onko taunuksesta talviautoksi?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja HP, 11.7.2004.

  1. HP

    HP 1st gear

    onko kellään kokemuksia 70-73 taunuksista talvikäytössä?entä ovatko aivan pommeja/paskoja muuten?
     
  2. WSE

    WSE 1st gear

    75 on kokemuksia. Lämpöä riittää kyllä kovimmillakin pakkasilla mutta kevyen perän kanssa voipi olla liikkeelle lähtö ongelmia eli kannattaa hommata kunnon nakit. Muutoinhan nuo on aika lailla toimintavarmoja tekniikasta riippumatta.
     
  3. Mikey

    Mikey 1st gear

    Ajoin kolme talvea kupee taunuksella eikä ongelmia ollut! Suosittelen!
     
  4. Raivo Kolmonen

    Raivo Kolmonen 1st gear

    ´79 Taunuksella pärjäsi mainiosti, kunnon talvirenkaat on hyvä olla jotta pääsee liikkeelle liukkailla. ´73 B-Kadett on myös mainio talviauto. Kerran jäisellä tiellä käänsin autoa siten että etupyörät menivät tiensivussa lumelle (upposivat n. 3cm)ja takarenkaat olivat jäisellä tiellä. No pakki päälle ja auto tyhjäkäynnillä jauhamaan, menin itse keulasta työntämään ja sain pukattua auton liikkeelle. Tie oli sen verran jäässä että en saanut monoihin pitoa ja auto karkas perä edellä tien toiselle puolelle penkkaan..

    Meni vähän eksyksiin alkuperäisestä jutusta..
     
  5. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Luultavasti monellakin on on kokemusta taunuksesta talvella, niitähän myytiin aikoinaan melko paljon.

    Mutta asiaan. Mä ajelin useita talvia tanella, pari viimeistä jopa kitkarenkailla. Taunus on edelleenkin mutta ajossa vain joskus. Talvella ongelmia tuntui olevan vain viereisen kaistan kuskilleilla jos näytti että taunus pääsee valoista ripeämmin liikkeelle. Voi sitä sutimista ja nastojen krahinaa, nauraattaa vieläkin.

    Kannattaa kuitenkin muistaa että 70-luvun taunukset (kuten muutkin sen ikäiset) ovat jo sen verran nähneet tietä ettei ole ihme jos korjattavaa tulee.
     
  6. Luulija

    Luulija Gearhead

    Kyllä tuhnus ihan hyvä talvikosla on. Hakkaa rättärit, kuplat ja tipparellut ihan mennen tullen.

    Itse olen nastattomiksi kuluneiden takagummien sekä väljien takaylätukivarren puslien takia ollut kiinni ihan uskomattomissa paikoissa mm. aivan tasaisella pihalla, johon oli satanut muutama sentti lunta jään päälle...

    Huono etenemiskyky yleensä korjaantuu KUNNON RENKAILLA ja laittamalla parikytä kiloo hiekkaa peräkontin pohjalle. Itsellä tekisi mieli koittaa esim. uusia kitkarenkaita alle.

    Taunusta haukutaan ihan suotta yleisesti huonoksi talviautoksi, moniko on ajanut ehjää uudenkarheilla renkailla olevaa yksilöä, eikä aina sitä "kaverin autoa"??
     
  7. perkele

    perkele Gearhead

    no joo b-rakettia on kans ollu pari kpl ja lämpimäksi niitä ei voi kehua....parannusta tuli c-rakettiin vähän muttei paljoo...no joo palataan aiheeseen kyllähän toi tuhnus antaa kohtuu kyydit...kokemusta on 72:sesta ja 82sesta,kunnon gummeilla niillä pärjää niinkuin vaikka ladalla t.m.s.takatuuppari kärryllä..no joo laatokka on sentään lämmin...siis oikeesti
     
  8. intiaani_chief

    intiaani_chief 3rd gear

    Joskus tuli ajeltua 77 tanarilla ja kyllähän sillä pärjäsi, lämmöllä muistelen niitä pitkiä luistoja kun oli 2 kaistaa täynnä taunusta :smile:
     
  9. WSE

    WSE 1st gear

    Kyllä on tanari lämpimämpi jos kaikki on kunnossa. Molemmissa tarkenee...
    Muistan sen kerran kun oli tanessa sisä/ulkolämpömittari, sillon oli hirmu pakkaset jopa näillä korkeuksilla, autoa ei viittiny sammuttaa koko päivänä kun käyntiin oli saanu ja lämppäri koko ajan täysillä, seisoi tyhjäkäynnillä ~tunnin kun kävin asiakkaan luona kahvit juomassa ja TV:n hakemassa huoltoon tms. silloin ... mittari näytti -44 ja toisessa näytössä sisälämpö +28:)

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: WSE 2004-07-21 02:13 ]</font>
     
  10. hopsis

    hopsis 1st gear

    Joo eiköhän se talviautona mene ja varmasti on parempi kuin samanikäiset esim. japsivehkeet. Eikä sitä oikein voi Kadettiin verrata, onhan ne aikanaan olleet ihan eri (koko)luokan vehkeitä. Sen voi kahden Taneetin ja neljän Sierran kokemuksella sanoo että parempi niitä jäykällä taka-akselilla olevia Tanareita on talvella viedä kuin näitä viistokeulaisia erillisjousitettuja.

    Taunuksella pääsee köyhäkin tuntemaan miten perä lähtee kaasulla irti millä tahansa vaihteella...
     
  11. nokes

    nokes 1st gear

    Itellä on kaksi tanea,toinen 2.0 4d ja toinen 1.6 2d.molemmat ´74 mallia.
    Ei teini civicien tai muiden muksurassien omistajien kannata arvostella taunusta.
    Ensinnäkin:Takaveto:)
    Toiseksi:Lämmin
    Kolmanneksi:Japsien tai muiden rimpuloiden omistajien tulee varmaan äitiä ikävä jos sattuu kolari.
    Taunuksessa riittää peltiä ympärille..
     
  12. perkele

    perkele Gearhead

    sierra=uuskoppanen taunus....heihei älkää ny suuttuko...
     
  13. A.N

    A.N Gearhead

    mondeo=etuveto taunus
     
  14. drive over

    drive over 1st gear

    [viesti poistettu]
     
  15. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    mondeo ST220 = Super Taunus :)
     
  16. isoatlas

    isoatlas Gearhead

    Suosittelen...erittäin hyvä talviauto, emännällä ja minulla tälläkin hetkellä ajossa Taunukset.

    Kannattaa tosiaan laittaa vaikka hiekkasäkki painoksi takakonttiin niin on vähän paremmin pitoja.
     
  17. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Mulla oli ´75 V6 Taunus joskus ja kyllä mää sillä ainaki talvella ajelin. Siihen oli vaihdettu joku nopeemmin pyörivä moottori siihen lämmityslaitteeseen ja kyllä riitti lämpöä kabiiniin. Kunnollisilla nastarenkailla kyllä pärjäs tien päällä, mutta enpä semmosella mihinkään auraamattomille pikkuteille lähtis
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kyllä on. Noi oli seitkytluvulla ihan soivia pelejä kesät talvet - paremmasta kun en tiennyt. Ajais tommosella varmaan edelleen, mutta voi olla, että vuodet ovat muuttaneet niitä vähän pommimmaksi/paskemmaksi.
     
  19. kma68

    kma68 Gearhead

    Seiskaviitonen se minullakin aikoinaan oli, tosin 1,6l moottorilla. Hyvin pelasi kolme talvea, mitkä se minulla oli.
     
  20. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Nostalgiaa....

    Jeps '75:lla 1.6 Taunuksella pärjättiin tuolla pohjoisessa hiton hyvin...
    Lämmin auto, hakkas siinä kaikki muut.

    Takapyörän laakerit metelöi useissa, helppo kuitenkin vaihtaa.
    Vaihdekeppi jäi käteen, mutta kun tunki puoliväkisin granadan kepin, niin pelitti.
    Nokan voiteluputken kunto kannattaa myös tsekata, ettei nokka jää ilman ööliä.

    Kaikin puolin perusvarmaa tekniikka ja pystyy korjailemaan missä vaan niillä työkaluilla mitä sattuu olemaan mukana....toisin kuin näitä nykykatiskoita....

    No olihan se kevytperänen, mutta kannattaako sitä ajaa semmosiin paikkoihin mistä ei pääse pois :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!