Onko palstalla muovialan osaajia?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja d-lowrider, 9.8.2015.

  1. d-lowrider

    d-lowrider Gearhead

    Olen kysellyt useammasta muovialan yrityksestä jotka mainostavat tekevänsä vaikka mitä. Lopulta kun päästään asiaan niin ei kiinnosta, ei pysty jne. Näitä osia saa ulkomailta, mutta huvittaisi tehdä muutamia Suomessa. Kysymys on siitä että, lestin päälle pitäisi lämmittämällä laittaa läpinäkyvä 4mm akryylilevy. Kappale on noin metrin pitkä kupla ja puoli metriä leveä, negatiivisia päästöjä ei ole. Missähän tämmöisen saisi teetettyä? Lesti tulisi valmiina. Näitä on tehty 80-luvulla Suomessakin mutta sen ajan ukot ovat kertoneet että jonkun verran tuli sutta.
     
  2. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Onko malli samanlainen kuin vaikkapa Messerschmidtin kabiini?
     
  3. rodhot

    rodhot Gearhead

  4. d-lowrider

    d-lowrider Gearhead

  5. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Jokuhan noita Messerin kupuja teki Suomessa aikoinaan. Puhaltamallahan tuo syntyy... Oikeaa Akryyliä ja sopiva lämmitin ja lesti sekä paineilmaa. Koekappaleita syntyy se on varmaa, mutta kyä se siitä...
     
  6. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    Lämmitin ja alipaineella vetäsee muovin kappaleeseen kiinni?
     
  7. d-lowrider

    d-lowrider Gearhead

    Olen puhunut henkiön kanssa joka teki 80-luvulla näitä Suomessa. Käytössä oli puulesti, jonka päälle lämmitetty akryylilevy painettiin. Alipainetta ei käytetty. Ongelmana oli levyn jäähtyminen ja suomalaisissa katoissa on visuaalisia aaltoiluja massassa. Lentokoneiden kuvut tehdään ylipaineella puhaltamalla sellaisen kehyksen avulla, mutta tässä ei ole vapaa muoto. Toki puhaltamalla se onnistuisi erilaisten muottisysteemien avulla. On näitä firmoja jotka tekevät veneen osia yms. mutta ne ovat niin teollisia juttuja ettei tämmöstä proggista haluta vaivaksi vaikka siitä maksun saisikin.
     
  8. F-body

    F-body 3rd gear

    Tarpeeksi isossa uunissa onnistuu. Levy muotin päälle ja lämmöt 140-180 astetta niin laskeutuu nätisti muotin päälle. Nää tosin kutistuu jähtyessään jonkinverran.
     
  9. Chevette

    Chevette 2nd gear

    Ja vääntyy aivan pirusti jäähtyessään jos ei puristusta koko jäähtymisen ajan,lisäksi muovin ominaisuudet muuttuu
     

Kerro tästä muillekin!