Onko PT Cruiser "oikea jenkki"?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Pii Tii Kruusör, 28.9.2006.

  1. dollarihymy

    dollarihymy 1st gear

    kyllähän meistä normi ihmisistä suurin osa saa pankista lainaa tai voi ostaa vanhan amerikanraudan pihalle seisomaan.. kaikilla ei ole mahdollisuutta harrastaa samalla tavalla kuin toisilla.. toisilla elämäntilanne muuttuu ja autokin pitää olla tilanteen mukaan..välillä on vanha rauta mutta nykyaikaan monet haluaa jo uuden raudan..

    luin kaikki nämä aikasemmat viestit ja ihmettelen kyllä ahdasmielisyyttä tässä jenkkiauto politiikassa..

    eikös se oma ajatus ja tunne kerro jokaiselle millä ajaa ja mitenkä harrastaa.

    ennemmin minä pt.tä katselen kuin jotain perus mazdaa tai vastaavaa..
     
  2. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Mulla on 90-luvun jeeppi käyttiksenä enkä pidä itseäni minään jenkki harrastajana ,mutta tässä on joutunut korotusruljanssin myötä pakosti harrastamaan.PT on mielestäni enemmän jenkki kuin mitä jeeppi on.Kaverilla joka on harrastaja on 70-mallin cadillac eldorado 500cid koneella ja siinä on sitten sitä jotain mitä järjellä ei oikeen voi selitellä. :D konepeltikin 2metriä pitkä ja leveä! :rotfl: ja tällä hetkellä siitä on kone rempattavana.Yrittää saada siitä kadonneet 200hv takaisin!
     
  3. impala67

    impala67 Double Gearhead

    en pidä jenkkinä opelkadet-"chevynovaa" tai fordescortin tai -fiicuksen jenkkiversioita, vaikka siellä olisikin niputettu. yhtä lailla kuin jenkeissä kasatut corollat on silmissäni samaa huttua kuin jaappaniasta tulevat. sinänsä hullua kun autokauppiaat varmasti yrittävät luoda maailmanautoa joka kelpaisi kaikille!

    oleellisempaa on kuitenkin ajoneuvon luonne, uskoisin että tulevaisuudessa se nähdään mitä pidetään minäkin; en usko epicoiden ja koreanmaastureiden harrasteauto-haluttavuuteen tulevaisuudessa.

    peeteelle on taatusti ottajansa harrastajissa, on se senverran persoonallinen peli. peetee tullee suosiossa päihittämään aries-saratoga-neonit... vaikka saratookat taitaa tätänykyä olla jenkkifriikkien käyttöautoina?
     
  4. 370

    370 Gearhead

    saratookat taitaa tätänykyä olla jenkkifriikkien käyttöautoina?[/quote]
    Mulla on chrysler saratoga ja gts käyttöautoina, eikä ne oikein jenkkejä ole. Pikkukoppasia ja silleen. Onhan ne USA:ssa valmistettuja, mutta oikea jenkki on mullakin se pelkästään kesällä käytettävä harrastepeli.
     
  5. Fireball

    Fireball Gearhead

    "Oikealta" jenkiltä näyttää" :rotfl:

    [​IMG]
     
  6. PauliP

    PauliP 1st gear

    Onko vastaavasti Dodge Avenger tai Chrysler Sebring jenkkiautoja?

    Elleivät ole, niin mitäs sitten ovat, euroja, japseja, aasialaisia vai itäautoja? Vai tarkoittaako jenkkiauto ja amerikalainen auto eri asiaa? Vähän niinkuin;

    "letukka, sellainen amerikkalainen jenkkiauto". :eek:
     
  7. pas2

    pas2 Gearhead

    Joo-o. Suurin osa ei ees tartte pankkilainaa että voi ostaa amerikanauton PIHALLE SEISOMAAN.
    Ei. Jotkut ovat syntyneet enemmän peukalo keskellä kämmentä kuin toiset.

    Juu näin on. Myös rahavirtojen kohdistus saattaa muuttua elämäntilanteen muuttuessa. Harkitkaa elämäntilanteen muutoksia heikompaan. Jollekkin tietty uusi auto on ainoa mahdollisuus. Edellinen elämä kun loppu niin ostin käyttöautoksi '73 Fargon. '55 sevit ja 39 foordit pysyi tallessa. Sitten ostettiin Buicki emännälle ja mulle dsl Caprise. Me puuhasimme emännän kanssa '64 kustom PV-volvon liikenteeseen kun se alkos odottamaan meittin kaksosia. Buicki ja Fargo jäi seisomaan kun hommattiin perheautoksi Olssi stw jolla mukulat hain synnäriltä. PV volvolla tuli kovasti reissattua rääpäleet takapenkillä. Nyt on käyttiksenä ainakin toistaiseksi '55 Chevy. Nii ja Fargo ja masta

    Miksi haluaa uuden? Siksi että pitää olla uusi auto vai koska joku toinen haluaa uuden auton vai koska ympäristö vaatii (naapurit, kaverit jne)? Aina ihmiset ovat halunneet uusia autoja, minäkin pienenä.

    Silloin ei saa olla ahdasmielinen eikä ahdistua toisten ajatuksista vaan tuntea itse ajavansa sillä millä haluaa (ei esim. sillä millä vaimo / mies haluaa)

    Niin minäkin, mutta ei sen omistaminen tee auton omistajasta jenkkiautoharrastajaa jos sellaisen statuksen haluaa.

    t. ei jenkkiautoharrastaja vaan yleisromuholisti P. Laine
     
  8. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    No mikäs sitten on "neekeri pt cruiser"?
     
  9. Holley

    Holley Gearhead

    neekerimallin PT Cruiser ei sisällä mitään varusteita, on sillä mikäsenytoli 1,6:lla tms, mutta neekeri-PT Cruiser nykytermeillä taitaapi sisältää 22" vanteet, blingblingiä ja ISOT poppivehkeet, niin ne ajat muuttuu?
     
  10. kantri64

    kantri64 1st gear

    Sotkempa lusikkani soppaan. Olen pohtinut jenkkiharrastajien tarvetta lokeroida harrastamista ja miettinyt "oikean jenkin" määritelmää. Itsekin olen syyllistynyt autojen tahi harrastamisen mollaamiseen...
    Jenkkiautoharrastaja ja samalla "OIKEA JENKKI" ovat kuitenkin sanahirviöitä, jonka sisälle mahtuu varsin paljon erilaista toimintaa ja piireissä on jonkun verran sellaisia ihmisiä, jotka eivät pidä jotain jenkkiharrastamisen muotoa minään.
    Esimerkkeinä mainittakoon vaikkapa viime (vai toissa) syksyinen Platun kustommyyjäinen. Viestiketjussa ilmeni selvästi, että toiset ei näe kustom-kulttuurissa ja rodihommassa mitään tolkkua. Tai toisaalta jokut entisöijät eivät pidä minään henkilöitä jotka muuttavat autoa alkuperäisestä. Listaa voisi jatkaa miten tahtoo...
    Jokaisella on mieltymyksensä ja harvat nielee kaiken "jenkkiautoharrastus" sanan sisällään pitävän toiminnan kaikkine eri muotoineen. Totesin joskus, että vanit ja lankkukyljet ei ole oikeita jenkkejä. Kuitenkin ne sitä on omistajilleen vaikkei se mulle passaisikaan ja turhaan näin provosoin jokaista vani tahikka leppäjeeppi miestä. Jotkut heittää samanmoisia kommentteja kustomkultturin osalta, mikä saa välillä veren kiehumaan, muttei kannatta alkaa vääntämään. Mielipiteeseen on oikeus vaikka se ei kummoinen olisikaan.
    Toiset ovat varmasti miettineet miksi kiihdytyshommat ovat vallanneet niin paljon palstatilaa alan lehdessä ja kritisoineet asiaa. Päivänselvää ettei kiihdyttely nappaa kaikkia vaan ihmiset lukisivat mielummin sitä "omaa juttuaan" mutta varmaankin sille kiihdyttelylle on oma kuppikuntansa kun se on noin suuren huomion saanut.
    Alkaa osin lipsua tämä tarina OFFTOPICCIIN vai oliko se sitä jo alusta lähtien...
    Lopuksi laitan tähän oman ajatuksenkulun aiheen tiimoilta tällä hetkellä. On helvetin helppoa ajatella, että ompa v..tun siisti peli, kun sellaisen sattuu bongaamaan. Ja tuon ehkä uskaltaa kertoa laitteen omistajallekin. Samalla tavoin ajattelee mielessään, että jopas on paska sutenöörikiesi kun se vilahtaa ohitse. Elämä vaan on helpompaa kun jättää sen kertomatta omistajalle. Yrittää laitella oman vekottimen sellaiseksi kuin itse haluaa ja antaa muiden tehdä mitä haluavat.
    Vaikka omasta mielestäni 70-luvun vaihteessa autojen muotoilu ja muutkin ominaisuudet saivat radikaalisti uuden suunnan ei ilmeisesti kannata mennä sanomaan nykypäivän Corvetten kuskille että tuo ei ole oikea jenkki...
     
  11. Jome

    Jome Gearhead

    Kyllä ne ihan jenkkejä on. Näistähän ny on jauhettu monessakin eri topicissa. Uudet jenkit (oma voyager mukaan lukien) on melko mitäänsanomattomia mun mielestä, mutta ajaa asiansa käyttiksenä siinä missä muutkin.
     
  12. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    joo :D
     
  13. Antti P

    Antti P Gearhead

    Iso kääntösäde tuo ison auton tuntua.. :D Oikeesti hyvä ajaa ja näppärä systeemi nuo penkit. Sopii yrittäjän romua, koiria ja tarvittaessa takapenkille kyytiläisiä. Meillä emännän käyttiksenä CRD malli ja mieleinen ollu.
     
  14. Lulu

    Lulu 1st gear

    Mutta voi venäjä, että on rakennettu originaalina suht nätistä PT:stä kauhee viritelmä. Ja hyvänen aika minkä määrän rahaa tuonkin omistaja on moiseen kyhäelmään varmaan laittanut teemamaalauksineen kaikkineen... Mikä jenkkejä muuten oikeen viehättää noissa teemamaalauksissa, kun niitä näkee niin pirun usein vielä nykyäänkin? Suomessahan ne oli "muodissa" joskus 80-90-luvulla.

    Makuja on monia! :lol:
     
  15. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    kait ne jenkkejä on, muttei AmeriikanRautoja? olisko niille sitten oma kategoria, pikkujenkit :lol:
     
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    naurettava aihe, mutta keskustellaan...

    kun nash metropoliittanit, falconit ja corvairit tuli markkinoille 50/60-luvulla niitä ei taatusti pidetty suomalaisten jenkkiautoilijoiden keskuudessa minään, amerikanmosseja.
    sittemmin väheksyttiin valiantteja ja aspeneita, lista jatkuu 80-luvulle tultaessa piilofarkkuihi, joita ei tänne niitä tulviessa pidetty tosiharrastajien keskuudessa edes oikeina amerikanautoina, vaan jonkinlaisina reliikkeinä menneisyydestä ...
    tällä hetkellä rajanveto tuntuu menevän ajoneuvon vetotavassa.
    kummasti ne vaan aikaa myöten kelpaavat harrasteautoiksi.

    Itse kelpuutan vaikka mielummin huonosti suunnitellut ja huolimattomasti kasatut tilavat etuveto-käyttöJENKIT kuin riisipusseja joissa on komee letukan logo. Oma rajani on siis lisenssivalmistetuissa badge-engineerin malleissa joita en välittäisi omistaa. Niitä en pidä millään muotoa jenkkiautoina.
     
  17. PauliP

    PauliP 1st gear

    Määritelmähän on ihan selvää pässinlihaa. Jos auto on amerikassa valmistettu automalli tai muualla valmistettu amerkikkalaisen automallin lisenssimalli, niin se on jenkkiauto.

    Jos taas jenkkifirma teettää auton jo ihan alunperin Aasiassa, on se aasialainen auto. Sama juttu kuin että japanialainen firma valmistuttaa autoaan lisenssillä amerikassa, se on japanialainen auto kuitenkin.

    Lähinnä kai rajanvetoa voi käydä niistä autoista jotka perustuvat johonkin vaikka japanialaiseen tai eurooppalaiseen alustaan (korisarjaan) ja muokataan jenkkimarkkinoille alkuperäisestä selvästi poikkeava yksilö ulkomuodoltaan ja varusteiltaan. Niistä kai voisi pohtia että mitä ne oikein ovat.

    PT on jenkkiauto.
     
  18. gmc63

    gmc63 1st gear

    Mä oon kyl sitä mieltä ehkä vähän OT mutta ei noit 3/4gen camaro/firebird autoja oikein vielä jenkeiks lueta ainakaan harrastajien keskuudessa :( :( No onhan noi 93-02 tosin tehty Canadassa :lol: :lol:
     
  19. Ronkeli

    Ronkeli Gearhead

    Mulle on ainakin ihan sama onko se jonkun mielestä jenkkiauto vai ei, ajelen PT;llä varsin mielelläni, itsellä se on ihan "käyttöautona" (mitäköhän tuokin tarkoittaa) enkä sitte tällä hetkellä muuta, varsinkaan "oikeaa" jenkkiautoa omistakaan :lol:
    Mun mielestä tollaset kulkineet kuin PT Cruiser ovat just mukava piristys tasaisen harmaaseen persoonattomaan nykyautojen massaan.
     
  20. rkr

    rkr Gearhead

    Höö, miksei? Kasikone, takaveto ja massaakin on saman verran kuin edeltäjissään. Käkkärin kahva tosin on eri paikassa ja ajo-ominaisuudet on paremmat. Muuten aika lailla samaa kauraa kuin 2 gen. No uudemmissa tosin on aika paljon elektroniikkaa, silläkö sitten nuo erotellaan? 3 gen vielä näyttääkin ihan omalta itseltään, tuon 4 genin tosin voi jo sotkea johonkin jaappanilaiseen voimailuvankkuriin.
     

Kerro tästä muillekin!