Onko PT Cruiser "oikea jenkki"?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Pii Tii Kruusör, 28.9.2006.

  1. önssi

    önssi 1st gear

    Kyllä mulle ainakin "oikea jenkkiauto" tarkoittaa juuri tietyn tyylistä autoa; pelkkä valmistus- tai suunnittelumaa tai automerkin alkuperäinen kotimaa ei riitä perusteeksi. Vastaavasti tietyt kriteerit täyttävä amerikkalaisperäinen automalli voi olla kyllä oikea jenkkiauto, vaikka se olisi valmistettu jossain muualla.

    Mielestäni tuollaisella termillä on hyvin vähän mitään merkitystä autojen luokittelussa, jos ominaisuuksiltaan hyvin eurooppalaistyyppiset autot sisällytetään siihen. Totta kai PT Cruiser on "amerikkalainen auto". Tai jos sitä on valmistettu jossain muualla, se on kuitenkin "amerikkalainen automalli". Se ei kuitenkaan välttämättä ole "oikea jenkkiauto" merkityksessä "perinteinen jenkkiauto". Jälkimmäinen olisikin minusta parempi ja selkeämpi määrittely asialle.

    Heillekin, jotka ymmärtävät asian periaatteessa samalla tavalla, rajanveto ei ole itsestään selvää, koska se on väistämättä subjektiivista. Joku voi kokea PT Cruiserin selvästi amerikkalaistyyliseksi ja muun maailman autoista eroavaksi. Asia on tunnepitoinen, ja siihen vaikuttavat henkilökohtaiset painotukset ja oma historia autojen parissa. Minulle on erittäin vaikea vetää rajaa joidenkin autojen kohdalla. Ehkä asia ei ole niin mustavalkoinen, että auto olisi aina joko tai, ehkä siinä harmaalla alueella autossa voi olla enemmän tai vähemmän "oikeaa jenkkiautoa".

    Minulle PT Cruiser ei ole "oikea jenkkiauto". Se on kotoisin Amerikasta ja siinä on hauska ja erikoinen muotoilu, mutta se ei tee siitä jenkkiautoa minulle merkityksellisessä mielessä.
     
    hantta tykkää tästä.
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Oikea aussi on äkkiä coolimpi kuin oikea jenkki.
     
  3. sectoid

    sectoid Gearhead

    Näin tänään liikenteessä pari PT Cruiseria. Ulkonäön puolesta kelpaisi, mutta moottorivalikoima on vähän ankea, koska tarjolla on vain rivinelosia. V6 on rivinelosta kivampi soundiltaan sekä fiilikseltään. V6 höpisee sekä murisee sentään hieman, rivinelonen vain pärisee.

    Jos puhuttaisiin dieselkoneesta, niin mielestäni alle kuusisylinteriset ovat itse Saatanan tekosia. Minulla ei valitettavasti ole varaa ostaa dieselmoottorista autoa, jolla haluaisin oikeasti ajaa.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Emäntä kävi näyttämässä pt hylsyä katsoukolle. Taas tuli sivullinen vikoja.
    Onneksi suurin osa oli korjauskehoituksia mutta miggiliimaa pitää näyttää taka-aleksin poikittaistuen rungon puoleiseen palikkaan:odrealmad:. Käkkärikään ei toiminu vaan paprussa luki jotain saatanan kokonaispainoon suhteutettuna liian vähän pitua rosenteissa :odeek: . Mitähän vittua sekin tarkoittaa.
    Ei jenkki rupee murenemaan alle 15 ikäsenä.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onkos tossa mitään samaa alustallisesti tms voyagerin kanssa? Ei varmaan?
     
  6. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ei Voyagerin kanssa, mutta neonin kanssa paljon samaa eturipustuksissa.
     
  7. plymouth 64

    plymouth 64 3rd gear

    Ei PT Cruiserissa ole muuta Jenkkiä kun Chrysler tekstit jossainpäin autoa ja Trafin kirjoissa.
    Siitä huolimatta ajan omallani työ ja kauppa reissut mieluummin, kuin jollain Toyota Avensiksella. Tuon PT:n löytää kaupan parkkipaikalta niitten Avensiksien seasta, vaikkei muistais yhtään mihin se jäi.
     
  8. sectoid

    sectoid Gearhead

    Avensista aina hakutaan. Itse ajan ennemmin tonnin tojotalla kuin velkarahalla ostetulla Skodalla yms €uroihmeellä. Kamalin kulkine on jokin 1.4 vapaastihengittävällä dieselkoneella oleva säästöpossu. Ennemmin maksan bensasta kuin säästöpossun korjauskustannuksia.
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    ^Sama. Mutta mieluummin ajan tonnin Stratuksella tai Luminalla. Ja olen ajanutkin. Velaksi ostaminen ei ole vaihtoehto, siihenhän pitäisi ottaa vakuutuskin...
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tai sitten ostaa edullisen tuoreehkon dieselin minkä huolto helppoa ja säästyy polttoainekuluja.
     
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Joo mutta menee joulunpyhät piloille kun pitää järven jäällä ajaa kilometrit täyteen. Tai no se oli ennenvanhaan kun joulunpyhinä oli jäitä millä ajella.
     
  12. sectoid

    sectoid Gearhead

    Stratus löytyy myös, mutta pidän sen kesäautona. Olin jo ostamassa Stratuksen lisäksi Luminan, mutta myyjä kävi turhan innokkaaksi, sekä aggressiiviseksi.

    Ei tonnilla saa edullista tuoreehkoa dieseliä jolla haluaisin ajaa. Ei ainakaan toimivaa.
     
    Muokattu: 6.3.2017
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niinno ei ehkä tonnilla mutta 1,5:llä jo aika hyvä valikoima.
     

Kerro tästä muillekin!