Omavalmisteiset ajoneuvot ja erillisrekisteri

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Eyetech, 7.5.2007.

  1. jknR

    jknR Gearhead

    ^ Joo ja keskiaukeamajulisteessa! :rotfl: Juttu on hyvä, jonkin verran ollut hommaa tuon KMR:n rekisteröimisessä.
     
  2. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Ei toi omavalmisteisten autojen teko ainakaan mikään kultakaivos ole. KMRengineering Oy:n liikevaihto 2009-2012 näyttää olleen yhteensä 12t€. Eiköhän tossa ole taustalla se että firman nimissä voi kirjoitella esim. CE todistuksen ja siitä tulee Trafin mielestä uskottava, koska onhan sen antanut oikein autotehdas. Varsin mielenkiintoinen kuvio tosta muodostuu myös veroteknisesti, firma on(mainosten mukaan) yhden auton valmistanut mutta ei sitä omista, eikä ole myöskaan saanut liikevaihdon perusteella työstä korvausta, eikä ole valmistuskuluja vastaava tappiotakaan. No, eihän se oikeastaan mulle kuulu mutta kummallisesti näissä viimeaikoina tälläkin palstalla esillä olleisssa hiukankin eksoottisemmissa luvissa on aina takana oikein kunnolla perinteistä hyväveli suhmurointia. Ei oikein nosta uskottavuutta viranomaistoiminnassa. Täytyy itsekin pistää taas joku kummallinen hakemus sisään ja pari tonnia rahaa papereiden väliin.
     
  3. janiluo

    janiluo Gearhead

    En tiedä rityksestä mitään joten en voi sun väitteitä kumota.
    Mutta mitäs jos päätoiminta tapahtuu tuolla englantilaisessa puljussa: http://www.kmrengineering.co.uk/ ja joku suomalainen on tehnyt niille suunnittelua ja perustanut yrityksen vain siksi että voi laskuttaa? Jossain mainitiin että kyseinen OY olis Insinööritoimisto...?

    - Jani -
     
  4. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Liikevaihtotiedot löytyy esim. taloussanomien sivujen kautta, koska ovat ihan julkista tietoa. Em. yrityksen toiminnasta en minäkään tiedä mitään mutta sen tiedän, että insinööritoimistoa ei kannattane pyörittää 2-4t€:n vuotuisella liikevaihdolla, tuskin mitään muutakaan liiketoimintaa. Toisaalta sehän on jokaisen yrityksen ja yrittäjän ihan oma asia minkä verran duunia painaa ja siitä laskuttaa. Kunhan vaihtoehtona esitin, että omavalmisteisten kilvittäminen voi olla helpompaa, kun siinä on yritys bulvaanina ja leikitään että bisnestä tässä tehdään mutta asiakkaita vaan ei just nyt ole tontille kävellyt.

    Näkeehän jokusen autoliikkeen listoillakin laitteita, joita ei ole tarkoituskaan myydä, niitä vaan on mukavampi korjailla firman piikkiin kun kerran myyntikalustoon kuuluvat.
     
  5. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Ei ole helppoa itse valmistaa tai valmistuttaa auto omien suunnitelmien mukaan ja saada se rekisteriin Suomessa. Vaatii peräänantamattomuutta ja säännöksiin perehtymistä. KRM on hieno projekti, joka saattaa omalta osaltaan avittaa omavalmisteiden tulemista Suomeenkin.
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    KMR on yhden harrastajan (tällekkin palstalle kirjoittaneen) firma.
    Taustoista tiedän, että Herra R. omistaa myös "perinteistä" amerikan kalustoa. Työ ja opiskelukuvioissa tiedän miehen käyttäneen aikaa viranomais asioiden opetteluun.
    En puhuisi mistään suhmuroinnista tässä kohtaa.
     
  7. Mr_ilez

    Mr_ilez 2nd gear

    Joo, kyseiseltä kaverilta löytyy todella hienokuntoinen -65? galaxie myös... Mutta nyt ontopicciin takaisin, ollut jo kohta sivun verran täyttä paskaa ja katkeran kuuloista kiukuttelua tässä topicissa!
     
  8. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Hienoa jos auttaisi. En vaan usko, olis jo tapahtunut, toi on kuitenkin kilvitetty 2010.

    Voin myöntää että olen todella katkera kohtelusta, jota olen Trafista saanut. Varmasti on ihan itse ansaittua. Ketuttaa silti, että viranomaisasioissa vedetään pärstäkertoimella surutta ja Trafi on täynnä pikkusieluisa mulkkuja, jotka vetää herneen nenään, kun joku sattuu kysymään muutaman vaikean kysymyksen ja varsinkin, jos kehtaa olla eri mieltä ja joskus jopa perustellusti. Joskus oikeasti kuvittelin, että siellä on ihan älykkäitä ihmisiä töissä, nyt on vaikea uskoa.

    Ei paljon hyödytä harrastajia yleisesti, että täysin arpapelillä lähtee Trafista luvat/hyväksynnät ja täällä kehutaan kuinka on kovasti töitä tehty ja niin on hienot kupongit väännetty. Varsinkin, jos samanlaisilla kupongeilla ei lupa irtoa muille kuin yhdelle henkilölle, kuten mulle on kerrottu. En oikein osaa nähdä mitä hienoa siinä on, että papereiden merkittävin asia on kenen nimi on hakija paikalla, varsinkaan niiden kannalta, joiden nimi ei sillä Trafin kaverit listalla jostain syystä ole.

    Mä olen lukenut noin 50kpl hakemuksia ja niistä annettuja päätöksiä ja joudun toteamaa, että yhtään hakemusta ei ole tullut vastaan, jossa olisi jotain osaamista esim. lujuusopillisesti tms. esitetty. Aika köykästä materiaalia on liitteinä ollut mutta ilmeisesti paperin määrä ja kuvat korvaa laadun. Pakko kai se on tuon KRM laitteen kupongitkin tilata, jos vaikka nyt osuis kohdalle jotain oikein ihmeellistä.
     
  9. RustyNail

    RustyNail 1st gear

    Autossa on normi californian title jossa maininta "Special Construction" eli jonkinlainen omavalmiste, kyseessä peltikorinen 32 roadster. Saako tollasella titlellä auto rekisteriin suomessa ???
     

Kerro tästä muillekin!