle, jos 2 momentissa tarkoitetuissa asetuksissa säädetyt ehdot täyttyvät.
     
  10. tomimk

    tomimk 1st gear

    Mitenkäs ajoneuvo luokkaan "mönkijä"? Niille saa tietääkseni 80km/h luvan? Ja hirveet pallot alle ja tietty v8...
     
  11. kerosene

    kerosene 1st gear

    "3. Valmistajan hakemuksesta tyyppihyväksyntäviranomainen tunnustaa toisessa ETA-valtiossa myönnetyn piensarjatyyppihyväksynnän enintään 1 momentissa säädetylle ajoneuvomäärälle, jos 2 momentissa tarkoitetuissa asetuksissa säädetyt ehdot täyttyvät."

    Eli jos yksilo (tekee vain yhden auton) ja saa sen kilpiin EU (ETA) -maassa niin se on hyvaksyttava myos Suomessa. Eli Autovero pitaa maksaa, mutta muuten ei mahdotonta. Britanniassa ainakin saastevaatimukset menee moottorin ian. Eli jos pystyy luotettavasti todistamaan etta putkirunko hassakan tuplaturboahdettu EFI 455 pontiac moottori on alunperin 72 vuoden autosta ei saasterajatkaan ole mahdottomia. Luin pitkat sepustukset yhden brittikaverin GT40-projektista. Aika tiukkoja vaatimuksia on pintojen muotoilun suhteen - siis ei kulmia tormaysalueilla - ei matkustajille eika jalankulkijoille.
    Rakennetodisteluhan on GT40:sen kaltaisessa rakennussarjassa helppoa kun joku on laskenut kaiken jo kerran.

    Heikki
     
  12. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Ymmärtääkseni Neuvostoli...korjaan Suomessa saastevaatimukset määräytyvät tasan sen mukaan mikä on auton rekisteröintivuosi. Eli kun nyt vääntäisi ja rekisteröisi jonkun kivan "omavalmisteen", niin sen on sitten täytettävä samat vaatimukset, kuin muidenkin 2004-mallisten Lojotien. Ei taida mennä vuoden 1972 Pontiacin kone siihen enää mitenkään...:-/

    -JJ-
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Virolainen firma http://www.racetech.ee valmistaa juuri noita Lotus 7-replikoita. Ja Virosta tuli juuri EU-maa, joten jos autoon laittaisi jonkun uudehkon nykypelin moottorin ohjausyksiköineen niin periaattessa asia voisi mennä ok? Sitten jäisi vain verot maksettaviksi. Käytetyn valmiin auton saa aika edullisesti eikä sellaisenkaan maahantuonnille pitäisi olla esteitä?
     
  14. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Millainen koulutus muuten vaaditaan että voisi päästä katsastusmieheksi?
    Meinaan vaan että taitaisi olla helpoin homma jos olisi itse katsastusmies ja tietäisi näistä kiemuroista ja mahdollisista kiertoteistä enemmän.

    Mutta tuo työsuhdeauto voisi olla aika mahdollinen. En kyllä tarkoittanut että minulla olisi serkkua ruotsin puolella, vaan että jos virkavalta sattuisi kyselemään niin... :wink:

    Toisaalta, pitäisi varmaan kysyä, kun yhden kaverin setä asuu ruotsin puolella, niin jos se suostuisi rekisteröimään sen sinne ja sitten olisin tekemässä testejä täällä.

    Pitää kysellä joskus...
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Katsastusmies=katsastusinsinööri, eli autoalan inssi + katsastusluvat
     
  16. ChevyVan

    ChevyVan 1st gear

    Meidänkin ukko väsäili aikoinaan raudasta kaikkee skeidaa ja poltti puikkoa/lankaa työkseenkin...

    ...Sai idean että tehdään pojalle auto...

    Kunnon peltikori kaikkinen akseleineen ja trukkimoottoreineen... Ei se niillä välityksellä kulkenut varmaan kuuttakymppiäkään, mutta hauskaa oli...

    Kyllä isien pitää poikien kanssa leikkiä !
    Jos ei muuten niin ainakin hankkia lelut =)
     
  17. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    No sehän passaa hyvin, kun lukion jälkeen olen aikeissa lähteä lukemaan auto-/koneinsinööriksi. Mutta entäs jos yhdistäisi nämä kaksi asiaa, sillä muistaakseni tuossa pitäisi vielä tehdä joku lopputyö ja jos tekisi sitten tuon auton lopputyönä, niin onnistuisikohan? (Ja kun on saanut vielä katsastusluvat, niin sitten :wink:)
     
  18. Batmobile

    Batmobile Double Gearhead

    Rantakirppuja ei kuulemma nykyään enää saa... Paitti jos ne on aikaisemmin jo ollu kilvissä.
     
  19. Kimi

    Kimi 1st gear

    Alustan lyhentäminen hankaloittaa rekisteröintiä. Kannattaa hankkia aihioksi aikoinaan muutoskatsastettu raato, jos kirppua aikoo rakentaa.
     
  20. Anssi

    Anssi Gearhead

    Tuskinpa se alustan lyhentäminen mitenkään rekisteröintiä vaikeuttaa.. Lyhentäminen kyllä vaatinee muutoskatsastuksen, ellei jopa poikkeuslupaa vielä lisäksi.

    Jos kirppua meinaa rakentaa, niin se vaatii joka tapauksessa poikkeusluvan korinvaihtoon. Alustan lyhentyminen onkin sitten lähinnä "korinvaihdon sivuvaikutus" :smile:
     

Kerro tästä muillekin!