Onko urbaanilegendaa vai ei

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja BRAKE DRUM, 30.1.2025.

  1. fmila

    fmila Gearhead

    Vanhoissa kuorma-autoissa toi "tuplaperä" oli ihan normi varuste. Ei sillä se välitys tuplaantunut, mutta tuli sillä yläpäähän reilu "ylivaihde" lisää. J6 Petterillä vaihdoin yleensä 3-vaihteen jälkeen perän isommalle, jos ajettiin täydellä kuormalla. Mutta tyhjänä jaksoi hyvin mennä kun sen vaihtoi vasta 4lla. Kas se 100hp kutosdiesel pyöri hyvin "yli" ja kulki tarvittaessa jopa reilusti yli 100 kmh, jos vaan joku (en minä:rolleyes:) oli niin hullu, et semmoisella uskalsi niin kovaa ajaa. Olihan moinen eatoni jo 1937 Ford paloautossa, jossa oli se "isompi" lättäpää nokalla.
    Omalle kohdalle on sattunut myös tommosen kuorkin rungosta tehty traktorin peräkärry, jossa vaihdelaatikko aisan päällä mukana. Isohkon tukkikuorman kanssa sitä myös käytettiin apuna pahoissa paikoissa ja sen avulla pääsi hyvinkin takaisin tielle. Sit pitkästä kepistä kärry vapaalle ja ulosotto pois päältä. Sen jälkeen 5000 Voorti voimaa uhkuen maantielle sen 30 kilsaa uitto paikalle. Muutama isompi/jyrkempi mäki matkalla, joissa sai olla tarkkana millä vaihteella niihin lähti, kun pikkupojan taidolla ja ranteella oli se alaspäin pykältäminen käsikaasun kanssa aika haastavaa. No takastullessa tyhjänä, sit mentiin peräkärryn työntämänä. Turvalliselta tuntui meno vielä kuudenkympin kantturoissa, yli en juuri uskaltanut koittaakaan. Oisko ollut pikkuperä ja 4-vaihde, ehkä 1500-2000 rpm??? Ei noita yli 50 vuotta vanhoja rikoksia oikein tarkkaan enää muista. Isäntä oli kait sen saanut hyvissä olosuhteissa hulluuskohtauksissa hurjempaankin vauhtiin, mutta ei kait se noilla tehoilla oo kolminumeroiseksi juurikaan yltänyt:cool:
    t. AM
     
    TopyCa tykkää tästä.
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kuten on todettu, niin ennen noita oli paljonkin, kuorma-auton rungosta vaan etupää pois.

    Mitä se sitten kulkee, niin välityksehän sen määrää ja sitten sen traktorin teho, sekä se, onko 540rpm vai 1000rpm ulosotto.

    Jos voimaa on ja välitykset riittää, niin miksei ne kulje mutta vanhemmissa traktoreissa ei ole jousitusta, jarrut vaan siinä traktorin taka-akselilla ja renkaiden tasapainokin mitä sattuu, niin hurja kuski saa olla.
     
    TopyCa tykkää tästä.
  3. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Alan uskoa sitä maajussia :)
     
  4. fmila

    fmila Gearhead

    -juu, ne Voortin jarrut varsinkin pikkupojan jalan alla eniten pelotti. Myös avonainen ohjaamo ilman mitään suojaa ja hiekkatiellä eturenkaista lentävät kökkäreet ja Pohjanmaan "stidiaskin" kokoiset paarmat yms pörisijät rajoitti kummasti menohaluja

    t.AM
     
  5. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Isäukolla oli kanssa pari vetävää peräkärryä, toinen tehty Volvosta ja toinen Desoto D700:sta, jotka molemmat olivat ihan maatilakäytössä ennen tuota ratkaisua.
    Erityisesti se Desoton kärrykohtalo tietty vähän kaivelee näin jälkikäteen miettinä, koska kyseessä oli ja olisi edelleen varsin harvinainen kuorma-auto ja bensakasilla tietenkin.

    Mutta toisaalta kuorma-autojen ylläpitokulut olivat tuolloin 70-luvun loppuluiskassa huomattavasti jyrkemmät, niiden tarpeeseen nähden, joka käytännössä tarkoitti lavakapasiteetin hyödyntämistä omakustanteisesti.
    Välityksistä en osaakkaan sitten sanoa, ja harvakseltaan sitä perävetoa tarvittiin.
    Muistaakseni ehkä vähän pehmeämmissä paikoissa, jos oli raskaampaa kuormaa vietävänä.
     
  6. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Mutta oottako kuullu pirun vanhasta ladasta:D
     
  7. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Jotkut naiset ovat väitetysti vitun kauniita
     
  8. tapsah

    tapsah 2nd gear

    ^riisuuntumis-taiteilijat käyttää vitunkestävää tankoa.
     
  9. tapsah

    tapsah 2nd gear

    Legenda menneiltä ajoilta: Mies osti käytetyn auton, auto pelasi ihan ok mutta välillä kuului outo kolaus, vikaa ei löytynyt millään. viimein joku takapenkkiläinen tajusi että kolaus tulee sivupahvin takaa, sinne oli ripustettu narun päähän roikkumaan jako-avain jossa oli teippattuna lappu jossa luki "kestikö kauan ennenkuin löysit tämän".
     
    Ford67, sleepercooler, kerkko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Jonkun legendan mukaan mersun mittarin takana oli lappu jossa luki "Älä ota enää, otin jo 200 000 km".
     
  11. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Se oli sitä aikaa kun kakaroita ei paljoa hemmoteltu ja varjeltu kaikelta pahalta!

    Mun kaveri oli maatalosta ja pari vuotta vanhempi. Minä jotain 10v. Ei tykännyt maatalousduuneita yhtään. Niillä oli iso Nuffield traktori. Joka kevät kaveri valitti ettei kiinnosta kyntää koko paivää. Kysyin kun minua kiinnosti ajaa "Saanko minä ajaa?"
    "Ja varmasti saat!" sanoi vaikka tiesi etten ollut koskaan ajanut traktorilla.
    Antoi pikakurssin vivuista ja vaihteista ym ja eikun turvetta kääntämään nolla kokemuksella!
    Kytkin oli niin painava jouduin nousemaan seisomaan että sain painettua.
    Ja ei turvahyttiä - tietenkään...
    Välikaasut alas vaihtamiseen opin silloin.
    Hyvin opin ja ajelin peltoja useana keväänä. Tykkäsin siitä. Maalla omat kakarat joutuivat varmaa ajaman jo 6-7 vuotiaina? Joten ei se outoa ollut.
     
    Ford67 tykkää tästä.
  12. eeko

    eeko Gearhead

    Papalla oli pientila ja olin 5 vuotta, kun nosti -52:sen bensa Fergusonin rattiin ja laittoi ykkösen päälle. Siitä alkoi ajelut.
    -eeko
     
    TopyCa tykkää tästä.
  13. tapsah

    tapsah 2nd gear

    [QUOTE="fmila, post: 3903859, member: 4222" ilPohjanmaan "stidiaskin" kokoiset paarmat yms pörisijät rajoitti kummasti menohaluja

    t.AM[/QUOTE]
    No pieniä on paarmat pohjanmaalla kun pohjois-satakunnassa ne on mäyräkoiran kokosia.
     
  14. Ford67

    Ford67 Gearhead

    Nuo Wanhat maatilojen tee-se-itse-kärryt yms olisi omana aiheena kiinnostava kuvineen, näin itsekin vanhalla maatilalla asuvana:). Ennen tehtiin siitä mitä oli saatavilla. Kyläsepällä teetettiin metallityöt, mihin itse ei pystynyt. Luovia oli ratkaisut!
    Vanhaa kuorma-auton akselia ja rengasta löytyy vieläkin riihen takaa, vaarilla oli joku DIY-kärry ja Nuffield irtokuomulla veturina. Valitettavasti molemmat on hävitetty jo 70-luvulla, kun eläkkeelle jäi:(. Pitää vanhat valokuvat joskus käydä läpi, jos löytyisi niistä tännekin jotain.
     

Kerro tästä muillekin!