Onnistunut katsastus...kerrankin...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja atobee, 8.10.2010.

  1. Morbidelli

    Morbidelli 2nd gear

    Joo, mutta korjailee sitä mukaa kun vika tulee julki.:D
     
  2. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Paras mitä katsurin suusta kuullu vähäpäästöisyyteen liittyen että on kuulemma tapana mitata kaikki vähäpäästöisen rajoilla joissa on lambda putkessa, tämän kuulin kun olin katsastamassa vm86 lankkukylki capricea jossa ei ollut kattia eikä mainintaa moisesta...
     
    rane58 tykkää tästä.
  3. tevo

    tevo Gearhead

    NeoNin käytin konttorilla, korjauskehotus tuulilasista. Joo prkele tievosa oli, 3 viimestä vuotta maininnu siitä. O risaklasi, tämän vuojen jos tuo toimii, senjjälkeen uus elämä tolla kiesilä säilykepurkkeina.
     
  4. miguelo

    miguelo Gearhead

    Katsastuskonttorikäynneistä olisi varmaan jokaisella kerrottavanaan paljon vuosien varrella sattuneita hauskoja kommelluksia.

    Eräs hupaisa juttu muistui itselleni aivan 2000-luvun alusta mieleen, olin tuolloin hetkisen aikaa opiskelemassa Lappeenrannassa.
    Arkisen käyttöauton virkaa hoiti luotettavaksi & taloudelliseksi kulkupeliksi osoittautunut Peugeot 205 diesel. (2-hengen pakuksi rekisteröitynä)

    Ja kuten monesti saattaa käydä, niin minäkin havahduin aivan viime tipassa, jotta autohan pitää käyttää leimalla...

    Paikallisilta ystäviltäni kun tiedustelin kahvipöydässä, osaisivatko he suositella "sopivaa konttoria" minne kannattaisi mennä, niin sain suositukseksi "mene katsastamaan autosi Lauritsalaan". :odcool:

    Mainittu konttori kun kuulemma oli noilla nurkilla ns. "helpoin"...
    Eipä silti, kyllähän autoni jokseenkin kunnossa oli kaikinpuolin - ainoastaan hieman epäilin talvipakkasilla käsijarrun toimintaa, kun vaijereiden kuoret olivat rikki.

    No, sitten soitto kyseiselle konttorille, ajanvaraus ja keula kohti Lauritsalaa.

    Paikalle päästyäni huomasin jotta rekisteriotteen teknistä osaa ei näyttänyt löytyvän autosta lainkaan, en antanut sen kuitenkaan häiritä, vaan menin rohkeasti tiskille ilmottautumaan ja maksoin katsastusmaksun. (nykyisinhän papereiden puuttumisella ei juurikaan ole väliä, kun hyväksytystä katsastuksesta tulostetaan katsastustodistus/uusi tekninen osa, tuolloin oli vielä tapana lyödä perinteinen leima otteeseen)

    Hieman olin kyllä henkisesti asennoitunut, jotta haetaanpa se vikalista nyt, kun autolla ei ollut juurikaan muuta tehty viimeisen vuoden mittaan kuin ajettu - erittäin paljon...

    Homma alkoi dieselin päästömittauksella joka oli ok.
    Sitten katsastushalliin, jossa tarkan tutkimisenkaan jälkeen mitään moitittavaa ei autostani löytynyt.:odbiggrin:

    Katsastusmies ei kuitenkaan lyönyt leimaa otteeseen, kun sitä ei mukanani ollut, vaan rekisteriotteen puuttuminen johti hylkäykseen.

    Merkitsi muistaakseni papereihin, jotta tarkastuskohde:
    Ajoneuvon tunnistus, asiapaperit puutteelliset.

    Eli tulemalla kuukauden kuluessa konttorille rekisteriotteen teknisen osan kanssa, he löisivät siihen leiman, jolloin auton vuosikatsastus olisi ok. (jälkitarkastuksen hinnan kertoi olevan tässä tapauksessa maksuton)

    Eihän siinä sitten enää sen kummempia, kadoksissa ollut rekisteriotekin lopulta löytyi kun kotonani pistäydyin viikonloppuna, joten takaisin Lappeenrantaan palattua, oli seuraavalla viikolla mukava mennä käymään hoitamassa katsastusasiat kuntoon.

    Eräänä iltapäivänä sitten ajelin takaisin Lauritsalaan, konttorilla alkoi tuolloin olemaan jo sulkemisaika käsillä - tiskin takana ollut ainoa katsuri kävi paikalla olleen naisasiakkaan kanssa läpi hänen katsastuksessa hylätyn autonsa pitkää vikalistaa.

    Itseäni alkoi kieltämättä hieman huvittamaan, kun naisen auto oli aika uudehko Peugeot.

    Ajattelin aivan kiusallani kun hieman kiireinen olin, jotta hyödynnetäänpäs tämä oma tilanteeni tässä siten, että tuolla muijalla riittää ihmeteltävää, kun Peugeot'ia hänkin oli konttorilla näyttämässä.

    Kohteliaasti keskeytin katsastusmiehen, esitin autoni rekisteriotteen ja katsastuspaperit - hän tokaisi, asia ok. sekä leimasi rekisteriotteen.

    Kiitin kohteliaimmin hyvästä palvelusta ja iskin lähtiessäni silmää naisasiakkaalle, ja tokaisin "näin meillä", hän näytti hämmästelevän kyllä kovasti, kun pitkätukkainen sälli ajoi vanhalla 205'lla pihaan, marssi sisälle ja ojenti otteen katsurille, joka löi siihen oitis leiman...:rotfl:
     
    Muokattu: 1.2.2018
    onoff road, Nikuzai, rane58 ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. squide

    squide 3rd gear

    Auton kuljetus auto sai vuoden lisää ajoaikaa puhtain paperein:)
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Voi pillu. Rysleri meni heittämällä leimasta läpi. Olin jo varautunut ainakin renkaiden vaihtoon kun yhdessäkahdessa on nastoja irronnut aika runsaasti, etupäässäkin joku kolisi mutta se katosi kun keli välillä lämpesi. Iskari ilmeisesti jäässä tms.

    Ei nyt muistu mieleen koska olisin saanut tuolle viimeksi puhtaat paperit, aina ne on jonkun väljän nivelen löytänyt vähintään...
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Passat myös leimasta läpi puhtain paperein.
     
  8. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Espoossa Hannuksenpellon K1 asemalla katsastushallissa on myytävänä noita jarru-, tehostin- ja muita nesteitä, ööliäkin.... ;)
    -Ainakin kun viimeksi siellä kävin katsastamassa autoani... o_O
     
  9. Toope

    Toope 2nd gear

    Pääsääntöisesti olen pistäny merkille asian,ettäpä jos tuo kiulu ollu suurinpiirtein jarruissa,ja ohjattavissa ,ja vieläpä merkinantovälineet loimottanu /ääntä päästäny korvinkuullen,niin eipä oo katsoukot kilpiä repineet pois. Joskus ovat sanonneet jotta takana ei pala rekkarivalo,mikä nyt on ihan hyvä kun ei oo palovakkuutusta.
     
  10. Toope

    Toope 2nd gear

    Sivusta seureanneena tuntuu että kusessa ootte etelän äijät katsoukkoinenne.?
     
  11. jariha

    jariha Gearhead

    ^eipä tuo helepompaa oo pohjosemmassakaan? pari kertaa vuojessa tulee Kajaanin korkeudella katsasteltua ja ihan ne samat kohteet käy läpi kun Keravalla/Kouvollassa/Vantaalla.... eli miten pohjoseen pitää mennä? Norjaanko;)
     
  12. miguelo

    miguelo Gearhead

    Näin on, kun autossa on valot, ohjauslaitteet ja jarrut kunnossa, niin aika huolettomin mielin voi konttorille mennä.

    Mutta itselleni kävi jokin aika sitten hieman kiusallinen tilanne, kun olin paikalliselle konttorille menossa arkista käyttöautoani MB W124 dieselfarmaria leimaamaan.
    Eli kuinka ollakaan, epähuomiossa minulta oli jäänyt viimeisin ajoneuvovero maksamatta ja se oli erääntynyt, jonka johdosta katsastus meinasi tyssätä jo konttorin tiskillä.

    Asiasta selvittiin kuitenkin varsin vaivattomasti, kun pyysin kassalla ollutta neitokaista tulostamaan ajoneuvoni verotiedot korkoineen, jonka jälkeen maksoin ne oitis paikan päällä puhelimella verkkopankkia käyttäen. (otin maksusuorituksesta kuvan screenshottina ja esitin sen kassatytölle, jolloin homma oli ok)

    Eli kyllähän nykytekniikka toki mahdollistaa ja helpottaakin suuresti asioiden sujuvaa hoitamista, ei voi moittia.

    Sekä katsastuskin meni läpi hienosti, puhtain paperein.

    Onneksi tänäpäivänä autoilijalla on mahdollisuus valita katsastustoimipaikka jossa käy, kuten myöskin myötävaikuttaa halutessaan kuka katsuri auton tsekkaa. (varsinkin harrasteajoneuvojen kohdalla on eduksi, mikäli katsastusmiehellä on vaadittavaa pelisilmää, sekä asiantuntemusta vanhempien ajoneuvojen sielunelämästä)

    Kutsuisin tuota hyväksi palveluksi, jossa turhanpäiväiseltä vittuilulta vältytään puolin sekä toisin, toki on itsekin syytä katsoa peiliin, mikäli kamppeet eivät ole kunnossa, kun itse niitä ylläpitää ja huoltaa.:odcool:
     
  13. miguelo

    miguelo Gearhead

    Tuohon kilpivaloon liittyen vielä täytyy kertoa, jotta käsittääkseni silloin, kun ajoneuvossa on kaksi rekisterikilven valoa, niin niiden molempien tulisi toimia.

    Eli mikäli toinen kilpivaloista on pimeänä, niin silloin se aikaansaa korjauskehoituksen.

    Mutta jos autossa on vain yksi rekisterikilven valo, niin sen tulee sijaita leveyssuunnassa kilven keskellä - ja toki toimiakin.

    Joskus takavuosina kun olin ns. "valtionkonttorilla" katsastamassa elinkaarensa ehtoopuolella olevaa vanhaa avolavapakua, niin mielessä jo hieman kävi kysäistä, jotta olisiko katsurille kelvannut, mikäli olisin oitis paikan päällä siirtänyt akkuporakoneella ja poraruuveilla kilpeä siten, että valo olisi ollut keskellä - silloinhan tuo olisi ollut vaatimusten mukainen...:odeek:

    Jännä juttu sinänsä tuo yllämainitsemani tulkinta jonka olen kuullut, kun myös monissa tehdasvalmisteisissa peräkärryissäkin näkee yleisesti olevan käytäntöä, jotta toisen takavalon sisäsyrjässä on kirkas kohta, mikä toimii viereen asennetun rekisterikilven valona, valaisten sitä vaan reunasta. (mutta noinhan se toki on kaikkein edullisinta toteuttaa)
     
  14. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Jälleen kerran täytyy kehua Kurikan Konttoria! Ammattimaisella ja asiakasystävällisellä otteella sujui Excursionin määräaikais- ja muutoskatsastus.
     
  15. teardown

    teardown 1st gear

    Hah, 15 v ja 350tkm ajettu skoda leimaan 15 euron rt-pään uusinnalla, entinen olikin niin kulahtanut, että nyt on rattikin suorassa.
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Raidetangonpää, roiskeläpät, pari puslaa ja pikkasen hitsausta oli scanian vaateet


    Sitä vois sanoa onnistuneeksi katsastukseksi :rotfl:
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. hapi

    hapi Gearhead

    1958 Chevy apachen maahantuontikatsastus tänään. Vasen takajarru ei pitänyt polkimella juuri ollenkaan, käsijarrulla hyvä. Hylkyhän siitä tuli. Takaisin kotia ja rumpu irti, oli pyöräsylinterin toinen painintappi pois paikaltaan. Tappi kohdalleen ja soitto konttorille, että mahtuisko tarkastus vielä johonkin väliin. Pienellä odottelulla tarkastus onnistui, vaikka kaikki ajat oli jo varattu. Paperit kuntoon ja odottelemaan veropäätöstä. Hyvä palvelu Rock Katsastus, Lahti.
     
    isalmela ja wilburi tykkäävät tästä.
  18. slant six

    slant six Gearhead

    Käyttöauto viime viikon maanantaina ja harraste slantti tänään. Molemmat ilman huomautuksia hyväksytty.
     
    wilburi tykkää tästä.
  19. autoilija

    autoilija Gearhead

    300M kerralla leimasta läpi. Nummelassa ei mistään määreistä päästömittauksista läpi, konttorilla täysin puhtain paperein, HC- arvotkin oli 2 ja nolla kierroksilla. Kummallisen hyvin polttaa.
    Maininta tuli oikeasta rekisterikilven valosta ja takaoikeasta koiranluusta. Valo ei taputtelusta huolimatta syttynyt.
    Kotona huomasin että sehän palaa taas, muttei pala enään vasen. Huomenna on varmaan taas toisinpäin.
    Viimevuonna oli huomautus käsijarrusta, mitään en sille ole tehnyt ja nyt sekin oli hyvä.

    Ja mainonta kun ei ole kielletty, saa ostaa tai tarjota.
    https://www.nettiauto.com/chrysler/300m/9591681
     
  20. jariha

    jariha Gearhead

    ^kauheesti ollu sanomista? sarkkeri käytettiin eilen leimalla "ilman huomautuksia";) valotkin oli ja jarruissa sopivasti voimaa:D samalla leimalla sammuteltiin yhtä barracudaa:odeek:
     

Kerro tästä muillekin!