Onko järkee vai EI...hot rod vai ei

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja linttaritari, 2.1.2010.

  1. linttaritari

    linttaritari Gearhead

    Eli onko mitään järkeä yrittää tehdä "englannin fordista" Rodia?
    Toivotaan kannan ottoa,ja jos joku ois jopa tehny kyseisestä
    laitteesta jotain,autohan on ihan "rodi"noin ulkonäöltä , saako kunnon
    V8 koneella suomen kilpiin? mitä pitää tehdä tai muuttaa,siis rungolle yms.
    Ottakaa kantaa ja neuvokaa "tyhmää",mikä olis teidän mielestä paras
    tekniikka yms,vaihtoehto tai voisin ostaa kopan/korin valmistus maalla EI
    niin väliä kunhan "näyttää" oikealta..niin auto on 34 junior siitä "RODI" kuvaa jos jostain löytyy... :poff:
     
  2. Buddy

    Buddy 1st gear

    Mikä ettei. Minäkin teen rodia Isuzu/Bedfordista johon joudun tekemään korinkin kokonaan ite. Miksi siihen on saatava veekasi? Minäkin ajelen taloudellisella dieselillä jos saan romun joskus kilpiin.
    Mä mietin joskus että teisin rodin jonkin veekutostekniikan ympärille.
     
  3. Lappeenrannassa on ainakin yksi Ford Junior rodiksi tulossa , v8 katsastaminen voi täällä takapajulassa voipi olla toistaiseksi mahdotonta tuollaisiin, mutta oon huomannu ettei kaikkia harrastelaitteita tarvitse katsastaakaan. (säästyy aikaa , rahaa ja varsinkin hermoja )

    Jos kuitenkin se leima on tärkeä sinulle , kannattaa kysellä esim. AKE:sta ja paikkakunnan katsureilta vinkkejä mitä on mahdollista tehdä ja miten saisit kampitettua isomman tekniikan vaatimat muutokset , esim jarru ja kantavuus asiat akselien kohdalla...

    Niitä on mukava rakentaa ihan muuten vaan mieleisekseen ja käydä sitten vaikka jääradalla tai muissa (rata)tapahtumissa riivaamassa

    :wink:
     
  4. Buddy

    Buddy 1st gear

    Tuskin minäkään tota puuautoa ikinä kilpiin saan vaikka katsastusinsinööri näyttikin vihreetä valoa kysellessäni asiasta. Siitä tulee varmaan parikertaa jäykempi alustaltaan mitä orkkis petteri on mutta silti epäilyttää nää byrokratian koukerot. Rakentelu on kaikkein hauskinta kun ei ajattele mitään laillisuuksia vaan antaa visioiden viedä. :wink:
     
  5. Aako

    Aako 1st gear

    Eihän tässä koko hommassa oo mitään järkee, Teet vaan jos sattuu siltä tuntumaan! Heti alusta kannattaa tehä hommaa yhteistyössä saman katsastusaseman kanssa, missä sitten käyttää syynissä, niin on helpompi toimia... ja jos ei saa rekisteriin, niin tarralapuillahan se liikkuu sitten ne muutamat ajokerrat vuodessa...
     
  6. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    mulla on tällanen englannin foordi tallissa, ainoo ero taitaa olla että ohjaus on joskus ollut väärällä puolen ja kojetaulu on väärinpäin. tarkotus ois heittää tolpista tarpeeksi pois ja jättää kojetaulu tuollaiseksi, ratti vaan laitetaan vasemmalle puolen ja mittarit kojetauluun kuten ne tuohon menevät :rotfl:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Olihan V8:ssakin joskus ihan tyylikäs Pilot, tais olla Cossun tekemä?
     
  8. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    rod

    Mulla on nyt ja on ollut sekä nelos että kasirodeja. Ei o mottipakkoa ellei sitte omassa päässä. Parilla kaverilla on myös puikin kutosilla olevat aakkoset. Kaikkien maiden fordien alkuperä on usa-ford -alusta, mutta myöhemmin on tullut noita erilaisia ja pienempiä. Aikojen alusta jenkitkin on rodannu myös pieniä engelmanneja ja fiiatteja, joten miksei nytkin?
    Jos pitää olla kasi, ni ehkä onnistuu kunnon alustamuutoksilla ja pienillä moteilla, rover 3,5 tai Ford 221 ehkä?
     
  9. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Olen nähnyt takavuosina Warkauden näyttelyssä lievästi rodatun 1950-luvun alun Anglian, se oli jousitukseltaan madallettu ja kirkkaanpunainen. Tekniikkaa en kyllä muista. Jokatapauksessa kivan näköinen lelu.

    Englannissa on muuten tämmöinen aika hauska hieman epävirallinen kisaluokka:
    Outlaw Anglias
    Tiedän, tiedän, eipä tuommoisia Suomessa saa kilpiin - eikä sielläkään läheskään kaikkia. Joskus ajelin siellä tapahtumaan ja edessä huristeli Anglia, muistanpa elävästi kuinka edellä ajeli Ankka jossa oli Jaguarin perä, se on oikein mainion näköinen.

    Wheelsillä oli takavuosina projektiautona Anglia, kannattanee yrittää haalia vanhoja numeroita. Siihen taisi tulla (yllättäen) Volvon tekniikka. Päätoimittaja kävi sillä Street rod natseissakin jenkeissä.
     
  10. East-Hell

    East-Hell 1st gear

    Tai sitten moottoriksi tällainen:

    http://www.youtube.com/watch?v=90r49kKm5bg&feature=related

    niin sillä voi sitten tehdä näin:

    http://www.youtube.com/watch?v=LUqrTyMDCVQ&NR=1

    Moottori on Simcan väkivahva V8 1958-1961, jonka tilavuus on 2351 cm3 eli taitaa olla jotain 143 cid. Teho on 84 hv @ 4800 ja vääntö 112 ft.LBS @ 2750

    Brasiliassa tehdyissä Simca EMISUL 1966-1969 autoissa oli alla olevan kertomuksen mukaisesti hemi:

    I believe the heads used on these engines were more or less direct copies of the Ardun V860 heads developed by Zora Arkus Duntov, of Corvette fame, before he went to work for GM. The Ardun heads were made in very limited numbers in the late 1940's and early 1950's in two versions - one for the standard size Ford and Merc flatheads and the other for the little V860. The V860 powered cars never sold well in North America - (although the engines were coveted by midget racers) and only made from 1937 through '41 (and maybe a very few in '42). but the engine was used extensively in both pre and postwar European and South American markets. Roots-Sunbeam-Simca continued the V8 60 in Europe and South America in the original flathead configuration long right into the early 1960's. By the early '60's the engine was highly obsolete, compared to the OHV engines on the market in Brazil and elsewhere. Rather than dump all their tooling and develop or adapt another engine, Roots-Sunbeam-Simca decided to upgrade the engine for the Brazilian market. Someone brilliantly came up with the idea of copying the Ardun hemi heads. In one quick and economical move, did they now have an OHV engine without tooling up a whole new engine...they had a hemi to boot!
    The updated V860 with the copied Ardun hemi heads was an incredible little engine and was produced right into the mid to late 1970's! By the way, the engine was continued in production long after Chrysler bought Roots-Sunbeam-Simca from Ford - thus technically at least, this engine *became* a "Chrysler hemi" - albeit a "baby hemi" and based on a Ford V860 Flathead!

    The stats are:
    147 cid
    140 HP
    151 Ft lbs
    8.5:1 CR
     
  11. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Mulla on tämmönen Ankka odottelemassa. Joku moottori siihenkin varmaan vielä tulee. :)
     
  12. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Kait tämä mun käyttiski jonkin sortin rodi on? Tee vain, ei kai sekään yhtään huonompi idea ole kuin tuon PV:n saattaminen asiallisempaan kuosiin kuin MR. 8)

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  13. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    ^Tuon olenkin kerran kajaanissa ihan ajossa nähnyt, olikohan se hitusen ennen joulua... Mahtava ilmestys peruskikkanoiden seassa 8)
     
  14. linttaritari

    linttaritari Gearhead

    Järkee vai Ei....??

    Joo, täähän "kirvoittaa kielenkantoja",hyvä ottakaa kantaa. No volvon akselit
    ja kone olis suunnitelmissa (b20), ja sillä koittaa leimata jos ei onnistu niin
    ajellaan sitt "puuha Kilvillä", uskon et kulkee jo tuolla koneella riittävästi??
    Ois kyllä volvon V6+ aut nurkissa,olispaha,,,n? erilainen,ja se kai tässä on
    tärkeintä et itellä on hauskaa,en enää oikeasti jaksa kuunnella niitä iänikuisia
    juttuja;miks ei oo entisöity tai tehty ns; "vimpan päälle",EI siinä mitään jos
    joku tekee niin minä EN, ymmärrän toki että jarrut yms,tekniset jutut pitää
    toimia,niissä ei auta oikoa,oppinut tässä vuosien saatossa sentään jotain..
    KAIKILLE VAAN PAREMPAA UUTTA VUOTTA 2010 !
    Long Live Nasty....Custom/Hot Rod´s" & Dirty Old Mans.... :mad: :mad:
     
  15. kaasari

    kaasari 3rd gear

    Re: Järkee vai Ei....??

    tsot tsot... volvohan ei mun tietääkseni oo v6 konetta tehny... ettei vaan olis joku rellun moottori... kannatan itse kyl sitä b20 moottorii
     
  16. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    B20 on kyllä hyvä valinta moottoriksi. Halvat osat ja viripalikkaa löytyy jos ei vakiona liikaha tarpeeksi. Ainakin PV:ssä (1050kg) vakiossa B20 on ihan riittävästi tehoja eli pysyy liikenteen matkassa.

    Taka-akseliksi en suosittele PV:n/Amazonin Dana 27:aa. Tai no jos kunnossa on niin sitte varmasti ok mutta ainakin välitysrattaat on "aika tiukalla" saaha; nimim. löyty tasan 1 paikasta uudet rattaat jotka oli hiukan tiuhemmat kuin orkkikset..
     
  17. kustum4evo

    kustum4evo Gearhead

    Joo Rellun konehan se taitaa olla se V6, jota Volvo on kyllä käyttänyt jossain noissa 70/80-luvun taitteen kakkosnelosissa..onkos ne nyt sit niitä 262/264 sarjaa ja amerikanmallin 242/244sia paremmille kansalaisille.. :poff:
     
  18. Ilari

    Ilari Gearhead

    Välitykseksi voi vaihtaa 200-sarjan vastaavan. Ylöjärvellä joku tekee konversioita, yhteystietoja voi kysellä yv:llä. Amazonin uudempi 67-70 perä on aivan riittävän kestävä kevyen virikoneen perään. Kaikkihan tietty saa rikki kun oikein yrittää ja vakio m40-laatikko pettää kyllä noista ensin.
     
  19. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Siis 200-sarjalaisessa on sama kasipultti murikka? Vai mitä siis meinasit? Vai meinasitko 10-pulttista murikkaa sisään? Joku jippo siinä oli ettei saanut 10bolt murikkaa tuohon vaikka samat kuoret(?) oli, en vaan muista mitä. Oisko voinu olla ettei löydy kiristysvaraa välityksille tai ei ihan mahu kuorien sisälle rattaat, en tiiä/muista ja kiistän kaiken! :rotfl:

    Varmasti saa rikki perän ja lootan, perä on kyllä suht pieni mutta meinasin lähinnä että jos joutuu joskus remppaamaan tuon akselin niin ainakin välitykset on aika P:stä löytää. Multa löytyy vielä yhteystiedot tuonne rataspaikkaan, jos jollakin on tarvetta..
     
  20. Ilari

    Ilari Gearhead

    Joo, ei ole sama murikka, mutta just juttelin yhden kaverin kanssa, joka oli teettänyt amazonin perään hänen mukaansa 200-sarjan rattaat ko. lafkassa. No, voin kyllä varmistaa tiedon, itseänikin kiinnostaisi swappi kun saisi aman perään fiksumpia välityksiä maantieajoon. En ole henkilökohtaisesti tutustunut 200-sarjan periin, mutta tiedän niitä olevan ainakin kahta tyyppiä.
    Kyllä esimerkiksi 200-sarjan perään löytyy osia vielä paremmin kuin amazonin, mutta amazonin taka-akseli sopii rumpujarrujensa ja ulkonäkönsä perusteella paremmin perinteisemmän oloisiin rotilorakennelmiin. Makuasia tietty jos haluaa levyjarrut myös taakse, mutta amazonin jarruilla pysähtyy jo isompikin koppi.

     

Kerro tästä muillekin!