Opel Vivaro(+sisarmallit Rellu/Nissan)ja SE 6v laatikko...

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Cocco Bill, 22.3.2017.

  1. rekkamies

    rekkamies 3rd gear

    Mulla on duuniautona vivaro -07 2l kiisseli ja ite tolla veivannu yli 100 000km työmatka-ajoa.
    5-6 vaihteet hieman ulisee muttei pahasti, etupää kolisee hiukan (taas) muutaman kerran ollu mittaristo täynnä punaista ja ei oo lähteny käyntiin kun väkipakolla. Kerran käyty nollaamassa vikakoodit. Jarrupalat (kaikki) oon vaihtanu 2 kertaa...tahtovat jarrut takerrella aika-ajoin.

    Muuten kiva peli ajella ja vakaa...onhan se tietty äänekäs (sisälle) kun kerran paku.
     
  2. jyrkita

    jyrkita 1st gear

    Täällä on käytössä Nissan Primastar 2,0 D 2007 mallinen,kilsoja on tullut noin 80 000
    meidän aikana..vaihteet takertelee kylmänä hieman vaikka on uudet öljyt vaihdettu kytkinrempan yhteydessä.Muutaman kerran syttynyt lähes kaikki valot kojelautaan
    vika oli ahtopaineen anturassa(vedot hävisi ajaessa)Tilava auto ja hyvä ajaa
    kun toimii...
     
  3. Jza

    Jza Gearhead

    Mitä vuosimallia on Ford, jos kehtaa kysyä? Mulla on kaikki ovet auki merkeille ja malleille. Tällä hetkellä vaan vähän skitsofreeninen olo, kun joka ikinen laite on jostain suunnalta haukuttu pystyyn. Neliveto Vito olisi kiikarissa, mutta täytyis jaksaa ajella se 400 kilsaa tsekkaamaan alusta.

    Vivarot ym. 2.5 koneella menisi myös, mutta ei ole kamalasti tarjontaa. Varsinkaan mustana, jona sen haluaisin.
     
  4. Vani76

    Vani76 Gearhead

    Ford on 2015 2,2 155hv ja mittarissa nyt 58k varusteina lähes kaikki. Maantiellä jousitus selvästi jämäkämpi kuin vivarossa. Vivaro oli kyllä yks parhaista pakuista joilla ajanut. Valinta olis kyllä Ford jos nykyisellä kokemuksella pitäisi valita, tosin on kyllä uusin myös.
     
  5. Cocco Bill

    Cocco Bill 3rd gear

    täydellistä konetta ei liene keksitty paitsi pakupuolella kuulemma Hiace ja tietty MB tässäkin ajoneuvoluokassa:D
    Eiköhän kohtuullinen ajomäärä ja miten pidelty+huollettu ole kumminkin yhtä tärkeitä juttuja ainakin jos on avoimin mielin matkassa ilman merkkifanaattisuutta.
    2,5 Vivarot on jo aika vanhoja ja lienet huomioinut että hihnakone.
    2,0 Nissan koneinen M9R ketjulla ja ei isommin eroa kulkupuoleltaan tuosta kakspuolikkaasta mutta eihän tuo 2,5 toki muuten mikään moitittu laitos ole jos hyvän moisen löytää kohtuukilometrein.
     
  6. Jza

    Jza Gearhead

    Aika rapeita on monet mersut mitä olen alta käynyt kurkkaamassa. Samaten Fordit ja Toyotat, näyttää että joihinkin ruoste on levitetty jo tehtaalla :D

    Ei se hihnanvaihto pelota, että sikäli ihan sama. Kävin taannoin koeajamassa kakspuolikasta Vivaroa ja sehän sysää ihan uskomattoman hienosti. Harmi kun tuli vaan funtsittua liian pitkään (tunti), niin pirssi kerkes mennä alta pois :D
     
  7. Cocco Bill

    Cocco Bill 3rd gear

    Selevä ja eihän hihnajutut katastrofi oo jos hyväksyy moisen ja vaihtokulut sekä mieluusti reippaasti ennenaikanenkin vaihto kuin pitkitetty niin selvinnee voittajana.
    Yhdestä tunnista kiinni oleva mahdollinen autokauppa osunut tännekkin,lankapuhelinaikaan
    soitin myyjälle,kyselin ja sovittiin että lähden tästä heti katsomaan.Perillepäästyäni noin tunnin kuluttua autoa ei liikkeessä näkynyt,myyty kuulemma sillävälin joten vaikea sanoa oliko lopulta hyvä vai huono tsäkä sen etuvetoisen pikku Skylarkin kanssa kun en nähnyt koko autoa.
    Ei kait ne kovin huonoja olleet sen ajan pikkujenkeiksi?
     
  8. unknown

    unknown 3rd gear

    Eikä se moottorikaan ole näissä mikään huono, kun uusissa Vito:issa on sama Renault/Nissan/Opel -moottori ja jos en väärin muista niin vaihdelaatikkokin on sama.
    Trafic/Vivaro/Primastar on siis käytännössä sama kuin Vito, mutta ilman sitä ruostumista ja muita Saksalaisille ominaisia vikoja/rahastusta.

    Vaihdelaatikon jouduin omasta heti vaihtamaan, kun oli edellisellä omistajalla huollossa unohtunut laittaa öljyt laatikkoon ja 2.5dl tuli ulos, oli aika veikeän näköinen sisältä... Ostin käytetyn laatikon, purin vaihdekselit laakeroin uudestaan ja vaihdoin pidätinrenkaat ja shimmasin uudestaan, mikä on yllättävän työläs operaation, mutta jos itselle tekee niin kannattaa tehdä hyvin.
    Epäilen, että näiden laatikoiden oikeaoppinen shimmaaminen on jotain sellaista mitä ei missään tehdä, laatikot vain avataan ja laakeroidaan uudestaan, mikä kannattaa pitää mielessä, jos teettää laatikon firmassa. Sillä epäilen, että kukaan ei joka akselia erikseen shimmaa ja lopuksi vielä kaikkia akseleita yhdessä, mistä varmaan johtuu näiden laatikoiden hajoaminen 170tkm välein.
    Ennen öljyn vaihdosta johtunutta rikkoutumista, omalla autolla oli ajettu 285tkm samalla laatikolla.

    Mitä kannatta katsoa kun ostaa Trafic/Vivaro/Primastar:
    -Ettei turbo puhalla öljyjä imusarjaan, välijäähdyttimen imuletkussa öljyä.
    -Ajaessa 5 ja 6 -vaihde ei saa pitää mitään ääntä. (muuten laakerit rikki)
    -1 vaihteella liikkeelle lähtiessä vaihdekeppi ei saa liikkua ollenkaan. (pidätinrengas katki)
    -Ketjujen vaihtoväli on 170tkm, (eli auton eliniän) mikä myös tarkoittaa että se pitää vaihtaa, vaikka moni on sitä mieltä, ettei ketjuja tarvitsisi vaihtaa (mutta kysykää Volkkari kuskeilta, ne tietää)
    -Kun vaihdelaatikko alkaa pitää ääntä, on se heti laakeroitava uudestaan; uudet laakerit maksaa 200€, mikä on huomattavasti halvempaa kuin uuden laatikon etsiminen. Euroopassa kovat jätkät ottaa laatikon parissa tunnissa ulos, ala kautta ja vaihtolaatikko sisään asiakkaan odottaessa, mutta Suomessa ei sellaisia ole.
    Jos vaihtaa ketjun ja avaa laatikon samalla, niin helpompi on ottaa kone ulos, tulee yllättävän helposti pois, sähkösarja irti koneesta ja siirtää sivuun, moottorinosturilla siirtää koneen edestä ulos.
     
  9. Cocco Bill

    Cocco Bill 3rd gear

    Sitä en tiedä onko vitoissa sama kone kuin Trafic-Vivarossa sisarineen,tarkoittanetko tuota Nissan 2,0 konetta,ilmeisesti?
    Samaa konetta käytetty mm Nissan Qashkaissa.
    Ketjun vaihtoväli mun mielestä kyseenalaista ellei se äännä mitenkään mutta toki sen vaihtaakkin saa,aika harva moiseen varmaankaan ryhtyy ns varmuuden vuoksi ja se mitä lukenut niin M9R moottorin käytännössä harvinaiset ketjuongelmat(venyminen) ovat vain ja ainoastaan johtuneet ylipitkistä öljynvaihtoväleistä ja isojen kilometrien yhdistelmästä.

    Samasta syystä poikivat monet nykymoottoreiden ongelmat eli uskotaan sokeasti älyttömiin öljynvaihtoväleihin,puolittamalla ne pääsee aika monesta murheesta todennäköisemmin kuin ajamalla 20-40tkm samoilla tervoilla.
    Kuka nähnyt miltä näyttää vasta vähänlaisesti ajetun pakokaasujen tehokierrätetyn nykydieselin öljyt tyhjennysastiassa engine flush purkin joutokäyntikäsittelyn jälkeen,kuin vaseliinin ja pikimustan tervan seosta,ei ihme että on hydr.nostin,turbo+EGR ongelmia jne.
    Käsittelyn jälkeen öljyt pysyy pitkään kirkkaina ja käy taas pehmeän nätisti sisäpuhdas kone.

    Vaihteisto-ongelmia ei ole ilmennyt normaalista enempää loppupään vuosimalleissa,n2010 ylöspäin ja nehän johtui juurikin mahd vuotavasta vetoakselin tiivisterakenteesta ja ilmoitti kyllä itsestään pitkäänkin öljylammikoiden muodossa ja ellei asiaan reagoinut mitenkään niin hajosihan se,kuiva laatikko.
    Asiasta myös tiedotettiin eikä ollut salaisuus huollossakaan mutta vaati pikkasen oma-aloitteisuutta toki tarkkailla vuotoja jota firman vehkeet ei aina saaneet osakseen,niillä vaan ajettiin.
    Vedättäminen oli toinen paha synti ja varsinkin 6:sen laakereille.
    Tiivistysrakennetta muutettiin loppupään vuosimalleissa ja myös lootan laakerikokoja muutettiin isommaksi kriittisissä paikoissa.
    Seuraavankin korimallin autoissa löytyy tuo sama peruslaatikko vielä,toki välityksiltään päivitettynä siihen.
    Vaihteistoöljyjen vaihto joskus luonnollisesti lisää kaikkien laatikoiden kestoikää sen riittävyyden tarkkailun ohella.
     
    Muokattu: 2.11.2019

Kerro tästä muillekin!