Onko PT Cruiser "oikea jenkki"?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Pii Tii Kruusör, 28.9.2006.

  1. Pii Tii Kruusör

    Pii Tii Kruusör 1st gear

    Niin, tälläistä asiaa pohditaan PT Cruiser Finlandin keskustelupalstalla:
    Itse olen kyllä PT:lläni rohjennut käydä jenkkiautotapahtumissa ja meinaan käydä jatkossakin. Minun mielestä se on enemmän kuskista kiinni, tunteeko kuuluvansa joukkoon vai ei. Mutta kertokaapa te nyt suorat rehelliset mielipiteenne PT Cruisereista.
     
  2. Stance

    Stance Gearhead

    Mikäs siinä, jenkkihän se on, vaikka uudenkarhea onkin! Nätti muotoilu, kivasti otettu retrovaikutteita. Tekniikka on kyllä vähän tylsää, mutta kyllä tuo käyttiksenä menisi, jos viittis uuteen autoon noin paljon sijoittaa kiinni. :lol:
     
  3. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Hiihiihii!!! :rotfl:

    Stereotypioiden kunkku. No ei vaan - on itelläkin nahkatakki, mut eiköhän jenkkiautoilijoistakin löydy ihmisiä, jotka pukeutuu huppariin ja ajaa uudemmalla, kuin 60-lukusella autolla.

    Teretulemast liikutamise rinki!!! 8)
     
  4. RB-440

    RB-440 1st gear

    Ite en ihmeemmin perusta Neonista ja PT-cruiserista, enkä noista muistakaan tuon lajin nykyjenkeistä, mutta on ne silti mun mielestä jenkkejä. On se ihan ok, ainakin ne eroaa edes vähän tosta Japanin-Korean-Euroopan muovirautamassasta. Vaikka eihän mulla koskaan ole ollut sen paremmin nahkatakkia kuin lehmipoikabuutsejakaan, enkä edes polta tupakkia. No, joskus on sentään ollut tukka tosi rasvainen...
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei löydy, ei ainuttakaan.
     
  6. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ei ole, ei sitten millään. Sori.
     
    xarper tykkää tästä.
  7. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Missähän päin U.S.A:ta Itävalta sijaitsee jossa taidetaan tehdä kaikki nykyisin Suomessa myytävät Chyslerit? :eek:
     
  8. Pii Tii Kruusör

    Pii Tii Kruusör 1st gear

    No jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin kaikki PT Cruiserit valmistetaan nykyään Tolucan tehtailla Meksikossa. Euroopan markkinoille tulleita autoja valmistettiin vuonna 2002 jokunen Grazin tehtailla Itävallassa.
     
  9. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Oli siis vanhaa tietoa :oops: . Autona siinä ei ole sellaista ominaisuutta, etteikö sitä voisi pitää jenkkinä, mitä se sitten kenellekin tarkoittaa. Taitaa olla takana sekin aika jolloin niitä ostivat erikoisuudentavoittelussa sellaiset ihmiset joilla ei ollut mitään ideologista tekemistä koko jenkkiauto-harrastuksen kanssa.
     
  10. Pii Tii Kruusör

    Pii Tii Kruusör 1st gear

    Sepä se. Pitääkö jenkissä olla pellin alla V8 tai vähintään kutonen? Ois kyllä kiva kokeilla PT:tä vaikka kolmelitrasella kutosella ja takavedolla, mut se ei oo ihan helppoo...
     
  11. bdr529

    bdr529 1st gear

    Vaan olivatko Israelissa kootut Studebakerit tai Kaiserit aitoja jenkkejä? Entä Ruotsissa kootut Moparit?

    Ja kuinka aitoja ovat USA:ssa valmistettavat japsi- ja korea-autot (niitä tehdään tosin kai pitkälti ammattiliittojen ulottumattomissa etelävaltioissa, joten eivät sikäli voikaan olla "jenkkejä" sanan alkuperäisessä merkityksessä).

    Uusia jenkkiautoja ei Suomessa ole ideologisesti jenkkiharrasteautoiluun kytkeytyneet henkilöt kauheasti ostaneet.
     
  12. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Neonit ja PT:t on mun mielestä amerikassa tehtyjä autoja enemmänkin kuin jenkkiautoja mut kyllä tuollainen mullekin kävis, ei siinä mitään.
    Ei kannata turhaan ujostella, kyllä noin hauskan näköinen auto porukkaan sopii, samoin kuin vanhat kuplat, amazonit yms. eurotkin.
     
  13. Hai

    Hai Double Gearhead

    En tiedä onko PT nyt "mistään kotoisin", kun tilanne omassa on se että: Chrysler on jenkkimerkki, moottori on Saksassa tehty Saksalainen taksin moottori ja koko läjä on koottu Meksikossa.
    Kaikesta huolimatta hintaluokkansa hauskin diisselihenkilöauto.
     
  14. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Tuo vähän mietityttää... :-?
     
  15. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Ko. henkilöt harvemmin ostavat mitään muutakaan uutta autoa, johtuen siitä, et ovat nämä 90-luku ja uudemmat (myös se Neon) sellasia pulkan näkösiä vimpaimia.

    Se - et onko aika vielä kypsä PT-cruiserin todelliselle tulemiselle harrasteautoksi - on mielipide kysymys. Onhan siihen paljon tuunauskorisarjoja yms, mutta ei tartte ku käden taitoa ja peltiä, niin siitä vois leipoa myös ihan oikeella pellilläkin maukkaan käyttökustomin. Ovat vaan nuo aihiot - ainakin mun rahapussille - vielä turhan tyyriitä. :odroll:
     
  16. Damned

    Damned Gearhead

    Yhtä paljon tai vähän se on jenkki kuin 80-luvun alun nelisylinteriset ekosäästöpossut (Dodget, Chryslerit jne). Autoliikkeessä joskus renkaita potkiskellessa bongasin vaihtoautopuolelta PT Cruiserin ja singahdin sinne riemusta hihkuen että kappas, täällähän on oikeitakin autoja. Oli aikamoinen pettymys kun istahti kuskinpenkille ja loi silmäyksen sisätiloihin: kojetaulu todella halvannäköistä muovia ja muutenkin ankean näköinen :(

    Oishan siitä voinut tehdä oikeasti nätinkin vaan nyt kaikki paukut (nekin vähät) on käytetty ulkoasuun. Pinnakapselit ja kapeat valkosivut alle ja paneelia kylkiin? :rotfl:
     
  17. bdr529

    bdr529 1st gear

    Mitä perinteishenkiseen korinrakenteluun kontra uusiin normeihin ja turvallisuusvarusteisiin liittyviä rajoituksia 1990-luvun ja sitä uudemmissa autoissa muuten on?

    Eli lasikuitulevikkeillähän voi aina tuunata ja koodata moottoripuolen lastuja. Mutta saako törmäystestattuja ja euronormitettuja koreja enää modifioida perinteisillä chop-drop-french-shave -tekniikoilla. Saako keulalle moldata toisen nykylaitteen ajovalot (PT-cruiseriin vaikka uuden minin valot)? Ilmapallolla varustetun tilalle tuskin saa vaihtaa banjorattia? Vaikuttaako kaksioviseksi muuttaminen tai takaluukun umpeenleivonta sivutörmäyssuojien ja vaiheittain painuvien turvavyöhykkeiden suojaavuuteen - ja tuleeko tätä kukaan koskaan mittaamaan edes katsastuksessa?.
     
  18. Pii Tii Kruusör

    Pii Tii Kruusör 1st gear

    Heh, en tiedä onko sattumaa vai ei, mutta tämän vuotisessa klubitapaamisessa oli yksi PT johon oli laitettu uuden Minin ajovalot. Keula oli kokenut aikamoisen muodonmuutoksen muutenkin. http://www.ptcruiser.fi/ptgalleria/albu ... G_0625.JPG
     
  19. rrauta

    rrauta 3rd gear

    eipä oo pt ja neon mitään "jenkkejä", varsinkaan neon.
    omasta mielestä jenkin rajan vois vetää siihen että mikä pää vetää.

    takavetoiset on "jenkkejä", etuvetoiset jotain muuta. ja jottei olis liian yksinkertaista niin kyllä eldot ja torot on jenkkejä.

    se mikä eron tekee on fiilis mikä ratintakana tuntuu, ei ne muovihäristimet enää paljon japskeista eroo.

    kyllä mun mielestä isot jenkkifarkut , linkit, ja caddyt on niitä viimeisiä jenkkejä, jotka "tuntuu" vielä jenkeiltä.
     
  20. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Se on sillä viisiin että saako sillä jenkkifiiliksen. Joku saa joku ei. Jenkkifiiliskin on vähän eri jokaisella että melko turhaa on yrittää selkoa saada tohonkaan kyssäriin.

    Mun mielestä se PT on jenkkifiiliksen kannalta vähän niin ja näin. Vastaavasti joku toinen sanoo saman pikkulohkochevystä, joku kaikista 1960 jälkeen valmistetuista jenkeistä, kolmas tuumailee että ei dieselmoottori kuulu jenkkiin... :D
     

Kerro tästä muillekin!