Onko pakollinen! Vanhan ajoneuvon alumiininen tunnistekilpi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja BB_MOPAR, 19.8.2024.

  1. BB_MOPAR

    BB_MOPAR 1st gear

    Kyseessä Ford escort 1975. josta puuttuu lukkopellissä oleva valmistajan popniiteillä asentama tunniste kilpi jossa mm runkonumero. Virallinen runkonumero on korissa stanssattuna.

    Kyselisin vaan mielipiteitä onko pakollinen kyseinen lätkä?

    Toisilta olen kuullut että en voi enään moista rekisteröidä liikenteeseen ja toisaalta että ei väliä.

    T: Tapsa
     
  2. Concarne

    Concarne Gearhead

    Omassa Fiatissa on sama tilanne. Ei ole ollut ainakaan tähän mennessä katsastuksessa ongelmaa. Pelkästään stanssattu runkonumero kiinnostaa ja se on aina katsottu.

    Minulla on tuohon autoon jossain Italiasta ostettu tyhjä kilpi. Kukahan osaisi tehdä alkuperäisen mallin mukaan etsaamalla(?) siihen numerot ja muut tiedot?
     
    BB_MOPAR tykkää tästä.
  3. BB_MOPAR

    BB_MOPAR 1st gear

    Eli tuollainen. https://assets.carandclassic.com/li...=85&w=1200&s=9682a42acba04cd7eb0d30e2d4d35b91

    Joo toihan olisi tarkoitus palauttaa auto liikenteeseen. ja ajaa lentokennttäkisoja halutessaan mutta myös että olis rekisteriotteen mukainen.
    Ajoin sillä viimeks muistaakseni 1998 ja poistin kilvista 1999 ja viimeinen ajo sillä Burnout patrty,issa ainakin 1999. mut joo vanha ralliauto oli ja risukkoa nähnyt ja lukkopeltihän lähti välijäähyn tieltä jo muutoskatsastuksessa aikoinaan.

    Tuohokin saisi uutta blankkoa kilpee mutta kuka niitä stanssaa ja edellee onko pakollinen?

    T:tapsa
     
  4. Concarne

    Concarne Gearhead

    En nyt keksi miksi tuo kilpi vaadittaisiin kun vaatimus katsastuksessa on ainakin tähän asti ollut päinvastoin niin päin, että tuon kilven numero ei kelpaa runkonumeroksi vaan pitää olla nimenomaan stanssattu. Mikäli se stanssattu numero löytyy niin silloin se on rekisteriotteen mukainen. Kunhan on sama numero eikä mitään vilunkia.

    Jenkkiautoissahan on kuskin puolella tuulilasin alareunassa runkonumero pellissä tai muuten tekstinä. Tämä ei kelpaa pelkästään vaan pitää olla runkoon stanssattu.

    Fiatissa ei ole kohokirjaimia vaan mustaa tekstiä noissa ruuduissa. Kiinnostaisi tietää millä tekniikalla ne tehdään.
     
    BB_MOPAR tykkää tästä.
  5. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Se kilpi on ns tehtaan kilpi, vaaditaan 01.01.1993 alkaen käyttöönotetuista, vanhemmissa ei tarvetta eikä vanhemmissa kaikissa edes moista ole...
     
    teippi-mikko, karra ja BB_MOPAR tykkäävät tästä.
  6. BB_MOPAR

    BB_MOPAR 1st gear


    Ainakin escorteissa on ollut tollanen lätkä. https://www.ebay.co.uk/itm/11618417...MI5Y-_jpKBiAMVaGaRBR1ycCPOEAQYASABEgIulvD_BwE
     
  7. BB_MOPAR

    BB_MOPAR 1st gear


    No hemmetti toihan on mukava tietää. oliko tuollasesta jossain ihan virallinen lausunto jossain?
     
  8. Tässäpä taitaa olla täydellinen vastaus. Ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteet kertoo, että

    A1.1 Valmistajan kilpi

    Puuttuu.
    Ei selkeästi luettavissa.
    Ei vastaa ajoneuvoliikennetietojärjestelmän tietoja.
    Säännösten vastainen.

    ->Hylätty


    Ja viittaus tämän direktiivin kohtaan 0.2:

    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/ALL/?uri=CELEX:32014L0045

    (missä ei varsinaisesti edes viitata valmistajan kilpeen, vaan auton sarjanumeron tunnistamiseen)

    Jäin just miettii, että mistä vuosimallista se on ollut voimassa, mutta täältähän se tieto löytyy.:cool:
     
    BB_MOPAR tykkää tästä.
  9. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Faija mälläsi 70-luvulla Kadettin keulan ja remontissa hävisi kilpi lukkopellistä. Seuraavassa katsastuksessa pomppasi, mutta lätkä löytyi onneksi korjaamon romukasasta. Ehkä ollut eri pykälät siihen aikaa tai sitten vaan v.....lua.
     
    BB_MOPAR tykkää tästä.
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Nää on näitä. TUV laput tarvitaan alustan muutoskatsastukseen. Euro turbosarja, nokka yms TUV lapuilla ei tee mitään, ei kelpaa.
    Alkuperäset kilvet, VIN numerot ei kelpaa, pitää olla meistettynä runkoon. Sit, missäs alkuperänen tarra on....
    Vähän vaihtelee mikä kelpaa mihinkin.
     
    BB_MOPAR tykkää tästä.
  11. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Oman harrastelelun (60+ vee) kävin viime viikolla leimaamassa ja oli puhetta tuosta tehtaan kilvestä. Sillä ei ole merkitystä tuon ikäisessä värkissä mutta katsastaja totesi että onhan se kiva että on tallessa :).
     
    BB_MOPAR tykkää tästä.
  12. BB_MOPAR

    BB_MOPAR 1st gear

    Taitaa noissa vanhoissa escorteissa ainaki maailmalla olevan tärkeetä noi moottorityypit et onko rs/mexoco ym juhlaversio. suomessa taitaa olla tärkeintä et sille runkonumerolle muutoskatsastettu se taunuksen 2.0l tai parhaassatapausessa jopa turbo.
    Sitten on toki noi A-paperilliset yksilöt suomessakin miten sekin sit tulkitaan konttorilla?
     

Kerro tästä muillekin!