Onko AOD tietoo?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja HenkkaTurust, 15.2.2002.

  1. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Miten on, onko AOD-laatikosta mihinkään? Itselläni on työn alla vanha Full-Size FoMoCo, ja nyt on laattikohommien aika. Eli laitanko C4:sen vai olisiko AOD sittenkin asiaa. Kone tulee olemaan lähes vakioksi peruskorjattu 351C, ja perä 2.75 välitteinen 9" ja käyttö ensisiasesti maantieajoa nätisti. Tiedän, että aski on huonossa maineessa, mutta niin on ollut TH 200R4:kin, ja hyvin tuntuu kestävän siistiä ajoa kaverin letukassa! Tarviiko jotain erikoisosia, sopiiko koneeseen/laatikon palkkiin, (C4 menee suoraan alkuperäisen 2-lovisen tilalle laatikon palkkiin) entä käykö tavallinen B&M räikkä-valitsin? Olen kiitollinen asiantuntevista neuvoista.
     
  2. starcraft

    starcraft Gearhead

    Sen verran tosta aod :stä että ajelin kolme vuotta farmarilla jossa oli aod ja siinä se toimi täysin moitteettomasti. En tiedä sitte olisko hyvä olla vähä tiheempi perävälitys tuon aod:n kanssa.
     
  3. fisu

    fisu Gearhead

    eikös aod ole päivitetty C4 ?
    muistaakseni öljypohja on sama ja suodatin.
     
  4. hudson

    hudson 1st gear

    AOD laatikkoa kehuttin jossain ameriikan hottentottilehdessä yhtä vahvaksi kuin TH-400,johtuen ehkä siitä että siinä on oikeasti 4 välitystä eikä lukkoturbiinia niinkuin GM-laatikoissa.Perävälitys on noissa 80-luvun piilofarkuissa samaa luokkaa kuin mainitsemasi,laatikolle se ei ole ongelma,mut voi ehkä pidellä hiljaista repivien lähtöjen kans.Isoin ongelma on varmaankin nk.throttle cable,näis piilofarkuis kun on järestää ne kakspiste-ruutat.Sellanen kaasuttimeen sovellettava mekaaninen malli oli lehden mukaam jossain 80-81 Ford LTD malleissa.
     
  5. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Mitenkäs muuten kun meikäläisenkin stw:ssä rattikarahkassa on vain vaihtoehdot 1, D, OD. Olen kuullut, että tästä syystä loota ei olis esim. rodiukkojen suosiossa. Jos ajatellaan manuaalikoneistoa, niin ei ole kovin sporttista vaihtaa ykköseltä deelle. Lootahan saattaa vaihtaa kakkosen kolmoseksi hyvinkin nopeasti, tai vaihtaa suoraan kolmoselle kierroksista riippuen? Onko tarjolla muutossarjoja sporttikäyttööön?
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Miten niin? AOD:tä ei voi mitenkään verrata 200-R4:ään. Erittäin hyvä laatikko ja kestää mainiosti, prepattuna jopa lähes mitä vaan. Eikä sisällä omituisia sähköosia kuten GM-askit.
     
  7. HenkkaTurust

    HenkkaTurust 1st gear

    Okei, myönnän tietämättömyyteni näiden laattikkojen kyseessä ollessa, katsos kun olen ennenkaikkea Mopar-äijiä. Miten sitten taas tähän on jouduttu, se on pitkä juttu...
    Kun olen jututtanut täkäläisiä laatikoista tietäviä, on muodostunut hyvin selkeä kuva siitä, että TH200 olisi ongelmattomampi käytössä, mutta MINÄ en niin väitä, itseasiassa sen takia tämän kysymyksen heitinkin. Mutta jos tämä aski vaikka kestäisi, vaatiko se jotain erikois osia mitä ei vielä olisi edellä mainittu? Löytyykö sopiva vetolevy Clevlandin perään, ja entä shifteri tai laatikon pituus? Entä säästäkö tämä asli maantiellä bensaa vs. C4?
    Siis samaan tyylin kuin TH200 vs. TH350?
    Jokatapauksessa, kiitos palautteesta, neuvot ovat aina tarpeen!
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joopa, mäkin olen GM-ukkoja joten omaa kokemusta on heikosti mutta amerikan pojat käyttää tuota askia runsaasti nimenomaan ylivaihteen takia. Mustangin aski on varmaan jo vahvistettu jotenkin? Kaikkia sovitusosia löytyy varmasti jostain (=usa), kysele vaikkapa http://www.tradeparts.info, JJ on mustang/ford-guru joka osannee sanoa jotain.
     
  9. hudson

    hudson 1st gear

    Niin AOD-laatikosta puuttuu ns.kiinteä kakkonen,mut olikohan se toi Art Carr joka tarjoaa sellasta venttiilikoneistoa millä sekin asia tulee korjattua.Hinta...???
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    AOD laatikko tuntuisi paremmalta koska siinä on 4 vaihdetta
    Transmission 1st 2nd 3rd 4th 5th Rev
    AOD 2.40 1.47 1.00 0.67 NA
    Transmission 1st 2nd 3rd 4th 5th Rev
    C-4 2.46 1.46 1.00 NA
    Ja kun AOD:ssä on niin sanotusti pitkä nelonen niin se vie maantie ajossa varmasti vähemmän Gasoo
    Kyseiset välitys tiedot löysin inestä, Googlen hakuun kirjoitin ford aod.
    Itsellä on fordissa aod ja se taitaa olla tiensä päässä, en osaa sanoa varmaksi vielä se nykii välillä aika pahasti tasa kaasulla ajossa ja sit kun tekee lähtöä (pakitus ja sit eteen )johan hytkyy.
    Auto on ollu mulla vast. 3kk
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kaverin 84 Merc. farmari nyki myös ajossa, laatikon sijasta vika oli tps:ssä eli kaasuläpän asennontunnistimessa. Nuo tietokoneet on ihme vehkeitä.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    oliko se ruisku mul on ruisku
     
  13. koni

    koni 1st gear

    Mulla oli joskus '87 Colony Park. Monipistetruutalla, siihen(kin) ilmaantui sellainen vika, että rupesi nykimään tasakaasulla, pienemmissä nopeuksissa.
    Syy: Pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili (en muista enää hienoa englannin kielistä termiä/lyhennettä) aukesi liian aikaisin, kun kuuluisi aueta vasta kun vauhtia on yli 50 mailia/h. Tästä syystä tietokone meni sekaisin ja seokset päin per**ttä..
    Korjaus: Alipaineletku ko. venttiilistä irti ja tukkoon. Toimenpide ei aiheuta mitään haittaa moottorin toiminnalle oikeastaan missään suhteessa.
     
  14. 454GM/302Ford

    454GM/302Ford 1st gear

    Kokeillaan mutta kun mulla nykii melkein millä nopeudella tahansa (tasakaasu)mut ei kiihdytyksessä
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Joo 84 on ruisku, muistaakseni kaikki 82-> on ruiskuja.
     
  16. koni

    koni 1st gear

    Jos puhutaan Fordin henkilöautoista niin '86 ja siitä uudemmat ovat ruiskukoneella (=monipisteruisku) varustettuja, ja '85 ja vanhemmissa on kaksiluukkuisesta kaasarista kyhätty viritelmä. Käsittääkseni tätä kaksipisteruiskua on saanut '79 ja siitä eteenpäin. Olen nimittäin törmännyt yhteen '79 Mercury Colony Parkiin jossa sellainen oli ilmeisen alkuperäisenä! '81 asti henkilöautoissa oli vakiona ihan normaali 2BBL kaasutin ja tämä kaksipisteruisku oli kaiketi lisävaruste. Mikään edellisistä ei päde paketti/kuorma-autoihin.
    Niin ja laatikosta vielä, Fordin AOD on ainoa ylivaihdeaski joka kestää hinata esim. peräkärryä ylivaihde päällä (en silti itse vetäisi/ole vetänyt). Esim Th700r4 hajoaa suht koht nopeasti jos sen kanssa hinaillaan kärryä ylivaihde päällä. Se onkin kaikkein yleisin syy miksi GM:n Vaneista laatikot paukkuu!


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: koni 2002-03-21 14:38 ]</font>
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    kertokaas mulle jotain aod:n telkkari tangosta... joka paikas lukee et laatikko,auto ja maailma tuhoutuu jos siin on milliki vitu*ks mita,välys tms!!?? mul on 65'merc 289:llä ja aod:lla tv-rodin asiaa on ajanu jostain pihakeinun jalasta väännetty häkkyrä super välyksillä!! (edell. omistajan hyvä idea..)
     
  18. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Nostetaas vähän tätä ja laitetaan kysymys perään.
    Eli yhdistelmä 302 + aod kaasarilla. Otettu -83 mercurystä nyt toisessa sontaläjässä.
    Kun laittaa pakko ykkösen, toimii hyvin. Kun kiekat nousee hieman ja tyrkkää 2-3 vaihteen ni se malttaa olla tasan sekunnin 2. pykälällä kun jo tyrkkää 3. sisään vaikkei viel siin vauhdissa jaksaiskaan vetää kunnolla 3. pykälällä.
    Myöskään OD:n pudottaa 3.vaihteelle vasta tosi myöhään.
    TV on vivulla.
    Mitähän pitäis tehä?
     
  19. musse67

    musse67 3rd gear

    Sillä sekunnilla kun vaihde on kakkosella, vedät kepin takas ykköselle. Sitte jää kakkonen päälle. Muuta keinoa ei ole. Noin se toimii.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Laadukkaalla shift kitillä toikin murhe korjaantuu!
     

Kerro tästä muillekin!