Opel Vivaro(+sisarmallit Rellu/Nissan)ja SE 6v laatikko...

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Cocco Bill, 22.3.2017.

  1. Cocco Bill

    Cocco Bill 3rd gear

    Tämän olisi toki voinut laittaa vaihteistot kuin vaikka työkoneetkin osioon mutta pukkasin tänne kun aattelin että löytää tiensä täältäkin eteenpäin yhtälailla.

    Löytyykö "aikuisten oikeaa"tietoa moisista vehkeistä millaisia ovat omistaa,mitä murheita eteen tullut ja varsinkin tuo 6v vaihteisto ja se onko se oikeasti kuinka huono,miksi ja onko jotain parannuksia siihen tehty vuosien varrella+koska eli kuinka tuore vm on jo parempi jos muutoksia niissä on???
    Vissiin sama loota ollut henkilöautoissakin ja mm Fiat konserninkin tuotoksissa?
    Haaveissa sanotaan n 4- 5v vanha ja max 100tkm ajettu paku yks käyttöön joka voisi olla Vivaro-Trafic-Primastar yhtä
    hyvin kuin vaikka saman hintaluokan Jumpy-Expert joka ehkä turvallisempi ostos murheiltaan mutta myös pienempi...
    Paljon Vivaroja näkyy tuolla liikenteessä ja paljon on myös myynnissäkin.
    Muuten kyllä osaan auton tutkia suht hyvin mutta tuo huonon maineen vaihteisto mietityttää.. onko ne sen vuoksi pantukin vaihtoon+kiertoon eteenpäin (kallis korjata tietty)vai olenko liian epäluuloinen...ja mistä tuon vian tai sen alkeet tunnistaa esim koeajolla??

    Nykyinen NV200 on kyllä huippupeli muuten mutta pikkasen liian pieni&kapea,ohjaamo vain 2lle ja matka-ajoon onneton laite.
    Löytyykö siis Opel yleistietäjiä,ex tai nykyisiä pakuomistajia tai jopa Opel korjaamo ammattimiehiä/naisia?
    Kiitos:D
     
  2. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Tosiaan laatikko aika heikko. Mutta taitaa olla pääsääntöisesti käyttäjässä vikaa. Järki käteen ku ajelee.

    Nivelet kans aika heikot. Öljyä yleensä valskaa.

    Kai ne muuten toimii?
     
  3. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Mulla ollut työkäytössä Opel Vivaro vuosimalli 2009 jolla ajoin 70000 km ja ainoat viat mitä on ollu
    molemmat raidetangon päät vaihdettu. Nyt alla Opel Vivaro vuosimalli 2012 mittarissa 68000 km .
    60000 km kohdalla kykimen työsylinteri hajosi . Muuta vikaa ei ole ollut.
     
  4. Toke

    Toke Gearhead

    Itellä oli työajokkina -07 trafic joka vaihdettiin uuteen primastariin kun renussa oli 107 tkm. Viikkoa ennen kun uusi auto oli saapunut ni renussa hävisi vaihteet. Sadantonnin aikana neljät etuiskarit ja niveliä aika kasa. Mutta lähes koko 100tkm kaupunkiajoa kaupungissa jonka liikennesuunnittelijan lisänimi oli töyssy.
     
  5. Vani76

    Vani76 Gearhead

    Mulla työautona Vivaro 2010 ja 190tkm mittarissa. 2,5 koneella ja 6v manuaali, ilmastoinnin kompura ja jäähdytin ainoastaan vaihdettu normaali huoltojen lisäksi. Lähes pelkkää maatieajoa tulee. Niveliä ei ole vielä tarvinnut vaihtaa.
     
  6. Cocco Bill

    Cocco Bill 3rd gear

    Aika mielenkiintoista luettavaa koska kokemukset menee hyvinkin ristiin,toisella toimii,tykkää ja hommaa samanmoisen kun vaihtoaika ja toisella taasen ei toimi eikä taatusti jää kaipaamaankaan.
    Näin se on näyttänyt olevan muuallakin mitä näitä Vivarojuttuja olen yrittänyt kaivella netistä.
    Itse perustekniikkako on kumminkin ihan nykyautoksi toimivaa,siis sähköt,moottori ja nuo nivelet jarruineen jne?

    Nivelet taitaa olla nykyään jo kaikissa heppoista pilipalitavaraa,eikä todellakaan tänne arktiseen ihmemaahan jossa teissä ajourat onkin jo valmiina tämän Bernerin haaveilemaan tulevaan automaattiohjaukseen ...ja pakkanen,tärinä+montut viimeistelee nivelet vaihtokuntoon nopsaan.

    Onko nämä 6v vaihteistot yhtään parantuneet vuosien myötä vai onko GM työntänyt samaa tavaraa vuositolkulla tekemättä asialle mitään vaikka taatusti tiennyt ongelmista jo runsaiden takuukorjauksien myötä ha kuin pakupuolellakin?
    Säännöllinen öljynvaihto ja kunnolliset sisään on lukemani mukaan hyvin tärkeää näille lootille,eikö se siis kuulu tai edes myöhemmin lisätty huolto-ohjelmaan?
    Lootasta on kuulemma second gen 2 versio mutta koska se tuli pakuihin ja onko yhtään parempi?
    Mistä ja paljonko niitä kysymyksiä oikein taas putoileeo_O
     
  7. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Sitähän mä tarkoitin. Ajotyyli ratkaisee. Monesti työ autona pidetään eikä ajatella miten ajetaan. Montut täysiä yli...... vedätetään isolla vaihteella kuormattuna.

    Oikeen käytettynä kestää varmasti iha ok.
     
    kuutio tykkää tästä.
  8. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Epäilen kans et ajetaan 5/6 vaihteella liian hidasta vauhtia mikä on osa syy laatikon rikkoutumiseen.
     
    always bb tykkää tästä.
  9. pesälä

    pesälä 2nd gear

    korjaamon kaverit puhunut että pieni öljy tilavuus ja kukaan ei tarkasta määrää koskaan, vuotaa pikku hiljaa jostain välistä pois...
     
  10. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Muistaakseni ei ollu kovin iso tilavuus. Ja käyttäjästä se on suurin osa kiinni jos hajoaa. Kuitenkin muistaa ettei se ole vahvin kuorma juhta
     
  11. Turnn

    Turnn Gearhead

    Siitä iltalukemista :D : https://opelclubfinland.fi/viewtopic.php?f=5&t=237878
    Mulla -11 Astrassa sama 6-speed M32 laatikko. Rupesi laakerit ääntämään 85tkm. mittarissa,ei kuulemma mitenkään tavatonta. 2000e maksoi korjaus. Vissiin 2012 tehty jotain päivitystä laatikkoon. Saattaa tosiaan ajotyyli vaikuttaa lopputulokseen,shift valo kun kehottaa vaihtamaan isommalle jo vajaa 2000rpm:ssä!
     
  12. Vani76

    Vani76 Gearhead

    Näinhän siinä kävi kun Opelia kehu, varoitusvalot loistaa mittaristossa.
    Testerin mukaan EGR jumittunut, kulkee kuitenkin normaalisti joten ei ole täysin auki.

    Eikun korjaamolle.....
     
  13. stana

    stana 3rd gear

    Mullakin oli hetken vivaro. Tykkäsin kyllä ajettavuudesta ja ohjaamosta. Jotain pikku pykimää siinä kyllä oli. Mut eikös nuo ole oikeastaan rellun pippanoita kaikki, maski ja merkit vaan eri, laatikkojutut koskee ainakin nissania ja varmaan relluakin. Tuossa ei kyllä merkkaa kuin lätkä ratissa ja keulassa. Voisin hankkia joskus uudelleenkin jos vaan olis pikkuveroinen joukkokuljetusväline.
     
  14. Cocco Bill

    Cocco Bill 3rd gear

    Mitähän järkeä ylipäänsä on johonkin pikkuautoon oli sitten perusmalli tai turbo,isohkoon perheautoon ja sen isompaan parilitraiseen dieseliin kuin vaikka vieläkin raskaampaan työpakuun laittaa sama vaihdelaatikko,eikait sama loota samoin välityksinkin voi kaikkiin käyttötarkoituksiin passata vai halpa hintako tässä on se taikasana taas tyyliin: tilataan alihankkijalta miljoona samanlaista lootaa mahd kustannustehokkaasti, kiitos

    Rellut ja Nissanithan on samaa lafkaa ja oikeastaan enempi tai vähempi nykyään jo kaikki kait jotain sukua kun samoja massatuotettuja yhteistyökoneita tai muita komponentteja naamioidaan omiin tarkoituksiin+alihankkijoiden sähkö,alustanosat jne samoja tietty,ei autotehtaat niitä enää itse tee vaan enempikin kasaa vaan nippuun.

    Mitähän tuo päivitys mahtaa tarkoittaa jos semmoinen on olemassa ja mistähän sen tunnistaa tai yleensäkkin tunnistaa onko tuo laatikko kunnossa vai juurikin "vaihtokunnossa"vaihdokkina tai viittä vaille rikki,meinaan jos ei koskaan ole uudella tai edes taatusti ehjälläkään ajanut?
    Jotenkin tämä on aika isoa rulettia vissiin koko Vivarotouhu ja viisainta päätyä pikkusen pienempään Experttiin josta ainakaan loota ei heti leviä,tyyris remonttikohde ja jääkö kumminkin koko vehje sitten käsiin kun vaihtoaika..?

    Jännä juttu kun yhdessäkään nettiauton myyntikohteesta ei halkaistua sanaa laatikkoremontista,taatusti joku niistä läpikäynyt moisen jos ikää 5v ja ajettu jotain 100-150tkm luokkaakin.
     
    Muokattu: 24.3.2017
  15. jariha

    jariha Gearhead

    Laatikkohan on rellun laatikko ei fiatin(fiat ei ole mun tietääkseni samaa "perhettä")? ja tekniikka on olise sitten vaikka se ooppeli niin rellusta.

    itellä oli 2,0(115hv)-08 primastar 3vuotta ja 130tkm, etupään nivelet, tuulilasi ja jarrupalat joka nurkkaan, auto oli vielä firmassa 200tkm asti jona aikana etupäähän vaihettiin rt-päät ja etupyöränlaakeri. sitten tuli nv200 joka oli ihan kauhea kippo! nv vaihtui suht pian -11 mallin vivaroon, jolla ajoin 140tkm oli taas 2.0(mutta vain -90hv), nivelet uusittiin kerran, tuulilasi ja jarrupalat myös. viimesin vivaro oli sitten -13 mallin 2.5(150hv) voimakone joka oli mulle tullessaan rullattu 60tkm, 70tkm kohdalla hajosi laatikko(meni tehtaan takuuseen vaikkakin takuuaika oli juuri umpeutunut hinta ooppelilla 5400,- josta jouduttiin maksamaan 10% ja alv osuus?), lisäksi perinteiset etupään nivelet ja jarrupalat taakse.

    keulan nivelet on suoraan lagunasta joten suht heppoiset on pakuun mutta onneksi halpoja ja helppo vaihtaa?

    Paras näistä kaikista kolmesta oli kulutuksen puolesta 115hv yksilö keskimäärin 6,8l/100km, 90hv malli vei keskimäärin 7,4l ja 2,5 vei 7,6l satasella, kaikki nämä mulla olleet yksilöt oli l1h1 mallisia ja kaksi ensimmäistä oli mulla uudesta käytössä ja ajoin 6-vaihteella ainoastaan 100km/h matkavauhtia, alle satasessa mentiin 5-vaihteella ja alle 75km/h nelosella. 2,5l koneinen oli pilattu jurruuttamalla suurilla vaihteilla ennen mun aikaani?

    firmassa oli myös näiden mun käyttöautojen lisäksi 2pitkää -08 primastar 120tkm, (etunivelet, takajarrulevyt+palat(90tkm) ja -13 vivaro 150tkm (samoilla vioilla) lisäksi 1kpl Interstar jossa myös 2,5 ja 6man jolla ajettiin 70tkm (tässä oli joku ajonesto vika lopussa?)
     
  16. Jza

    Jza Gearhead

    Noissa on vissiin kaikissa kuitenkin sinkitty kori? Kävin tässä yhtä työautoehdokasta koeajamassa taannoin ja oli melkoisesta koetusta kivisateesta huolimatta ihan ruosteeton.

    Ja en kyllä ihmettele, jos varsinkin kaksipuolikkaalla koneella saa lootan rikki. Vääntöä on suhteellisen reippaasti tarjolla ja jos vielä koukussa keikkuu joku tuomiokirkko ja kuski vetelee kävelyvauhtia kutosella ylämäkeen, niin on kumma jos ei aikaa myöten porsi...
    Vaihteensiirtimistähän joku oli löytänyt suhteellisen helpon korjauksen siihen, ettei pykälät mene sisään. Rasvaa vaijereihin lootan päällä olevaan siirtäjän laakeriin, niin aika monella on kuuleman mukaan tämä vika helpannut.

    Pakun valinta ei ole kyllä helppoa. Uuteen ei viitsi vielä investoida ja ainakin Transitit ja Mersut näyttävät mätänevän käsiin aika nopeasti. Nivelia, raidetangon päitä ja vetareita nyt vielä vaihtelee vaikka vuosittain, mutta moottoria, lootaa ja koria ei viittis ihan koko ajan olla uusimassa :)
     
  17. kuutio

    kuutio Gearhead

    Mäkin oon joutunu korjaamaan mielipidettäni noista ranskalaisista pakuista. Oli hetken proace eli citikka ja kiveniskujen alla näky sinkki? ei ainakaan ruostunu.
    Ny on movano eli rellu. Käviskö semmonen vaikka pätkämallina kysyjälle? On jo vähän hytissä hartiatilaakin ja vähän korkeemmalla istutaan. Semmosia yhteistyömalleja noi alkaa olla kaikki, merkit ratissa ja maskissa vaan vaihtuu. Movano, master, nissan oliko nv400
    Mullakin oli valintahetkellä mersut täysin poissuljettuja ruostumisherkkyyden takia, ja nykypakuissa mersukin käyttää renun koneita ainakin pikkumalleissaan
     
  18. Cocco Bill

    Cocco Bill 3rd gear

    Täälläpä se "kysyjä" jos Jza minua tarkoitti mutta kumminkin.Vanha ketju,kiva kun kaivettiin esiin ja asiat meni silleen jotta löytyi nippanappa ennen 2015 rekisteröity ihan viimeisiä vanhakorisia, Vivaro 2,0 cdti eco-flex yksityikäytöstä,vähän ajettuna ja todella hyvin varustein pakettiautoksi.
    Mittarissa nyt 70 tkm eikä tässä mitään vikaa ole ollut(kop-kop).
    Kiva peli ajella,eber on huipujuttu ja kyyti mukavaa eikä kulutuskaan paha.
    Peruutustutkan kaiuttimesta otin johdon irti kun rupesi nyppimään se huutaminen joka lähistön mustikanvarvulle tai pölyhiukkaselle mikä antureissa oli pakostakin niihin kertyneenä.
    Vaihdoinkin pari anturia joissa pientä rupea pinnalla ja loput niin hankalasti luoksepäästäviä vetokuokkuasennuksen takana puskurissa jotta antaa olla,kamera olisi parempi.

    Vaihteiston öljyt tarkistin ja vaihtanutkin varmuuden maksimoimiseksi,helppo juttu ja parin kokeilun jälkeen parhaaksi osoittautui comman täyssynteettinen.
    Sanotaanko että ihan keskikesää lukuunottamatta 2 vaihde on kankea kytkeä kylmänä mutta km jälkeen jo sujahtaa sujavasti sekin.
    Eco flex malli ehkä pikkasen liian pitkin välityksin meidän perusrajoituksiin mutta ,semmoinen 90kmh niin kutonen tuntuu olevan ok vaihde vaihdenäytöstä huolimatta ja vaihteistoa säälien.

    Suuressa osaa maapalloa sen kylmempää ei tietty olekkaan eikä tule:cool: paitsi täällä lähes aina joka myös jakohihnojen painajainen,niitä maailmalla vaihdella ja kestävätkin jotenkin auton ajatellun eliniän.
    Tässä Nissanin koneessa ketju joka olikin vaatimuksena,yksi harharetki riitti hihnojen kanssa pelleilystä ja muutaman satkun vaihtolaskuista halppisrakenteeseen.

    Lohkolämppäreidenkin katoamisen jälkeen ainut pelastus peräpohjolassa on onneksi pa lämmitin.

    Muuten loota ihan keskitasoa käyttää,ei herkin mitä minun pakuissa ollut muttei huonoinkaan.
    Auton kestävyydestä pidemmän päälle tai isoilla km en osaa sanoa,vaihtelen pois viimeistään n200tkm kohdalla joka käyttövehkeeni, harrasteet erikseen mitä mieluummin ruuvata.

    Voitelu herkistää systeemiä siihen siirtovipujen kohdille kun lorauttelee öljyä ja asentaa semmoinen Ebaysta löytyvän ohjaimen joka sujautetaan sen vaihteensiirtimen päälle painamaan vaijeria ja kiristetään siihen niin ettei vaijeri mahd pompsahda paikoiltaan tapista pois kuten kuulemma joissain paljonajetuissa autoissa on tapahtunut.
    Tuo kiristettävä pala lukitsee ja jämäköittääkin vaihteensiirtoa jos vaijerin tappi jo pikkasen väljä koloonsa,ei siis tarvi aina koko vaijeria vaihtaa.

    Automaatti olisi ollut poikaa,käytettyinä se vaan vaikea löytää muiden kriteereiden ohella ja vähänajettu yksilö vielä hankalampi löytää automaattina,arveluttaa nykytomaatit muutenkin ja käytettynä varsinkin,lisää herkästi vaan murheita.
    Huoltohommat onnistuu aika hyvin ja ketjukone oli vaatimus kuten vaikkapa lampunvaihtojen onnistuminen helposti ja H4 onkin polttimena halpa+helppo vaihtaa molemminpuolin.
    Eiköhän tällä ajella vielä pitkään ellei pakkokielletä ja siirryttävä busseihin(ei kulje) tai metroon(ei aloitettu edes kaivaa),junatkaan ei kulje meidän pihan poikki eikä sähköautoakaan toivottavasti enää tule minun ajoaikana tarvi pihaan hommata.
     
    Muokattu: 24.10.2019
  19. Vani76

    Vani76 Gearhead

    Mulla oli 5 vuotta työautona pitkä ja matala Vivaro 2,5 CDTI vuosimalli 2010. Käytettynä tuli ja mittarissa oli 100k tullessa, pariviikkoo sitten meni vaihtoon ja 300k mittarissa. Ainoat viat tuona aikana oli ilmastoinnin kompura, virtalukko ja vaihteensiirtovaijerit. Talvella isommilla pakkasilla tosiaan 2 vaihde kankea vaihtaa mutta parin kilometrin jälkeen meni normaalisti.
    Mukava auto ajaa ja kulki hyvin tuolla isommalla koneella, keskikulutus ajotietokoneen mukaan oli 7l/100km paikkeilla pääasiassa maantietä. Ruostetta ei löytynyt mistään ja sisältä pysy ehjänä.
    Transit Custom tuli nyt tilalle ja tykkään kyllä enemmän tästä Fordista.
     
  20. Hillbilly89

    Hillbilly89 1st gear

    Käyttäjät juurikin yleensä "rikkoo" noita vaihteistoja kun junnataan liian suurilla vaihteilla... Ja väärä öljy vaihteistoissa. Useat laakeri viat johtuvat väärästä öljystä oman kokemuksen mukaan.

    Näissä käytetyt Rellun PK6, PF6, PA0 vaihteistot vaativat oikean öljyn jotta voitelu tapahtuu kunnolla.
    ELF TRANSELF NFP 75W-80
    on varmasti oikea öljy noihin.
     

Kerro tästä muillekin!