Onnistuisiko suomessa

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 383, 9.9.2020.

  1. 383

    383 Gearhead

     
    esmi, Larry, Seppä Leonardo ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo 3rd gear

    Näitä lisää.Auton tekniikka aikuiseen makuun,ei tavanomaista tuninkia ja Wunderbaumia
     
  3. Jaa no, minusta tässä on tekniikka enemmän aikuiseen makuun. Sanoisin jopa, että seniorien makuun:

     
    -chgr, toyopet ja hmr66 tykkäävät tästä.
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead


    Ei uusi juttu. Kotopuolessa oli jos ei 80-luvun lopulla niin ainakin 90-alkupuolella kans valmetin kone maasturissa. Kutsuttiin käyntiäänen perusteella sitä ”kyläniemen lossiksi” etelä-saimaalla olevan saaren kulkuvälineen mukaisesti.
     
    Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  5. Eikös ne ollut jotain maahantuojien dieselöimiä? Olisko ollut ainakin käytössä valtion laitoksilla. Joku varmaan osaa kertoa enemmän.
     
  6. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead


    Mikäli sama auto niin Ramcharger ja noin 5 litran Fiat dieselillä.
     
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    juu, sama on ainakin siihen aikaan kuorma-autoilijana toimineen henkilön kulkine. Dodgena sitä muistelinkin mutta viiatin kone? En väitä kyllä vastaankaan kun en tuntenut asiaa paremmin. No kumpikin kone alkaa kumminkin samalla v-kirjaimella.

    valmetin koneita muistelen olleen monissakin aikoinaan kyllä. Eikös se alkanu 70-luvulla tiisselöintivimma että öljykriisin jälestä laitettiin janoisiin jenkkeihin sun muihin vaikka mitä tupaöljykoneita. 2005 muistelen manneilla olleen astron jossa nissan laurelin kone. Ei kyllä erityisen rivakka ollut kun ajoin mutta kai se miljoonan kilsan kone muuten on.
     
    Muokattu: 10.9.2020
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    Kyseinen kuorma-autoilija toimii edelleenkin kuorma-autoilijana. Sitä en tiedä mikä voimanlähde siinä nykyään mahdollisesti on mutta edellisen omistajan(joka oli/on sähköasentaja) aikaan autossa oli Fiatin diesel.
     
  9. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Wagoneer 4.1 Valmet. Maahantuoja diisselöi noi. ne FIIATIN diisselit oli ilmeisesti yksityisten asentamia. Ihan saakelin hirvee vehje ku ei kiihtyny ei kulkenu. Meidän Wagoneeriin tiputin ensin amc suoran kuutosen ja ku sekään ei siirtyny niin Olds 350Cid+Th-400 laitettiin ja muutoskatsastettiin. Alkoi koppa liikkua ja kun vielä etuperään teetin lukon niin meni ihan mistä vaan halusin. Kyseinen auto on vieläkin tossa tontilla (seissyt sen 15-20v).
    Kun hävitin sitä Valametin konetta ei kukaan soitellu keltaisenpörssin ilmoitukseen eikä paikallislehden myydään palstan ilmoituksen perusteella mutta ku pisti Maaseuduntulevaisuuteen niin samana päivänä tuli viisi soittoa. Kyseinen mylly meni sitte jollekkin mettäkoneurakoitsijalle. Ei voi ku sääliä kaveria ku konetta ei meinannut saada käyntiin ilman roikkaa -10c pakkasella.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  10. esmi

    esmi Gearhead

    Kaverilla oli joskus vuonna 86 muistaakseni punainen '79 Wagoneer Valmetin koneella, kyllä tunnisti kaukaa kun se oli liikenteessä! :cool:
     
  11. leemu

    leemu 3rd gear

    Joo, perimätieto kertoo esim. Loimaan nurkilla laitetun -60 luvun isoon Mercuryyn leikkuupuimurista nelipyttyinen Perkins-diesel:odeek: On siinä ollut varmasti rivakkaa kyytiä, mitähän tuollaisessa ainaisen auringon imperiumin insinöörien taidonnäytteessä tehoa olisi, varmaan jotain vajaa 50hepoa:poff:
     
  12. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Mites vanhat Range Roverit, niitäkin diiselöitiin urakalla. Olisko kanssa ollut Fiatin koneilla ? Onkohan yhtään semmoista säilynyt ihmeteltäväksi ?
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Bensa ja autot ovat olleet suhteessa kalliimpia, lisäksi dieselautojen valikoima oli suppeampi. Mersu oli useille vain haave. Ovat oman aikansa sepityksiä ja ... voisi niistä joku olla tallella tulevillekin polville. Mieleen tulee ensimmäisenä 50-60 luvun taitteen DeSoto (ehkä, saattoi olla joku muukin iso mopar) siipineen ja metalliväreineen ja ilmeinen Bedford diesel plus lattiamanuaali. Ja tämä laite postinjakokäytössä Mäntyharjulla. Olen itse nähnyt sen siellä ajossa 70-luvun alkupuolella. V8 Magazinessakin taisivat kauhistella. Stadista katsoen maaseudulla tehtiin kauheita asioita. Todellisuudessa muuten hylkyyn joutunut suuriruokainen tai konevikainen pysyi ajossa, kun siihen sepitettiin toinen tekniikka.
     
  14. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Mersun mottoreita Rangeihin paljon laitettiin. 70-luvun lopulla oli koulussa samalla luokalla autokorjaamon pitäjän poika joka väsäsi välilaipan koulun kässätunnilla, vähän myöhemmin toisella koulukaverilla oli ajossa vastaavaa yhdistelmä. TM:n myyntipalstalla vaki-ilmoittaja tarjosi myyntiin asennusohjeita ja sovitusosia, aluksi Mersun moottorille ja myöhemmin muillekin vaihtoehdoille.
     
  15. Gary Grand

    Gary Grand Gearhead

    Mulla on pihan perällä tuollanen Valmet-Jeep ilman konetta.. Onneksi!

    Olis ostettavissakin.:D
     
  16. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    1950-luvulla 0li jossain päin Savoa laitettu Buickiin risan koneen tilalle traktorin diesel. Huippunopeus jäi vakiovälityksillä jonnekin kuudenkympin kieppeille.
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Noita Range Rover:ta pilattiin aikanaan myös Mitsun 2.3 turbodieseleillä...:wc:
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Löysin netistä: jeepin wagoneer valmet diesel koneessa oli 85 hp ja ”mukava” matkanopeus 60-80km/h.
     
  19. kuutio

    kuutio Gearhead

    Kaveri kertonu tarinaa jostain desotosta perkinssillä..:D:D
     
  20. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Ainakin 1958 Dodge Kingswaytä on tehty (Belgiassa?) perkinsin dieselillä. Ole aikoinaan omistanut tuollaisen Kingswayn. Perkins oli jo hävinnyt tilalla letukan 230, mutta rekisteri otteessa vielä diesel.
     
    Gary Grand ja Inlinee tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!